Naturfolk
Naturfolk
Äh, det löser sig.
Re: Naturfolk
På 70-talet (tror jag det var) upptäcktes ett dittills helt okänt stenåldersfolk på Filippinerna. Jag minns att de fanns med i mina skolböcker. Det var en ren bluff.
I detta fall har man känt till dem i 20 år. Får hoppas att det är på riktigt.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Det var nog i Illustrerad vetenskap som jag för något år sedan läste en artikel om "de okontaktade". Det lär finnas en handfull ursprungsfolk som aktivt håller sig borta från civilisationen. Detta kan mycket väl vara ett av dem.
Ett av de mer krigiska okontaktade folken lär finnas på någon av öarna i Andamanerna, som blev hårt drabbad av tsunamin. Det verkar emellertid som om just detta fok klarade sig rätt oskadda.
Som i Expressens artikel beskrev även Ill Vetenskap att mundigheter numera har bestäm sig att lämna folken i fred men ändå håller viss koll på dem. Det största hotet mot folkens existens lär vara närgågna missionärer. Tydligen finns det någon extrem missionärs-sekt som inte vill följa myndigheternas beslut.
Ett av de mer krigiska okontaktade folken lär finnas på någon av öarna i Andamanerna, som blev hårt drabbad av tsunamin. Det verkar emellertid som om just detta fok klarade sig rätt oskadda.
Som i Expressens artikel beskrev även Ill Vetenskap att mundigheter numera har bestäm sig att lämna folken i fred men ändå håller viss koll på dem. Det största hotet mot folkens existens lär vara närgågna missionärer. Tydligen finns det någon extrem missionärs-sekt som inte vill följa myndigheternas beslut.
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 30 gånger.
Om man får vara lite svartsynt så kommer deras civilisation nog att överleva vår (u.f.a. dom får fortsätta med sin egen livsstil).
Jag vill också understryka att min drapa puckade inlägg i Expressen bara är på skämt, kommer jag med puckade inlägg på Skalman så är det av okunskap (eller av dumhet).
Jag vill också understryka att min drapa puckade inlägg i Expressen bara är på skämt, kommer jag med puckade inlägg på Skalman så är det av okunskap (eller av dumhet).
Äh, det löser sig.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Tasagay vad dom kallades för, minns att jag tittade i ett nummer Geographic från den tiden och det var "bildextra" om detta folkslag.Hexmaster skrev:På 70-talet (tror jag det var) upptäcktes ett dittills helt okänt stenåldersfolk på Filippinerna. Jag minns att de fanns med i mina skolböcker. Det var en ren bluff.
Sedan finns väl naturfolk på Papua Nya Guinea också som har kvar sina traditioner fast vissa moderna innovationer har kommit till dem.
Stefan
- Plutokraten
- Medlem
Man tror faktiskt att det finns ett drygt hundratal stammar utan kontakt med någon modern civilisation. De flesta i Brasilien men också på isolerade öar i Sydostasien.
Aftonbladets rubrik känns lite missvisande:
"De har aldrig sett andra människor
Hittills okänd indianstam upptäckt i Sydamerika Försvarar sig med pil och båge mot helikoptern."
De är ju inte "hittills okända", de har bara inte kartlagts eller kontaktats (pga. deras utåtriktade aggressivitet) tidigare.
Aftonbladets rubrik känns lite missvisande:
"De har aldrig sett andra människor
Hittills okänd indianstam upptäckt i Sydamerika Försvarar sig med pil och båge mot helikoptern."
De är ju inte "hittills okända", de har bara inte kartlagts eller kontaktats (pga. deras utåtriktade aggressivitet) tidigare.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
"De har aldrig sett människor" stämmer ju inte heller om de lever tillsammans.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Kanske ryms det inte i denna tråd, men:
Vilket är det mest primitiva, kända naturfolket i modern tid? Det lär ju finnas massor med folk som inte är bekannta med keramik, men finns det folk som inte använder pilbåge? Jag har för mig att det fanns en del rysligt primitiva stammar i Australien.
Då kan vi ju räkna det sydamerikanska blåsröret som likvärdigt med pilbågen.
För mer än 10 år sedan var det reportage om ett nykontaktat indianfolk i Sydamerka. Troligen var även det på 70-talet. De var ljusare än andra indianer och kände inte till hur man bearbetade flinta, eller vilken sten de använder där. Istället hittade de ibland stenredskap som de ansåg sända av gudarna. Inte heller kunde de göra upp eld. Tyvärr vet jag inte vad folket heter.
