Algeriet och revolutionskriget

Skriv svar
Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 7 augusti 2007, 00:33

Överraskande nyanserad:)

Jag har dock några frågor som kanske någon insatt vet något om:
1) I filmen framstår det som man i början gav sig på polis och militär och att bombdåden kom till som en hämnd. Men vad jag ar läst så mördade man slumpvis algerier av "europeikt ursprung" på öppen gata.
2) Hade strejken sånnt fullt stöd som det framstår, jag har för mig jag har läst hur man satte åt strejkbrytana hårt.
3) Vad skedde när algeriet bildades med dt ca 900 000 av europeiskt ursprung, Blev det ågon form av massutvandring eller rensnig?
Senast redigerad av 1 Magnus Lindström, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 7 augusti 2007, 00:49

Magnus, jag föreslår att du tar upp dina frågor i Efterkrigstidsforumet.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 7 augusti 2007, 22:02

Flyttad från tråden "Slaget om Alger" i filmsektionen.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 7 augusti 2007, 22:53

Jag bommade filmen men... svaret på 3) är att dom kördes ut till Frankrike. Pieds Noirs, svartfötter, kallas dom.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 9 augusti 2007, 00:09

Magnus Lindström skrev:Överraskande nyanserad:)
3) Vad skedde när algeriet bildades med dt ca 900 000 av europeiskt ursprung, Blev det ågon form av massutvandring eller rensnig?
Redan under Algerietkriget flydde många Pied-Noirs till Frankrike. Efter den Algeriska självständigheten lämnade största delen av Pied-Noirs landet. Många som blev kvar lämnade landet under 1970 talet. Även många muslimer som stred för Frankrike eller var lojala mot den franska administrationen lämnade Algeriet.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 9 augusti 2007, 10:38

Marco skrev: Även många muslimer som stred för Frankrike eller var lojala mot den franska administrationen lämnade Algeriet.
Jag har inte sett just denna film, men någon liknande dokumentär för några månader sedan.

Dessa Frankriketrogna muslimer som kämpat på den franska sidan, Haris, for väldigt illa. Alldeles speciellt som de inte omfattades i stilleståndsvillkoren. (Frankrike svek dem alltså, mer eller mindre).

I en del fall torterades de helt enkelt ihjäl.

Dvs tortyr inte som ett sätt att få fram information eller ens straff - som de själva har på fransmännens order varit med om - utan just för att plåga livet ur en...
Berättade en som erfarit, och lyckades fly när torterarna tog lunchrast medan han fortfarande hade en hel del krafter kvar...

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 9 augusti 2007, 21:42

Magnus Lindström skrev:Överraskande nyanserad:)

Jag har dock några frågor som kanske någon insatt vet något om:
1) I filmen framstår det som man i början gav sig på polis och militär och att bombdåden kom till som en hämnd. Men vad jag ar läst så mördade man slumpvis algerier av "europeikt ursprung" på öppen gata.
Mja, beror på hur man räknar. Den mest kända massakern var i maj 1945 då drygt hundra europeer lynchades i Setif och, som svar, tusen till minst femtontusen algerier dödades. Den efterföljande "pacificeringen" lyckades mer eller mindre hålla "locket på" fram i nio år. Mord etc förekom förstås men inte i särdeles organiserad form, mer som en konsekvens av vanlig banditverksamhet. Grundplåten i det blivande FLNs kassa kom t.ex. från ett stort bankrån...

