"Upproret inleddes den 23:e oktober 1956 i samband med en studentdemonstration för solidaritet med Polen. Cirka 200 000 människor deltog, med krav på demokrati och reformer."
"Snart utbröt generalstrejk, vapen delades ut, revolutionära arbetarråd upprättades spontant och samtidigt över hela Ungern i allvarlig konkurrens med statsmakten."
"Samtidigt bildade Nagy en revolutionär flerpartiregering som krävde Sovjets uttåg från landet, medan antiryska attityder växte, med frekventa återblickar på den blodiga ungerska revolten mot Ryssland 1848-49 och den mycket brutala behandlingen nationen fick vid den sovjetiska arméns intåg i andra världskrigets slut."
"Den sovjetiska Röda armén med 24 000 man och stridsvagnar gick till angrepp den 24 oktober, men slogs tillbaka med molotovcocktails och även tyngre vapen."
"Den 28:e inleddes en vapenvila och ryssarna meddelade nästa dag, den 29:e, att deras trupper skulle dra sig tillbaka från Budapest. På morgonen den 30 oktober skrev de ryska ledarna under en deklaration om "vänskap och samarbete" där de än en gång lovade att trupperna skulle lämna Budapest och dessutom att de var beredda att förhandla om närvaron av sovjetiska trupper i övriga delar av Ungern."
"Den 30 oktober inträffade också det mest ökända slaget under revolten. På Republiktorget, Köztársaság tér, låg högkvarteret för kommunistpartiets Budapestavdelning där förutom politiker även några från säkerhetspolisen ÁVH befann sig. "
"Den 31 oktober samlade Chrusjtjov Politbyrån för ett nytt möte. Journalfilmer visade scener från Budapest, även händelserna på Republiktorget. Chrusjtjov sa: "Vi måste göra en omvärdering. Våra trupper kan inte dras tillbaka från Ungern eller Budapest. Vi måste ta initiativet till att återställa ordningen i Ungern."
Sedan vet man utvecklingen. Revolten blir krossad av de nyanlända sovjetiska trupperna. Den 7:e november var en sovjetisk ledare återinsatt. Källan jag har använt mig av är wikipedia. Men det för enkelhetens skull. Jag har även tittat i uppslagsverk och andra böcker.
Problematiken är att jag får intrycket av att upproret endast pågick i Ungerns huvudstad Budapest. Demonstrationer, strejker, vapenstrider, de hänvisas till huvudstaden Budapest. Den enda nämnandet av aktvitet i övriga ungern är "revolutionära arbetarråd upprättades spontant och samtidigt över hela Ungern i allvarlig konkurrens med statsmakten". Men lika snabbt lämnas ämnet.
Min undran är därför, Vad var utvecklingen i övriga ungern mellan den 23:e oktober och 7 november? Demonstrationer, strejker, vapenstrider?
/Bonaparte
[/b][/u]
Ungernrevolutionen 1956
Re: Ungernrevolutionen 1956
Känner inte till hur kampen utvecklades i resten av Ungern, men vill påminna om att resningen hade ett av sina ursprung i de sk Petöfi-cirklar som startades av bla Györgi Lukacs. Denne filosof var medlem i kommunistpartiet men under många år så oppositionell att man förvånades att han överlevt vistelsen i Sovjetunionen under kriget. När han kom tillbaka till Ungern stängdes den institution vid universitetet där han var professor. Efter Stalins död var han en av initiativtagarna till Petöfi-cirklarna som uppges ha varit samlingsplats för intellektuella. När regimen till slut föll blev Lukacs utnämnd till kulturminister i den nya regeringen som leddes av Nagy. Det var andra gången han var kulturminister i Ungern; han innehade samma post i den lika kortlivade regimen som leddes av Bela Kun 1918. Lukacs skrev dock aldrig under utträdet ur Warzawa-pakten: han menade förmodligen att det kunde leda till et anfall från paktens medlemmar. Så blev det också, men pga av Lukacs inte skrivit under utträdet blev han inte avrättad, utan satt i ett fängelse i Rumänien under några år. Han kom tillbaka och levde som dissident fram till 70-talets början och skrev bl a Onthology of Social Being, en neo-marxistisk ontologi byggd på tanken att människans sociala tillvaro utgår från arbetet.