Leksakerna vi hade och älskade

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av varjag » 8 januari 2009, 12:40

Hans startade med Barbiedockorna....i Efterkrigstiden

viewtopic.php?f=22&t=34135

Då mina 'leksaksminnen' spänner längre än så behåller jag den här - med hopp om andras minnen av våra favoritleksaker.
Med mest pojkar, mellan fem och sjuttiofem, på forumet - gällde ju alltid 'hårda paket' :) En av de första jag minns - var en liten tax, som viftade på både huvud och svans - via ett par spiralfjädrar och gick på hjul - och det gläder mig att se att BRIO tydligen fortfarande för en liknande modell - nu sju decennier senare :)

På Barbiedockor var naturligtvis inte en tanke....men stadiga bilar och lastbilar av märket BRIO, limmade i utmärkt skånskt bokvirke - var favoriter i min späda ungdom. Limmet - var tyvärr kallim - och om dom glömdes ute i regnet - uppgick dom i sina beståndsdelar :roll:
Sen - ja sen, fick jag ett magnifikt 'set' av engelska tennsoldater till fots- och häst och i eleganta gardesuniformer - och sen, ja sen var mitt liv 'förstört'. Som många forumnister torde ha observerat :)

Vilka är era leksaksminnen?, Varjag

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av NIL » 8 januari 2009, 13:03

Strax innan brytet 60/70 talet så fick jag en slags sparkcykel gjord i plast, vi var enligt uppgift oskiljaktliga.

Detta är en anekdot ur det verkliga livet som jag inte kommer ihåg men som jag har fått berättad för mig av föräldrar och syskon:

En sensommardag uppdagades det att treåringen (yours truly) hade försvunnit och ett febrilt letande igångsattes, ett par timmar gick och snart var hela byn engagerad i letandet.

Dagens hjältinna blev min då 14åriga storasyster som hittade mig en bra bit ut i skogen obekymrat käkandes blåbär på en stor sten.

Sparkcykeln då?
Jodå den var med, jag hade tagit av mig skosnörena, skarvat ihop dom och släpat cykelskrället efter mig.
Som skäl för nämnda expedition hade jag anfört att jag skulle leta efter 'Penti Varg'.

Det som är en smula otäckt i historien är att jag i många berättelser från min barndom känner igen min egen son (3 år), needless to say så är han om inte punktmarkerad så iallafall under mycket skarp bevakning så fort vi är utanför dörren.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Vargas » 8 januari 2009, 13:12

Lego...

Jag fick en legoborg under mitten till senare 80-talet.
Det var en utav mina första legomodeller och jag var mäkta stolt. Med knektar och riddare på hästar.

Efter detta blev det överlag väldigt mycket lego för min del.
Jag lyckades aldrig bli särskilt teknisk inom området dock. Men jag kunde bygga enkla amerikanska bilar med fenor och allskönjans andra fordon med skumma funktioner.
Bilagor
6080.jpg
6080.jpg (69.72 KiB) Visad 4883 gånger

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Wooster » 8 januari 2009, 13:47

Vargas skrev:Lego...

Jag fick en legoborg under mitten till senare 80-talet.
Det var en utav mina första legomodeller och jag var mäkta stolt. Med knektar och riddare på hästar.

Efter detta blev det överlag väldigt mycket lego för min del.
Jag lyckades aldrig bli särskilt teknisk inom området dock. Men jag kunde bygga enkla amerikanska bilar med fenor och allskönjans andra fordon med skumma funktioner.
Hade precis samma legoborg (minns den dock som betydligt större ;))! Dessutom ett antal sjörövarfort och en- och tvåmastade fartyg (som snabbt byggdes ihop till en tremastare)..

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Engan » 8 januari 2009, 13:49

Lego, ja. Först det "vanliga" legot, sedan i lågstadieålder det då ganska nya "tekniska" legot med kugghjul och kedjor och motorer.

Jag och en kompis hade maratonbyggarsessioner där vi bland annat tävlade om vem som kunde bygga en växellåda med så många distinkta växlar som möjligt. Vi upptäckte så småningom att det fanns en maximal utväxling man kunde uppnå innan kuggarna på plastkugghjulen sprutade iväg och kugghjulen blev "blanka". :-) Det blev monstruösa modeller med multipla växelspakar som man kunde kombinera på olika sätt, för att uppnå olika in- eller utväxlingsproportioner.

