Klimathotet i historisk kontext

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 11 maj 2007, 12:45

Även jag är förvånad - speciellt att ngn redan 1938 - har konstaterat en uppvärmning och håller föredrag om saken. En pionjär i så fall, men man är berättigad fråga vilka mätmetoder som stod honom till buds - utom väderleksstatistik som han sägs ha använt. Man noterar att mannen var 'hobbymeterolog'. En art som knappast tas på allvar idag, om förstås - han/hon inte kommer fram till de 'rätta värdena'. Guy Callendar passar lämpligt in i kraven på en lång historik om 'global warming' men man måste nog se en smula kritiskt på dennes plats i dagens hysteri. Varjag

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 11 maj 2007, 15:45

sonderling skrev:Egentligen har vi ju knappast talat om klimat-frågan i Historisk kontext.

P1 har ju sin Klimatfeber vecka och här kör de en korthistorik:
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/tema/arti ... el=1335877

Själv är jag förvånad att man började teoretisera om detta redan på 1800-talet.
Odla vindruvor i Skåne är inget nytt.
Vi hade ju vindruvor, sjönöt, landsköldpaddor och lövskog ända upp till höga kusten, under den postglaciala värmetiden.

Sonderling
Jag har för mig jag har hört att det rent av hittats arkeologiska bevis på vinodling i tornedalen under den perioden.

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Inlägg av GL » 11 maj 2007, 16:52

varjag skrev:Även jag är förvånad - speciellt att ngn redan 1938 - har konstaterat en uppvärmning och håller föredrag om saken. En pionjär i så fall, men man är berättigad fråga vilka mätmetoder som stod honom till buds - utom väderleksstatistik som han sägs ha använt. Man noterar att mannen var 'hobbymeterolog'. En art som knappast tas på allvar idag, om förstås - han/hon inte kommer fram till de 'rätta värdena'. Guy Callendar passar lämpligt in i kraven på en lång historik om 'global warming' men man måste nog se en smula kritiskt på dennes plats i dagens hysteri. Varjag
Underbyggde han sin teori på något vettigt sätt, eller var det bara en knasig idé han fått? Det finns alltid kvasi-vetenskapare som kommer på en massa helgalna förklaringar på diverse fenomen, och någon gång kan de väl rätt, om än inte av rätt anledningar...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 maj 2007, 13:58

En inte alltför otydlig bild av moderna 'klimatforskare' - är ju att de alla lever på skattebetalarbidrag för sina arbeten. Om dom inte kommer upp med 'de rätta svaren' - (vad de än månde vara?) så stryps navelsträngen till deras välbefinnande. Så vem skall man tro på? Varjag

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 12 maj 2007, 14:12

En nyhet från idag, som inte ökar mitt förtroende för FN och klimatrapporten:
Zimbabwe leder FN:s miljökommission
Publicerad 12 maj 2007 - 09:01

Zimbabwe utsågs i går till nytt ordförandeland i FN:s kommission för hållbar utveckling (CSD), trots protester från västländer. Miljöminister Francis Nheme får nu leda arbetet.

Zimbabwe vann omröstningen bland Afrikanska unionens medlemmar med 26 röster mot 21. Ordförandeposten roterar mellan värdsdelarna, ett år åt gången.

Kritiken mot Zimbabwe går ut på att landet är olämpligt med tanke på vanstyre och brott mot de mänskliga rättigheterna. Zimbabwe avfärdar kritiken som en förolämpning.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6 ... iera=false

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 12 maj 2007, 19:41

G:son skrev:En nyhet från idag, som inte ökar mitt förtroende för FN och klimatrapporten:
Med viss kännedom (från insidan) om hur FN-systemet fungerar är jag inte speciellt orolig. Ordförandeposten i dylika församlingar är vad den görs till, och om rätt länder ingår i kommissionen spelar det ingen roll. Att vara ordförande kan innebära inflytande, men också endast vara en symbolpost. Zimbabwe är inte ett land som har tyngd att påverka nämnvärt, och AU har förmodligen släppt fram det för att få viktigare eftergifter gjorda. Sådana här poster är ofta delar i större spel och inte sällan är det rotationspraxis som tillämpas (gäller inte endast AU, utan Grulac, Europa och Asien också).

Mvh Petter

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 13 maj 2007, 02:34

En kort fråga till de som är mer bevandrade historiskt än jag. Vilka kulturer anser man har drabbats negativt av att klimatet blivit varmare? Jag känner inte till någon. Jag menar nu inte att man drabbats av jordförstöring pga överexploatering.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 13 maj 2007, 13:58

pandersson2 skrev:En kort fråga till de som är mer bevandrade historiskt än jag. Vilka kulturer anser man har drabbats negativt av att klimatet blivit varmare? Jag känner inte till någon. Jag menar nu inte att man drabbats av jordförstöring pga överexploatering.
Alla större snabba klimatförändringar på senare tid, inte sällan betydligt snabbare än engradsförändingen under hela 1900-talet, har ju varit åt det kyligare hållet så erfarenheten av det motsatta är inte så stor. Den senaste snabba uppvärmningen ligger omkring 7000 år tillbaka och då fanns det ju inte så många högkulturer.

