Var Stalin savant?

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem

Var Stalin savant?

Inlägg av Fältmarskalken » 21 december 2006, 18:49

Jag vet inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden så det fick bli här. Såg ett program på tv igår om savanter som tex. Kim Peek. I programmet påstods att Josef Stalin var savant. Stämmer detta påståendet? För den som inte vet vad savant är så är det ett tillstånd där unika förmågor uppkommer pga en enkel utvecklingsstörning eller skada i nervsystemet.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Re: Var Stalin savant?

Inlägg av snorre70 » 21 december 2006, 20:50

Fältmarskalken skrev:Jag vet inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden så det fick bli här. Såg ett program på tv igår om savanter som tex. Kim Peek. I programmet påstods att Josef Stalin var savant. Stämmer detta påståendet? För den som inte vet vad savant är så är det ett tillstånd där unika förmågor uppkommer pga en enkel utvecklingsstörning eller skada i nervsystemet.
Jo du det va han nog! va en folk säger hihihi

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 december 2006, 21:01

Vad var det för unik gåva Stalin skulle ha haft? Och vad framförde de för bevis om det?
Inget bevis, men en sökning på google ger inga träffar.

/Martin

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem

Inlägg av Fältmarskalken » 21 december 2006, 21:35

Kan hänsynslöshet ses som en gåva?? 8O
Angåend påståendet så var det Kim Peek som nämnde namnet på Stalin när han räknade upp kända savanter, Einstein nämndes också.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 december 2006, 22:30

Fältmarskalken skrev:Kan hänsynslöshet ses som en gåva?? 8O
Beror väl på vilka preferenser man har.
Angåend påståendet så var det Kim Peek som nämnde namnet på Stalin när han räknade upp kända savanter, Einstein nämndes också.
Jag tänkte mer på källa på att Stalin led av en enkel utvecklingsstörning eller att hans nervsystem hade tagit skada.

/Martin

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 22 december 2006, 00:37

Fältmarskalken skrev:unika förmågor uppkommer pga en enkel utvecklingsstörning eller skada i nervsystemet.
Skada i nervsystemet skulle onekligen förklara mycket i fallet Stalin men någon savant var väl knappast. Första gången jag hör det för övrigt, och ändå tycker jag mig veta en del om honom.

Att häva det ur sig det utan någon förklaring -- övertygande. :roll:

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 22 december 2006, 08:22

Nä, knappast en savant - några "unika" förmågor i stil med de som uppträder hos savanter hade han definitivt inte. Han var förhållandevis intelligent, men det är inte i närheten av något unikt.

Ska man sätta någon medicinsk diagnos på honom är det väl ändå "psykopat".
http://susning.nu/Psykopat

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 22 december 2006, 14:04

sabo skrev:
Fältmarskalken skrev:unika förmågor uppkommer pga en enkel utvecklingsstörning eller skada i nervsystemet.
Skada i nervsystemet skulle onekligen förklara mycket i fallet Stalin men någon savant var väl knappast. Första gången jag hör det för övrigt, och ändå tycker jag mig veta en del om honom.

Att häva det ur sig det utan någon förklaring -- övertygande. :roll:
Låt oss komma ihåg attd et sagts av en savant, inte av en systematisk forskare.

Ostrobothnia
Medlem

Inlägg av Ostrobothnia » 22 december 2006, 14:28

Jag såg också programmet, men var det inte han som presenterade Kim vid Oxford som nämnde Stalin?

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem

Inlägg av Fältmarskalken » 22 december 2006, 19:14

Ostrobothnia skrev:Jag såg också programmet, men var det inte han som presenterade Kim vid Oxford som nämnde Stalin?
Jo det skulle nog kunna vara möjligt...vid närmare eftertanke så är nog helt rätt det du säger...

Ailios
Medlem

Inlägg av Ailios » 22 december 2006, 20:17

Einstein påstods också vara savant. Hur är det men den saken?

Användarvisningsbild
Harald Tandlös
Medlem

Savant = autistisk

Inlägg av Harald Tandlös » 28 december 2006, 19:08

Autister räknas också som savanter. Typiskt för autism är avsaknad av empati och en oförmåga att uppfatta/förstå känslor och kunna relatera till andra människor. Detta är väl något som i högsta grad stämmer in på Stalin.
Borde även kunna stämma in på många andra diktatorer.

Användarvisningsbild
eugenlitwin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av eugenlitwin » 2 februari 2007, 02:22

Fältmarskalken skrev:Jag vet inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden så det fick bli här. Såg ett program på tv igår om savanter som tex. Kim Peek. I programmet påstods att Josef Stalin var savant. Stämmer detta påståendet? För den som inte vet vad savant är så är det ett tillstånd där unika förmågor uppkommer pga en enkel utvecklingsstörning eller skada i nervsystemet.
Savanter, inte säkert men massmördare och maniac - 100%

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 februari 2007, 08:22

Engelska Wikipedia har en allmän definition av savant som skalmanit, nära nog: "well versed in literature or science as well as the fine arts, often with an exceptional skill in a specialized field of learning." Låter som Einstein, kanske även Stalin.

Men det man tänker på är ju autistisk savant, eller äldre idiot savant som alltså är en sorts kontradiktion. Och alla autister är definitivt inte savanter!
Savant Syndrome describes people with both a severe developmental or mental handicap and extraordinary mental abilities not found in most people. The Savant Syndrome skills involve striking feats of memory and often include arithmetic calculation and sometimes art or music.
http://en.wikipedia.org/wiki/Autistic_savant

En definition som töjts ut tillräckligt mycket för att få med Stalin och Einstein har ingen relation till det ursrpungliga begreppet. Så med reservation för felöversättningar så kan svaret bara bli nej.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 3 februari 2007, 10:12

Stalin som savant kan också ses som en smula ironiskt.

Han sas ju vara en expert på allt. Genial generallisimus, en fenomanal statsman, expert på byggnadskonsten, vetenskaper, you name it. Och sist men inte minst, älskade han barnen.
Ja, inhemsk propaganda har ju sagt snarlika saker om flertalet andra enväldshärskare.

Hur det nu var med all denna fenomenala expertis kan säkert diskuteras :lol: , men det gav iaf en bra förklaring till att han i sin egenskap av diktator hade åsikter om det mesta och kunde peta i det mesta.
För inte kunde de gärna säga rent ut att den älskade fosterlandsfadern var en ren diktator... :?

Skriv svar