Så skulle Sovjet erövra Sverige

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Så skulle Sovjet erövra Sverige

Inlägg av Marcus » 22 mars 2002, 23:21


Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Varför...?

Inlägg av Karl Bruno » 24 mars 2002, 01:00

Jag förstår inte varför de gör en så stor sak av det. Naturligtvis hade Sovjetunionen planerat för ett anfall på Sverige, säkerligen hade de vid vilken tidpunkt som helst ett antal olika alternativ att välja mellan, dessutom. Det betyder ju inte att de stod i begrepp att anfalla, bara att ett angrepp på Sverige sågs som en möjlighet, vilket, med tanke på vårt geografiska läge, inte är så konstigt.

Fast det är klart, sätt det på en löpsedel så säljer du nog fler tidningar än vanligt...

Mvh,

Karl

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

Anledning

Inlägg av Fasans Lord » 24 mars 2002, 01:13

Vad hade Sovjet egentligen för anledning att anfalla Sverige?
Jag är inte så insatt i det här men det skulle ju säkert inneburit rejäla förluster, främst politiska.
Från vilken tid var de där ritningarna i artikeln? Missade nog det..

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 24 mars 2002, 12:11

Fasans Lord!

Öresund/Nordkalotten är områden som skulle ha betydelse för Sovjet.

MVH
/Johan

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 24 mars 2002, 14:58

Planer för alla eventualiteter finns väl i de flesta krigsmakter världen över. Om jag inte minns helt fel så hade väl Storbrittannien färdiga planer för en invasion av det kontinentala Europa? Enligt mig finns det egentligen bara en anledning att köpa Aftonbladet nu för tiden och den är rosa. ;)

För mig blev pastan överkokt när de presenterade en interaktiv karta över lill-prinsessans partyvärld. :roll:




~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 24 mars 2002, 17:57

Enligt mig finns det egentligen bara en anledning att köpa Aftonbladet nu för tiden och den är rosa.
Helt rätt!!! :)
För mig blev pastan överkokt när de presenterade en interaktiv karta över lill-prinsessans partyvärld.
Ja, man undrar hur desperata dom egentligen är ibland...

/Johan

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Anledning

Inlägg av Patrik » 24 mars 2002, 23:50

Fasans Lord skrev:Vad hade Sovjet egentligen för anledning att anfalla Sverige?
Jag är inte så insatt i det här men det skulle ju säkert inneburit rejäla förluster, främst politiska.
Från vilken tid var de där ritningarna i artikeln? Missade nog det..
Om nu Sovjet angripit Sverige hade detta troligen skett/inneburit att tredje världskriget brutit ut.
Jag e skeptisk till att någon isf brytt sig om de politiska förlusterna i en sån konflikt.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 mars 2002, 01:03

Jag tror att kriget skulle vara över ganska snabbt, antingen intar ryssarna Sverige utan att någon bryr sig eller så blir Ryssland förvandlat till en parkeringsplats på några veckor.

/Johan

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 25 mars 2002, 01:48

Inte för att jag är så insatt men jag betvivlar att Sovjet skulle inta Sverige

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 25 mars 2002, 08:17

Never Spirit skrev:jag betvivlar att Sovjet skulle inta Sverige
Sverige ligger utmärkt strategiskt till för att understödja marina operationer med framskjutna baser. Sovjets östersjöflotta var beroende av att kunna gå ut genom Öresund. De hade landsättningsförmåga som de planerade att kunna använda på Västtysklands nordkust för att skapa en extra front.
USA rustade på 1980-talet upp flottan, man ville bla ha en flotta kapabel att operera i Norska havet för att hota Sovjets baser på Kola-halvön samt anfalla deras ubåtar. Även där är framskjutna baser i Norra Norge och Sverige utmärkt strategiskt för att möta det amerikanska hotet.

