Klimathotet i historisk kontext

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 30 april 2007, 15:37

Jag har aldrig blivit så imponerad av en dokumentärfilm som av "En obekväm sanning" (An Inconvenient Truth) av och med Al Gore.

Vad jag särskilt uppskattar med den är att den sätter in växthuseffekten i en historisk kontext, och att detta hot är intimt kopplad till - eller borde vara koppplad till - säkerhetspolitik. Lite förenklat så anser Gore, och jag håller med, att säkerhetspolitiska analytiker borde titta minst lika mycket på klimathotet som på islamismen och Nordkorea.

Om du inte sett filmen så sänds den på TV4 kl 20 den 30 april 2007.

Eller hyr den.

Sedan hoppas jag den kan bli lite debatt här om klimathotet i historisk och säkerhetspolitisk kontext.

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 30 april 2007, 16:03

Jag har inte sett filmen, men när man diskuterar klimathotet i ett historiskt sammanhang, så är det första jag kommer att tänka på tidigare masshysteriska fenomen. Därmed inte sagt, att hotet inte är verkligt. Hur sannolikt det är att de värsta hotbilderna kommer att bli verklighet vågar jag inte säga, men jag är nog en smula skeptisk. Att människan påverkar naturen, och vårt klimat, är ganska klart, men vi skall också komma ihåg att de naturliga svängningarna är ännu kraftigare. Tänk på, att det är inte särskilt länge sedan hela norra Europa täcktes av inlandsis.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 30 april 2007, 16:22

Skall man sätta klimathotet i en historisk kontext så tycker det första man bör jämföra med är det nu avvärjda men mycket värre försurningshotet som fanns på 50-80-talen. Något säkerhetspolitiskt hot kan jag inte alls läsa in i klimathotet om det inte då är just som språngbräda för fanatiskhysteriska grupper.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 30 april 2007, 17:15

Går den i repris? De kunde ju valt en sändingstid då kanske något fler människor är hemma (och nyktra... :) ) :roll:

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 30 april 2007, 18:42

Jag såg en annan dukomentär som helt avfärdade klimathotet när det gällde att människans koldioxidutsläpp påverkade växthuseffekten.

Kommer någon ihåg vad den dokumentären heter? Den gick på fyran tror jag för ett par dagar sedan.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 30 april 2007, 21:00


Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 30 april 2007, 21:25

Niedzwiadek skrev:Jag såg en annan dukomentär som helt avfärdade klimathotet när det gällde att människans koldioxidutsläpp påverkade växthuseffekten.

Kommer någon ihåg vad den dokumentären heter? Den gick på fyran tror jag för ett par dagar sedan.
Var det Channel 4's inlägg i debatten?

Jag har sett den få ganska allvarlig kritik, bla. skall en av forskarna som intervjuats velat ändra sitt vittnesmål baserat på vad hans senare forskning visat på, men inte fått göra detta. Man var inte heller villig att klippa bort honom ur filmen.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 30 april 2007, 23:19

När man vet hur Al Gore själv lever så förtar det mycket av hans uppmaningar om att vi måste ändra vår livstil. Och vad hade det faktum att hans släkting dog i lungcancer efter långvarig rökning med klimatet att göra? Naturligtvis sorgligt för Gore personligen men inte livsavgörande för resten av oss.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 30 april 2007, 23:29

Att människan, genom att förbränna fossila bränslen och därmed öka mängden koldioxid i atmosfären, förändrar klimatet är väl i princip helt fastlagt idag. Det går inte att jämföra med debatter om säldöd och liknande. Däremot är det givetvis så att miljörörelsen betett sig klumpigt genom åren och ropat "vargen kommer" för alla möjliga mindre miljöproblem. Tyvärr har detta inneburit att det nu när "vargen" verkligen kommer, i form av kraftiga förändringar i klimatet, finns folk som inte vill tro på en (nästan helt) enig forskarvärld.

