Hemliga militära tunnlar under Stockholm

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Hemliga militära tunnlar under Stockholm

Inlägg av Rickard » 21 oktober 2007, 21:47

Jag vet inte riktigt om detta är rätt forumsdel, men då frågan berör svenska försvaret under kalla kriget kanske den är mest lämplig här.

Ett av många rykten som jag hört rörde tunnelsystem under Stockholm. Enligt detta fanns ett myller av hemliga tunnlar avsedda för militärt bruk under stan. Vissa av dessa skulle vara så breda att det gick att köra bil genom dem. Någon tunnel påstods börja söder om stan och komma upp norröver, samt i övrigt förbinda alla viktiga byggnader såsom riksdag, slottet, osv.

Känner någon till hur mycket av detta som är sant? Jag känner mig rätt säker på att det faktiskt finns en del hemliga (eller tidigare hemliga) tunnlar, men i vilken omfattning och vad var deras syfte?

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Re: Hemliga militära tunnlar under Stockholm

Inlägg av Ragnar Svedje » 22 oktober 2007, 11:00

Rickard skrev:Jag vet inte riktigt om detta är rätt forumsdel, men då frågan berör svenska försvaret under kalla kriget kanske den är mest lämplig här.

Ett av många rykten som jag hört rörde tunnelsystem under Stockholm. Enligt detta fanns ett myller av hemliga tunnlar avsedda för militärt bruk under stan. Vissa av dessa skulle vara så breda att det gick att köra bil genom dem. Någon tunnel påstods börja söder om stan och komma upp norröver, samt i övrigt förbinda alla viktiga byggnader såsom riksdag, slottet, osv.

Känner någon till hur mycket av detta som är sant? Jag känner mig rätt säker på att det faktiskt finns en del hemliga (eller tidigare hemliga) tunnlar, men i vilken omfattning och vad var deras syfte?
Vet inte om det finns något hemligt tunnelsystem, däremot finns det civila tunnlar avsedda för annat t ex tunnelbanesystemet, VA-systemet där försvaret övat försvar av Stockholm.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 oktober 2007, 12:21

Det finns många kulvertar under jord i Stockholm som mer eller mindre bildar ett system som så småningom utmynnar i tunnlar. Finns nog möjligen en koppling till militära tunnlar också.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 22 oktober 2007, 13:04

Det finns ett enormt tunnelsystem under Stockholm. Detta används för rörsystem, kablar och liknande. En stor del av detta system är till och med försett med smalspårig järnväg för att underlätta transporter. Jag var på studiebesök där nere för si så där 25 år sedan och blev minst sagt imponerad. Dess värre går det inte längre att arrangera sådana besök längre beroende på "Security".....

Giggegubb
Medlem

Inlägg av Giggegubb » 22 oktober 2007, 19:46

Googla Urban Exploration så hittar du massor av sådan info. Männen (det är enbart det) utforskatr det mesta under jord.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 oktober 2007, 10:43

Krigsarkivet kanske har nånting också, sök på http://www.statensarkiv.se

Stefan

Lugaid
Medlem

Inlägg av Lugaid » 23 oktober 2007, 23:08

Kan nog vara mycket möjligt, som tidigare författare nämnt så har Stockholm ett omfattande tunnelsystem som säkert kan ha använts i militärt syfte under någon period. Att det skulle kunna gå in en bil i gångarna låter kanske lite mycket för att vara "hemliga gångar", men jag är inte riktigt säker på detta ämne annat än att det är teoretiskt möjligt.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 24 oktober 2007, 07:05

Kna ju vara så med att det fortfarande är hemlig och då vill ingen prata om det. VEt ej vad straffet är för att läcka hemliga militära hemligeter. Någon som vet?

Lugaid
Medlem

Inlägg av Lugaid » 24 oktober 2007, 09:01

Borde vara landsförräderi om informationen läcks till annat land.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 24 oktober 2007, 09:02

ok straff för det då? en gånger en meter stor cell i 15 år eller vad då?
och om man läcker det till almeneheten då?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 24 oktober 2007, 09:04

För 25 år sedan släppte man ned allmänheten vid speciella tillfällen på organiserade studiebesök och gjorde inte så mycket hysch-hysch av det hela. Även om det mer hade karaktären av offentlig hemlighet. Trots att man på den tiden fortfarande hade mycket mer militärt hysch - hysch än i dag. Men i dag är det helt omöjligt att genomföra den typen av besök som gjordes på den tiden.

Orsaken är knappast militära hemligheter utan generell "Security". Det vill säga man är rädd för att folk med ohederligt uppsåt skall finna på att använda tunnelsystemet. Det moderna samhället är ju otroligt sårbart och kreativa personer kan finna på att skapa mycket fanskap. Det är naturligtvis en rimlig rädsla eftersom det finns en mängd med känsliga installationer där nere. Samt att systemet kan erbjuda diskret access till många platser.

