Mordet på Kennedy

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Re: Mordet på Kennedy

Inläggav MD650 » 15 jan 2016 09:33

Hans skrev:Sant, sedan kanske 20 år har det skett än förändring p.g.a. kroppskyddens spridning. Mina utläggningar gäller fram till 1990-2000 sådår.

MVH

Hans

:thumbsup:
:)

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 15 jan 2016 15:57

Hans skrev:Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara.

Men för det första strunta fullständigt i testskyttar.
Nej. Testskyttarna anlitades just av WC och sedan HSCA för att se om en skytt från snipers nest verkligen kunde upprepa det som Oswald antogs ha gjort.

Hans skrev:Jag vet inte hur dessa tester utfördes men det spelar faktiskt ingen roll. Vi har vapen, sikte, skytt, målstorlek, målfart och avstånd. Det råder konsensus bland skyttarna här att det inte är speciellt svårt att träffa.
Testerna utfördes på så sätt att de skulle likna de förhållanden som den påstådda skytten verkade under. Tid, avstånd, vinkel och vapen/typ av vapen.

Hans skrev:Tänk dig en gammal hederlig vinylskiva, en LP. Håll upp den mitt framför målet. De tre skotten som skjuts hamnar slumpvis inom radien på LP skivan, kanske tappas ett skott utanför för att skytten blir störd. En skytt siktar låt säga mitt emellan bröstvårtorna i höjd. Kanske +/- 10-15 cm. LP skivan täcker då del av huvudet. Dessutom kan du ju ha den turen (som skytt) att missen vi pratade om går över din riktpunkt och träffar huvudet. Tänk dig klockan, allt mellan typ 10 och 2 träffar skallen. Inte som att spela på lotto direkt.
Varför sikta mitt i tredjedelsfiguren och inte mitt i huvudet, där det dödande skottet träffade?

Bild

Hans skrev:Sannolikheten att få en träff i målet är betydligt högre än om du håller upp skivan framför huvudet.

Huvudskott är inget man går efter om man inte är mycket skickligt utbildad prickskytt med perfekta omständigheter. En normalt tränad skytt går efter största träffsannolikhet. Mitt i det synliga målet. Vilket alltså inte utesluter att man kan träffa huvudet.

Förstår du hur jag menar?
Men det är ju för helsike precis det jag säger. Skottet i huvudet är och var inget enkelt skott, skytten och i synnerhet en medioker skytt som Oswald måste haft en jäkla tur när det dödande skottet träffade där det gjorde, i huvudet. Inte för att det var enkelt att med någorlunda precision placera det just där.

Användarvisningsbild
Rimbaud65
Medlem

Inläggav Rimbaud65 » 15 jan 2016 19:10

Geronimo skrev:Läser du inte mina inlägg? Oswald testades vid två tillfällen och det fanns tre nivåer: marksman, sharpshooter och bästa, expert marksman. Den stora majoriteten av rekryterna sköt in sig som "sharpshooter".

Första gången, direkt efter två veckors intensiva dagliga skjutövningar, sköt han mycket riktigt med nöd och näppe in sig som "sharpshooter" som var Marinkårens mellannivå. Det har i princip aldrig hänt att ingen rekryt har lyckats med det efter den manglingen. Efter det utbildades Oswald till radaroperatör, inte infanterist.

Andra gången, några månader innan muck, sköt han med nöd och näppe in sig som "marksman" som var Marinkårens lägsta nivå. Därefter finns det enligt både WC och HSCA inga tecken på att Oswald ska ha övningsskjutit tiden fram till mordet på JFK. Relativt Marinkåren var han en usel skytt och relativt samhället i stort, en i bästa fall medioker sådan.

Mot det här ska ställas eliten av USA's skyttar, varav ingen klarade av att upprepa det Oswald ska ha klarat. Att WC och senare HSCA trots det menar att skotten var enkla för Oswald är direkt felaktigt ... om man inte samtidigt kan visa att samme Oswald sköt bättre än USA's elit.

Här har du alltså nya uppgifter avseende Oswalds skyttekunskaper?

