Juan Carlos av Spanien

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Juan Carlos av Spanien

Inlägg av Robert Sköld » 1 december 2007, 22:30

Satt och grunnade lite hemma över ett par böcker och ett eller två glas vin. Hur var det med Juan Carlos och fascismen egentligen. Han var ju så att säga "el caudillos" kronprins, såväl som det spanska kungadömets om jag har förstått det rätt. Falangen hade så vitt jag vet ett mål att återupprätta monarkins status i samhället med vissa modifieringar. Min fråga är alltså om Juan Carlos relation till det ideologiska, var han, eller är han fascist i en ideologisk mening. Eller finns det tvärtom inget som svärtar ner hans samhällssyn,

Enlighten me!

/Robert Sköld

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 1 december 2007, 23:51

Juan Carlos valdes som Francos efterträdare därför att Franco inte kunde tänka sig den egentlige konungen efter Alfonso XIII, (1886-1941) Juan Carlos far, Juan (1913-93), som sin efterträdare pga dennes alltför "liberala" samhällssyn. Juan som i motstas till Franco var lång och ståtlig lär ha kallat denne för en illegitim uppkomling, något som säkerligen inte uppskattades av El Caudillio.

En förenklad släktbild:

ALFONSO XIII (1886-1941), Spaniens Konung 1886-1931. Legitimistisk tronföljare till den franska tronen 1936-41.
* Alfonso (1907-38), prins av Asturien 1907-31. Avsade sig tronansråk till den spanska tronen 1933.
* Jaime (1908-75), hertig av Segovia. Avsade sig tronanspråk till den spanska tronen pga dövstumhet 1933. Legitimistisk tronföljare till den franska tronen 1941-75.
** Alfonso (1936-89), hertig av Cadiz. Spaniens ambassadör i Sverige under 1970-talet. Gift med en dotterdotter till Franco. Legitimistisk tronföljare till den franska tronen 1975-89.
*** Francisco (1972-84)
*** Luis-Alfonso (1974-), legitimistisk tronföljare till den franska tronen sedan 1989.
** Gonzalo (1937-2000).
* Juan (1913-93), greve av Barcelona 1977-93.
** JUAN CARLOS I (1938-), Spaniens Konung sedan 1975
*** Felipe (1968-), prins av Asturien sedan 1977.
** Alfonso (1941-56).

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 december 2007, 00:30

Han kan knappast ha varit fascist, då han ju var drivande i demokratiseringen av Spanien efter Francos död. Vidare så tog han ju tydligt ställning mot kuppmakarna några år senare. Det hade varit enkelt för honom att ha behållit status quo, men något måste gjort att han såg att det då efterblivna Spanien bara kunde bli bättre genom demokrati.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 2 december 2007, 01:00

Tack för ni gör mig klokare !

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 december 2007, 05:17

Robert Sköld skrev:Tack för ni gör mig klokare !
Hmmm...en man som vågar säga 'Håll käften' till Hugo Chavez måste klart misstänkas för fascistiska baktankar :) , Varjag

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2152
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 2 december 2007, 15:29

varjag skrev:
Robert Sköld skrev:Tack för ni gör mig klokare !
Hmmm...en man som vågar säga 'Håll käften' till Hugo Chavez måste klart misstänkas för fascistiska baktankar :) , Varjag
En man som säger åt Chavez att hålla käften måste nog misstänkas att hysa starka frihetliga och demokratiska känslor!!

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 2 december 2007, 16:01

Åter till ämnet, som inte är Hugo Chavez.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3869
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Juan Carlos av Spanien

Inlägg av a81 » 2 december 2007, 18:41

Robert Sköld skrev:Min fråga är alltså om Juan Carlos relation till det ideologiska, var han, eller är han fascist i en ideologisk mening.
Hittade detta på Wikipedia:
Wikipedia skrev:Det styrande partiet i Francos Spanien var det fascistiska Falangistpartiet, men de övertygade fascisterna i hans närhet såg sig snart svikna, då Francos styre präglades av traditionell auktoritarism, snarare än fascism.
Detta kan nog ge en del ledtrådar till varför Juan Carlos, och inte någon övertygad fascist, blev utvald att efterträda Franco. Spanien verkar liksom ha varit mera auktoritärt än ideologiskt och Franco kanske trodde att Juan Carlos skulle fortsätta det auktoritära styret?

Det finns väl för övrigt en del bedömare som tycker sig se likheter mellan Francos Spanien och Putins Ryssland. I Ryssland förkommer dock val, så jag vet inte om jämförelsens direkt håller. Hur fungerade det förresten i Spanien? Hur styrdes t ex kommuner/städer? Var det val inom partiet? Tillsattes de direkt av Franco?
Senast redigerad av 3 a81, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 2 december 2007, 18:43

Juan Carlos (som är ämnet för diskussionen) skarpa uttalande mot Hugo Chavez måste väl vara ett ganska radikalt trendbrott mot den annars rådande tystnaden kring politik som präglar europeiska kungligheter?

