Mordet på Kennedy

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Re: Mordet på Kennedy

Inläggav Hans » 13 jan 2016 23:13

Tredjedelsfigur på de avstånden är inte svårt att träffa. Inbegripet vinklar, skjutplats, vapen och målfart. Du får rada upp hur många 'experter' du vill eller tro på neutrala svenska jägare och skyttar. Så, nu räcker det för mig också här. Jag repeterar, vill du verkligen förstå något om skytte kan du skicka ett pm.

MVH

Hans

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 14 jan 2016 00:43

Hans skrev:Tredjedelsfigur på de avstånden är inte svårt att träffa. Inbegripet vinklar, skjutplats, vapen och målfart. Du får rada upp hur många 'experter' du vill eller tro på neutrala svenska jägare och skyttar. Så, nu räcker det för mig också här. Jag repeterar, vill du verkligen förstå något om skytte kan du skicka ett pm.

MVH

Hans
Experterna lyckades inte med att träffa huvudet. Menar du att de inte siktade just där eller hur menar Du?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Inläggav MD650 » 14 jan 2016 06:39

Geronimo skrev:
Hans skrev:Tredjedelsfigur på de avstånden är inte svårt att träffa. Inbegripet vinklar, skjutplats, vapen och målfart. Du får rada upp hur många 'experter' du vill eller tro på neutrala svenska jägare och skyttar. Så, nu räcker det för mig också här. Jag repeterar, vill du verkligen förstå något om skytte kan du skicka ett pm.

MVH

Hans
Experterna lyckades inte med att träffa huvudet. Menar du att de inte siktade just där eller hur menar Du?

Som jag uppfattar det så menar Hans precis som det står i hans inlägg d.v.s:
Tredjedelsfigur på de avstånden är inte svårt att träffa. Inbegripet vinklar, skjutplats, vapen och målfart.

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 14 jan 2016 11:50

MD650 skrev:
Geronimo skrev:

MVH

Hans

Som jag uppfattar det så menar Hans precis som det står i hans inlägg d.v.s:
Tredjedelsfigur på de avstånden är inte svårt att träffa. Inbegripet vinklar, skjutplats, vapen och målfart.
Att testskyttarna siktade på tredjedelsfiguren? Vad är poängen med det om det dödande skottet träffade i huvudet? Är det då inte det skottet som ska reproduceras? Dvs, är det möjligt att med det vapnet under de givna förutsättningarna att uppnå den precision som krävs för ett dödande skott i huvudet?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Inläggav MD650 » 14 jan 2016 11:56

Geronimo skrev:Att testskyttarna siktade på tredjedelsfiguren? Vad är poängen med det om det dödande skottet träffade i huvudet? Är det då inte det skottet som ska reproduceras? Dvs, är det möjligt att med det vapnet under de givna förutsättningarna att uppnå den precision som krävs för ett dödande skott i huvudet?

Ingen aning eftersom mitt inlägg svarade på min uppfattning vad Hans menade och inget annat.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 14 jan 2016 12:46

På en tredjedelsfigur är gissningsvis en fjärdedel huvudet, du siktar mitt i och hoppas på träff. Att han skulle ha försökt att medvetet ge sig på ett mycket svårare huvudskott vore gränsande till tjänstefel. Alla skott någorlunda i mitten av tredjedelsfiguren är om inte direkt dödande så livshotande.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 14 jan 2016 13:12

Hans menar alltså att skottet i huvudet var en miss eller lyckosam träff eller hur man ska utrycka det.
Förövrigt måste ju sånt här vara jättesvårt att rekonstruera, det är för många parametrar inblandande.

Sonderling

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 14 jan 2016 13:14

Hans skrev:På en tredjedelsfigur är gissningsvis en fjärdedel huvudet, du siktar mitt i och hoppas på träff. Att han skulle ha försökt att medvetet ge sig på ett mycket svårare huvudskott vore gränsande till tjänstefel. Alla skott någorlunda i mitten av tredjedelsfiguren är om inte direkt dödande så livshotande.

MVH

Hans
Då var det alltså ren "tur" att mördaren råkade träffa i huvudet och inte i, låt säga axeln med sista skottet? Med tanke på att ingen av testskyttarna "lyckades" med det?
Senast redigerad av 1 Geronimo, redigerad totalt 14 gånger.

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 14 jan 2016 13:16

sonderling skrev:Hans menar alltså att skottet i huvudet var en miss eller lyckosam träff eller hur man ska utrycka det.
Förövrigt måste ju sånt här vara jättesvårt att rekonstruera, det är för många parametrar inblandande.

