Omvärdering av Stalin upprör

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Omvärdering av Stalin upprör

Inlägg av Davian » 5 januari 2009, 13:33

Possi skrev:

Ett problem jag ser är att du utgår ifrån att vi inte studerade kommunismen i samband med kursen Ryssland A, det gjorde vi, allt från marx irläror till Lenin, Torotski, max weber och c.o.n

Slutligen, ser du ett redigt skäll att revidera Stalin?

Mvh Possi[/quote]

Nu klippte jag lite i citeringen...

1: Nej, jag utgår inte från någonting. Jag bara luftade en åsikt som delas av ett stort antal historiestudenter på några universitet runtom.
2: Ja, är den aktuella och gällande "versionen" av Stalin felaktig skall den revideras. Annars kan vi lika görna anse att Rudbeck är en historiker att lita på. All fastslagen kunskap bör då och då utsättas för ny efterforskningar för att se om den är korrekt.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Re: Omvärdering av Stalin upprör

Inlägg av Possi » 8 januari 2009, 21:31

Leopold skrev:
Westrobothnian skrev:
Leopold skrev:Det där är rena spekulationer från din sida. Det här är ett exempel av flera. Harriman trodde i alla fall på honom. McCaggs bok rekommenderas för den intresserade.
Självklart är det spekulationer från min sida. Lika självklart som att det historiska händelseförloppet talar entydigt mot att Stalin verkligen var politbyråns fånge och att han behövde amerikanska diplomaters hjälp.
Leopold skrev:Som jag sa tidigare så utvecklar jag gärna det här [att 1936 års Sovjetiska konstitution är bevis för att Stalin aldrig någonsin var den envåldshärskare som både kommunister och anti-kommunister velat göra gällande. Min kommentar] om intresse finns. Det är ganska mycket material.
Jag vill inte vara till besvär, men lite kort kanske? Hela konceptet med Stalin som en ovillig frontfigur för mörka krafter skulle vara ett utmärkt koncept för den kontrafaktiska avdelningen. Eller varför inte en roman? Uppriktigt fascinerande!
Leopold skrev:Personkulten odlades av de som stod i motsättning till honom. Det finns gott om bevis för att han själv motsatte sig den. Skenprocesserna var heller inga skenprocesser om det är de stora rättegångarna du talar om. Utrensningarna var nog så verkliga, men det finns klara tecken på att Jezhov här i stor utsträckning handlade på eget bevåg, vilket dock inte fritar Stalin och den övriga ledningen för ansvar för att Jezhov (och regionala partiledare som t.ex. Eiche) fick fara fram som han gjorde.
-"Nämen en parad till! För lilla mig! Ni skulle inte..." ;) Skenprocesserna kallas så för att de var justitiemord som doldes bakom en korrekt fasad. De åtalade dömdes bl.a. för sabotage, sammansvärjningar och landsföräderi. Väldigt lite talar för att de gjort något av detta. - Precis som Du säger var domarna och avrättningarna nog så verkliga. Det vore i sammanhanget väldigt intressant att höra varför NKVD:s chef Jezjov skulle utfört det här på eget bevåg utan att Stalin eller de mörka krafterna bakom honom skulle stoppat det hela. Josef Stalin med flera medlemmar av Politbyrån har allt att döma mer än lite ansvar i sammanhanget. Skulle Du inte hålla med om det?

Någon som läst; http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=697207 ?
Jag återkommer med ett mer uttömmande svar. Bara helt kort om processerna. Det var INGA justitiemord utan de som åtalades var i allt väsentligt skyldiga. Absolut ingenting som kommit fram efter murens fall talar till deras fördel. Det finns gott om bevis mot dem. Däremot finns det i princip inga bevis alls för deras oskuld utan bara lösa antaganden om att "det måste ha varit så". Men som sagt jag återkommer om allt det andra. Från en Umeåbo till en annan: Ha ett gott 2009!
Hej Leopold

Väntan har varit ganska lång nu, Det måste bli en riktigt bra utömande svar!