Olaus
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 juli 2007, 09:46
Ort: Jämtland

Inlägg av Olaus » 22 juli 2007, 06:50

De som gått mycket i fjällen har inte undgått att se rester av de stora skogar som täckte Skandinaviska fjällkedjan för ca 9000 år sedan. I dessa skogar ingick förutom de i dag gängse träden även klibbal, hassel, bok och alm. Lärken har överraskande kunnat omdefinieras till att vara ett inhemskt träd.

Trädresterna brukar man kunna se, där häftig vårflod rivit bort torven i samband med att bäckar ändrat sitt lopp. Nu de senaste åren, då glaciärer smält undan, är det inte svårt att hitta björkstubbar på frilagd mark 500-600 meter vertikalt över nuvarande trädgräns.
Professor Leif Kullman vid Umeå universitet har forskat om fenomenet. Han har kunnat konstatera, att trädgränsen i dag åter kryper uppåt.
Det har alltså varit varmt tidigare, och utan någon som helst hjälp av människans förbränning av fossiler.

FN s klimatpanel, IPCC, har kraftigt försämrat sin trovärdighet. Det har nämligen upptäckts, att de 40 scenarier man arbetat med i sin senaste rapport för perioden 1990-2100 förutsätter koldioxidnivåer som inte är möjliga att nå med den tillgång på fossila bränslen som finns på jorden.
I de flesta fall räknas med en olje- och gaskonsumtion dubbelt så stor mot vad som finns tillgängligt.

Världen har redan passerat Peak oil. 891 Gigafat råolja har hittills producerats. Endast 822 Gigafat finns kvar att producera.
Om ca 15 år nås Peak coal. Priserna kommer att stiga brant, och konsumtionen minska. En fingervisning är det faktum, att uranpriset stigit 1000 % under de fyra senaste åren.

Det intressanta är alltså inte den antropogena "växthuseffekten" - för den är en bluff - sannolikt historiens största.
Utan att människan åter kommer att få visa prov på sin fantastiska anpassningsförmåga och finna delvis andra metoder för sin överlevnad och kanske nya energislag.

Källa
http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1465&blogg=14270

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Global Warmning - svindleri!?

Inlägg av varjag » 22 juli 2007, 12:27

Har 'The Great Global Warming Swindle' gjord av Martin Durkin, visats på svensk TV än?

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_ ... ng_Swindle

I det rådande 'klimatet' är filmen mycket kontroversiell - men, en debattabel motvikt mot mycket av den smörja vi serveras dagligen och stundligen.
Den visades här, faktiskt på vårt vänstervinklade (och Klimatändringstroende..) ABC som hade lagt på extra kol - med paneldebatt och publik - efter filmen. Samt - inte minst en gratisresa till England för programledaren.. för att mörda Durkin i en stenhård intervju! Vilket lyckades dåligt....
Ingetdera utföll som planerat av Globvärmarna.....panelen var ytterst delad och de mera apokalyptiska profetiorna uteblev, under närvaron av seriösa klimatologer vars uppfattningar starkt avvek från den 'accepterade' skrämselpropagandan.

Behållen kommentar ur filmen;

'Om jag söker forskningsbidrag för studium av ekorrarnas matvanor i Yorkshire - får jag inte en penny. MEN -
om jag söker samma bidrag för studium av hur Global Warming påverkar ekorrarnas matvanor i Yorkshire - behöver jag bara skriva siffror på vad jag vill ha....
:lol:

Varjag

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 22 juli 2007, 13:03

Även jag har sett ovan nämnda film och finner den väldigt intressant. Den får en att tänka efter vilken enorm klimatlobby det verkligen finns och varför folk "hoppar" på den (som alltid, pengar)

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Global Warmning - svindleri!?

Inlägg av FNP » 22 juli 2007, 19:03

varjag skrev:Har 'The Great Global Warming Swindle' gjord av Martin Durkin, visats på svensk TV än?

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_ ... ng_Swindle

I det rådande 'klimatet' är filmen mycket kontroversiell - men, en debattabel motvikt mot mycket av den smörja vi serveras dagligen och stundligen.
Den visades här, faktiskt på vårt vänstervinklade (och Klimatändringstroende..) ABC som hade lagt på extra kol - med paneldebatt och publik - efter filmen. Samt - inte minst en gratisresa till England för programledaren.. för att mörda Durkin i en stenhård intervju! Vilket lyckades dåligt....
Ingetdera utföll som planerat av Globvärmarna.....panelen var ytterst delad och de mera apokalyptiska profetiorna uteblev, under närvaron av seriösa klimatologer vars uppfattningar starkt avvek från den 'accepterade' skrämselpropagandan.

