Generalsekretære Hammarskiölds død

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2011, 19:09

varjag skrev:Jag finner det helt otroligt, att det 1961 i det området fanns tekniska resurser (nattjaktplan/radarriktat luftvärn/målsökande AA-missiler) - för att skjuta ned SE-BDY.
De första jaktrobotarna kom väl i tjänst vid tiden 1955-58, så att det skulle ha funnits sådan teknik där verkar rätt otroligt, ja.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av Fredrik Andersson » 24 augusti 2011, 19:29

Frågan hör väl kanske egentligen hemma i avdelningen för militärteknisk historia men var det amerikanerna eller ryssarna som hade de första fungerande jaktrobotarna och AA-missilerna? OM det nu hade funnits AA-missiler i djungeln där Hammarsköld kom flygande, vad är troligast-att det varit missiler från öst eller väst?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2011, 19:55

Fredrik Andersson skrev:Frågan hör väl kanske egentligen hemma i avdelningen för militärteknisk historia men var det amerikanerna eller ryssarna som hade de första fungerande jaktrobotarna och AA-missilerna? OM det nu hade funnits AA-missiler i djungeln där Hammarsköld kom flygande, vad är troligast-att det varit missiler från öst eller väst?
Britterna och USA låg väl rätt jämt skägg med Fireflash och Falcon + Sidewinder, men tidiga robotar var väl inte de mest pålitliga historierna (för att uttrycka sig försiktigt).

http://en.wikipedia.org/wiki/Air-to-air_missile

De första sovjetiska robotarna kom 1957, enligt wikilänken.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av Ben » 24 augusti 2011, 20:09

Apropå "hearsay":

En gång i tiden tillbringade jag viss tid på ett amerikanskt bibliotek med stark anknytning till perioden. Där sades då att de vid något tillfälle hade haft besök av en person med förflutet inom en västnations underrättelsetjänst. Denne hade då hade uppgett att samma underrättelsetjänst visste att Sovjetunionen låg bakom. Detta blir väl typ tredje- eller fjärdehandsuppgifter och är förmodligen bara nonsens, men rykten om att allt inte stod rätt till har väl gått i snart 50 år. Och sådana rykten kommer ju alltid i svang när en känd person hastigt avlider.

Om jag inte minns helt galet gick det en gång i tiden i TV ett eller flera program av en man vid namn Gunnar Möllerstedt, där hela konspirationsscenariot spelades upp. Det har väl dessutom i relativt sen tid gjorts nya utredningar.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av Blixten » 24 augusti 2011, 22:02

varjag skrev:Jag finner det helt otroligt, att det 1961 i det området fanns tekniska resurser (nattjaktplan/radarriktat luftvärn/målsökande AA-missiler) - för att skjuta ned SE-BDY.
Detta är Carl Gustaf von Rosens teori om hur nedskjutningen gick till: Katangeserna visste ungefär när SE-BDY skulle komma till Ndola. DC-6an flög med släckta ljus på natten så enda chansen att hitta den var när landningsljusen tändes strax före landningen. Katanga hade en de Havilland Dove i Kolwezi som utrustades med raketer och låg och lurpassade på svenskarna.

Vittnen rapporterade både ett flygplan som cirklade kring flygplatsen före Albertinas (hette hon inte så?) ankomst och en strid i luften. Dessa vittnesmål beaktades inte av haverikommissionerna.

Källa:"Carl Gustaf von Rosen" av Ralph Hermanns EDIT: utgiven 1975

Om inte annat så visar ju det att ryktena och teorierna om att det inte var en olycka inte är nya, precis som Frodeh skrev i första inlägget.
Senast redigerad av 1 Blixten, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av Fredrik Andersson » 24 augusti 2011, 22:10

Känner man till varför sådana uppgifter skulle ha ingorerats av haverikommissionerna? Vad skulle syftet med ett sådant agerande ha varit? Knappast för att skydda Katanga.

Problemet är att när sådana fakta presenteras 50 år senare så tenderar de att tolkas som konspirationsteorier eller liknande när de istället borde ha tagits till seriöst begrundande när det begav sig.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av varjag » 25 augusti 2011, 05:12

Katanga hade en de Havilland Dove i Kolwezi som utrustades med raketer och låg och lurpassade på svenskarna.
Riktigt -
kat_dove_22.jpg
kat_dove_22.jpg (68.83 KiB) Visad 2729 gånger
flygplanet var f.ö. i dåligt skick (rapporterade min bror - som sett och fotograferat det...)