Det är trams att ingen skulle kunna träffa ett rörligt mål från det avståndet, förutom Lee Harvey Oswald eller om det nu till äventyrs var någon annan skytt än Lee Harvey Oswald. "Three shots with world class precision", säger de i Oliver Stones JFK och det säger en del om Olivers Stones JFK. Det första skottet, vad vi vet, missade helt bilen. Det andra skottet tog alldeles för långt ner och kan egentligen också betraktas som en miss. Det tredje skottet träffade. Hur kan det vara så in i helsike svårt så att ingen någonsin skulle kunna göra om det??? Det är faktiskt inte ens så bra skjutet som du tror.

Det ligger säkert tusentals skyttar runt om i USA och på andra ställen som skjuter betydligt bättre än det där varje dag. året runt.

Även om jag skulle ge dig att Oswald var en medioker skytt i det militära så är det betydligt bättre än vad en civil utan träning är kapabel till. Därutöver var Oswald på väg att bli avskedad från militären ("dishonorably discharged") vid det andra tillfället i maj, så ingen kan tro att han var särskilt motiverad den gången.

Jag kan mycket väl tänka mig att Oswald lärde sig att skjuta ganska så bra under den två-veckors-perioden som du refererar till.

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 16 jan 2016 12:05

Rimbaud65 skrev:
Geronimo skrev:Läser du inte mina inlägg? Oswald testades vid två tillfällen och det fanns tre nivåer: marksman, sharpshooter och bästa, expert marksman. Den stora majoriteten av rekryterna sköt in sig som "sharpshooter".

Första gången, direkt efter två veckors intensiva dagliga skjutövningar, sköt han mycket riktigt med nöd och näppe in sig som "sharpshooter" som var Marinkårens mellannivå. Det har i princip aldrig hänt att ingen rekryt har lyckats med det efter den manglingen. Efter det utbildades Oswald till radaroperatör, inte infanterist.

Andra gången, några månader innan muck, sköt han med nöd och näppe in sig som "marksman" som var Marinkårens lägsta nivå. Därefter finns det enligt både WC och HSCA inga tecken på att Oswald ska ha övningsskjutit tiden fram till mordet på JFK. Relativt Marinkåren var han en usel skytt och relativt samhället i stort, en i bästa fall medioker sådan.

Mot det här ska ställas eliten av USA's skyttar, varav ingen klarade av att upprepa det Oswald ska ha klarat. Att WC och senare HSCA trots det menar att skotten var enkla för Oswald är direkt felaktigt ... om man inte samtidigt kan visa att samme Oswald sköt bättre än USA's elit.

Det är trams att ingen skulle kunna träffa ett rörligt mål från det avståndet, förutom Lee Harvey Oswald eller om det nu till äventyrs var någon annan skytt än Lee Harvey Oswald. "Three shots with world class precision", säger de i Oliver Stones JFK och det säger en del om Olivers Stones JFK. Det första skottet, vad vi vet, missade helt bilen. Det andra skottet tog alldeles för långt ner och kan egentligen också betraktas som en miss. Det tredje skottet träffade. Hur kan det vara så in i helsike svårt så att ingen någonsin skulle kunna göra om det??? Det är faktiskt inte ens så bra skjutet som du tror.
Jag säger inte att det var omöjligt, jag säger att Oswald i så fall hade en jäkla tur. Att ingen av de elitskyttar som försökte upprepa bragden lyckades med det ger en fingervisning om hur stor tur den mediokra skytten Oswald i så fall hade. Det här är inget avgörande argument mot Oswald som skytt- och ensam skytt. Det är endast ytterligare ett exempel på hur osannolik hypotesen om Oswald som gärningsman- och ensam gärningsman är. Samt, hur både WC och HSCA trots sina egna resultat från testskjutningarna och undersökningen av Oswalds skytteegenskaper kom fram till den rakt motsatta bedömningen än vad resultaten av dessa test och undersökningar visade:

1. Oswald var en god skytt: Fel, Oswald var i bästa fall en medioker skytt.

2. Skotten mot JFK var enkla att genomföra: Fel, ingen av de elitskyttar som anlitades av WC och senare HSCA lyckades att genomföra dem.

Rimbaud65 skrev:Det ligger säkert tusentals skyttar runt om i USA och på andra ställen som skjuter betydligt bättre än det där varje dag. året runt.
Då menar du samtidigt att testskyttarna som anlitades inte var några av USA's bästa skyttar. Har du några belägg för det?

