Är benämningen Vietcong nedsättande?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 1 september 2007, 13:00

Just det ja. Jag kommer ihåg att jag på högstadiet hade svårt att hålla isär på den algeriska och den vietnamesiska befrielsefronterna. :oops:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 september 2007, 13:30

Aha:
FNL = Vietnam
FLN = Algeriet

Tack för klargörandet, Spaningsledaren. Lätt att missa när man inte läser innantill...

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 1 september 2007, 13:38

Det fanns ett tag ett helt gäng sâdana här "fronter".
I Mozambique hette den, bara för att ge ytterligare ett exempel, Frelimo, fronten fôr Mozambiques befrielse. Ger man sig pâ att översâtta FNL till svenska blir det "nationella befrielsefronten". FLN kan översâttas med ungefär "fronten för nationell befrielse". Det ena som det andra kan vâl ur ren befrielsesynvinkel antas gâ pâ ungefâr ett ut. Hur "bra" det sedan blev är kanske en annan femma. Vilket osökt erindrar mig om gamle bondeförbundsledaren Gunnar Hedlund som nâr han presenterade det nya centerpartiet sade att "vi inom (c) är för allt som är bra och emot allt som är dâligt." Dâr var det sâledes, för en gângs skull, ingen tvekan om sjâlva mâlsâttningen! (Juris doktor var han ocksâ och, sa det slug som en räv.)
Det mesta av allt detta helt OT. Ledsen för just det.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 september 2007, 15:00

Intressant sidospår om Gunnar Hedlund har brutits ut till en egen tråd:

viewtopic.php?p=445452

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 2 september 2007, 16:53

Kanske litet OT, men vi säger Vietnamkriget medan vietnameserna själva säger det amerikanska kriget.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 3 september 2007, 09:44

Jag drar slutsatsen att benämningen Viet Cong inte är nedsättande men att det finns åsikten att man av politiska skäl eller rentav språkliga skäl bör använda termen FNL(?). Dvs att Viet Cong är en anglifiering av det svenska språket och/ eller det visar på en viss politisk ståndpunkt enligt vissa.

Sonderling
-Som faktiskt hyser en viss beundran för Viet Cong :wink:

Harkett skrev:
Kanske litet OT, men vi säger Vietnamkriget medan vietnameserna själva säger det amerikanska kriget.
Gäller det även perioden 72-75?
Min uppfattning är att man i USA anser att kriget var slut för deras del 1972.

Användarvisningsbild
Johan Olofsson
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:45
Ort: (född i) Malmö

Inlägg av Johan Olofsson » 3 september 2007, 10:27

sonderling skrev:Jag drar slutsatsen att benämningen Viet Cong inte är nedsättande men [...]
Om en benämning är nedsättande eller inte är knappast av karaktären objektiva sanningar.

Snarare är det in the eye of the beholder.
:wink:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 september 2007, 10:55

Visserligen är begreppet Viet Cong ren vietnamesiska, men eftersom det kommit till oss via USA så finns det, givetvis, möjlighet att tolka det som ett ställningstagande - med eller utan orätt.

Men den vedertagna beteckningen på svenska är som sagt FNL. Vare sig man är för eller emot. (Med enda reservation för skillnaden mellan rörelsen i stort och dess militära gren, fast jag tvivlar fortfarande på att det är så värst många som känner till den.)
Johan Olofsson skrev:Om en benämning är nedsättande eller inte är knappast av karaktären objektiva sanningar.
Inget ord betyder ju någonting alls i sig, det är någon sorts "socialt kontrakt", där massorna avgör. Tror inte de har någon särskild åsikt i detta fallet.
Harkett skrev:Kanske litet OT, men vi säger Vietnamkriget medan vietnameserna själva säger det amerikanska kriget.
Med tanke på att USA varken var med i början eller slutet av kriget så kan den beteckningen knappast vara heltäckande. Var har du hittat detta?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 3 september 2007, 11:13

Hexmaster skrev:
Harkett skrev:Kanske litet OT, men vi säger Vietnamkriget medan vietnameserna själva säger det amerikanska kriget.
Med tanke på att USA varken var med i början eller slutet av kriget så kan den beteckningen knappast vara heltäckande. Var har du hittat detta?
Jag har heller aldrig hört detta tidigare, men jag tycker att det låter logiskt ur en FNL/Vietcong/Nordvietnamesisk synvinkel, som motsats till kriget mot fransmännen.

Jag antar, att de vietnameser som sympatiserar med Sydvietnam och USA, kallar kriget någonting annat. Men det sker nog endast inom den egna kretsen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 3 september 2007, 12:58

Harkett skrev:Kanske litet OT, men vi säger Vietnamkriget medan vietnameserna själva säger det amerikanska kriget.
Jag har också hört detta men jag vet inte mellan vilka årtal det gäller.

Sonderling

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 3 september 2007, 14:23

Nej, det handlar om samma krig, den där USA var inblandad. Detta apropå vilken benämning som ett krig bör ha som parallell till vilken benämning FNL/VC bör ha.
Tyvärr kan jag inte ge citat ur någon bok eller länka det någonstans (leta själv). Detta har jag sett på TV och hört under en föreläsning på Historiska institutionen. Jag är 100% säker på att jag har rätt.
Vore väl konstigt om inte vietnameserna gjorde någon distinktion på sina fiender och olika krig, och kallade allt för Vietnamkriget.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 september 2007, 15:16

Harkett skrev:Detta har jag sett på TV och hört under en föreläsning på Historiska institutionen. Jag är 100% säker på att jag har rätt.
Vill inte döma ut din uppgift på förhand, men du känner kanske till att jag förestår en hemsida med just sånt? Därmed inte sagt att det omöjligt kan vara sant -- jag bara tvivlar.
Harkett skrev:Vore väl konstigt om inte vietnameserna gjorde någon distinktion på sina fiender och olika krig, och kallade allt för Vietnamkriget.
Naturligtvis vore just den beteckningen omöjlig hos dem, men av redan nämnda skäl är beteckningen "det amerikanska kriget" också lite konstig. Inte mycket, men tillräcklig för att bli lite skeptisk.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 3 september 2007, 15:47

På min gata verkar en vietnamesisk entreprenör. Jag frågar honom OK?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 3 september 2007, 15:53

Harkett skrev:Nej, det handlar om samma krig, den där USA var inblandad. Detta apropå vilken benämning som ett krig bör ha som parallell till vilken benämning FNL/VC bör ha.
Tyvärr kan jag inte ge citat ur någon bok eller länka det någonstans (leta själv). Detta har jag sett på TV och hört under en föreläsning på Historiska institutionen. Jag är 100% säker på att jag har rätt.
Vore väl konstigt om inte vietnameserna gjorde någon distinktion på sina fiender och olika krig, och kallade allt för Vietnamkriget.

Av lathet så går jag allt oftare till wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vietnam_war
The Vietnam War, also known as the Second Indochina War, the American War in Vietnam and the Vietnam Conflict, occurred from 1959 to April 30, 1975
1959 - 1975 säger de, jag tippade på 1965 - 1972. För många verkar anse i USA så att kriget slutat 1972 (oavsett politisk inriktning). Jag undrar/de om perioden 1972- 75 kallades nått annat i Vietnam.

Om jag fattar detta rätt så kallar sig VC/ FNL sig själva för Chu Luc?
http://en.wikipedia.org/wiki/Viet_Cong_ ... nd_tactics

Sonderling

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 3 september 2007, 16:06

Ja, Sonderling, så gör de kloka, hehe. :oops:
Hexmaster, litet OT kanske men vad är det på skillnad på klintbergare och faktoider? :)

Skriv svar