Det låg i Sovjets intresse att få framskjutna baser, Leningrad (St.Petersburg) ligger nära gränserna. En betydande del av Sovjets varvskapacitet ligger i Östersjöhamnarna, för att inte tala om att hamnarna är stora export och import hamnar för Ryssland.
Kola-halvön med dess hemmhamnar och baser för Sovjets Norra marin med den viktiga ubåtsflottan ligger också nära Nato baser och med en amerikansk doktrin om anfall i dess hemmavatten så behövdes i allra högsta grad framskjutna baser.
Sovjetiska Östersjömarinen övade regelbundet på landsättningar i Östersjön. En landsättning förutsätter lokalt sjö- och luftherravälde.

Vilket land ligger mest strategiskt till vid Östersjön? Varför boomade kränkningar av Svenskt vatten under 80-talet? Varför övade Svensk militär upp elitförband som skulle kunna möta Spetznaz?

MVH
/Johan

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 mars 2002, 11:21

En intressant roman i ämnet är Operation Garbo (Harry Winter) som jag vet att flera på forumet (inkl mig) har läst.

/Johan

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Roslagen?!

Inlägg av Andreas Wien » 26 mars 2002, 14:32

Jag som alltid har trott att ryssarna skulle rikta sin anfallsvåg mot Oxelesund? Nu hade de bla planerat att komma exakt där jag bor/bodde i Sverige, nämligen Roslagen med omnejd. Ha! De hade fått pa käften i de täta roslagsskogarna av de lokala partisanförbanden :wink:

Har någon här läst romanen "Anfall mot Sverige" av pseudonymet "Sune Andersson"?

Det var ett tag sedan, men boken var ganska intressant!

Mvh Andreas Wien

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Anfall mot Sverige

Inlägg av Haegg » 26 mars 2002, 15:14

Jodå, visst har jag läst "Anfall mot Sverige", men det var ett bra tag sedan. Om jag inte minns fel så spelar sovande agenter som infiltrerar Sverige under årtionden en ganska stor roll i boken. De får en svensk identitet och lever som vilken vanlig svensk som helst i väntan på att bli aktiverade. Detta hot spelade inte en så stor roll i "Operation Garbo". Undra om det kan vara ett utslag av olika bakgrund hos författarna. Pseudonymen Sune Andersson kanske döljer en SÄPO kille eller något i den stilen.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 10 april 2002, 13:22

Är det någon som har hört talas om ett ryskt angreppskrig som kan ses som en framgång?

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Lite historia om Ryssland

Inlägg av Mats » 10 april 2002, 13:51

[...]Ivan the Terrible succeeded his father Vasily III as Grand Duke of Moscow in 1533 at the age of three. His mother served as regent until she too died, when Ivan was eight. For the next eight years, the young Grand Duke endured a series of regents chosen from among the boyars (the nobility). Finally in 1547, he adopted the title of tsar and set about crushing the power of the boyars, reorganizing the military, and preparing to smite the Tatars. In 1552 he conquered and sacked Kazan, and in 1556 Astrakhan, having thus destroyed the lingering power of the Golden Horde. Ivan's Tatar campaigns opened vast new areas for Russian expansion, and it was during his reign that the conquest and colonization of Siberia began.

[...]Catherine the Great went on to become the most powerful sovereign in Europe. She continued Peter the Great's reforms of the Russian state, further increasing central control over the provinces. Her skill as a diplomat, in an era that produced many extraordinary diplomats, was remarkable. Russia's influence in European affairs, as well as its territory in Eastern and Central Europe, were increased and expanded.

[...]At the same time (1860), Russia had expanded its territory and its power considerably over the nineteenth century. Its borders extended to Afghanistan and China, and it had acquired extensive territory on the Pacific coast. The foundation of the port cities of Vladivostok and Port Arthur there had opened up profitable avenues for commerce, and the construction of the Trans-Siberian Railway (constructed from 1891-1905) linked the European Russia with its new eastern territories.

Bild

Skriv svar