Ärekränkning??

Skriv svar
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Ärekränkning??

Inlägg av gostap » 13 januari 2008, 22:36

Halkade in på följande hemsida när jag sökte information om hårsfjärden-katastrofen.
http://www.nationalmordet.nu/

Får man verkligen publicera sådant här offentligt? Är det inte ärekränkning?
Allas vår Skalmans Stellan Bojerud får sig också en släng av sleven.
Har inte denna person tidigare ansetts seriös? (Inte Stellan!, hemsidans upphovsman)

Mvh

Gostap

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 januari 2008, 23:14

Orkade knappt läsa något på den sidan. Rättshaverister och konspirationsteoretiker blir väldigt lätt jobbiga.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 14 januari 2008, 17:25

Håller med dig Björn, det hela faller på sin egen orimlighet. Skulle rättsstaten lägga ner kraft på att fälla alla stollar på nätet för ärekränkning funnes det inte pengar över till viktigare rättsfall.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 14 januari 2008, 18:11

Förvisso, men vissa gränser måste väl ändå få finnas. När en person blir anklagad för att mördat sin egen far på uppdrag av modern?? Det är väl ändå lite magstarkt. Bara för att det är på nätet är det väl inte mindre allvarligt? lagen gäller väl där också. Jämför med de fejkade bilderna på Carola o Mona Sahlin t.ex.
Sen gällde min kommentar egentligen om Lars Krantz, har inte han ansetts för att vara seriös tidigre?

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem

Inlägg av Ulf T » 14 januari 2008, 18:44

gostap skrev:Sen gällde min kommentar egentligen om Lars Krantz, har inte han ansetts för att vara seriös tidigre?
Det måste ha varit för väldigt länge sedan. Han har varit känd för sina konspirationsteorier gällande Palme-mordet under många år nu.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 14 januari 2008, 18:48

Ulf T skrev:
gostap skrev:Sen gällde min kommentar egentligen om Lars Krantz, har inte han ansetts för att vara seriös tidigre?
Det måste ha varit för väldigt länge sedan. Han har varit känd för sina konspirationsteorier gällande Palme-mordet under många år nu.
Ok, jag som är gammal? :)
Har bara vissa minnesbilder av honom. Har ej heller följt de s.k. privatspanarnas göromål, de flesta verkar ju vara i behov av vård.
Konspirationsteorier kan visst vara kul om man t.ex. förnekar fotbollsvm -58 eller månlandningen!

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem

Inlägg av Ulf T » 14 januari 2008, 19:51

Just Konspiration -58 var ju en drift med konspirationsteorier. Men det är intressant med konspirationsteorier överlag. Vilka mekanismer som gör att de kan leva vidare. Förmodligen uppfyller de ett behov hos folk att känna att de har någon slags förståelse för världen.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 14 januari 2008, 20:04

Är väl samma behov som uppfylls genom s.k. vandringssägner

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 14 januari 2008, 20:52

Cyber Joker skrev:Håller med dig Björn, det hela faller på sin egen orimlighet. Skulle rättsstaten lägga ner kraft på att fälla alla stollar på nätet för ärekränkning funnes det inte pengar över till viktigare rättsfall.
Det är faktiskt så att åklagare enligt lag bara får väcka åtal för ärekränkning (mer vardagligt förtal) om det är påkallat ur allmän synpukt, till exempel mot en person i dennes myndighetsutövning eller ett "hatbrott". Annars är det upp till målsäganden själv att väcka så kallat enskilt åtal.

En av de främsta anledningarna gissar jag är just att om rättsväsendet skulle jag alla stollar till rättshaverister för ärekränkning skulle inte mycket annat bli gjort..

Kniebolo
Medlem

Re: Ärekränkning??

Inlägg av Kniebolo » 17 januari 2008, 00:07

gostap skrev:Halkade in på följande hemsida när jag sökte information om hårsfjärden-katastrofen.
http://www.nationalmordet.nu/

[…]

Har inte denna person tidigare ansetts seriös?
Lars Krantz förefaller inte ha varit galen hela livet, hans tidiga böcker (om bl a Norge och VK2) verkar helt sansade.

Det är möjligen inte Sven Anér du tänker på? Han gjorde en del riktigt kompetent journalistik, fick en del priser vill jag minnas, och det första han skrev kring Palmemordet var väl helt i sin ordning, sedan bar det utför. Ryktet säger att att han i alla fall en period hade rekord i inlämnade JO-anmälningar. Om det är sant vet jag inte men det ska i vilket fall ha rört sig om ett imponerande antal.

Skriv svar