Vilket är det mest primitiva, kända naturfolket i modern tid? Det lär ju finnas massor med folk som inte är bekannta med keramik, men finns det folk som inte använder pilbåge? Jag har för mig att det fanns en del rysligt primitiva stammar i Australien.
Då kan vi ju räkna det sydamerikanska blåsröret som likvärdigt med pilbågen.
För mer än 10 år sedan var det reportage om ett nykontaktat indianfolk i Sydamerka. Troligen var även det på 70-talet. De var ljusare än andra indianer och kände inte till hur man bearbetade flinta, eller vilken sten de använder där. Istället hittade de ibland stenredskap som de ansåg sända av gudarna. Inte heller kunde de göra upp eld. Tyvärr vet jag inte vad folket heter.
-
pandersson2
- Medlem
Markus Holst,
ett boktips kommer. Jan Lindblad: Stenålder och vita indianer, från 1977. Den handlar nog till viss del om detta folk. Tyvärr minns jag inte vad folket heter dock. Det var inget "riktigt" stenåldersfolk dock. Det var spillrorna av ett folk som förlorat ett krig och därför isolerat sig från andra stammar och tappat mycket av sin tidigare kunskap.
ett boktips kommer. Jan Lindblad: Stenålder och vita indianer, från 1977. Den handlar nog till viss del om detta folk. Tyvärr minns jag inte vad folket heter dock. Det var inget "riktigt" stenåldersfolk dock. Det var spillrorna av ett folk som förlorat ett krig och därför isolerat sig från andra stammar och tappat mycket av sin tidigare kunskap.
Nej, det gör den inte. Har inte boken här men vad jag förstår av biblioteks-klassificeringar så var det indianer i Surinam som Lindblad besökte. Helt "nya" för omvärlden var de garanterat inte.pandersson2 skrev:Den handlar nog till viss del om detta folk.
Jag läste någonsstans att den brasilianska regeringens organisation som syftar på inföddas beskydd Fundação Nacional do Índio har en policy att inte ta kontakt med nya infödningstammar eftersom man då riskerade sprida sjukdomar till dem.
Helt riktigt - men vilka chanser har dessa 'oupptäckta stammar' - mot en framvältrande 'civilisation'???Giancarlo skrev:Jag läste någonsstans att den brasilianska regeringens organisation som syftar på inföddas beskydd Fundação Nacional do Índio har en policy att inte ta kontakt med nya infödningstammar eftersom man då riskerade sprida sjukdomar till dem.
http://www.abc.net.au/news/stories/2008 ... tion=world
Absolut ingen! Dom kan möjligen karantäniseras i en sorts mänsklig 'zoo' - innan dom trampas ned av befolkningstillväxten. Sorgligt - men sant, Varjag
Jag har Lindblads bok, Surinam stämmer. Likaså pandersson2:s uppgift om att gruppen i den boken gömt sig undan in i skogen efter att ha blivit tillbakatryckta av starkare grannar.Hexmaster skrev:Har inte boken här men vad jag förstår av biblioteks-klassificeringar så var det indianer i Surinam som Lindblad besökte. Helt "nya" för omvärlden var de garanterat inte.
Tonen i Lindblads bok är ganska fascinerande och kanske inte särskilt pk idag. Han beskriver den isolerade gruppens tillvaro som eländig, både materiellt och andligt. Deras animism var helt grundad på skräck. Nu vet jag i o f s inget om Lindblads religiositet, men han beskriver gruppens lycka när de nåddes av kristendomen och civilisationen och slapp vara rädda. Hatkänslor utbyttes mot hopp och hokuspokus mot medicin. Och svälthot mot jordbrukssamhällets långsiktighet.
Kanske något att fundera över om man har fallenhet för att romantisera ursprunglighet.
/ Probstner
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Citera artikeln!!!
Stefan
Sedan stod det att myndigheterna inte ta kontakt med stammen, utan endast flyger över "byn" istället och undrar nästan om det har någon koppling. Att myndigheterna känner till att stammen skjuter med pilbåge om de känner sig "hotade" på något sätt.Byborna rusade ut och sköt på planet med pilbågar.
Stefan
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Nej, Stefan läser du artikeln en gång till och läser du vad andra har skrivit här i tråden ser du att det inte på grund av rädsla från den brasilanska regeringens sida utan för att man vill låta indianstammen leva sitt eget liv och inte störa dem i onödan.Stefan Lundgren skrev:Sedan stod det att myndigheterna inte ta kontakt med stammen, utan endast flyger över "byn" istället och undrar nästan om det har någon koppling. Att myndigheterna känner till att stammen skjuter med pilbåge om de känner sig "hotade" på något sätt.Byborna rusade ut och sköt på planet med pilbågar.
/Martin