Ärekränkning??
Ärekränkning??
Halkade in på följande hemsida när jag sökte information om hårsfjärden-katastrofen.
http://www.nationalmordet.nu/
Får man verkligen publicera sådant här offentligt? Är det inte ärekränkning?
Allas vår Skalmans Stellan Bojerud får sig också en släng av sleven.
Har inte denna person tidigare ansetts seriös? (Inte Stellan!, hemsidans upphovsman)
Mvh
Gostap
Får man verkligen publicera sådant här offentligt? Är det inte ärekränkning?
Allas vår Skalmans Stellan Bojerud får sig också en släng av sleven.
Har inte denna person tidigare ansetts seriös? (Inte Stellan!, hemsidans upphovsman)
Mvh
Gostap
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Cyber Joker
- Medlem
Förvisso, men vissa gränser måste väl ändå få finnas. När en person blir anklagad för att mördat sin egen far på uppdrag av modern?? Det är väl ändå lite magstarkt. Bara för att det är på nätet är det väl inte mindre allvarligt? lagen gäller väl där också. Jämför med de fejkade bilderna på Carola o Mona Sahlin t.ex.
Sen gällde min kommentar egentligen om Lars Krantz, har inte han ansetts för att vara seriös tidigre?
Sen gällde min kommentar egentligen om Lars Krantz, har inte han ansetts för att vara seriös tidigre?
Ok, jag som är gammal?Ulf T skrev:Det måste ha varit för väldigt länge sedan. Han har varit känd för sina konspirationsteorier gällande Palme-mordet under många år nu.gostap skrev:Sen gällde min kommentar egentligen om Lars Krantz, har inte han ansetts för att vara seriös tidigre?
Har bara vissa minnesbilder av honom. Har ej heller följt de s.k. privatspanarnas göromål, de flesta verkar ju vara i behov av vård.
Konspirationsteorier kan visst vara kul om man t.ex. förnekar fotbollsvm -58 eller månlandningen!
Det är faktiskt så att åklagare enligt lag bara får väcka åtal för ärekränkning (mer vardagligt förtal) om det är påkallat ur allmän synpukt, till exempel mot en person i dennes myndighetsutövning eller ett "hatbrott". Annars är det upp till målsäganden själv att väcka så kallat enskilt åtal.Cyber Joker skrev:Håller med dig Björn, det hela faller på sin egen orimlighet. Skulle rättsstaten lägga ner kraft på att fälla alla stollar på nätet för ärekränkning funnes det inte pengar över till viktigare rättsfall.
En av de främsta anledningarna gissar jag är just att om rättsväsendet skulle jag alla stollar till rättshaverister för ärekränkning skulle inte mycket annat bli gjort..
Re: Ärekränkning??
Lars Krantz förefaller inte ha varit galen hela livet, hans tidiga böcker (om bl a Norge och VK2) verkar helt sansade.gostap skrev:Halkade in på följande hemsida när jag sökte information om hårsfjärden-katastrofen.
[…]
Har inte denna person tidigare ansetts seriös?
Det är möjligen inte Sven Anér du tänker på? Han gjorde en del riktigt kompetent journalistik, fick en del priser vill jag minnas, och det första han skrev kring Palmemordet var väl helt i sin ordning, sedan bar det utför. Ryktet säger att att han i alla fall en period hade rekord i inlämnade JO-anmälningar. Om det är sant vet jag inte men det ska i vilket fall ha rört sig om ett imponerande antal.