Klimatförändringen under de senaste decennierna

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 juli 2008, 17:27

Jag har märkt att vädret har gjort ganska så stora omslag sedan 1980-talet, känner till att vi har diskuterat klimatförändringen i olika trådar, men jag kan inte hitta en specifik tråd om klimatförändringen. Den sista vintern med snö från november-mars var 1986-87 även om vintern för ett par år sedan var kallt. Likaså är det som har hänt på senaste tiden, en ytterst mild vinter och såväl varm vår som het sommar. Det är inget fel med varma somrar, men är vintern ovanligt mild så förmodar jag att det är åt fel håll och för några år sedan läste jag i en engelsk artikel om att malarian kommer att finnas i Sverige runt 2025.

Vet inte om jag har fel eller är ute för att cykla, men jag har märkt att vädret har blivit annorlunda sedan 1980-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Osprey » 24 juli 2008, 20:32

Jag kan hålla med om att det var kallare/riktigare vintrar förr, speciellt om man går tillbaka till 60-70 talet. Men å andra sidan så kan jag inte riktigt hålla med om varm vår och het sommar, som jag kommer ihåg det så var det riktigt varmt på sommaren från det att jag föddes i slutet av 50-talet (vilket jag iofs inte kommer ihåg), men iallafall från 60-talet och fram till c:a mitten av 90-talet.

Numera tycker jag isåfall snarare att klimatet hat jämnate ut så att det är ungefär likadant året om, varma vintrar och svala somrar...

Jag hörde för ett tag sedan ett uttalande om att -"En märklig svensk tradition är att vi envisas med att ha päls på julafton och kortbyxor på midsommar. Trots att det är ungefär samma temperatur (c:a 10 grader) vid båda tillfällena". Det stämmer väl kanske inte exakt, men det ligger mycket i det...

Tilläggas kan att jag bor på Västkusten.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Frogman » 31 juli 2008, 21:42

Malariamygg har väl funnits förut i Sverige på 1800-talet innan man dikade ut så mycket?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Markus Holst » 31 juli 2008, 22:55

Vädret har väl alltid varit ur led?

I slutet av 80-talet växte det i sydsverige upp en generation barn som inte såg snö förrän de var 4 år. Sedan blev det snö igen under 90-talet, tillräckligt med snö för att jag ofta skulle vara insnöad på min gård i Skåne.

2005, gudrun-året, fick vi här i Sjuhärad ingen snö förrän i mars, men sedan låg snön tjock och fin i en månad. Året efter hade vi snö från november till mars, vilket var härligt men ovanligt. Sedan dess har det knapps varit snö, förrän sent i våras.

Jag tror inte att vi vanliga dödliga ännu kan se de temperaturförändringar som meteorologerna talar om.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Bagheera » 1 augusti 2008, 00:14

Några länkar från Expressen

http://www.expressen.se/1.275302

http://www.expressen.se/1.1217551

Vidare, lite privat
Sommaren 1955 var extremt het runt Göteborg, stackars min mamma som bar mig nästan fullkommen i hennes mage.
1969 var lika jävligt varmt i Göteborg, än värre för mig, då låg jag på sjukhus med en välkokt fot, efter kokande vatten rätt ner i stöveln på segelfartyg. Den sommaren var också stekhet, bortsett från vänsterfoten. Stora fönster på gamla Barnsjukhuset mitt i nosen, med solen rätt in från söder under tre månader.

I min barndom, ex-vis tidigt/mid/sent 60-tal så kunde man åka skridskor på dammarna i Slottsskogen och på Delsjöarna. Gick att åka kälke lång väg mitt i stan från backarna ner från Guldheden och i kullarna i ovanför Botaniska Trädgården bl.a.
Vid Delsjön kunde man dessutom åka skidor långt till "Bertilsons stuga" som var ett fik.

Skidade till skolan på trottoarerna i Göteborgs centrum 1969.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av varjag » 1 augusti 2008, 01:27

Jag tror inte att vi vanliga dödliga ännu kan se de temperaturförändringar som meteorologerna talar om
Håller med. Det mänskliga minnet är för kort för det. Vi har alla minnen av vad som föreföll vara extrema väderleksförhållanden. I själva verket var det nog helt vanliga fluktueringar inom ramen för de normala. OM - vi verkligen genomgår en klimatförändring så sker den säkert så långsamt att den knappast kan uppfattas som sådan av en eller två generationer.
Sverige har ju en av de äldsta meterologiska stationerna i världen med Stockholms Observatorium som nu präntat ned väderobsar i 252 år...

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp ... 20230&l=sv

Någon väsentlig klimatförändring, tycks man inte ha noterat, Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Hexmaster » 1 augusti 2008, 09:18

varjag skrev:Någon väsentlig klimatförändring, tycks man inte ha noterat
Var ser du detta?
SMHI skrev:Till att börja med kan vi slå fast att det globala klimatet håller på att förändras idag.
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=6600&l=sv

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av varjag » 1 augusti 2008, 11:51

Hexmaster skrev:
varjag skrev:Någon väsentlig klimatförändring, tycks man inte ha noterat
Var ser du detta?
SMHI skrev:Till att börja med kan vi slå fast att det globala klimatet håller på att förändras idag.
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=6600&l=sv
Det - är alarmisterna. Som måste hoppa på 'the bandwagon' för sin födkrok. Climate Change-industrin är ju en jättegrej idag och Gud Hulpe den som vågar tvivla.
Men - jag tvivlar :) Det har varit varmare, det har blivit kallare - cyklerna växlar. Det mesta jag möjligen kan tro på är att det sker en mindre rubbning av klimatzonerna då och då. , Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Hexmaster » 1 augusti 2008, 12:00

varjag skrev:Det - är alarmisterna. Som måste hoppa på 'the bandwagon' för sin födkrok.
Jaha... Visst. Men, du skrev ett påstående om att SMHI inte noterat en viss förändring. Vad var det som fick dig att dra denna slutsats?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av varjag » 1 augusti 2008, 13:09