SE-BDY flög inte bara med släckta navigationsljus - de iakttog även radiotystnad under flygningen förutom kontakten med tornet i Ndola. OM Dove:en hade varit raketförsedd och OM den hade lyckats sikta SE-BDY i nattmörkret - hade
vapenverkan enbart kunnat ske ''på finalen'' ned mot banan....när Hammarskjölds pilot tänder landningsstrålkastarna.
Att den skulle kunnat hitta SE-BDY i nattens mörker någonstans mellan 16000 och 6000 fot - är uteslutet.

Varjag

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av Blixten » 25 augusti 2011, 06:03

Fredrik Andersson skrev:Känner man till varför sådana uppgifter skulle ha ingorerats av haverikommissionerna? Vad skulle syftet med ett sådant agerande ha varit? Knappast för att skydda Katanga.

Problemet är att när sådana fakta presenteras 50 år senare så tenderar de att tolkas som konspirationsteorier eller liknande när de istället borde ha tagits till seriöst begrundande när det begav sig.
Vittnena var, som man väl sa vid den tiden, negrer så vittnesuppgifterna avfärdades som vilda fantasier enligt min bok.

EDIT: Syftet skulle vara att röja generalsekreteraren ur vägen, han var hotet mot Katanga och Katanga hade mäktiga vänner bland bla Europas bankirer...jag har aldrig fattat detdär med vem som var kompis med vem och fiende med vem och varför Kongo...

Ja lade till boken utkom 1975 så det är som sagt inga nya rykten att planet skulle ha blivit nedskjutet.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av Blixten » 25 augusti 2011, 06:14

varjag skrev:SE-BDY flög inte bara med släckta navigationsljus - de iakttog även radiotystnad under flygningen förutom kontakten med tornet i Ndola. OM Dove:en hade varit raketförsedd och OM den hade lyckats sikta SE-BDY i nattmörkret - hade
vapenverkan enbart kunnat ske ''på finalen'' ned mot banan....när Hammarskjölds pilot tänder landningsstrålkastarna.
Att den skulle kunnat hitta SE-BDY i nattens mörker någonstans mellan 16000 och 6000 fot - är uteslutet.

Varjag
Bara så att vi inte snackar förbi varandra: det var väl precis före (den planerade) landningen som SE-BDY trillade ner? Teoretiskt sett skulle det kunnat ha varit Dove:n som var framme?

(Låt mig klargöra att ja varken är konspirationsteoretiker eller ens anser mig ha en aning, jag bara läser innantill ur min bok!)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av varjag » 25 augusti 2011, 12:12

Bara så att vi inte snackar förbi varandra: det var väl precis före (den planerade) landningen som SE-BDY trillade ner? Teoretiskt sett skulle det kunnat ha varit Dove:n som var framme?
Nej Blixten - haveriet inträffade under höjdminskning, men långt före landningsstrålkastarna slås på. Vad jag ville betona i f.g. post - var att SE-BDY flög in i terrängen - trillade inte ner.....Det betyder att fpl manövrerar under full kontroll tills det börjar klippa trädtoppar..... I klartext - man visste inte hur nära marken man befann sig :roll:

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av Fredrik Andersson » 26 augusti 2011, 00:45

Så teoretiskt sett kunde en enkel förklaring vara en trasig höjdmätare? Det skulle vara surt för alla konspirationsfoliehattar...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av varjag » 26 augusti 2011, 04:58

Fredrik Andersson skrev:Så teoretiskt sett kunde en enkel förklaring vara en trasig höjdmätare? Det skulle vara surt för alla konspirationsfoliehattar...
Snarare kanske feljusterad. Den/dom (DC-6:an hade två) - justeras efter barometertrycket på den höjd flygplanet skall landa....

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av FredH » 15 september 2011, 18:46

Det var precis det som den svenska undersökningen kom fram till. Att piloten kommit för lågt. Åtminstone var det det som framlades i dokumentären om Hammarskjöld som går på Svt för tillfället.

F.ö. en mycket intressant dokumentär.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av FredH » 18 september 2011, 10:49

Ja, om man alltså inte uppmärksammat det tidigare så är det idag, den 18 september 50 år sedan Dag dog.

Vad jag sett är det bara SvD som tar upp detta av pressen.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dag-h ... 478012.svd

Finns en kort intervju med Björn Egge som var den FN-tjänsteman som ser det osminkade liket av Dag. Finns även bilder på liket som cirkulerat. Någon som sett dem och kanske finns de på nätet?

Finns även två dokumentärer på Svt Play:
http://svtplay.se/v/2532895/dokumentarf ... 254,1,f,-1
http://svtplay.se/v/2534331/dokumentarf ... 254,1,f,-1

Samt en intervju med FN-diplomaten Sture Linnér om Dag
http://svtplay.se/v/2536938/dokumentarf ... 254,1,f,-1

Lade
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 5 juni 2002, 18:52
Ort: Norge

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av Lade » 21 september 2011, 00:49


Skriv svar