Rimbaud65 skrev:Även om jag skulle ge dig att Oswald var en medioker skytt i det militära
Nej, han var en usel skytt i det militära. Två träff ifrån att inte kvalificera sig till den lägsta nivån, marksman.

Rimbaud65 skrev:... så är det betydligt bättre än vad en civil utan träning är kapabel till.
Nej, han var i bästa fall en medioker skytt jämfört med samhället i stort.

Rimbaud65 skrev:Därutöver var Oswald på väg att bli avskedad från militären ("dishonorably discharged") vid det andra tillfället i maj,
Nej, han blev inte avskedad från Marinkåren, han ansökte om- och blev beviljad förtida avslutning av sin tjänst på grund av att hans mor blev sjukskriven och behövde hans hjälp hemma hos sig. Det var först efter det att han "hoppade av" till Sovjetunionen som hans "honorably discharged" ändrades till "dishonorably discharged".

Rimbaud65 skrev:... så ingen kan tro att han var särskilt motiverad den gången.
Han var känd som en ovanligt usel skytt, både i Marinkåren och senare i jaktlaget i Minsk och retades ofta för det. Det sista testet bara bekräftar det.

Rimbaud65 skrev:Jag kan mycket väl tänka mig att Oswald lärde sig att skjuta ganska så bra under den två-veckors-perioden som du refererar till.
Ja, direkt efter sköt han precis som alla andra, hyggligt bra. Det här höll enligt samtliga uppgifter inte i sig, tvärtom.

Användarvisningsbild
Stilleben
Stödjande medlem

Inläggav Stilleben » 19 jan 2016 20:27

Ja, givetvis är Oswald oskyldig till morden på general Walker, president Kennedy och polisman Tippet. Rena tillfälligheter har givetvis gjort att han beväpnad råkat befinna sig på platserna. Och därmed kan vi avsluta diskussionen.

festis
Medlem

Inläggav festis » 19 jan 2016 21:30

Geronimo skrev:
Rimbaud65 skrev:

Jag säger inte att det var omöjligt, jag säger att Oswald i så fall hade en jäkla tur. Att ingen av de elitskyttar som försökte upprepa bragden lyckades med det ger en fingervisning om hur stor tur den mediokra skytten Oswald i så fall hade. Det här är inget avgörande argument mot Oswald som skytt- och ensam skytt. Det är endast ytterligare ett exempel på hur osannolik hypotesen om Oswald som gärningsman- och ensam gärningsman är. Samt, hur både WC och HSCA trots sina egna resultat från testskjutningarna och undersökningen av Oswalds skytteegenskaper kom fram till den rakt motsatta bedömningen än vad resultaten av dessa test och undersökningar visade:

1. Oswald var en god skytt: Fel, Oswald var i bästa fall en medioker skytt.

2. Skotten mot JFK var enkla att genomföra: Fel, ingen av de elitskyttar som anlitades av WC och senare HSCA lyckades att genomföra dem.

Rimbaud65 skrev:Det ligger säkert tusentals skyttar runt om i USA och på andra ställen som skjuter betydligt bättre än det där varje dag. året runt.
Då menar du samtidigt att testskyttarna som anlitades inte var några av USA's bästa skyttar. Har du några belägg för det?

Rimbaud65 skrev:Även om jag skulle ge dig att Oswald var en medioker skytt i det militära
Nej, han var en usel skytt i det militära. Två träff ifrån att inte kvalificera sig till den lägsta nivån, marksman.

Rimbaud65 skrev:... så är det betydligt bättre än vad en civil utan träning är kapabel till.
Nej, han var i bästa fall en medioker skytt jämfört med samhället i stort.

Rimbaud65 skrev:Därutöver var Oswald på väg att bli avskedad från militären ("dishonorably discharged") vid det andra tillfället i maj,
Nej, han blev inte avskedad från Marinkåren, han ansökte om- och blev beviljad förtida avslutning av sin tjänst på grund av att hans mor blev sjukskriven och behövde hans hjälp hemma hos sig. Det var först efter det att han "hoppade av" till Sovjetunionen som hans "honorably discharged" ändrades till "dishonorably discharged".