Behållen kommentar ur filmen;

'Om jag söker forskningsbidrag för studium av ekorrarnas matvanor i Yorkshire - får jag inte en penny. MEN -
om jag söker samma bidrag för studium av hur Global Warming påverkar ekorrarnas matvanor i Yorkshire - behöver jag bara skriva siffror på vad jag vill ha....
:lol:

Varjag
Den har visats på svensk TV (kors i taket!) och jag fann den betydligt mer nyanserad och trovärdig än mycken annan sk fakta som dagligen pumpas ut i massmedia :roll:

Nej, jag tycker att klimatdebatten så smått börjar tangera 1600-talets häxprocesser i sin brist på eftertanke, historiskt perspektiv och sina närmast sektliknande mantra "det MÅSTE - GÖRAS - något - NU ! annars kommer OUNDVIKLIGEN DOMMEDAGEN och det är DITT FEL!" ... :roll:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Re: Global Warmning - svindleri!?

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 juli 2007, 12:12

FNP skrev: Den har visats på svensk TV (kors i taket!) och jag fann den betydligt mer nyanserad och trovärdig än mycken annan sk fakta som dagligen pumpas ut i massmedia :roll:

Nej, jag tycker att klimatdebatten så smått börjar tangera 1600-talets häxprocesser i sin brist på eftertanke, historiskt perspektiv och sina närmast sektliknande mantra "det MÅSTE - GÖRAS - något - NU ! annars kommer OUNDVIKLIGEN DOMMEDAGEN och det är DITT FEL!" ... :roll:
Historien som upprepar sig?

Fast The Great Global Warming Swindle sändes väl på väldigt dålig sändningstid, mitt i natten har jag för mig.

/Tomas

Gilliz
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 maj 2005, 21:14

Inlägg av Gilliz » 23 juli 2007, 14:36

Tv4 visade "The Great Global Warming Swindle" i våras runt 23 tiden har jag för mig. Dock så föregick sen den av en ytterst intressant paneldebatt (Ledd av Ekdal om jag minns rätt?). Som bestod av några forskare, pr-konsulter och väldigt många lekmän. Var av det flesta var miljöintresserade ungdomar i min ålder emellan 19-24år. Och många av dom hade en väldigt skrämmande syn på klimatet. De flesta var tämligen övertygade att det i princip var kört 8O Vilket var mer skrämmande enligt min åsikt än växthuseffekten.

Fast det intressanta var de två av forskarna, som var av motsatt uppfattning. För den ena en metrolog professor var klimathotet ett faktum. För den andra forskaren en rymdfysiker inriktad på solen. Var det en naturlig fas av jordens utveckling som var inte påverkad av människans framfart. Och inte heller kunde påsverkas av människan. Och det var riktigt intressant att se dessa debattera. Speciellt när rymdfysikern var den enda i studion som kritiserade växthuseffekten. Sen när metrolog professorn kom in på solens påverkan av vårat klimat och försökte läxa upp rymdfysikern var lite roande.

Edit: Lyckade hitta en länk till paneldebatten på tv4.se
http://www.tv4.se/kvallsoppet/544278.html

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 23 juli 2007, 14:47

Olaus skrev:De som gått mycket i fjällen har inte undgått att se rester av de stora skogar som täckte Skandinaviska fjällkedjan för ca 9000 år sedan. I dessa skogar ingick förutom de i dag gängse träden även klibbal, hassel, bok och alm. Lärken har överraskande kunnat omdefinieras till att vara ett inhemskt träd.

Trädresterna brukar man kunna se, där häftig vårflod rivit bort torven i samband med att bäckar ändrat sitt lopp. Nu de senaste åren, då glaciärer smält undan, är det inte svårt att hitta björkstubbar på frilagd mark 500-600 meter vertikalt över nuvarande trädgräns.
Professor Leif Kullman vid Umeå universitet har forskat om fenomenet. Han har kunnat konstatera, att trädgränsen i dag åter kryper uppåt.
Det har alltså varit varmt tidigare, och utan någon som helst hjälp av människans förbränning av fossiler.

FN s klimatpanel, IPCC, har kraftigt försämrat sin trovärdighet. Det har nämligen upptäckts, att de 40 scenarier man arbetat med i sin senaste rapport för perioden 1990-2100 förutsätter koldioxidnivåer som inte är möjliga att nå med den tillgång på fossila bränslen som finns på jorden.
I de flesta fall räknas med en olje- och gaskonsumtion dubbelt så stor mot vad som finns tillgängligt.

Världen har redan passerat Peak oil. 891 Gigafat råolja har hittills producerats. Endast 822 Gigafat finns kvar att producera.
Om ca 15 år nås Peak coal. Priserna kommer att stiga brant, och konsumtionen minska. En fingervisning är det faktum, att uranpriset stigit 1000 % under de fyra senaste åren.

Det intressanta är alltså inte den antropogena "växthuseffekten" - för den är en bluff - sannolikt historiens största.
Utan att människan åter kommer att få visa prov på sin fantastiska anpassningsförmåga och finna delvis andra metoder för sin överlevnad och kanske nya energislag.

Källa
http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1465&blogg=14270
Finns det någon som utifrån detta ha vågat sig på och spekulera kring hur länge fjällen i Dalarna varit fjäll? Och hur länge till dom kommer att vara det. Om skistar inte skulle hålla dom öppna på konstgjord väg dvs.

Skriv svar