Frågor om Kalla Kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Rebecca_88
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 januari 2007, 18:18
Ort: Sverige

Frågor om Kalla Kriget

Inlägg av Rebecca_88 » 29 januari 2007, 18:41

Hejsan.

Jag behöver lite hjälp om ett par saker angående Kalla Kriget och en kompis sa till mig att det här forumet kanske kunde hjälpa till lite eftersom det här är ett forum där det diskuteras mycket om historia.
Nu kommer min fråga och jag undrar lite om vad det finns för spår utav Kalla Kriget idag, jag vet att det finns spår utav filmer och spel som utspelas i Kalla Kriget. Men kan nån här hjälpa mig lite och hitta olika spår som finns än idag från Kriget?

Och så undrar jag om hur Kalla Kriget slutade, vad jag har läst så var det en som heter Michail Gorabtjov som blev sovjetisk partichef år 1985 och han besökte t ex Bonn år 1989 och där lovade han att varje stat skulle oinskränkt rätt att fritt välja politiskt och socialt system och efter ett tag så föll berlin muren m.m. Men jag undrar om nån här som vet en hel del om Kalla kriget skulle kunna hjälpa mig lite och gå djupare in i ämnet hur Kriget slutade.

Mvh

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 29 januari 2007, 18:46

Välkommen till Skalman Rebecca!

Det beror på vad du menar med spår... Så vad menar du? Eftersom kalla kriget var just kallt finns inga skyttegravar, kyrkogårdar eller liknande kvar, förstås.

Det är egentligen bäst att du läser på om de grundläggande förhållandena avseende kalla krigets slut och Sovjetunionens upplösning i NE eller motsvarande, eftersom det säkert står betydligt bättre och mer överskådligt där. Sedan kan du återkomma hit om du undrar över något mer specifikt eller vill diskutera någon konkret aspekt.

Mvh Petter

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 29 januari 2007, 19:09

Hej!
Själv vet jag tämligen mycket om kalla kriget. Och visst finns det mycket spår av det kvar. Den världsomfattande terrorismen, som är synlig än idag, fick en ordentlig puff framåt av ett beslut i Politbyrån i Moskva år 1967. Den färske KGB-chefen Jurij Andropov övertalade sina kolleger att ge väpnat och finansiellt stöd även åt sådana "motståndsrörelser" som inte äro rent marxistiskt-leninistiska. Följderna blevo snart synliga i väst. IRA i Nordirland fick vapenlaster direkt av KGB skeppade direkt till den irländska västkusten, palestinska- och andra terroristorganisationer kunde använda tjeckiska sprängämnen osv. Exempelvis det Swissairplan som sprängdes i luften av palestinier och störtade i februari 1968 var ett av de första tecknen på att terrorismen har en Gudfader som sitter i Moskva. Andropov började ju dra bort stödet i slutet av sjuttiotalet, men då hade anden redan släppts ur flaskan.
Laitman

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 29 januari 2007, 19:14

Laitman kanske inte minns att talibanerna i Afghanistan fick stöd av USA och bekämpade Sovjet?

Terrorismen stöddes av båda sidor. Likväl som det fanns en gudfader i Moskva, så fanns det också en Yakuzza i New York.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 januari 2007, 19:37

laitman skrev:Den världsomfattande terrorismen, som är synlig än idag, fick en ordentlig puff framåt av ett beslut i Politbyrån i Moskva år 1967. Den färske KGB-chefen Jurij Andropov övertalade sina kolleger att ge väpnat och finansiellt stöd även åt sådana "motståndsrörelser" som inte äro rent marxistiskt-leninistiska. Följderna blevo snart synliga i väst. IRA i Nordirland fick vapenlaster direkt av KGB skeppade direkt till den irländska västkusten,
Den här händelsens hade knappast den betydelsen som påstås, för IRA fick sina vapen främst genom smuggling från USA (finansierat av amerikaner med irländsk påbrå) och direkt från Libyen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Provisiona ... mportation
Och de icke-marxistiska rörelserna hade redan tidigare fått tag på vapen från andra källor, så knappast startade några nya motståndrörelser bara föra att det fanns en ny vapenbutik på marknaden.

