Bilderberggruppen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 14 juni 2007, 10:48

Tror gör man i kyrkan.

CyberJoker, du får gärna förklara för mig hur en valuta som är bunden till värdet i guld skulle kunna fördubbla sitt värde i guld? Förutom att guldmyntsfoten gavs upp innan 1973 som Belisarius redan påpekat så hänger jag faktiskt inte med i resonemanget.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 juni 2007, 11:00

Cyber Joker skrev:Källan är förutom en del artiklar i allmänna ordalag om Bilderberggruppen är den tyske journalistens Andreas von Rétyi´s bok “Bilderberger - Das geheime Zentrum der Macht”. Huruvida denna källa är värd namnet är kanske upp till läsaren.
"Artiklar i allmänna ordalag"..!? :D

Vad von Rétyi beträffar har han en egen hemsida:
http://www.avonretyi.com/

Där avhandlar han favoritämnet Area 51, som tillskrivs mycken mystik. Han har även en sida om pyramiderna i Gizeh, där han också lyckats avslöja urgamla mysterier. Vilken forskare.

Den mest spännande informationen om Bilderberg-gruppens förehavanden är nog varken att man bestämde att Clinton skulle bli president eller att olje-krisen skulle inträffa, utan att man beordrade mordet på Olof Palme.
Cyber Joker skrev:Här på Skalman verkar majoriteten bara tro på det de ska tro på ;-)
Är det ett argument? Det tyder ju bara på desperat avsaknad av faktiska källor, åtminstone några som är pålitligare än en pyramid-mätares fantasier.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 14 juni 2007, 11:15

Cyber Joker skrev:Källan är förutom en del artiklar i allmänna ordalag om Bilderberggruppen är den tyske journalistens Andreas von Rétyi´s bok “Bilderberger - Das geheime Zentrum der Macht”. Huruvida denna källa är värd namnet är kanske upp till läsaren. )
Om boken är av samma kvalité som hans hemsida finns väl knappast någon anledning att anse att det är en källa värd namnet?`
Cyber Joker skrev: Här på Skalman verkar majoriteten bara tro på det de ska tro på ;-)
Övertyga med fakta och referenser, inte det typiska konspirationsteorisnacket.

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför du själv tror på detta med oljepriset. En hel rad praktiska problem har ju påpekats, ffa det att USA väl avskaffade guldmyntsfoten 1971.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 14 juni 2007, 11:29

Att jag använde guld var bara som exempel, kunde lika gärna sagt bananer, platina eller spannmål. Det var själva principen jag var ute efter.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 14 juni 2007, 11:40

Cyber Joker skrev:Att jag använde guld var bara som exempel, kunde lika gärna sagt bananer, platina eller spannmål. Det var själva principen jag var ute efter.
Vore det inte bättre att ha andra valutor som exempel då? Steg då dollarns värde mot andra länders valutor under oljekrisen? För jag antar att det är vad du menar med att den skulle bli "värd mer".
Fast då kommer ju USA:s exportvaror att bli dyrare för andra länder att köpa också . Vilket påverkar USA:s ekonomi...
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 14 juni 2007, 11:43

Cyber Joker skrev:Att jag använde guld var bara som exempel, kunde lika gärna sagt bananer, platina eller spannmål. Det var själva principen jag var ute efter.
Varför valde du guld då, och varför talade du om nominella värden?

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 14 juni 2007, 20:04

Jag skrev inlägget om Bilderberggruppen som en test och delvis som en provokation och fick precis den respons som jag hade förväntat mig från "experterna" på skalman.nu. Märka ord och missförstå det är ni jäkligt bra på!!! 8O

Tackar för mig. :D

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 14 juni 2007, 21:18

Istället för att provocera och testa så kan du väl försöka argumentera för varför du tycker som du tycker och utveckla dina ekonomiska resonemang? Jag är genuint intresserad.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 14 juni 2007, 21:30

Kan inte annat än att hålla med föregående medlemsinlägg. Varför i fridens namn starta diskussioner som provokationer mot "experter"? Vad nu som menas med det. Ha gärna en diskussion men diskutera utifrån fakta.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 14 juni 2007, 23:15

Suck, Cyber Joker - missförstådd sanningssägare eller lätt paranoid kospirationsteoretiker - ibland är linjen rätt hårfin.
Du skrev inlägget som ett test och provokation och fick precis det du förväntat dig, dessutom fick du ordmärkeri och missförstånd, är det så man ska förstå hur du ser på det?