Hexmaster skrev:
varjag skrev:Det - är alarmisterna. Som måste hoppa på 'the bandwagon' för sin födkrok.
Jaha... Visst. Men, du skrev ett påstående om att SMHI inte noterat en viss förändring. Vad var det som fick dig att dra denna slutsats?
Här tjafsas om
I graferna nedan visas att den observerade globala uppvärmningen, som under 1900-talet var ca 0,6 grader,
Det var, varmare förr (Medelhavsområdet med romare svettande i togor och odlingar på Grönland......) Sen blev det kallare. 1300-talet var ju väldigt kallt och snålt. Klimatet förändras hela tiden. Marginellt, vilket jag i likhet med vädergubbarna kallar...
en viss förändring
Just nu åtnjuter globalwarming-killarna en oerhörd popularitet. Inte olik den på vilken 'Milleniumbug-maffian' red för ett decennium sedan.
Vi vet tyvärr inget - om hur väderförändringarna var f ö r e istiderna. Bara att med vad vi vet om de föregående, är vi ungefär mogna - för nästa :roll: Vilken jag är mera oroad av. Möjligheten (som jag faktiskt tänkt på innan :idea: ) den blev 'bok och film' av en isvinter med 5-10 meters snöfall - skulle snabbare snöpa hela vår civilisation - än något gradvis varmare klimat.
Just nu befinner VI oss i vinterkylan och jag säger om Global Warming - bring it on!

:D Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Hexmaster » 1 augusti 2008, 23:59

varjag skrev:Det - är alarmisterna. Som måste hoppa på 'the bandwagon' för sin födkrok.
Jag måste säga, att jag är imponerad av den Tro de utvecklar, som utgår ifrån att meteorologer, av alla! - gått in för sitt yrke, som genererar föga guld och föga berömmelse (Pohlman får väl sägas utgöra maximum), för att sedan yxa till en Konspiration, som nu fått oss alla i sitt grep. Visst är det fantastiskt? Som om man blev vädergubbe för att tjäna pengar. :-D

Om nu SMHI tillhör "alarmisternas" läger, vart vänder man sig då för pålitliga data?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av dc » 2 augusti 2008, 00:18

Hexmaster skrev:
varjag skrev:Det - är alarmisterna. Som måste hoppa på 'the bandwagon' för sin födkrok.
Jag måste säga, att jag är imponerad av den Tro de utvecklar, som utgår ifrån att meteorologer, av alla! - gått in för sitt yrke, som genererar föga guld och föga berömmelse (Pohlman får väl sägas utgöra maximum), för att sedan yxa till en Konspiration, som nu fått oss alla i sitt grep. Visst är det fantastiskt? Som om man blev vädergubbe för att tjäna pengar. :-D

Om nu SMHI tillhör "alarmisternas" läger, vart vänder man sig då för pålitliga data?
Jag ser en poäng i Varjags resonemang. Den globala uppvärmningen och att den orsakas av människans utsläpp av växthusgaser har blivit paradigm, helig ko och nästan allsmäktig naturlag. Jag sätter mig inte över vad seriösa forskare drar för slutsatser av empiriska fakta. Men kan ibland ändå få intrycket att den vedertagna universalsanningens lag begränsar tänkande i vidare banor.

Ett exempel jag har fått mig till livs är solforskare som har kunnat konstatera samband mellan solaktivitet och jordens temperatur. En av dessa sade i en dokumentär ungefär såhär; vi ligger lågt, det är inte klokt av oss att redovisa fakta som motsäger den allmänna bilden. Det skulle kunna kosta oss alla forskningemedel....

Vem har rätt, jag vet inte. Men jag får känslan att vi rör oss inom en gråskala även om vissa bara vill erkänna förekomsten av svart eller vitt....
No one can prevent me from raising towers in babylon

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av varjag » 2 augusti 2008, 00:25

vi ligger lågt, det är inte klokt av oss att redovisa fakta som motsäger den allmänna bilden. Det skulle kunna kosta oss alla forskningemedel....
Absolut! :D

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Hexmaster » 2 augusti 2008, 00:50

dc skrev:En av dessa sade i en dokumentär ungefär såhär; vi ligger lågt, det är inte klokt av oss att redovisa fakta som motsäger den allmänna bilden. Det skulle kunna kosta oss alla forskningemedel....
De medlen finns hos oljebolagen.

Det är f.ö. sällan man hör forskare, som inte ser som sin uppgift att motsäga den så kallade "allmänna bilden".

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av dc » 2 augusti 2008, 12:11

Hexmaster skrev:
dc skrev:En av dessa sade i en dokumentär ungefär såhär; vi ligger lågt, det är inte klokt av oss att redovisa fakta som motsäger den allmänna bilden. Det skulle kunna kosta oss alla forskningemedel....
De medlen finns hos oljebolagen.

Det är f.ö. sällan man hör forskare, som inte ser som sin uppgift att motsäga den så kallade "allmänna bilden".
Min uppfattning är följande:

Att säga emot den "vedertagna sanningen" i detta fall är lite som att vara emot den katolska kyrkan på medeltiden eller att vara emot demokrati i Sverige, inte populärt. Den "vedertagna sanningen" har blivit en sådan stark institution att alla som har andra åsikter riskerar att brännmärkas som sin tids kättare som helst skall brännas på bål.... Bara min känsla, men jag tror att fler kan känna igen sig till viss del.
No one can prevent me from raising towers in babylon

Skriv svar