Klimathotet i historisk kontext

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13613
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av Markus Holst » 24 juli 2023, 14:06

Amund skrev:
24 juli 2023, 13:55
Vi vill gärna tro att stater styrs på vetenskaplig grund och att den grunden på något sätt är universell och överlägsen - men så fungerar det ju inte automatiskt.
[ ... ]
tron att politiker och offentliga tjänstemän vet bättre än alla andra behöver nödvändigtvis inte vara korrekt.
Amen.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av Amund » 24 juli 2023, 17:42

Jo det hade inte varit muntert om vi låtit vetenskapsmännen och nervösa politiker låtit tvångssterilisera miljontals kvinnor runt 1970, men det ansågs då som nödvändigt för att stoppa befolkningsexplosionen. Kina betalar idag priset för sin statliga inblandning med 1-barnspolitiken, något som prisades i väst när det begav sig.
Många indiska kvinnor tvångssteriliserades med hot om indragna bidrag och repressalier mot deras övriga barn - en politik med vetenskapligt stöd kopplad till samma överstatliga nödvändighet via Världsbanken och FN.

Nu kom den förutspådda befolkningsexplosionen på skam men det berodde inte på överstatliga teknokratlösningar utan på vanlig fungerande marknadsekonomi som lyft miljarder ur fattigdom.

Självklart är klimatfrågan en helt annan fråga, men alla historiska ödesfrågor för mänskligheten brukar kopplas till individuell synd, skam och moral och känns historiskt återkommande på ett märkligt sätt med avlatsbrev och stämplar som garanterar rätt dygd och moral hos individ och företag.

Jag röstar för att vänta lite innan vi låter politiker förändra hela vår ekonomi. Något säger mig också att det inte är vetenskapsmännen som kommer att utforma politiken utan det lär nog göras av de mest högljudda aktivisterna som med politikens hjälp äntligen ser sin möjlighet att skapa sin konsumtionsfria drömvärld.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av koroshiya » 24 juli 2023, 19:18

Det är samma problem som alltid, alla kan identifiera problemet, men det är inte säkert att deras lösningar är bra. Politiker är absolut inte fria att agera, eftersom de måste tänka på att hålla sig kvar nästa val.

Nu tror jag att vi kommer att lösa det här i både diktaturer och demokratier. Våra sätt att leva på kan dock inte förändras för mycket, utan det är upp till smarta att skapa ny teknik och nya system.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av hilbert » 25 juli 2023, 12:01

En ny studie kring kopplingen mellan klimatförändringarna och den senaste tidens extremvärme i sydeuropa USA och Kina.
Den senaste tidens värmeböljor i Europa, Kina och USA hade inte varit möjliga utan mänsklig påverkan på klimatet. Den slutsatsen drar en grupp internationella forskare i en ny rapport.
--
sedan den 10 juni har fler än 2 300 värmerekord noterats i USA – från Florida i öster till Kalifornien i väster – samtidigt som Kina upplevt den varmaste sommaren i mannaminne, med temperaturer väl över 40°C i huvudstaden Peking. Södra Europa är också svårt drabbat, bland annat med förödande bränder i den grekiska övärlden som följd.

Värmeböljorna beskrivs som extraordinära, men det finns ett direkt samband mellan dem och människans påverkan på klimatet. Utan denna påverkan skulle liknande händelser ha varit extremt ovanliga, om de ens hade kunnat förekomma. Det konstaterar det internationella forskarnätverket World Weather Attribution (WWA) i en ny så kallad attributionsstudie.

– Det är en studie då man försöker attribuera, det vill säga tillskriva, en viss händelse en orsak eller trolig orsak. Det här är ett etablerat nätverk med forskare från flera länder som gjort flera liknande studier tidigare. Den metod de använt är vetenskapligt testad och tar hänsyn till osäkerhet, varför resultaten är tillförlitliga, säger Markku Rummukainen, professor i klimatologi vid Lunds universitet, som inte medverkat i den aktuella studien, till DN.
--
Enligt forskarna är risken nu uppenbar att liknande värmeböljor inte bara blir betydligt vanligare i framtiden, utan också intensivare med ännu högre temperaturer som följd, en slutsats som Markku Rummukainen delar.




https://www.dn.se/sverige/mansklig-pave ... remvarmen/

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av koroshiya » 25 juli 2023, 20:49

Vissa saker är enkla att gissa. Med ökade temperaturer kommer vi få kraftigare regn och förmodligen värre orkaner.

Regnmönster kommer att förändras. Hittills i Europa verkar Spanien vara förlorare.

Under antiken förändrades dessa mönster fler än en gång, vilket bidrog till vissa regioners uppgång och fall.

Det romerska klimatoptimumet - om det finns ett sådant ord - handlade mest om att områden skulle få tillräckligt med regn.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av koroshiya » 25 juli 2023, 22:46

Här kan man förresten följa orkansäsonger.

https://www.storm2k.org/phpbb2/viewforum.php?f=59

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av Sören F » 25 juli 2023, 22:50

Jag försökte faktiskt kontakta Svt efter dagens Morgonstudion. Inget jag brukar göra, men det tycktes ovanligt upplagt, efter ett inslag där programledaren bjudit in en meteorolog och rentav tycktes vilja dra upp ämnet invändningar. Men inte mycket trängde genom rutan.