Alltnog, filmen utspelar sig "bara" under tiden 1954-1962, med början vid revolten den 1 november. Målen ska vid detta tillfälle varit valda så att europeiska civila inte skulle skadas - inte desto mindre mördades flera civilister. Muslimska civila "kollaboratörer" omfattades inte av samma samvetsömhet. De summariska franska motåtgärderna under vintern och våren pressade såväl muslimska civila som FLNs styrkor hårt och i juni 1955 beslöt man från FNLs sida att övergå till ett totalt krig, där alla europeer var måltavlor. Den enkla aritmetiken bakom var: fullskalig terrorism resulterar i fullskaligt förtryck som resulterar i fullskalig revolution... temat känns bekant för den som studerat efterkrigshistorien, om man säger så. Den nya policyn inleddes den 20 augusti med ett antal blodiga massakrer på europeiska civila (71) och muslimska lojala (52). Råheten i mördandet var skrämmande - alla från gamla kvinnor tills spädbarn dödades på alla upptänkliga sätt. De franska styrkorna svarade med urskillningslös eld mot mobben. Pied-noirs fick också tillåtelse att organisera och beväpna sig, och medborgargardelika band organiserade lynchningar och avrättningar av algerier. Så slutnotan för slakten på den algeriska sidan varierar mellan 1273 och 12000, beroende på vem man väljer att tro på.
Magnus Lindström skrev:2) Hade strejken sånnt fullt stöd som det framstår, jag har för mig jag har läst hur man satte åt strejkbrytana hårt.
Beträffande de privata muslimska algeriska handelsmännen etc vet jag inte exakt, men för post- och telegrafanställda muslimska algerier finns det siffror på andelen frånvarande första dagen (när strejken var som starkast):
Distriktet Algiers: 71 %
Distriktet Oran: 41%
Distriktet Constatine 28%
Siffor finns också för järnvägsanställda och de ligger på liknande nivåer. Så strejken var inte allomfattande ens innan fransmännen satte in motåtgärder. Efter två dygn (av de avsedda åtta) var strejken i praktiken bruten.
Magnus Lindström skrev:3) Vad skedde när algeriet bildades med dt ca 900 000 av europeiskt ursprung, Blev det ågon form av massutvandring eller rensnig?
Frankrike tog emot totalt 1380000 algerier (europeer, muslimer och judar). Drygt 70000 hamnade i andra länder. Man stannade inte kvar och inväntade den muslimska hämden som man var säker på skulle komma. Händelser som massakern i Oran, där kvarvarande europeer mördades hjälpte förstås till att öka flykten. Men ca 30000 stannade.

Efter att Algeriet blev självständigt bröt det ut omedlbart ut inbördes strider mellan olika fraktioner av FLN, resultat ca 15000 dödsoffer. Samtidigt ägnade man sig med liv och lust åt att vräka en fruktansvärd hämnd över den kvarts miljon muslimska algerier som samarbetat med fransmännen. Ca 15000 av dessa hade lyckats fly till Frankrike, men av de kvarvarande dödades mellan 30000 och 150000.

Källa: "A Savage War of Peace" av Alistair Horne.
(som det kommer en recension av vilket decennium som helst)

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 10 augusti 2007, 08:26

Det är intressant att man väljer att kalla de "ljusare" som funnits i Algeriet sen 1830-talet (om jag minns rätt) för europeér. Jag vet om massakrer och liknande men jag har för mig att man startade en slumpmässig mordkampanj i just alger.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 11 augusti 2007, 03:20

Den mer politisk korrekta termen skulle väl vara kristna eller ateistiska om man vill särskilja dom som grupp? :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 22 augusti 2007, 21:43

Diskussionen om spelet om konflikten har fått en egen tråd: Brädspel om Algeriet 1954-1962

:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 22 augusti 2007, 21:47

Magnus Lindström skrev:Den mer politisk korrekta termen skulle väl vara kristna eller ateistiska om man vill särskilja dom som grupp? :)
Man kan förstås kalla dom "Grupp A" och "Grupp B" om man vill, men europeer/svartfötter respektive algerier/muslimer är väl inarbetade termer som jag personligen finner beskrivande och lättförståeliga. Inte minst för att de inblandade själva ofta betraktade sig utifrån den indelningen. Men man bör förstås vara medveten om att det fanns gott om schatteringar och subgrupper inom vardera lägret utifrån andra aspekter än nationalitet och religion, exvis vänster-höger och etnicitet.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 23 augusti 2007, 00:55

Det ska ju sägas att det inte var alla muslimska algerier som varit i fransk tjänst som drabbades av hämndaktioner efter självständigheten. De som tjänstgjort i den reguljära franska armén drabbades endast i undantagsfall.
De som utsattes var de som varit del av de olika irreguljära stödtrupper som fransmännen satte upp för att stävja upproret. Dessa ansågs vara förrädare på ett helt annat sätt än de reguljära armesoldaterna. Att ha tjänstgjort i Franska armen sågs inte som någon direkt skam vare sig före eller efter självständigheten då det var en av få möjliga karriärvägar som fanns för muslimer i franska algeriet. Flera inom FNL:s ledning hade tidigare varit franska soldater, ex blivande presidenten Ben Bella som fick flera medaljer under andra världskriget.

Skriv svar