Om det finns en konspiration, och det finns faktiskt en hel del genom historien, så kan jag garantera dig att det också finns fakta att dammsuga fram, fakta som gör att man antingen kan avskriva en konspirationsteori alternativt faktiskt misstänka att det kanske ligger något bakom. Att en person skriver en bok om Bilderberggruppen är lovvärt, att samma person även tror på UFOn och hemligheter under pyramiderna plockar tyvärr trovärdighetn en hel del pinnhål (typ en hel stege).

Om du nu själv är så övertygad om att Bilderberggruppen står bakom en hel massa globala konspirationer; gräv då ner dig i det - låna/köp böcker, läs, var källkritisk, läs mer, läs böcker med olika infallsvinklar och se om det finns någon substans.
Att bara googla lite, hitta en bekväm teori och sedan saluföra den som någonslags sanning är inte bara tröttsamt för omvärlden utan riskerar också att dra något av ett löjets skimmer över den saluförande parten.
Att dessutom anse att de vilka försöker debattera på en fullkomligt normal nivå "missförstår" och "märker ord" är inte bara en förolämpning mot de övriga debattörerna (vilka tycks vara genuint intresserade av dina argument och dina frågeställningar) utan kanske främst en förolämpning mot dig själv eftersom du ju faktiskt inte klarar av att föra en vettig debatt.

Själv skulle jag gärna se att du fortsatte argumentera Cyber Joker , för även jag tycker att frågan om Bilderberggruppen är intressant, men gör det gärna med lite mindre gester, annars befarar jag att ett löjets skimmer kommer att omge även dig...

/a

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 15 juni 2007, 10:28

Cyber Joker skrev:Jag skrev inlägget om Bilderberggruppen som en test och delvis som en provokation och fick precis den respons som jag hade förväntat mig från "experterna" på skalman.nu. Märka ord och missförstå det är ni jäkligt bra på!!! 8O

Tackar för mig. :D
Detta verkar vara ett mycket bra sätt att inte bli tagen på allvar, vilket väl inte är så bra om du faktiskt vill föra seriösa diskussioner här vid senare tillfälle?

Vad du uppnår med detta annat än att sänka intresset för att diskutera med dig förstår jag inte, men det är ju din sak.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 15 juni 2007, 12:43

affe skrev:Suck, Cyber Joker
Suck indeed, affe.

London Financial Times, 1975-05-06:
Om Bilderberggruppen inte är en konspiration av något slag, så är den organiserad på ett sådant sätt, att den ger en påfallande god föreställning om en sådan.
Hans skrev:Kol- och stålunionen grundades 1951 så att gruppen som möttes för första gången 1954 hade något med det att göra låter konstigt.
Säkerligen ett oavsiktligt missförstånd från din sida. Romfördraget undertecknades 1957, varigenom EEC, EG/EU:s föregångare, skapades.

Varför bildades Bilderberggruppen? Wikipedia svarar:
The declared purpose of the Bilderberg Group was to make a common political line tie between the United States of America and Europe in their opposition to the USSR and the global communist danger.
Vad sade Bilderberggruppen själva om sitt ändamål? Se följande citat hämtat från gruppens protokoll från mötet i Fiuggi, 4-6 oktober 1957:
The Conferences of the Bilderberg Group do not aim to formulate policy or even reach conclusions—no resolutions are submitted for discussion or voted upon. The purpose of the debate is to present a comprehensive review of the problems on the Agenda from which each participant is free to draw his own conclusions. It is hoped, however, that as a result those who attend the meetings may be better equipped to use their influence so that the Atlantic alliance may function better.
Källa: http://www.dynbase.net/librarysample.php