Sonderling
Exakt. Det var inte ett "enkelt" skott. Mördaren/Oswald måste haft en jäkla "tur", det är ju precis det jag säger. Ingen av experterna som testsköt hade samma "tur".

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Redaktionen

Inläggav Martin Lundvall » 14 jan 2016 19:31

Menar inte Hans att det inte alls är svårt att träffa målet, men att exakt få samma träffbild är svårt/omöjligt? Detta då hur offret rör sig, vind med mera påverkar. Faktorer du inte kan reproducera för det är slumpen som avgör det.

/martin

Geronimo
Medlem

Inläggav Geronimo » 14 jan 2016 19:52

Martin Lundvall skrev:Menar inte Hans att det inte alls är svårt att träffa målet, men att exakt få samma träffbild är svårt/omöjligt? Detta då hur offret rör sig, vind med mera påverkar. Faktorer du inte kan reproducera för det är slumpen som avgör det.

/martin
Jo, det verkar som att Hans menar att målet var hela_övre_tredjedelen_av_Kennedy/pappfiguren, men det finns inget stöd för det antagandet eftersom det dödande skottet träffade i huvudet. Det enda rimliga antagandet är att skytten avsåg att döda JFK och att denne därför siktade mot huvudet vilket utgör den största sannolikt fatala träffytan. Mördaren träffade rätt en gång av tre, med det antagandet. Ingen av testskyttarna lyckades med det. Att i det läget säga att testskyttarna INTE siktade mot huvudet, utan mitt i den övre tredjedelen är minst sagt tveksamt av två skäl:

1. Varför sikta mitt i övre ryggen när det dödande skottet träffade i huvudet?

2. Varför är det bara Oswald som har "tur", men ingen av testskyttarna om nu både Oswald och testskyttarna siktade mitt i kroppens övre tredjedel? Var det för att Oswald var så kass på att skjuta?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 14 jan 2016 21:26

Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara.

Men för det första strunta fullständigt i testskyttar. Jag vet inte hur dessa tester utfördes men det spelar faktiskt ingen roll. Vi har vapen, sikte, skytt, målstorlek, målfart och avstånd. Det råder konsensus bland skyttarna här att det inte är speciellt svårt att träffa.

Tänk dig en gammal hederlig vinylskiva, en LP. Håll upp den mitt framför målet. De tre skotten som skjuts hamnar slumpvis inom radien på LP skivan, kanske tappas ett skott utanför för att skytten blir störd. En skytt siktar låt säga mitt emellan bröstvårtorna i höjd. Kanske +/- 10-15 cm. LP skivan täcker då del av huvudet. Dessutom kan du ju ha den turen (som skytt) att missen vi pratade om går över din riktpunkt och träffar huvudet. Tänk dig klockan, allt mellan typ 10 och 2 träffar skallen. Inte som att spela på lotto direkt.

Sannolikheten att få en träff i målet är betydligt högre än om du håller upp skivan framför huvudet.

Huvudskott är inget man går efter om man inte är mycket skickligt utbildad prickskytt med perfekta omständigheter. En normalt tränad skytt går efter största träffsannolikhet. Mitt i det synliga målet. Vilket alltså inte utesluter att man kan träffa huvudet.

Förstår du hur jag menar?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 15 jan 2016 06:39

Jag vill bara tillägga att ungdomen av idag tror att "head shots" är det som gäller för så är det i dataspelens värld. :roll:

MIna grabbar tjatar jämnt om head shot dit och head shot hit. Undrar om dagens militära utbildare har märkt samma fenomen när de ska träna nya rekryter på skjutbanan,

Sonderling

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Inläggav MD650 » 15 jan 2016 09:02

sonderling skrev:Jag vill bara tillägga att ungdomen av idag tror att "head shots" är det som gäller för så är det i dataspelens värld. :roll:

MIna grabbar tjatar jämnt om head shot dit och head shot hit. Undrar om dagens militära utbildare har märkt samma fenomen när de ska träna nya rekryter på skjutbanan,

Sonderling

För att inte tala om två skott i bröstet och ett i huvudet, som förvisso har sin relevans för att kunna få verkan mot mål med någon form av kroppsskydd.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 15 jan 2016 09:22

Sant, sedan kanske 20 år har det skett än förändring p.g.a. kroppskyddens spridning. Mina utläggningar gäller fram till 1990-2000 sådår.

MVH

Hans

Återgå till "Kalla Kriget (1946 till 1991)"