Mvh Possi

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Re: Omvärdering av Stalin upprör

Inlägg av Niedzwiadek » 9 januari 2009, 02:47

Själv tycker jag att ett svar efter en vecka eller så som lyckas revidera nästan 70 års forskning vore oerhört imponerande.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Omvärdering av Stalin upprör

Inlägg av Martin Lundvall » 10 januari 2009, 20:49

Så här är mitt bidrag
Först och främst instämmer jag att det vore bra med lite substans, inte bara slunga ut påståenden utan någon underbyggande fakta.
Sanningen är den att Stalin är respekterad och aktad i Ryssland till skillnad från såna som Chrustjov, Gorbatjov och Jeltsin.
Ja, fast på vilket sätt? Man väljer att minnas det goda sakerna inte det dåliga, segen röver Tyskland uppbyggnaden av Sovjetunionen och dess plats som stormakt. Andra inte så goda saker fäster man sig inte vid. Chrusjtjov är en alltför komplex person för att säga att han var ond eller god, han har själv erkänt att han hade mycket blod på händerna. Finns det intresse kan vi gärna diskutera honom mer ingående i en separat tråd.
Inte heller kan man omvärdera historiska personer och händelser på vad människor tycker idag, man måste ju se vad som hände. Om människor om tvåhundra år tycker Hitler var god, var han det då?
Anders Persson uppehåller sig vid det här i sin utmärkta bok om Prag-kuppen. Den amerikanske historikern Walter McCagg har samma utgångspunkt i sin läsvärda bok "Stalin Embattled 1943-1945".
McCaggs bok har jag inte läst, Perssons har jag men det var ett tag sedan och jag vet inte vad du riktigt tänker på. Vill du bara ge en vink om vad du referar till, så jag slipper läsa om hela boken. Stalin var omstridd, men aldrig hotad vi har ju exempel som Ryutinaffären.

När vi ändå pratar om böcker, vad är titeln på Zhukovs bok?
Glömt inte att Putin kom fram som Jeltsins "man". Jag tror det är fel att överdriva skillnaden dem emellan.
För att? Jag tycker det är stora skillnad mellan dem och särskilt när man ser på hur de ser på historien och ideologi.
Att kalla Kristian Gerner för framstående finner jag vara ett utslag av sjuk humor. En person som höjt Staffan Skott till skyarna. Det säger allt.
Nu gör du exakt det som du beskyllde oss för att göra i Katyntråden, att avfärda en person på grund av dess person och inte på grund av dess forskarinsater. Du tycker onekligen inte att Gerner har gjort betydande insater säg i så fall varför och blanda inte in Skott. Varför Gerner har valt att samarbeta med Skott förstår inte heller jag.
Den ende sovjetforskare i Sverige värt namnet är Lennart Samuelson


Hade varit intressant att veta var Samuelson påstår att Stalin var en demokrat och inte diktator, för som jag förstår dig så anser du att alla som inte anser detta är dåliga.
Conquest är alltid populär att ta upp, men vi har inte tatt upp det och jag tror inte det är någon som inte medger att det finns brister i hans verk. Så varför ta upp gammal skåpmat?
Bara helt kort om processerna. Det var INGA justitiemord utan de som åtalades var i allt väsentligt skyldiga.
Det finns redan en tråd om detta där det har gjorts misslyckade försök att bevisa att allt gick rätt till, hänvsiar till den.

Vad handlade de återhemligstämplade dokumenten om? Jag avslutar med att återigen uppmana till att komma med lite substantiellt, du säger att det framkommit och omvärderats, men du säger aldrig hur eller man har kommit fram till det. Det blir inte så givande diskussion då.

Fastän tråden har pågått i fyra sidor har du ännu inte lyckats precisera hur Stalin har omvärderats, men än det tämligen vaga att han skulle varit en demokrat, men du har inte sagt vad du stödjer detta påstående på. Om man inte är väldigt välvillig och gör samma vida tolkning av Stalins samtal med ambassadören.