Ordet "Agenda" återkommer i BBC:s artikel om gruppen:
In an extremely rare interview, [Bilderberg's head Viscount Davignon] played down the importance of Bilderberg in setting the international agenda. "What can come out of our meetings is that it is wrong not to try to deal with a problem. But a real consensus, an action plan containing points 1, 2 and 3? The answer is no. People are much too sensible to believe they can do that."
Källa: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/4290944.stm

Robin Ramsay, verksam i den skeptiska tidskriften Fortean Times, granskar konspirationsteorier, bl a Bilderberg, i artikeln "Tragedy and Hope":
http://www.variant.randomstate.org/10texts/Ramsay.html
Alla källor redovisas...

Man skulle kunna spekulera i, om en Bilderberggrupp skulle kunna agera som en lobbygrupp med särskilt tillträde till världens makthavare. Ett fritt samtal utifrån en fastställd agenda, med det outtalade målet att ge incentiv till handling i en viss riktning, det ställer först och främst kravet på de församlade att tillhöra samma politiska och ekonomiska intressesfär. I detta fall har de församlade en ekonomisk slagfärdighet som sätter mer makt bakom deras ord, vilket inte gör det hela direkt till en harmlös tebjudning.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 15 juni 2007, 13:28

Sedär, nu blir det ju lite att hugga i.

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 15 juni 2007, 14:01

Javisst Widsith, det är precis det jag menar - lite grävande och vips finns det lite mer substans! Lovely!

/a

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 juni 2007, 14:15

Vi tackar Widsith för att ha styrt in diskussionen på ett vettigt spår. Låt oss fortsätta där. :)
Widsith skrev:
Hans skrev:Kol- och stålunionen grundades 1951 så att gruppen som möttes för första gången 1954 hade något med det att göra låter konstigt.
Säkerligen ett oavsiktligt missförstånd från din sida. Romfördraget undertecknades 1957, varigenom EEC, EG/EU:s föregångare, skapades.
Det är två olika fördrag. Kol- och stålunionen (eller "gemenskapen" som den kallas på Wikipedia) bildades 1951, Romfördraget undertecknades 1957.
Widsith skrev:Robin Ramsay, verksam i den skeptiska tidskriften Fortean Times, granskar konspirationsteorier, bl a Bilderberg, i artikeln "Tragedy and Hope":
http://www.variant.randomstate.org/10texts/Ramsay.html
Alla källor redovisas...
Fortean Times skeptisk?? Tar en titt så jag inte minns fel: http://www.forteantimes.com/

Fast det har ju inte med Ramsays artikel att göra. Återkommer till den.

Hittade summa 1 artikel om BB, med ett citat som kanske kan intressera:
While on a trek to Lisbon with 'Big Jim Tucker', a passionate campaigner against what he sees as the people-manipulating New World Order, Ronson does indeed unearth strange goings on at the meeting place of the latest Bilderberg get together. He is subsequently followed by a green Lancia - not quite a black helicopter but sufficiently slick enough - driven by a man in dark glasses. Ronson only learns later, to his horror, that Tucker's magazine Spotlight is a magnet for Anti-Semitic campaigners. In fact, Ronson discovers himself to have been duped and used on a number of occasions.
http://www.forteantimes.com/reviews/boo ... mists.html

Inte för att man måste vara antisemit för att man misstror Bilderberggruppen. Men man kan ju tänka sig att paranoia utgör lika god grogrund för alla sorters misstänksamhet som hellre går på känn än på fakta. Åter till Ramsay:
The one group of people who took Quigley to heart were the conspiracy theorists of the 'radical right' in America for whom Tragedy and Hope became a kind of bible. Here was the proof, the academically respectable proof, of the great conspiracy. It may not have been quite the conspiracy they had in mind, but it was a conspiracy none the less.
Vilket, ironiskt nog, väl var ungefär vad man kände på sig. :)

Skriv svar