Jag tror att situationen är allvarlig, men jag tror samtidigt att den mer eller mindre kommer att lösa sig av sig själv. För det första är oljan snart "slut" (snart för lite kvar och för dyrt att ta upp) och den finns framför allt i den oroliga mellanöstern. För det andra är de fossila bränslena redan på väg bort ur transportsektorn. Om tio år tror jag inte det säljs många bensinbilar i (väst)världen. Sedan tror jag att kolkraften antingen kommer att ersättas av kärnkraft eller av nya kolkraftverk där man binder koldioxiden i marken, samt i någon mån av vind, sol, biomassa, etc.

Därför tror jag bilden med skidåkarna delvis har en poäng, men inte på så sätt att själva hotet om klimatförändringar skulle vara överdrivet, utan därför att vi troligen kommer att lösa problemen hyfsat väl. Viss ytterligare temperaturhöjning kanske vi dock får räkna med. Jag har nämligen svårt att tro att utfasningen av fossilbränslena kommer att gå lika fort i exempelvis Kina som i västvärlden.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 1 maj 2007, 08:40

tyskaorden skrev:När man vet hur Al Gore själv lever så förtar det mycket av hans uppmaningar om att vi måste ändra vår livstil. Och vad hade det faktum att hans släkting dog i lungcancer efter långvarig rökning med klimatet att göra? Naturligtvis sorgligt för Gore personligen men inte livsavgörande för resten av oss.
Hej!

Al Gores elförbrukning är definitivt inte som medelamerikanens förbrukning (som är tillräckligt hög!!). Men är det så märkligt med tanke på att han som f.d. vicepresident (och en hårsmån från president) måste ha en drös energislukande säkerhetsinstallationer som skyddar hans hem och familj? Dessutom förstår jag att förbrukningen även har att göra med att hans hem både inkluderar hans eget och hustruns kontor. I tillägg har det visat sig att en del av beskyllningarna visat sig vara grundlösa - se USA Today och http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Gore_co ... s#Response

Rökning har självklart ingen påverkan på klimatet. Gore har heller inte påstått det. Däremot har den anti-antirökningskampanj som tobaksindustrin tidigare körde (som gick ut på att så tvivel genom att peka på antalet läkare som rökte etc) en del att göra med hur oljeindustrin idag agerar: de försöker också så tvivel så gott de kan. I tillägg har Gore använt insikten om att rökning är en extremt skadlig last som tankeväckande exempel, eftersom många än idag helt enkelt inte vill ta till sig denna information. Mycket konkret ville Gores far, som var en stor tobaksodlare, inte ta till sig den informationen förrän hans egen rökande dotter (dvs. Al Gores syster) dog i lungcancer. , och först då, såg pappan sambandet mellan entydiga forskningsrön och verkligheten.

En fråga till dig, Tyska orden: har du själv sett hela filmen eller läst boken??

Vänliga hälsningar,

Lars

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 1 maj 2007, 10:08

Nej jag orkade inte se hela. Det må vara så att Gores höga elförbrukning kan förklaras men detta ändrar ju inget i sak. Kan han kräva att andra skall ändra sin livsstil så kan han ju själv göra det till en början.

Nåväl för att se på den historiska klimatdebatten, så var det ju inte så länge sedan "alla" forskare var mer eller mindre oroliga för att vi skulle gå in i en ny istid. Men det är klart det finns naturkatastrofer som är människoorsakade t.ex. Aralsjön.

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Inlägg av KP-31 » 1 maj 2007, 10:30

tyskaorden skrev:
Nåväl för att se på den historiska klimatdebatten, så var det ju inte så länge sedan "alla" forskare var mer eller mindre oroliga för att vi skulle gå in i en ny istid.
kan du presentera någon källä för ditt påstående?????