En annan favorit var att försöka bygga "gående" modeller. Ganska svårt.

Larvfotsdrivna konstruktioner av olika slag var också populärt.

Liksom olika varianter av maskiner som kunde "skjuta" små legobitar eller hjulaxlar. Givetvis skulle de helst vara automatrepeterande och kraftfulla. :-) Jag minns ett automatrepeterande "armborst" (gummibandsdrivet) jag var mycket nöjd med. Det kunde skjuta hjulaxlar så att de "satte sig" i wellpapp, och om man bara fortsatte dra runt avtryckarveven laddade det om och sköt på nytt tills ammunitionen var slut.

Ack ja.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Engan » 8 januari 2009, 14:11

Senare kom ju också "leksaker" i form av hemdatorer och liknande, men det var nog inte det tråden var tänkt att handla om så det hoppar jag över.

Men med valda undantag (som till exempel just lego och hemdatorerna) var väl ofta de bästa och mest använda leksakerna dem man gjorde själv? Pilbågar, bumeranger, spjut, kaststjärnor.. en hemmasnickrad höjdhoppsställning..

En annan kategori var saker man snodde eller tiggde sig till för att bygga konstruktioner i skogen. Rep till lianer och gungor att svinga sig i, plankor och spik för att bygga kojor i träden, frigolit och virke för att bygga flottar, kasserade fiskenät att spänna upp med rep mellan träden för att hoppa i.. de sistnämnda fick man aldrig ha ifred särskilt länge, det kom alltid något annat gäng och skar ner och snodde dem för att själva spänna upp dem någon annanstans.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Osprey » 8 januari 2009, 15:03

Med anledning av allt om Lego så måste jag lägga in Meccano som upptog en hel del av min lektid. Detta i och för sig inte utan att jag lekte med Lego och jag kommer ihåg att en av mina ambitioner var att kunna bygga ihop Lego och Meccano, men med detta lyckades jag aldrig något vidare... :)

Visst gick det att bygga ett chassi i Meccano och därmed få de fördelar det erbjöd med "riktiga" hjul etc. och visst kunde jag bygga karossen i Lego som erbjöd lite bättre möjligheter för en heltäckande kaross. Men det blev liksom ändå inte bättre än att bygga det i vart och ett för sig... :D

På den tiden (tidigt 60-tal) fanns det inte så mycket olika Legobitar att välja på, Lego Technics (eller vad det heter) kom först 15 år senare eller så...

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av predator » 8 januari 2009, 16:18

Barn har vi alla varigt en gång i tiden . Där är jag kvar där än...

Lego är underbart. Vi var ett gäng som försökte bygga allt i lego. Slagskepp och hangarfartyg. Men planen blev tre gånger så stora när alla bomber var på.

Sen blev det byggsatser. Av F15 och Tornado. Som sedan skulle flyga. Med hjälp av raketer på nyår. Undrar om dom har landat än...

Sen var det bandyklubbor som gällde. Och pang pang. Kunde leka det hela dagar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av MD650 » 8 januari 2009, 17:08

Stiga Snowracer. Första modellen, Oslagbar i backarna på vintern.
:)

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av dc » 8 januari 2009, 17:11

Wooster skrev:
Vargas skrev:Lego...

Jag fick en legoborg under mitten till senare 80-talet.
Det var en utav mina första legomodeller och jag var mäkta stolt. Med knektar och riddare på hästar.

Efter detta blev det överlag väldigt mycket lego för min del.
Jag lyckades aldrig bli särskilt teknisk inom området dock. Men jag kunde bygga enkla amerikanska bilar med fenor och allskönjans andra fordon med skumma funktioner.
Hade precis samma legoborg (minns den dock som betydligt större ;))! Dessutom ett antal sjörövarfort och en- och tvåmastade fartyg (som snabbt byggdes ihop till en tremastare)..
Det känner man igen... Jag minns Legoskeppen "Tigerhajen" (Pirat) och "Havsörnen" (Flottan) vilka jag byggde ihop till ett. Dessutom fick jag och min bror några borgar och små piratbefästningar vilkas kanoner snabbt hamnade på "Bismarck" som objektet kallades. När dessa pjäser inte räckte till så fick man ju improvisera fram kanoner med bas i Legos "Jetmotorer".