För att återgå till ämnet, det finns ju en hel del kvarlevor av Kalla kriget i form av gränsdragningar, kvardröjande konflikter (Korea), och tillexempel NATO. Dessutom är de stora militärapparaterna fortfarande mobiliserade (liksom kärnvapnen). Ytterliggare en aspekt är ju rymdkapplöpningen, vars resultat vi sett här i Sverige nu i dagarna...

Vill man läsa mer om Kalla Kriget gör man det väl bäst på biblioteket, eller varför inte på sidor som Wikipedia eller Nationalencyklopedien på nätet om du kommer in där?

Engelska sidor:
http://www.cnn.com/SPECIALS/cold.war/
http://history.sandiego.edu/gen/20th/coldwar0.html

Mvh -Dan

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 29 januari 2007, 20:14

Sanningen är nog den att den nuvarande terrorismen flammade upp på ett tidigare okänt sätt just 1968-69. Hela östblockets logistik stod plötsligt till terroristernas förfogande. Exempelvis så användes östblocksambassader som vapendepåer och diplomater hjälpte terroristerna.
Jag känner inte till fall där exempelvis USA:s diplomater hjälpt talibanerna att spränga passagerarplan i Europa? Talibanernas föregångare i Afghanistan fick Stingerrobotar, med vilka de sköt ner sovjetiska helikoptrar, men USA var ju noga med att dessa inte skulle falla i fel händer.
Sant är att rika irländare i USA finansierade IRA:s vapenköp, men en del av betalningarna gick nog till KGB. Dethär med IRA:s vapen tog jag upp därför att här frågades efter spår av kalla kriget och IRA:s avväpning har ju varit en stötesten alldeles nyligen i fredsprocessen i Nordirland.
laitman

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 januari 2007, 20:38

Frågan gällde alltså Kalla Kriget i stort och spår av detsamma.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Frågor om Kalla Kriget

Inlägg av Martin Lundvall » 29 januari 2007, 21:25

Rebecca_88 skrev:Och så undrar jag om hur Kalla Kriget slutade, vad jag har läst så var det en som heter Michail Gorabtjov som blev sovjetisk partichef år 1985 och han besökte t ex Bonn år 1989 och där lovade han att varje stat skulle oinskränkt rätt att fritt välja politiskt och socialt system och efter ett tag så föll berlin muren m.m.
Orsaken till varför Kalla Kriget slutade är enkelt, Sovjetunionen upphörde att existera. Det blir däremot mycket svårare att säga vad som gjorde att Sovjetunionen upplöstes, flera teorier har förts fram. Jag anser inte att vi kan separera en enskild händelse, men något som jag tycker är viktigt är Sovjetunionens stagnerande ekonomi och Gorbatjovs tillträde.

/Martin

andols
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 december 2006, 16:28
Ort: Partille

Inlägg av andols » 30 januari 2007, 11:21

Hej,

Korea halvön tycker jag är ett av de tydligaste spåren från Kalla kriget. Det måste ju vara en av de mest slutna gränser i dag, förutom den mellan Schengen och Afrika.

Konsekvenserna från provsprängningar av kärnvapen finns kvar. Jag vet inte hur många kvadratkilometer som har gjorts obeboliga efter spräningar, med visst måste det vara en del. Och det också i länder som många inte tänker på i detta sammanhang, Algeriet och Australien.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28730
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Frågor om Kalla Kriget

