Flygpojkes Drömresa 1953

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Flygpojkes Drömresa 1953

Inläggav lampros » 01 jul 2009 12:46

Helt OT men:

varjag skrev:... majs ja! Och kokt - inte stuvad. Stuvningar (med en bindande mjölksås) tror jag var okända i USA.....

I TV-serien Simpsons förekom en gång skolans stuvade majs, eller gräddkokta majs: CREAMED CORN. Sedan finns väl i USA köttfärssås också med liknande procedur, CREAMED CHIPPED BEEF. Så viss bekantskap med stuvningar har de nog.

Och vad gäller T-bone så är det mycket riktigt en amerikansk uppfinning: man sågar itu djurets ryggrad längsefter (maskinsåg), därefter på tvären, och då får man en köttomgiven benbit som liknar ett "T". I ena benhörnet sitter då en skiva oxfilé, i den andra en skiva biff.

I Europa skär man å sin sida ut hela oxfilén och biffraden, befriar dem från kött. Även på finare krogar i USA infördes detta bruk, oxfilé i Staterna kallas nämligen NEW YORK STRIP.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 02 jul 2009 02:54

OK - Andrews AFB och en större Nissen-barack - denna var försedd med ett par sergeanter som inte verkade upplagda för skämt och upptåg :roll: 'Lights out at ten!' lydde ordern...
Och den amerikanska trollerilådan.....Coca Cola-automater, luftkonditionering, television - allt grejor som vi aldrig sett i Sverige. Isté, iskaffe - var få tag på växelpengar att prova allt detta överflöd!?

När man ville sträcka på benen hann man bara gå några meter innan en bil eller jeep bromsade upp och erbjöd lift...amerikanerna var antagligen lika nyfikna på oss utlänningar som vi var på dom.

Ögonfröjd i luften, på en närbelägen bana (det fanns massor av banor) höll ett stort gäng Grumman 'Hellcats' på med vad vi fattade var landningsövningar på hangarfartyg; om dom överskjöt 'märket' med mera än 25 meter - drog dom på och gick om.

Washington DC! Sightseeing i bussar....Lincoln Memorial, Jefferson Memorial, Vita Huset (man fick inte gå in), Capitol (man fick gå in) och klättring av alla trappstegen i Washington Monument - det var tungt!
Plus mycket mera som jag glömt. Amerikanerna höll ett rasande tempo och vi var dödströtta på kvällarna. Vår gruppledare hade till slut kapitulerat inför värmen och vi tilläts lägga av våra präktiga Flygvapenskjortor och slipsar, och uppträda i regelvidriga vita skjortor med upprullad ärm och utan slips - tack kapten T.!

En dag var det flygning :D Ngn flygklubb hade ställt upp med ett par dussin sportflygplan som reläade igenom ett par hundra killar med ngn kvart var i luften. Typfloran var stor - MINST ville man flyga med en Stinson
som lastade 6-7 pax på en gång, MEST ville man upp i en av de Stearman PT-17 som deltog i cirkusen. Jag - hade turen att 'få' en Ercoupe, en tvåsitsare där man åkte cabriolet s.a.s. Vi kallades ju 'air cadets' - och piloten tog tydligen för givet att jag kunde flyga 8O så vi hann bara upp på ett par hundra meter när han sa 'you take over'...
Det blev Varjags första flyglektion - en försiktig sådan speciellt med så intensiv trafik runtomkring.
Ercoupe'n var känd för att vara 'spinnsäker' d.v.s. mycket svår att få i spinn och över motorbullret frågade jag piloten om detta. 'You try it!' Jag bleknade - 'no you try it' Killen höjde nosen i 45 grader, drog av gasen och släppte ratten (fpl hade rattstyrning) - och sannerligen, Ercoupe'n sänkte snällt nosen utan minsta spinntends - ett mycket stabilt flygplan.

Vår kapten och löjtnant hade mumlat lite om frånvaron av trafikledning och dålig trafikdisciplin och efter att jag kommit tillbaka till terra firma, inträffade den enda allvarliga på hela resan.....En Stinson var nära sättning - när en Stearman vars pilot inte kunde se Stinsonplanet under sina stora undervingar - kom snuddande nära att 'landa' på Stinson vinge 8O
Det var bara ngn meter som skilde planen åt - när Stearmanpiloten såg planet under honom - drog på fullvarv och klarade skivan.....Det - var nära ögat!

Och den dagen, var den 27:e juli 1953. För på kvällen kom President Eisenhower på TV och meddelade att vapenstillestånd slutits i Panmunjon och Koreakriget var över.
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 02 jul 2009 12:23

Stig Wennerström, jag hoppas att du tvättade händerna ordentligt efteråt :lol:

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 02 jul 2009 12:28

Jodå Hans - elva år senare var det dags för caustiksodan för att tvätta av lanolinet från förrädarsvinet!