/Martin

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Omvärdering av Stalin upprör

Inlägg av Westrobothnian » 4 februari 2009, 08:05

Leopold skrev:Som jag sa tidigare så utvecklar jag gärna det här [att 1936 års Sovjetiska konstitution är bevis för att Stalin aldrig någonsin var den envåldshärskare som både kommunister och anti-kommunister velat göra gällande. Min kommentar] om intresse finns. Det är ganska mycket material.
Leopold skrev:Jag återkommer med ett mer uttömmande svar. Bara helt kort om [sken]processerna. Det var INGA justitiemord utan de som åtalades var i allt väsentligt skyldiga. Absolut ingenting som kommit fram efter murens fall talar till deras fördel. Det finns gott om bevis mot dem. Däremot finns det i princip inga bevis alls för deras oskuld utan bara lösa antaganden om att "det måste ha varit så". Men som sagt jag återkommer om allt det andra.
Tiden går, en hel månad har passerat. Jag undrar var Leopold tog vägen?

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Re: Omvärdering av Stalin upprör

Inlägg av Possi » 29 maj 2009, 01:16

Hur är det, kommer det något svar snart?

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Omvärdering av Stalin upprör

Inlägg av Westrobothnian » 29 maj 2009, 01:57

Possi skrev:Hur är det, kommer det något svar snart?
Vi får hoppas att det inte har hänt något tråkigt med Leopold.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Re: Omvärdering av Stalin upprör

Inlägg av Possi » 29 maj 2009, 13:50

Westrobothnian skrev:
Possi skrev:Hur är det, kommer det något svar snart?
Vi får hoppas att det inte har hänt något tråkigt med Leopold.
Jag har goda nyheter, han lever -I alla fall på Rysslands quizen, där han var aktiv igår!
Annars hoppas jag han får en trevlig sommar och att han njuter av det fina vädret, och om han får tid över så skulle ett svar på varför "Stalin var en missförståd demokrat, och på hur och varför han var politbyrånsfånge" fortfarande vara av intresse.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Omvärdering av Stalin upprör

Inlägg av Westrobothnian » 29 maj 2009, 14:49

Possi skrev:Jag har goda nyheter, han lever -I alla fall på Rysslands quizen, där han var aktiv igår!
Annars hoppas jag han får en trevlig sommar och att han njuter av det fina vädret, och om han får tid över så skulle ett svar på varför "Stalin var en missförståd demokrat, och på hur och varför han var politbyrånsfånge" fortfarande vara av intresse.
Skönt att höra. Då kommer det säkert ett svar snart...

Leopold
Utsparkad
Inlägg: 209
Blev medlem: 26 april 2008, 17:56

Re: Omvärdering av Stalin upprör

Inlägg av Leopold » 30 maj 2009, 09:00

Jag har haft en fruktansvärt tung period i mitt liv de senaste månaderna och är inte "out of the woods" än även om det går åt rätt håll. Jag har helt enkelt inte haft energi för den här sajten. Jag kommer att göra några inlägg i den här tråden inom kort (några veckor) men några djuplodande diskussioner orkar jag inte med riktigt än. Quizzen är trots allt inte så ansträngande.

Trevlig sommar allihopa!

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Omvärdering av Stalin upprör

Inlägg av Stilleben » 30 maj 2009, 10:36

Possi skrev:
Westrobothnian skrev:
Possi skrev:Hur är det, kommer det något svar snart?
Vi får hoppas att det inte har hänt något tråkigt med Leopold.
Jag har goda nyheter, han lever -I alla fall på Rysslands quizen, där han var aktiv igår!
Annars hoppas jag han får en trevlig sommar och att han njuter av det fina vädret, och om han får tid över så skulle ett svar på varför "Stalin var en missförståd demokrat, och på hur och varför han var politbyrånsfånge" fortfarande vara av intresse.
Som jag redan här skrivit och som jag än en gång vill understryka, är ju detta sanningen även om Adolf Hitler! :wink: :D

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Omvärdering av Stalin upprör

Inlägg av Westrobothnian » 30 maj 2009, 11:58

Leopold skrev:Jag har haft en fruktansvärt tung period i mitt liv de senaste månaderna och är inte "out of the woods" än även om det går åt rätt håll. Jag har helt enkelt inte haft energi för den här sajten. Jag kommer att göra några inlägg i den här tråden inom kort (några veckor) men några djuplodande diskussioner orkar jag inte med riktigt än. Quizzen är trots allt inte så ansträngande.

Trevlig sommar allihopa!
Hoppas det löser sig för Dig! Trevlig sommar själv!

Skriv svar