Rimbaud65 skrev:... så ingen kan tro att han var särskilt motiverad den gången.
Han var känd som en ovanligt usel skytt, både i Marinkåren och senare i jaktlaget i Minsk och retades ofta för det. Det sista testet bara bekräftar det.

Rimbaud65 skrev:Jag kan mycket väl tänka mig att Oswald lärde sig att skjuta ganska så bra under den två-veckors-perioden som du refererar till.
Ja, direkt efter sköt han precis som alla andra, hyggligt bra. Det här höll enligt samtliga uppgifter inte i sig, tvärtom.

Vad är meningen med att anlita landets nästa skyttar?
Kan inte dom kan ingen?
Anlita istället någon i hans kaliber..
Men sen vet vi inte hur bra skytt han var när han mördade Kennedy. Mkt kan ha hänt sedan hans senaste resultat eller tänker jag fel?

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 19 jan 2016 23:13

Stilleben skrev:Ja, givetvis är Oswald oskyldig till morden på general Walker,
Ja, och HSCA ansåg bevisläget så skakigt att man valde att inte alls ta upp den incidenten i sin rapport. Walker själv var övertygad om att det inte var Oswald. Ska vi fortsätta?

Stilleben skrev:president Kennedy
Det är ämnet för tråden, ja.

Stilleben skrev:och polisman Tippet.
Ja, man hittade ju bl.a. annat Oswalds plånbok på mordplatsen, med Hidell-ID och allt. Det var samma plånbok med samma Hidell-ID som man senare hittade i hans ficka när han transporterades i polisbil mellan Texas Theater och DPD HQ.

Hm, hur gick det till? Hade han två identiska plånböcker på sig den dagen? Och förutom den han lämnade kvar på mordplatsen, även en som han lämnade kvar hos sin fru, Marina? Tre?

Stilleben skrev:Rena tillfälligheter har givetvis gjort att han beväpnad råkat befinna sig på platserna.
Det finns inga hållbara bevis för att Oswald någonsin befann sig utanför Walkers bostad. Det finns inga hållbara bevis för att Oswald avlossade ett gevär- eller en pistol den dagen. Skolbokslagret var hans arbetsplats.

Stilleben skrev:Och därmed kan vi avsluta diskussionen.
Om du vill fortsätta att diskutera får du gärna fortsättningsvis bli lite mer precis. Argument. Referens. Citat. Källa. Länk ... du vet?

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 19 jan 2016 23:25

festis skrev:Vad är meningen med att anlita landets nästa skyttar?
Man anlitade "experter" för att genomförandet av replikeringsförsöken skulle bli så professionellt som möjligt. Fullt förståeligt, förutsatt att man därpå, i sin bedömning, tar hänsyn till den mycket stora skillnaden mellan Oswald och samma "experter."

festis skrev:Kan inte dom kan ingen?
Exakt.

festis skrev:Anlita istället någon i hans kaliber..
Onödigt, eftersom det blir precis som du säger, "kan inte dom kan ingen."

festis skrev:Men sen vet vi inte hur bra skytt han var när han mördade Kennedy. Mkt kan ha hänt sedan hans senaste resultat eller tänker jag fel?
Det fanns enligt både WC och HSCA inga tecken på att Oswald ska ha haft möjlighet att övningsskjuta efter Marinkåren och fram till mordet på JFK, nej. Jag känner heller inte till någon annan forskning som visat på annat.

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 21 jan 2016 02:02

Såg ett fel av mig. Jag skrev:

Geronimo skrev:Det var först efter det att han "hoppade av" till Sovjetunionen som hans "honorably discharged" ändrades till "dishonorably discharged".

Det ska vara undesirably discharged, inte dishonorably dito.

festis
Medlem

Inläggav festis » 26 jan 2016 18:35

Geronimo skrev:
Man anlitade "experter" för att genomförandet av replikeringsförsöken skulle bli så professionellt som möjligt. Fullt förståeligt, förutsatt att man därpå, i sin bedömning, tar hänsyn till den mycket stora skillnaden mellan Oswald och samma "experter."