Det jag tänkt kanske kunna diskutera vore hur redaktionen talar med fel ämnesområde. Meteorologin är just det forskarsamhälle som tillsammans med medier sprungit före övriga med sin modellering och sina slutsatser, men som inte ensamma äger frågan som bredare klimatforskning fortfarande brottas med, en om i vilken grad en klimatförändring är antropogen.

Istället ser vi två parter, politiserade medier och begränsat kunnig meteorologi, där den senare snarare borde avstå från att ensam försöka svara, och som tillsammans med medier målat in sig i ett hörn:

Det redaktionen försökte rubricera inslaget som, om bränder är orsakade av "klimatförändringarna", alltså antropogena via växthusuppvärmning, det kan med enbart meteorologi besvaras med enbart ett självklart ja: bränder är kopplade till klimat, och klimat varierar, och därför kan bränder kopplas till klimatförändring - och/men: medier och meteorologisamhälle har redan bestämt sig för att ordet "klimatförändringarna" närmast betyder antropogena sådana - det ska föreställa sen tidigare fastslaget. Dvs, inget intressant framkommer mellan dessa två.

Meteorologen fick i och för sig fram att även bränslet har betydelse, men värmeböljors temperatur, frekvens och varighet tar överhanden - det är också rimligt, men, det är alltså att springa före detta med attribution, som slätas över med enbart tal om minsann internationella grupper och FN-rapporter - det håller inte; det är källor som är otillbörligt politiserade, vilket alla bör känna till och behöver förhålla sig till. Det tittas inte bakom detta.

(Jag försöker själv nu beskriva denna speciella fusion av klimat- och underrättelseanalys i form av uppsatser, statsvetenskaplig B-nivå än så länge, ev C-nivå framöver.)

Istället behöver en redaktion alltså bjuda in och tala med t ex naturgeografien, som är det klimatområde som spänner över både meteorologi och kvartärgeologi, klimatvetenskapens två huvudsamhällen (det finns ytterligare några) - och om dessa då också mästrats, då hade även invändningar kunnat dryftas kunnigt.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av koroshiya » 26 juli 2023, 00:01

Sören F skrev:
25 juli 2023, 22:50
...
Ja det tror jag säkert, men förändringarna förutspåddes av kemister redan under 1800-talet.

Är vi sämre än cyanobakterier?

Kan icke också mänskligheten förändra liv på jorden?

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av Sören F » 26 juli 2023, 09:03

koroshiya skrev:
26 juli 2023, 00:01
Sören F skrev:
25 juli 2023, 22:50
...
Ja det tror jag säkert, men förändringarna förutspåddes av kemister redan under 1800-talet.

Är vi sämre än cyanobakterier?

Kan icke också mänskligheten förändra liv på jorden?
Kan hon säkert, och gör redan på div vis, nog mest genom markanvändning.

På den nivån är det hela trosfråga och höger-vänster: "det vore hybris att tro" mot "allt ska helst vara vårt fel alltid".

Även mothypotesen solklimat-koppling (i medellång tidsskala: flera decennier-sekler) har mer än hundra år på nacken, dvs så fort man öht upptäckt den soltidsskalan så började den kopplas till klimat (som lilla istiden), med sjö- och torvsediment och trädringar. Svensken Ernst V Antevs t ex gjorde det som bland de första. Bägge hypoteserna "står" fortfarande.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13613
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av Markus Holst » 12 december 2023, 16:39

Jag lärde mig just, via "Q's Greenland", att uppvärmningen har lett till försörjningsproblem för folket på norra Gröönland.

Isen har inte lagt sig så de kan varken jaga eller fiska. Inte heller kan de gå ut med sina småbåtar i polarnatten.

Det har startats insamlingar för att hjälpa dem ekonomiskt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av a81 » 16 december 2023, 23:35

Tror att det är precis sådant som kommer att gå förlorat i och med klimatförändringarna. Jämför t.ex. med den svenska medelklassens stora vurm för skidåkning (både längd och utför). Jag tänker att det handlar om lite fåfänga ansträngningar att försöka klamra sig fast vid det gamla Sverige, där kanske två tredjedelar av befolkningen kunde åka skidor nära hemmet. Idag är det svårt med "naturlig" skidåkning söder om Dalälven. För bara en-två generationer sedan gick det bra i hela Sverige förutom kanske i Skånelandskapen, på Västkusten, etc.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av hilbert » 14 februari 2024, 20:12

Här är en tjänst från DN där man kan se hur klimatförändringarna slår i ens hemkommun.
Jag reserverar mig för att man eventuellt måste vara prenumerant för att nå den.

https://www.dn.se/sverige/klimatkrisen-dar-du-bor/

Skriv svar