Ubåtsjakt

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 5 november 2002, 11:37

Halloj
Ja, det var mitt intryck också under ubåtsjakten sommaren -87 att det var "shoot too kill" som gällde. Såg en patrullbåt (typ den i apocalyps now, motsvarande :oops: ) som efter ett larm om dykare, besköt stranden mitt emot vår OP, spårljusen gick som pärlband in i och bortom terrängen. (ingen tanke på baltiska bärplockare där inte.)
En annan gång kom en "vietnam-helikopter" :oops: lågt över vattnet, med en man i dörröppningen som slängde skarpa handgranater i vattnet.
Ja, jävlar vad det sköts ibland. Det gick envisa rykten om att spetnaz skulle simma omkring i vattnen, fast jag invände och sa att det lika gärna kunde vara Navy-seals :wink: .

Artikeln i DN som fick igång mig på den här tråden nämnde En "gul fläck" som skulle ha synts i samband med en ubåtsjakt. Tydligen är USA det enda landet som använder sig av färgmarkörer. I detta fallet var det för att tala om att ubåten var i nöd.
Nån som har nån mer info?

Sonderling

Ps:föressten hittade man inte ryska prylar på bottnen utanför Stockholm.


:oops: ähh,jag är inte så bra på vahettere svenska betäckningar.

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 5 november 2002, 11:48

Även Törefjärden 1987 var ingen lek kan jag meddela. Som exempel sköts drygt 100 spränggranater mot en och samma plats där dykare hade observerats, visserligen endast med 8 cm grk, men ändock. Min erfarenhet pekar mot samma riktning, dvs. att det sparades inte på krutet. Om det fanns något att skjuta på, då sköts det utav h-vete.

--

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 5 november 2002, 12:14

Frolic skrev:Jag gjorde min värnplikt på en patrullbåt (ubåtsjakt) -89 och stämningen var hos befälen att om vi hittade en ubåt så skulle den "jäveln" sänkas med alla medel tillgängliga. Vi övade till och med ramning.
Angående Nato ubåtar så kränkte dom våra vatten.
Att jaga ubåt i den svenska skärgården är fruktansvärt svårt eftersom det finns miljoner med ställen att gömma en miniubåt.

Mvh Jens
Frolic - jag blev saa glad att hora att befalet paa din patrullbaat kande som jag, Nelson och troligen Du. Men dom var val bara lojtnanter och som vi last 'ovan' svavade 'ovan' Kommendorkaptener av 1:a Gr. i helikoptrar med direktkontakter Marinstab-Regering-.......
Din observation betraffande 'miniubaatar' ar helt korrekt.Redan 1944 nar den lede tysken satte in saadana i Nordsjon - fann Royal Navy att de var oerhort svaara att bekampa med sjunkbomber. I motsats till 'fullvuxna' u-baatar som man kunde slaa lackor i - kastades bara de smaa miniskroven omkring av detonationerna - men forblev intakta.
Jag har aldrig haft formaanen lasa naagon beskrivning fraan naagon besattningsman om hur det kandes 'att kastas omkring' men fornimmer att har finns ett annu oskrivet blad i hjaltedaternas laanga historia.

Frolic
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 september 2002, 13:14
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Frolic » 5 november 2002, 16:11

Jag vet inte om jag han känna så mycket, jag var mer eller mindre sjösjuk under hela min värnplikt (10mån). Okej man var lite skjutglad, men vem blir inte det när man som kock ombord det enda man gör är att laga mat. Ett par gånger fick jag skjuta ksp och jag var med ock kasta i några sjunkbomber (satan vad dom smäller), men mer än så blev det inte.