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 02 jul 2009 13:05

Jag trodde du skulle förklara varför du är kallad "den enarmade banditen" :lol:

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem

Till Dakota i en Dakota

Inläggav varjag » 03 jul 2009 11:07

Exit Washington....i en C-47 med riktiga stolar, tre mans besättning och skriver och säger sju (7) passagerare! Vi hade hela flygplanet till oss själva! 8O Det kallar jag VIP-behandling....C-47:orna (civila DC-3) kallades ju Dakota under kriget och det passade ju bra när man skall flyga till Syd Dakota.

Denna kom att bli den mest minnesrika flygningen i mitt liv. Efter att vi nått cruising-höjden (låååg - kanske 1000 meter, fpl hade ingen tryckcabin eller syrgas - vilket ger utomordentlig marksikt) blev atmosfären ombord ytterst informell. Killarna i cockpit kom akteröver med mat i små kartonger.... med stekt kall kyckling, sallader och apelsin- och tomatjuice. Det var första gången jag sett eller smakat tomatjuice - något som jag verkligen gillade och som sitter i än.
Dom ville 'snacka' och då planet saknade autopilot erbjöds frikostigt sittning i högerstolen där framme 8-)
Vi fem flygpojkar fick var sitt halvtimmespass 'vid spakarna' (egentligen halvratt) medan vi mullrade fram över USA's prärier. Speciellt minns jag flygningen över södra delen av Lake Michigan och Chicago och de följande, nästan oändliga vetefälten i Iowa. Vädret var finfint och stämningen mycket hög.
Speciellt imponerade blev vi när vi fick förklarat för oss att detta med 7pax i ett egen flygplan, inte var något misstag;
'Vi och flygplanet står till ert förfogande under hela eran vistelse i Syd Dakota' 8O
När amerikanarna lägger på gästfrihet baxnar man. Di rika di kan.....

Resans mål var Sioux Falls, den största staden i Syd Dakota nära gränsen till Minnesota.

När 'kaparen' meddelade att vi hade en halvtimme kvar dit (det var en c:a sex timmars flygning) ruskades plötsligt vårt flygplan om av våldsamma okända krafter och jag uppfattade något som blixtrade förbi mitt fönster på väg nedåt....

Vi hade fått eskort!

Ett par aluminiumglänsande Mustanger (North American P-51D) - hade 'buzzat' oss och kom nu tillbaka upp - bara för att inta position vid vardera vingspetsen av C-47:an...dom hade halv flaps ute för att komma ned till vår blygsamma flygfart minns jag och tuffingarna i Mustangerna vinkade vänligt.

Det stod SD * ANG på kroppssidorna, 'aha sa vi - ANG är naturligtvis för mustANG' - men det var fel.
Det betydde South Dakota Air National Guard och något pampigare mottagande till Syd Dakota kunde vi knappast tänka oss, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Re: Till Dakota i en Dakota

Inläggav Hans » 03 jul 2009 13:48

Urvalet måste väl ha baserats en hel del på engelskakunskaper?

Vilken grej f.ö.

Bild

MVH

Hans

Edit:

Bild
http://www.114fw.ang.af.mil/history/aircraft.asp

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 03 jul 2009 23:34

Urvalet måste väl ha baserats en hel del på engelskakunskaper?

Japp det gjorde det...dom förhörde sig noga innan med engelsklärarna i respektive skolor om de betyg man hade....
Vill minnas att mitt var ngt som kallades Ba+ på den tiden vilket var ett snäpp över medeltalet. Vi led lite av tunghäfta i början - av blyghet för att dabba oss gissar jag. Men det gick över ganska snart. Lustigt nog fann vi det lättare att förstå amerikanerna, speciellt de ungdomar vi mötte än engelska engelsmän. I Washington hade vi pratat lite med den brittiska gruppen - och tyckte dom, var svåra att förstå.
'Urvalet' - var faktiskt mycket krävande av andra orsaker. Flygvapnet tog en rad 'kandidater' till Stockholm för både medicinska och personliga prov innan de fem lyckliga utvaldes. Syftet föreföll var att plocka individer som ville söka till FV för flygtjänst och föreföll kunna fylla de nödvändiga kraven. (Det plockades också en annan grupp om fem - som fick åka till England; men England var ju Jumbopriset kämfört med USA :) )

Användarvisningsbild
dc
Stödjande medlem

Inläggav dc » 04 jul 2009 19:32

Tack för en mycket trevlig läsning!
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 04 jul 2009 21:14

En personlig fråga som du kan vägra att svara på - varför hamnade du i båtmaffian? Jag var flygtokig i min ungdom men jag blev för lång och hade inte perfekt färgsyn = glöm flygvapnet.