Och sedan hade man ju massor med leksaksbilar och framförallt traktorer med redskap och entreprenadmaskiner. Vi hade en sandlåda som bestod av flera lastbilass sand. Det var tider det!
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av NIL » 8 januari 2009, 17:15

Man kunde ägna en halv dag åt fältarbeten och att dela ut eldställningar till sina 1/32 för att sedan ta luftgeväret och skjuta allt till smulor på en halvtimme 8O

Jag minns den ringa besvikelsen när man insåg att en kinapuff inte antände bensinen som man hade fyllt flygplanet, stridsvagnen eller fartyget med :|
(plastmodeller)


För er som har börjat tvivla så kan jag anmäla att jag blev hyfsat normal som vuxen :)
Senast redigerad av 1 NIL, redigerad totalt 8 gånger.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av von Adler » 8 januari 2009, 17:16

Ojoj, tillbaka längs minnenas allé. :D

Jag och storebror min hade väldigt mycket playmo. Vi brukade lägga alltihop i en stor hög i mitten, sedan ta en del åt gången. Jag tog allt det militära, han tog allt lyx. :P Sedan byggde vi, jag ställde upp en brokigt uniformerad och utrustad armé (man hade ju lite av varje) med alltifrån medeltida rustningar till winchestergevär samt lite milis med spridda verktyg som vapen. Brorsan byggde lyckliga samhällen med hus, borgar och diverse annat. Sedan tvingade han mig (ja, han var större och älskade katastrofer) att komma och plundra hans lyckliga samhällen med min armé. Jag höll mig hyfsat till krigets lagar (förutom plundringen då...) men han tyckte alltid jag skulle bajonetta civila o.s.v.

Lego hade vi också en hel del, men det fick jag nästan vara ensam om. Jag hade den mindre versionen av borgen ovanför, samt svarta borgen, nästan allt piratlego och hade vilda muskötstrider mellan soldater och pirater. Naturligtvis var jag alltid på de disciplinerade och snyggt uniformerade soldaternas sida. Deras skepp var ju också mindre, så de var underdogs. Jag byggde också om de bägge till en tremastare med hela åtta kanoners batteri, plus en svängbar. :D

Men mest sprang vi runt på mormor och morfars går med egensnickrade trävapen och lekte krig i klassisk low-techmiljö. Jag har faktiskt fortfarande kvar mitt mästerverk, en snygg Thompson-liknande k-pist i trä. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Hans » 8 januari 2009, 17:23

Fast om vi pratar om Varjags leksaker ligger tråden i fel avdelning, Tidigmodern tid eller möjligvis Revolutionernas & imperialismens tid passar väl bättre.

-Lego och då inga mer avancerade bitar (60 talet) utan man fick hitta på och bygga själv
-Airfix, först plastfigurer i 1/32 med stora bunkerkomplex i sandlådan och senare i 1/72 med primitiva krigspelsregler till
-Plastmodeller en masse
-Smällare, både köpe och hemgjorda
-Låtsasbössor, byggda i träslöjden, för att leka krig i skogsdungarna

Vi bode inte allt för långt ifrån InfSS och mina föräldrar åkte några gånger per år upp för att stjäla buskar från de rivna gårdarna på övningsfältet. Jag blev avsläppt i ett skyttegravskomplex (Bäckhemsnästet) efter att ha blivit utbildad på vad jag fick röra och inte. När föräldrarna kom så hade jag väl en plastkasse full med tomhylsor och jag fick högtidligt överlämna alla (oskjutna) patroner jag hittat.

Seså, detta förklarar väl en hel del hur jag kunde bli som jag är.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Hans » 8 januari 2009, 17:26

NIL skrev:För er som har börjat tvivla så kan jag anmäla att jag blev hyfsat normal som vuxen :)
Därom råder det delade meningar.

Att plastmodellerna minskade i antal när man började med dynamit och luftgevär är du inte ensam om.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2009, 18:15

Trehjuling, bilar, cowboys, indianer, soldater och lite allt möjligt. Fotboll var man förtjust i när man var i lekåldern, lekte en fotbollsmatch mellan cowboys och indianer en gång under början av 1980-talet.

Barn har alltid lekt med saker, varav leksaker, under medeltiden tog dom barnet från madonnan i kyrkan och det var antagligen barnen från prästgården som gjorde detta.

Stefan

Skriv svar