Modern rysk materiel

Skriv svar
Användarvisningsbild
maal
Medlem

Modern rysk materiel

Inlägg av maal » 30 augusti 2007, 13:16

Vad har ryssarna för nytt på gång till armén och flygvapnet.

Blev det till exempel något av Black Eagle (objekt 640) eller kommer det någon ny stridsvagnsmodell efter den?

Vilka flygplan har de på gång, blir det SU-37 och SU-47?
SU-37 verkar kunna en hel del konster om inte annat.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 30 augusti 2007, 13:44

Su-47 är väl ett koncept för test, aldrig avsett för serieproduktion.
Su-37 har (vad jag vet) inte beställts av någon, utan har också varit någon slags testbed för olika modifieringar av Su-27.

Mitt intryck var att även "Black Eagle" var ett testfordon, och inte avsett för serieproduktion, men....

Ryssarna har väl beställt några Su-34:or, som väl har utvecklats som ersättare till Su-24. Dock så har man väl enbart planer på att köpa 20-24 st fram till 2010. Det finns väl över 300 Su-24 i rysk tjänst, så det handlar knappast om ersättning plan för plan.

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 30 augusti 2007, 18:21

Apropå su-37 såg jag en sanslös skiss på vad dess ytterst snäva loop skulle kunna användas till. Skjuta ned helikoptrar!
Enligt skissen så skulle Su-37 passera rakt över stället där helikoptern gömde sig (bakom ett hus eller en klippa till exempel) och efter den passerat skulle den göra sin loop och och skjuta ned helikoptern (med helst sin automatkanon, tippar jag på) när flygplanets sikte passerade helikoptern.

Jag var ytterst fascinerad av planet ifråga så jag sparade naturligtvis skissen till min hårddisk, som sedan dess formaterats ett par gånger. Nu kan jag inte riktigt finna bilden längre tyvärr...

Mjölner
Medlem

Re: Modern rysk materiel

Inlägg av Mjölner » 4 september 2007, 00:27

maal skrev:Vad har ryssarna för nytt på gång till armén och flygvapnet.

Vilka flygplan har de på gång, blir det SU-37 och SU-47?
SU-37 verkar kunna en hel del konster om inte annat.
]
Su-37 kommer inte att producerats vad jag vet. Ryska flygvapnet har dock valt Su-35BM som sitt nästa "konventionella" jaktplan. Su-35:an har ärft många av Su-37ans egenskaper och komponenter (bla en nyutvecklad mycket kraftig AESA radar), men är enkelsittsig, har inga nosfenor och är till det yttre därför mer lik den ursprungliga Su-27. Su-35BM kommer med all sannorlikhet bli den sista medlemen i Flanker-familjen. Den kommer delvis tjäna även som testbänk för Ryslands femte generations jaktplan då en hel del olika system som kommer att användas i PAK-FA är standard i Su-35. (Motorer som tillåter supercruise, radar, OLS, datalänk, olika RAM material etc).

Su-47 har jag inte hört talas om, men jag antar att du menar S-47? S-47 var/är en tech-demonstator som tillsammans med MiG-1.42 utpovar nya tekniker och system för PAK-FA.

PAK-FA (rykterna gör gällande att den oficiella beteckningen kommer bli Sukhoi T-50) skall för övrigt enligt uppgift göra sin första provflygning under 2008. Det ska bli mycket intressant att (förhoppningsvis) få syna den fågeln lite närmare i sömmarna...

Skriv svar