Eller har Juan Carlos, ända sedan händelserna som gav Spanien demokrati, varit en kunglighet som stuckit ut genom att yttra sig mer eller mindre politiskt?

Jag kan tyvärr historien alldeles för dåligt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3869
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 2 december 2007, 18:54

Wooster skrev:Juan Carlos (som är ämnet för diskussionen) skarpa uttalande mot Hugo Chavez måste väl vara ett ganska radikalt trendbrott mot den annars rådande tystnaden kring politik som präglar europeiska kungligheter?

Eller har Juan Carlos, ända sedan händelserna som gav Spanien demokrati, varit en kunglighet som stuckit ut genom att yttra sig mer eller mindre politiskt?

Jag kan tyvärr historien alldeles för dåligt.
Jag antar att Juan Carlos är (och kan vara) mer frispråkig än exempelvis den svenske kungen. I Sverige har kungen enbart ceremoniella uppgifter. Så är det väl inte riktigt i andra europeiska monarkier. Jag har t ex för mig att jag hörde att Belgiens kung nyligen var inblandad diskussionerna kring regeringsbildningen där.

Monarkerna i Europa (möjligen med undantag för något "lilleputtland") är givetvis maktlösa, men jag tror de ofta har betydligt fler uppgifter och liksom märks mer i samhället än deras svenska kollega.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 2 december 2007, 19:22

Enligt den engelskspråkiga wikipediaartikeln så har Juan Carlos inte varit aktivt inblandat i spansk politik sedan 1982.
http://en.wikipedia.org/wiki/Juan_Carlo ... h_politics

Före detta så står det mest att han snabbt verkade för demokratiska reformer efter Francos död.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 2 december 2007, 21:47

B Hellqvist skrev:Han kan knappast ha varit fascist, då han ju var drivande i demokratiseringen av Spanien efter Francos död. Vidare så tog han ju tydligt ställning mot kuppmakarna några år senare. Det hade varit enkelt för honom att ha behållit status quo, men något måste gjort att han såg att det då efterblivna Spanien bara kunde bli bättre genom demokrati.
Den där kuppen har jag för mig är ett av mina första nyhetsminnen. Var det i ett halvcirkelformat parlament?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 2 december 2007, 22:23

mattep74 skrev:
B Hellqvist skrev:Han kan knappast ha varit fascist, då han ju var drivande i demokratiseringen av Spanien efter Francos död. Vidare så tog han ju tydligt ställning mot kuppmakarna några år senare. Det hade varit enkelt för honom att ha behållit status quo, men något måste gjort att han såg att det då efterblivna Spanien bara kunde bli bättre genom demokrati.
Den där kuppen har jag för mig är ett av mina första nyhetsminnen. Var det i ett halvcirkelformat parlament?
Ja det var det en grupp ur Civilgardet hade ockuperat det spanska parlamentet. Juan Carlos höll i detta läge ett starkt laddat tal i TV där han bestämt tog avstånd från kuppmakarna (vilka snart kunde övermannas). Kungen hade också försäkrat sig att armén var lojal mot honom och inte stödde kuppen.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 3 december 2007, 09:54

Mitt intryck är också att mycket av den spanske kungens tunga moraliska legitimitet ligger i motståndet mot kuppen 1982 och det övergripande lotsandet bort från den totalitära staten och dess isolerade tillvaro mot ett Spanien som gick med i EG (1985) och långsamt närmade sig sina demokratiskt och ekonomiskt mer utvecklade brodernationer i Västeuropa.

Belöningen kom nästan 20 år senare: de senaste fem - sex åren har Spanien haft en mycket god ekonomisk utveckling.

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 3 december 2007, 10:18

Allt onödigt babblande bör undvikas!
(Detta gäller även för icke medlemmar i kungliga hus!)
Francos Spanien var, kan man säga, rätt mycket upphängt på Francos egen person. Därmed fanns det ett successionsproblem som enl. Franco bäst skulle få sin lösning via en återinförd monarki.

Juan Carlos, som gjort sig känd som en allvarsam och plikttrogen ung man med rätt inställning utsågs till Francos efterträdare. Väl installerad gjorde han sedan det han bedömde bäst för just Spanien.

Hans svåger hade f.ö. uppträtt mer vacklande gentemot de antidemokratiska krafterna och därför gått och blivit avsatt några år tidigare. Sådant sätter säkert sina spår i de kretsar vi här behandlar. Framförallt, om det nu bland inläggets läsare skulle finnas någon som ev. aspirerar på att verka som statschef gäller det nog att vara TYDLIG och att stå för något inför sitt folk. Allt vacklande är (också) här av ondo!

Skriv svar