Exakt.

festis skrev:Men sen vet vi inte hur bra skytt han var när han mördade Kennedy. Mkt kan ha hänt sedan hans senaste resultat eller tänker jag fel?
Det fanns enligt både WC och HSCA inga tecken på att Oswald ska ha haft möjlighet att övningsskjuta efter Marinkåren och fram till mordet på JFK, nej. Jag känner heller inte till någon annan forskning som visat på annat.

Vi kan ju hård dra detta då. Vad säger att dessa reslutat inte blev manipulerade då? Att dom utan problem kunde träffa målet?

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 27 jan 2016 01:27

festis skrev:
Geronimo skrev:

Exakt.

Vi kan ju hård dra detta då. Vad säger att dessa reslutat inte blev manipulerade då? Att dom utan problem kunde träffa målet?
Motiv?

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 09 aug 2017 19:49

Jag har ju i några inlägg granskat sajten Tankebrott's "skeptikerskola" och dennas avsnitt om mordet på president John F. Kennedy. Jag har vid upprepade tillfällen bett om en respons i sak, men fortfarande utan gensvar. Deras motto är ju "Frihet under ansvar", men jag har som sagt svårt att se hur detta kan appliceras på deras agerande sedan jag inledde min blygsamma granskning.

Mitt senaste försök till kommentar på deras sida väntar fortfarande, två månader senare, på att publiceras, än mer på att bemötas. Är det här agerandet representativt för vetenskaplig skepticism så vill jag gärna ta del av den definitionen. Om den alls finns.

"på juni 12, 2017 den 20:13Nils Nilsson
Din kommentar inväntar granskning.

Snart 1,5 år har gått sedan jag inledde min granskning av er ”lathund” om mordet president John F. Kennedy, men fortfarande ingen respons i sak. Är det ”frihet under ansvar” att sprida desinformation till befolkningen i en konstitutionell demokrati, menar ni?

Eller är det ”frihet” så länge folket är ”fritt” på det sätt ni definierar konceptet? Är det inte just folkets konstitutionella rättighet/skyldighet att i den demokratiska processen bestämma vad ”frihet” konstituerar?

Litar ni inte på folket?

Min granskning av er artikel är långt ifrån färdig eller uttömmande, men så här långt har ni bevisligen fel i princip allt av vikt som ni tar upp i artikeln. Utöver det så är era exempel på ”konspirationsteorier” långt ifrån den mest allvarliga kritiken som under årens lopp har publicerats.

Så länge ni inte bemöter min kritik, så som jag listar den i tråden på Skalmans forum, utgår jag som sagt ifrån att ni inte kan tillbakavisa den och då återstår som sagt ‘desinformation’ som enda möjliga förklaring till ert agerande. Har ni däremot inte ”tid” (1,5 år) att bemöta kritiken så vore det enda ärliga att plocka ner artikeln och det i samma anda som ni basunerar ut ert motto: ”Frihet under ansvar.”

Till sist en fråga: Har ni någon koppling till andra namnkunniga dessinformatörer avseende mordet på JFK, t.ex. CIA?

Skalman: viewtopic.php?p=731791#p731791

//G."

https://tankebrott.wordpress.com/2009/0 ... lan-del-9-–-lathund-till-jfk-konspirationer/#comment-56994

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 10 aug 2017 07:51

Intressant länk Geronimo, fenomenet med konspirationsteorier har facinerat mig länge.

Sonderling

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 10 aug 2017 20:17

sonderling skrev:Intressant länk Geronimo, fenomenet med konspirationsteorier har facinerat mig länge.

Sonderling

Mig med, Sonderling, men jag misstänker att det är av helt andra skäl än dina. Varför har du USA's nationsflagga som avatar?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 11 aug 2017 07:50

Geronimo skrev:
sonderling skrev:Intressant länk Geronimo, fenomenet med konspirationsteorier har facinerat mig länge.

Sonderling

Mig med, Sonderling, men jag misstänker att det är av helt andra skäl än dina. Varför har du USA's nationsflagga som avatar?

Jasså? Ja de må så vara.
Jo jag är CIA agent 8-) ........eller bara för att jag är stolt över mitt ursprung. Ungefär som grannen som ibland flaggar med en Kubansk flagga från balkongen här hemma. :D

Sonderling

Återgå till "Kalla Kriget (1946 till 1991)"