http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 1&rss=1399
Jag är inte sådär jätte insatt men är det inte kommunerna som har schablat rejält. Om jag förstår saken rätt så gäller tvisten transiteringen av el. När det gäller energin kan man köpa den av vem som helst, men ett bolag eller ekonomisk förening (kooperativ) har monopol på nätet, dvs el kablarna. Detta är ett sk naturligt monopol. Om man inte gillar prissättningen betalar man fakturan och överklagar sedan till energimyndigheten i efterhand. Detta är vanligt just nu när det har växt upp vindkraftverk över allt. Om den lokale nätägaren vill ha för mkt för att koppla in verket är det bara att betala och överklaga i efterhand och så måste nätägaren bevisa att det kostade så mkt att koppla in verket.
Om det vore så att folk kunde vägra att betala och ändå få sin ström levererad skulle ju nätägaren snart gå i kk, han måste ju få vägra leverera om han inte får betalt.
Sen är det en annan sak hur detta framställs i massmedia. Jag skulle vilja påstå att detta är ytterligare ett exempel på hur dj..a dåliga många journalister (vänster eller högervridna) är på att rapportera hur saker och ting verkligen ligger till.
Om denna tråd passar bättre i ek. historia eller loungen flytta den gärna