Lars Gyllenhaal skrev:Wooster skrev:
Har ytterst svårt att tro att några säkerhetsinstallationer slukar så betydande mycket energi. Tror snarare det beror på att Al Gore bor i ett ganska stort hus, som slukar en hel del i uppvärmning. Stora hus är osportsliga nog att sluka mer energi än små hus.
Hej,
Har svårt att se hur en f.d. men mycket aktiv amerikansk vicepresidents energiförbrukning skulle kunna vara i närheten av normal. Förbrukningen beror som sagt på
mer än säkerhetskameror etc. Hans bostäder inkluderar både
kontor för honom själv och hans hustru. Makarna Gore sitter inte och lallar bort tiden utan jobbar nog mer än de flesta. Vet inte hur många säkerhetsvakter, administratörer och sekreterare de har men nog måste det vara ett antal. Självklart måste detta synas på elräkningarna.
Hade jag gott om pengar skulle jag gärna köpa
En obekväm sanning på DVD och skänka till alla som uttalar sig om innehållet utan att ha sett den. Nu har jag tyvärr inte det utan kan bara vädja till er - hyr/låna eller köp den alt. boken
alt. någon helt annan bok i ämnet! För detta är ingen "vänstergrej" eller födkrok för en avdankad vicepresident. Jag har satt mig in i detta så gott jag kunnat och diskuterat direkt med verkliga experter i ämnet vid svenska universitet mm.
Jag sätter hela mitt rykte, allt vad jag har av anseende, på att växthuseffekten är verklig och framkallad av oss själva. Men jag tror också, liksom Al Gore, att
mänskligheten ännu en tid har kapacitet att mildra klimathotet.
Kort sagt, käre läsare, gör dig själv och dina ev. barn en tjänst - ta reda på mer!
Vänliga hälsningar,
Lars
Det är det här som gör mig lite trött på hela miljödiskussionen. I övrigt fullt vettiga människor blir när det kommer till miljöfrågan, hur skall jag säga, "något mindre nyanserade". Lars Gyllenhaal är en person jag hyser stor respekt för när han skriver inom sitt fält - men nu blev det så konstigt att jag faktiskt först nu har ork att besvara det.
Stora hus kräver mer energi än små hus. Säkerhetsinstallationer drar dock i sig inte särskilt mycket energi, åtminstone inte i relation till exempel uppvärmning. Det påpekandet, vilket torde intresserat Gyllenhaal, som efterlyser mer kunskap i ämnet - bemöts med en lång harang om att Al Gore minsann har rätt till ett stort hus.
Ja det har han säkert. Det är inte jag som predikar minskat energianvändande - jag tror inte att man kan lösa miljöproblem genom pekpinnar. Och jag har inte sett en obekväm sanning, men råkat ut för Al Gores alster på andra sätt - och som jag förstått det så verkar Gore inte heller riktigt tro på pekpinnar, hans retorik går snarare ut på övertyga människor om att göra rätt - och om tillräckligt många gör rätt så räddar vi planeten och lever lyckliga.
Men tydligen skall man inte uttala sig om energiförbrukning i hus om man inte har sett Al Gores film, vilket för in oss på nästa punkt. Jag har inte sett Gores film som sagt, men satt mig in i miljöproblematik ändå, bland annat genom mitt jobb. I onsdags spenderade jag i stort sett hela min arbetsdag på att besöka ett företag i Göteborg som arbetar med återvinning. De täljer guld med fällkniv, för folk källsorterar som aldrig förr. Och folk slänger som aldrig förr.
Som VDn på företaget något frustrerat konstaterade - förr i tiden sket folk i att källsortera, men de konsumerade inte heller lika mycket. Idag är man väldigt noga med vad man köper och att det man slänger källsorteras, men man tänker inte hela kedjan och använder saker längre istället. "the best recycle is reuse" brukar det heta - men miljödebatten i snuttifierad form handlar mer om vilka miljövänliga varor som säljs och vilka bränsealternativ som bilen skall köra på. Inte att försöka använda saker längre, även om de kanske inte är perfekta för miljön, eller låta bilen gå betydligt färre mil - snarare än byta upp sig från en gammal bil som drar mycket bensin till en ny etanolbil.
Det kan man dessutom göra även om man skiter i miljön, för det sparar pengar också.
Samma sak med energiförbrukning. Folk byter sina glödlampor till lågenergilampor men bryr sig inte om att täta fönsterlister eller isolera taket - vilket är en betydligt bättre energiinvestering, och tror på fullaste allvar att Al Gores höga energiförbrukning nog snarare beror på larm och kameraövervakning än på att Gore bor i ett stort hus.
Vilket knyter ihop säcken. Det är knasigt att höra Al Gore, som flyger runt jorden och håller föreläsningar och bor i ett stort hus som drar betydligt mer ström än medelamerikanen, uppmana mig, som de senaste tre åren promenerat till skolan en halvtimme enkel väg varje dag och först nu köpt en bil som jag använder ungefär två dagar i veckan (för övrigt en miljöbil) bott på 27 kvadratmeter med min flickvän, inte flugit de senaste två åren och som återanvänder mina prylar närmast in absurdum - att sluta slösa så mycket.
Speciellt som hela klimatförändringsdiskussionen bygger på indicier, vi har ingen aning om i vilken omfattning den sker, hur vi har påverkat den, eller hur vi faktiskt skall anpassa oss till den.