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 1 maj 2007, 10:44

KP-31 skrev:
tyskaorden skrev:
Nåväl för att se på den historiska klimatdebatten, så var det ju inte så länge sedan "alla" forskare var mer eller mindre oroliga för att vi skulle gå in i en ny istid.
kan du presentera någon källä för ditt påstående?????
Jag har en gång läst dennaartikel, som är väldigt intressant. Det är väl som vanligt inom forskarvärlden, att paradigm ändras med tiderna av olika anledningar. Enligt mig är det kanske oklart vad som verkligen påverkar klimatförändringarna, men varför chansa? Det är inte läge att spela hasard med vår enda plats i universum.


//EMS

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 maj 2007, 14:05

Utskjutna patronhylsor ur politikens värld - måste ju alltid finna en ny födkrok - och Al Gore är ett framgångsrikt exempel på en tomhylsa som hoppat på en ny 'bandwagon'.
Eftersom det är axiomatiskt för mig - att politiker (laddade som avfyrade...) alla ljuger för oss för det mesta eller hela tiden - tar jag hans sista trumpetsignal med en hel del ro.

Efter den bredsidan, bekänner jag mig till tron på att vi kanske befinner oss i en värld där en klimatförändring är på gång. Vad den beror på - tvista de lärda ännu om.
OM förbränning av fossila bränslen, har med saken att göra, går vi en nattsvart framtid till mötes. Vad jag kan förstå, planeras en mångfaldig ökning av koleldade kraftverk i många länder, i USA men även EU. Med dvindlande oljeresurser och ökande oljepriser (även om oljebaronerna också ljuger - om sina 'reserver') hamnar vår 'bekväma värld' obevekligt i klämman.
Men innan vi 'slänger yxan i sjön' så v e t vi egentligen näst intill ingenting - om vad som orsakat klimatförändringarna i det förgångna. KP-31's kärva krav på källa för 'tyskaordens' post om farhågorna för en ny istid - är tidstypisk, men bara för debattteknik - svaret är att det helt enkelt inte finns några. Utom det faktum - att det lilla vi i tid - vet om istider, är att vi idag, sådär 12000 bast efter den sista - bör bereda oss på nästa! Om det ytterst lilla vi vet om dom, före den sista - är någon ledning.

Skulle det verkligen vara så, att mänsklighetens bränning av fossila bränslen - under en, någrahundraårig existens på jorden, en bagatell - i förhållande till dess ålder - leder till undergången, är det nog dags 'dra i snöret' för mänskligheten som vi lärt känna den.
När ja gick i skolan fick vi lära oss - att det fanns nästan fyratusenmillioner individer på Tellus. Idag lär 'vi' vara sextusenfemhundra millioner. Och det - på ett halvsekel! Det är uppenbart för alla att DEN trenden inte kan fortsätta - att jordens resurser är uttömliga.
Kanske Moder Sol - sänder oss en påminnelse om den saken?, Varjag

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 1 maj 2007, 14:39

Lars Gyllenhaal skrev:
tyskaorden skrev:När man vet hur Al Gore själv lever så förtar det mycket av hans uppmaningar om att vi måste ändra vår livstil. Och vad hade det faktum att hans släkting dog i lungcancer efter långvarig rökning med klimatet att göra? Naturligtvis sorgligt för Gore personligen men inte livsavgörande för resten av oss.
Hej!

Al Gores elförbrukning är definitivt inte som medelamerikanens förbrukning (som är tillräckligt hög!!). Men är det så märkligt med tanke på att han som f.d. vicepresident (och en hårsmån från president) måste ha en drös energislukande säkerhetsinstallationer som skyddar hans hem och familj? Dessutom förstår jag att förbrukningen även har att göra med att hans hem både inkluderar hans eget och hustruns kontor. I tillägg har det visat sig att en del av beskyllningarna visat sig vara grundlösa - se USA Today och http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Gore_co ... s#Response
Har ytterst svårt att tro att några säkerhetsinstallationer slukar så betydande mycket energi. Tror snarare det beror på att Al Gore bor i ett ganska stort hus, som slukar en hel del i uppvärmning. Stora hus är osportsliga nog att sluka mer energi än små hus.

Skriv svar