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 04 jul 2009 22:44

Hans skrev:En personlig fråga som du kan vägra att svara på - varför hamnade du i båtmaffian? Jag var flygtokig i min ungdom men jag blev för lång och hade inte perfekt färgsyn = glöm flygvapnet.

MVH

Hans

jag - i Båtmaffian Hans???? 8O - Bäste Hans - kolla mina frågor i Miltek-quizzen där jag understundom gör inlägg. Det är betydligt flera flygplan än båtar på mitt konto!

Min 'nedgång och fall' i båterierna blev, som inte sällan - en bok. Som jag skrivit på annan tid och plats, var det Wentzels modellflygplanskatalog som ledde till flyget. För båtarnas del var motsvarigheten Weyer's Flottenttaschenbuch 1937 varav ett exemplar föll i mina giriga händer omkring 1948 :oops:

mvh, Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 05 jul 2009 03:11

OK - Sioux Falls, 60 tusen själar och en mera 'hanterlig' stad för oss lantisar. Mottagningen på flygplatsen kaotisk - fotoblixtar, presentationer, snurrande filmkameror....i hårt tempo och bil till en TV-studio, 'ni skall vara med på TV-nyheterna i kväll'! Skyltfloran var bedövande - reklam, reklam överallt - man såg knappast stan för alla billboards :roll:

Snabb dusch, rakning och ombyte innan det bar iväg till Minnehaha Country Club för galamiddag med Civil Air Patrol.....
'Minnehaha' var siouxspråk - och betydde 'Skrattande vattnet'; ha ha-biten var i alla fall lättfattad :D
Storartad middag, med tal, musik, dans - och flickor! Dansen - var mest den då populära 'reelen' - en irländsk skuttdans som var oss helt obekant. Vi - kunde bara foxtrot och vals förstås och gjorde vårt bästa med tjejerna.
Som var en uppenbarelse.....I kläder och make-up vars elegans saknade motstycke bland svenska tonåringar...faktum var att flickorna såg mycket äldre ut än de var i sådan stass och jag blev förvånad höra att dom var tonåringar som jag själv. 'The Country Club' var/är en amerikansk institution - och representerar noblessen och Minnehaha var en ganska luxuös sådan som imponerade oerhört på oss. Något annat som inte imponerade - var antalet berusade kvinnor.....
I motbokens Sverige var detta något nästan okänt - här drack fruntimmerna Dry Martinis och Highballs som vatten och stumlade och tog snedsteg och sluddrade på målet utan ringaste skam.....Vi svenskar blev uppbjudna till dans av flera av dessa ginlampor - men fungerade mest som stagmaster i hångelhas på samlags avstånd :roll:
Alkohol serverades vi inte - vi var underåriga liksom de amerikansk tonsårsflickorna, 'spritåldern' var strängt satt vid 21 år!
En annan 'första' - var Bingo, ett spel vi aldrig hört talas om. Fick bingobrickor gratis förstås - och virrig förklaring av reglerna. När jag i en omgång tyckte att jag fått kombinationen rätt - sade jag Bingo!
Det blev åskliknande applåder....Men jäntan som satt bredvid mig kikade och sa att 'that won't work' :(

Vilket snabbt bekräftades av spelledaren, följt av en ytterst 'tunn applåd' :roll: Och en Varjag som var morotsröd i ansiktet.
Det blev ännu en mycket sen kväll = tidig morgon.....en av killarna i gruppen skrev vykort hem 'vi är så trötta att vi behöver svenska tändstickor för att hålla ögonen öppna. Dom amerikanska är av papper och håller inte så här sent på natten...' :lol:

Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 05 jul 2009 03:17

Då denna skildring faktiskt blivit lite av en tripp 'down memory lane' för mig också så googlade jag lite runt denna Country Club - som ehuru 'större och bättre' finns kvar än idag! Och hittade en bild (se länken) tagen bara tre år efter jag var gäst där......

http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DG

Så ni kan se hur det såg ut :) , Varjag

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inläggav lampros » 05 jul 2009 05:47

varjag skrev:... men fungerade mest som stagmaster i hångelhas på samlags avstånd

Den var bra...

Liksom hela inlägget. Vem behöver tidningar när man kan njuta av sånt här på skärmen?

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inläggav Westrobothnian » 05 jul 2009 12:35

Fortsatt trevlig tråd. Tack för det Varjag!

Återgå till "Kalla Kriget (1946 till 1991)"