"Kamrat 40" Kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

"Kamrat 40" Kriget

Inlägg av NIL » 7 juli 2008, 08:38

Det var en del reservare som ruttnade ordentligt när dom beordrades att lämna in sina pistoler för några år sedan, finns det någon som kan dra sig till minnes vilka skäl som anfördes av "inlämningsmotsåndarna" för att pistolerna skulle få finnas kvar ute i stugorna?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av MD650 » 7 juli 2008, 09:16

NIL skrev:Det var en del reservare som ruttnade ordentligt när dom beordrades att lämna in sina pistoler för några år sedan, finns det någon som kan dra sig till minnes vilka skäl som anfördes av "inlämningsmotsåndarna" för att pistolerna skulle få finnas kvar ute i stugorna?
Det fanns nog många skäl:

* Det var en symbol att man tillhörde något...alltså lite status.
* Det var nog en del som var mycket seriösa och ansåg att de behövde den i sb med mobilisering.
* Det var en del som helt enkelt inte visste var dom hade den och således inte kunde lämna in den.

Personligen tror jag att det sist nämnda var de mest högljudda motståndarna.

:)

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av Erik Ljungberg » 7 juli 2008, 10:38

Det finns en folksrättslig knorr på det hela. Reservare hade/har även uniform hemma och skulle kunna ta sig till mobplats i uniform. Är du uniformerad räknas du som kombatant och får bekämpas samt skall kunna försvara dig. Alltså behövdes ett vapen hemma.

/Erik Ljungberg

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av MD650 » 7 juli 2008, 10:43

Erik Ljungberg skrev:Det finns en folksrättslig knorr på det hela. Reservare hade/har även uniform hemma och skulle kunna ta sig till mobplats i uniform. Är du uniformerad räknas du som kombatant och får bekämpas samt skall kunna försvara dig. Alltså behövdes ett vapen hemma.

/Erik Ljungberg
Lösningen kunde ha varit att inte ta på sig uniformen intill det att man nått mobplatsen.
:)

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av Erik Ljungberg » 7 juli 2008, 10:52

MD650 skrev:
Erik Ljungberg skrev:Det finns en folksrättslig knorr på det hela. Reservare hade/har även uniform hemma och skulle kunna ta sig till mobplats i uniform. Är du uniformerad räknas du som kombatant och får bekämpas samt skall kunna försvara dig. Alltså behövdes ett vapen hemma.

/Erik Ljungberg
Lösningen kunde ha varit att inte ta på sig uniformen intill det att man nått mobplatsen.
:)
Självklart, men varför då inte förvara uniform och annan personlig utrustning på mobplatsen? Mindre att släpa på. FM vill bara ha tillbaka m/40, inte alla annan utrustning.

/Erik

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av Hans » 7 juli 2008, 11:26

Det var inte bara reservare utan även yrkesofficerare beordrades att ha pistol (eller revolver om du var flygofficer) hemma. När man bedömde att risken för överaskande anfall gick ner så bestämde man att det inte behövdes längre vilket som sagt ledde till lite irritation hos somliga officerare. Hursomhelst kunde man löst det som undertecknad. Efter några år som officer insåg jag att det bedömdes såsom viktigt att jag skulle ha en pistol i hemmet men Försvaret hade inte pengarna att ge mig en vettig. Då får man göra slag i saken och köpa en bra pistol själv. Jag var ingen expert men jag satte upp ett antal krav däribland naturligtvis att den skulle passa med och palla för 9mm m/39b. Jag gjorde en inventering av marknaden och betämde mig för Glock 17 som jag då köpte in helt civilt. Detta var f.ö. 1986 - 1988 gjorde försvarsmakten samma bedömning. När vi skulle lämna in m/40 så var jag inte det minsta ledsen. Min beredskap var fortfarande god.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av MD650 » 7 juli 2008, 11:55

Jag var inte så lessen att lämna in min..... ;)
:)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av Wooster » 8 juli 2008, 14:28

MD650 skrev: * Det var en del som helt enkelt inte visste var dom hade den och således inte kunde lämna in den.

Personligen tror jag att det sist nämnda var de mest högljudda motståndarna.

:)
Är du seriös?

Jag har personligen svårt att tro att särskilt många kan ha slarvat bort ett vapen, än mindre vågat sig på att sälja den på svarta marknaden, hur stora knäppgökar det än finns. Varningsflaggan för skröna viftar febrilt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av MD650 » 8 juli 2008, 14:49

Wooster skrev: Är du seriös?

Jag har personligen svårt att tro att särskilt många kan ha slarvat bort ett vapen, än mindre vågat sig på att sälja den på svarta marknaden, hur stora knäppgökar det än finns. Varningsflaggan för skröna viftar febrilt.
Ja, jag är seriös.
Det var ett fåtal reservare som i sten vägrade lämna in sina vapen trots hot om vite.
Men visst, vifta med flaggan. Det är inte mer än rätt då jag inte vetenskapligt kan belägga mitt påstående.

Jag vet bara att ett antal kollger brukade ha problem att hitta sin pistol bl.a. i sb med kuppövningar, flytt m.m.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av Hans » 9 juli 2008, 14:19

En god vän dömdes av någon diciplinnämnd eller motsvarande till löneavdrag efter att ha slarvat bort sin m/40 i samband med en flytt - och han lär knappast ha varit den ende.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av NIL » 9 juli 2008, 14:24

Hans skrev:En god vän dömdes av någon diciplinnämnd eller motsvarande till löneavdrag efter att ha slarvat bort sin m/40 i samband med en flytt - och han lär knappast ha varit den ende.

MVH

Hans
Det kan hända den bäste, en svensk överste sumpade sin 88:a vid ett restaurangbesök på Balkan.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av Wooster » 13 juli 2008, 14:08

Jo - givetvis finns det enskilda fall där man slarvat bort tjänstevapnet (det händer ju titt som tätt att poliser glömmer sina vapen också).

Vad jag är skeptisk mot är att det bråk som uppstod kring inlämnandet av m/40 (och som fick ganska mycket medial uppmärksamhet också) till stor del skulle bero på att officerare skulle ha slarvat bort sina pistoler men inte ville erkänna det.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av MD650 » 13 juli 2008, 17:02

Wooster skrev:
Vad jag är skeptisk mot är att det bråk som uppstod kring inlämnandet av m/40 (och som fick ganska mycket medial uppmärksamhet också) till stor del skulle bero på att officerare skulle ha slarvat bort sina pistoler men inte ville erkänna det.
Det var ju ett fåtal reservare som inte hade lämnat in sina pistoler.
:)

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av loop » 16 juli 2008, 13:41

Hm, jag hade för mig att det fanns en annan aspekt av inlämnadet också. Att pistolerna kunde varit undermåliga pga för mycket skjutande med hårdpackad k-pist ammunition.

Jag tror inte borttappandet är en skröna, vet om att en grävmaskin tappades bort vid en övning. Kom dock tillrätta efter ett tag.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Kamrat 40" Kriget

Inlägg av MD650 » 16 juli 2008, 13:56

loop skrev:Hm, jag hade för mig att det fanns en annan aspekt av inlämnadet också. Att pistolerna kunde varit undermåliga pga för mycket skjutande med hårdpackad k-pist ammunition.
Skälet var att de började bli utslitna och att de inte "tålde" 9/39B.
:)

Skriv svar