Mvh Jens

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 6 november 2002, 08:03

Kompanichefen skrev:Även Törefjärden 1987 var ingen lek kan jag meddela. Som exempel sköts drygt 100 spränggranater mot en och samma plats där dykare hade observerats, visserligen endast med 8 cm grk, men ändock. Min erfarenhet pekar mot samma riktning, dvs. att det sparades inte på krutet. Om det fanns något att skjuta på, då sköts det utav h-vete.
Men det var ju där jag var sommaren -87!? 8O eller däromkring på nån jäkla klippö. Jag minns att jag somnade till det rytmiska ljudet av granatkrevader.
3:de beredskapskompaniet, 1plut, Lapplandsjägarregemente

Sonderling

Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Inlägg av virdung » 6 november 2002, 08:47

Kan tillägga det att NATO styrkor som övar i Norge, och som ska förflytta sig från södra delen av Norge till t.ex. norska Finnmark ofta genar genom nordvästra Sverige för att spara tid...

Källor, norska och amerikanska bekanta som har deltagit i övningar där just detta har skett för att som sagt, spara tid. Det ska dessutom vara ganska vanligt att man gör på detta sätt..

//Virdung

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 6 november 2002, 23:12

sonderling skrev:Halloj
Ja, det var mitt intryck också under ubåtsjakten sommaren -87 att det var "shoot too kill" som gällde. Såg en patrullbåt (typ den i apocalyps now, motsvarande :oops: ) som efter ett larm om dykare, besköt stranden mitt emot vår OP, spårljusen gick som pärlband in i och bortom terrängen. (ingen tanke på baltiska bärplockare där inte.)
Jo då. Töre 1987.
MBÖN var väldigt intresserade av att döda men fick inget stöd från Stockholm. (semestertider) Det man jagade med den gången var knappast flottans främsta utrustning.
För övrigt har jag "Sommar och Sol seglat" med den båten och dess fartygschef. Han är antagligen en av de få båtkillar som kan dra snabbt, istället för att mesa på bryggan så övade han upp sin förmåga att dra snabt med den privata Glocken. Och det gick snabbt.

sonderling skrev: En annan gång kom en "vietnam-helikopter" :oops: lågt över vattnet, med en man i dörröppningen som slängde skarpa handgranater i vattnet.
Ja, jävlar vad det sköts ibland. Det gick envisa rykten om att spetnaz skulle simma omkring i vattnen, fast jag invände och sa att det lika gärna kunde vara Navy-seals :wink: .
Jo men, kasta handgranater kunde kanske skada en dykare.

/John T.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 8 november 2002, 13:27

Frolic skrev:Jag vet inte om jag han känna så mycket, jag var mer eller mindre sjösjuk under hela min värnplikt (10mån). Okej man var lite skjutglad, men vem blir inte det när man som kock ombord det enda man gör är att laga mat. Ett par gånger fick jag skjuta ksp och jag var med ock kasta i några sjunkbomber (satan vad dom smäller), men mer än så blev det inte.

Mvh Jens
Frolic - 'mal de mer' sjufaldigas i kabyssen. Saa du har mitt fulla medlidande - for jag har spytt i fem av de sju haven.Och vet vad det galler.

Användarvisningsbild
Snicksnack
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 november 2002, 17:20
Ort: Skytts, Herrestad och Västra Göinge

Re: Ubåtsjakt

Inlägg av Snicksnack » 10 november 2002, 21:36

Det mest patetiska i hela u-båtshistorien måste väl vara snacket om att de inte kunde skilja på u-båtar och minkar. Tjena liksom.

Användarvisningsbild
Snicksnack
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 november 2002, 17:20
Ort: Skytts, Herrestad och Västra Göinge

Inlägg av Snicksnack » 10 november 2002, 21:41

sonderling skrev: Ps:föressten hittade man inte ryska prylar på bottnen utanför Stockholm.
Hittade en jävla massa konservburkar á la militärtyp och rysk text på stranden utanför Ystad en gång för drygt 13 år sedan (innehållande fisk, lätt jäst). Behöver ju inte betyda något men...

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Inlägg av roninn » 8 januari 2003, 16:23

Kanske bara viljan att kasta handgranater i vattnet, beskjuta stränder med ksp och grk verkade lite avskräckande. Även om "effekten" just då uteblev (vad vi vet) så kanske nått politiskt budskap ändå gick fram. "den där svensken verkar trots allt villig att försvara sig, lite får vi nog passa oss" ????

Skriv svar