Skribenten
Medlem

Inlägg av Skribenten » 24 oktober 2007, 09:32

Rickard skrev:Jag vet inte riktigt om detta är rätt forumsdel, men då frågan berör svenska försvaret under kalla kriget kanske den är mest lämplig här. Ett av många rykten som jag hört rörde tunnelsystem under Stockholm. Enligt detta fanns ett myller av hemliga tunnlar avsedda för militärt bruk under stan. Vissa av dessa skulle vara så breda att det gick att köra bil genom dem. Någon tunnel påstods börja söder om stan och komma upp norröver, samt i övrigt förbinda alla viktiga byggnader såsom riksdag, slottet, osv. Känner någon till hur mycket av detta som är sant? Jag känner mig rätt säker på att det faktiskt finns en del hemliga (eller tidigare hemliga) tunnlar, men i vilken omfattning och vad var deras syfte?
Det du talar om handlar med stor sannolikhet om ett tunnelsystem som sträcker sig under centrala delar av innerstaden med förgreningar ut till förorter som har att göra med kabelförläggningar för Televerket, som det hette innan det blev Telia. Ej enbart kablar för Televerket förlades här. Det blev betydligt enkare att komplettera teleledningar via dessa tunnlar, än att ideligen gräva upp gatorna i innerstaden. Antalet skadade kablar minskade markant genom dessa tunnlars tillkomst. I "dåtiden" utgjordes kablaget av tvinnad parkabel som var blymantlad. Numera är det som bekant fiberopitik som förläggs.

Tunnlarna som terminerade vid dåvarande telestationer, exepelvis Östermalm (vid Karlaplan), Kungsholmen (Polhemsgatan) osv, var så pass breda att en Jeep för kabeldragning kunde färdas där.

Ty härom kan jag berätta, för jag var med.

Hälsning - Skribenten

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 24 oktober 2007, 11:32

predator skrev:Ok straff för det då? En gånger en meter stor cell i 15 år eller vad då?
Och om man läcker det till allmänheten då?
Straffet för landsförräderi är livstids fängelse, med andra ord inte tidsbestämt. Att läcka militära hemligheter till allmänheten är förmodligen lika illa eftersom informationen då lätt hamnar hos personer med tveksamma intressen och avsikter.

Josh
Provmedlem

Inlägg av Josh » 24 oktober 2007, 14:37

Rickard skrev:Jag vet inte riktigt om detta är rätt forumsdel, men då frågan berör svenska försvaret under kalla kriget kanske den är mest lämplig här.

Det finns, som poängterats, ett flertal tunnelsystem under Sthlm; tunnelbanenätet, kabeltunnlar etc.
Är också säker på att det finns någon form av underjordiskt system under viktiga byggnader avsedda för evakuering/skydd (Södersjukhuset har ju som bekant ett gigantiskt krigs/kris-komplex under jord).
Tror dock inte att det finns ett avancerat tunnelsystem av typen du nämnde. Dels tror jag att avstånden är för långa och att tunnlarna då skulle vara problematiska att hålla hemliga då de säkerligen skulle korsa tunnelbanesystem och andra tunnlar samt att det skulle krävas ett rätt omfattande tillsynsarbete vid dem. Dels tror jag att det finns smidigare sätt för evakuering (om nu det skulle vara syftet) för viktiga personer. Tunnlar som börjar i söder och gårr upp i norr finns det gott om. Under min värnplikt var vi nere i långa ändlösa tunnlar långt under stan och dök emellanåt upp lite här och där. Syftet med dess existens är inte primärt militärt, men syftet till att vi använde dem är att de erbjuder ett gott alternativ till synliga förflyttningar i stadsmiljö.

feffe
Medlem

Inlägg av feffe » 24 oktober 2007, 14:59

Sgt 83 Pluton skrev:
predator skrev:Ok straff för det då? En gånger en meter stor cell i 15 år eller vad då?
Och om man läcker det till allmänheten då?
Straffet för landsförräderi är livstids fängelse, med andra ord inte tidsbestämt. Att läcka militära hemligheter till allmänheten är förmodligen lika illa eftersom informationen då lätt hamnar hos personer med tveksamma intressen och avsikter.
Tja, borde väl bero på hur allvarligt brottet bedöms vara. Wennerström fick livstid men benådas efter ett antal år. Bratt och Guillou dömdes för spioneri till ungefär ett år vardera. Att beskriva ett antal tunnlar under Stockholm som eventuellt används/kan användas för militära ändamål känns inte som att det borde rendera några extremt stränga straff. Men det hela känns som en ganska hypotetisk fråga.
Fredrik

Skriv svar