Inlägg av Hans » 30 januari 2007, 11:36

Rebecca_88 skrev:Men kan nån här hjälpa mig lite och hitta olika spår som finns än idag från Kriget?
Det dräller av dem men då måste man veta vad man skall titta efter. Lek med att du bor i Mellansverige och skall åka och hälsa på en kompis som pluggar på universitet i Trier. Brorsan skjutsar dig till Stockholm Skavsta (Nyköping) under resan så blir plötsligt landsvägen tre gånger så bred och spikrak i en sådär en kilometer. Här är en vägbas - där skulle svenska stridsflygplan baseras om det blev krig. Får du för dig att ta en liten omväg så kommer du kanske stöta på en hel komplett landningsbana mitt ute i skogen - en bas också för att stationera flygplan på. Du kommer fram till flygplatsen, som råkar vara en gamal permanent flygbas från kalla kriget med då ett antal flygplan stationerade på - gamla F11. Flygningen till Frankfurt Hahn går bra och om du har ögonen med dig när du går in för landning så ser du de stora flygplansbunkrarna från den f.d. amerikanska flygvapenbasen Hahn. Du blir hämtad av din kompis som väljer att ta småvägarna till Trier och passerar ett flygplansmuseum med massor av flygplan från kalla kriget. På andra ställen i trakterna kan du hitta ledningsbunkrar och luftvärnsrobotställningar och när du sedan kommer tillbaka till Sverige så kanske du och brorsan tar en liten tur längs kusten ner mot Karlskrona - i kustbandet kommer ni att se bunkrar och kanontorn på flera platser, en del kan vara från andra världskriget men huvudelen från kalla kriget. Slutligen dräller Karlskrona skärgård av liknande saker och på marinmuseet hittar du en del om U 137. Slutligen har naturligtvis både Armèmuseet och Flygvapenmuseet en hel del.

Jag hoppas jag förstod frågan rätt annars har jag slösat bort en rejäl stund :roll: :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5059
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Frågor om Kalla Kriget

Inlägg av Battler » 30 januari 2007, 11:50

Rebecca_88 skrev:Hejsan.

Men kan nån här hjälpa mig lite och hitta olika spår som finns än idag från Kriget?
http://209.157.64.200/focus/f-news/873564/posts

MVH

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 31 januari 2007, 13:27

Rebecca - resterna av det Kalla Kriget finns ännu kvar i Berlin. I form av 'MUREN'! Kommunismen var en så bankrutterad 'ekonomisk teori' - att dom tvingades bygga en MUR för att skydda den. Detta legat av kommunismen - finns delvis kvar att beskåda.
Ingen som beskådar - får glömma att HÄR gällde det Livet.
På Kommunismens Gravsten står det hugget -
Emigranter skjuts på fläcken!

DET - var det Kalla Krigets facit, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28730
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 31 januari 2007, 13:47

varjag skrev:Rebecca - resterna av det Kalla Kriget finns ännu kvar i Berlin. I form av 'MUREN'! Kommunismen var en så bankrutterad 'ekonomisk teori' - att dom tvingades bygga en MUR för att skydda den. Detta legat av kommunismen - finns delvis kvar att beskåda.
Ingen som beskådar - får glömma att HÄR gällde det Livet.
På Kommunismens Gravsten står det hugget -
Emigranter skjuts på fläcken!

DET - var det Kalla Krigets facit, Varjag
Du menar väl "den antifacistiska skyddsvallen" :lol:

Språkbruket i kommunistländerna förvanskade verkligheten. En mur som skulle hindra medborgarna att fly från det egna landet kallades något helt annat.

http://www.newseum.org/berlinwall/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 31 januari 2007, 17:23

Hans skrev:Språkbruket i kommunistländerna förvanskade verkligheten.
Nåja, det var man bra på på båda sidorna.

Krigsmonument över de krig som utkämpades i periferin för att stävja motståndarens inflytande finns ju kvar, bla Vietnamkriget:
http://images.google.se/images?svnum=10 ... m+memorial
http://images.google.se/images?hl=sv&q= ... a=N&tab=wi

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28730
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 31 januari 2007, 18:53

Dûrion Annûndil skrev:
Hans skrev:Språkbruket i kommunistländerna förvanskade verkligheten.
Nåja, det var man bra på på båda sidorna.
Kommunisterna var i det här fallet helt överlägsna de västliga demokratierna :P Det är ett av de få områdena där de var bäst. Ett annat skulle vara retucheringteknik. Sovjetuionen och Playboy slogs hårt varje år om att vinna :lol:

MVH

Hans

Skriv svar