Var Stalin savant?
- Fältmarskalken
- Medlem
Var Stalin savant?
Jag vet inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden så det fick bli här. Såg ett program på tv igår om savanter som tex. Kim Peek. I programmet påstods att Josef Stalin var savant. Stämmer detta påståendet? För den som inte vet vad savant är så är det ett tillstånd där unika förmågor uppkommer pga en enkel utvecklingsstörning eller skada i nervsystemet.
Re: Var Stalin savant?
Jo du det va han nog! va en folk säger hihihiFältmarskalken skrev:Jag vet inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden så det fick bli här. Såg ett program på tv igår om savanter som tex. Kim Peek. I programmet påstods att Josef Stalin var savant. Stämmer detta påståendet? För den som inte vet vad savant är så är det ett tillstånd där unika förmågor uppkommer pga en enkel utvecklingsstörning eller skada i nervsystemet.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Fältmarskalken
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Beror väl på vilka preferenser man har.Fältmarskalken skrev:Kan hänsynslöshet ses som en gåva??![]()
Jag tänkte mer på källa på att Stalin led av en enkel utvecklingsstörning eller att hans nervsystem hade tagit skada.Angåend påståendet så var det Kim Peek som nämnde namnet på Stalin när han räknade upp kända savanter, Einstein nämndes också.
/Martin
Skada i nervsystemet skulle onekligen förklara mycket i fallet Stalin men någon savant var väl knappast. Första gången jag hör det för övrigt, och ändå tycker jag mig veta en del om honom.Fältmarskalken skrev:unika förmågor uppkommer pga en enkel utvecklingsstörning eller skada i nervsystemet.
Att häva det ur sig det utan någon förklaring -- övertygande.
- Belisarius
- Medlem
Nä, knappast en savant - några "unika" förmågor i stil med de som uppträder hos savanter hade han definitivt inte. Han var förhållandevis intelligent, men det är inte i närheten av något unikt.
Ska man sätta någon medicinsk diagnos på honom är det väl ändå "psykopat".
http://susning.nu/Psykopat
Ska man sätta någon medicinsk diagnos på honom är det väl ändå "psykopat".
http://susning.nu/Psykopat
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Låt oss komma ihåg attd et sagts av en savant, inte av en systematisk forskare.sabo skrev:Skada i nervsystemet skulle onekligen förklara mycket i fallet Stalin men någon savant var väl knappast. Första gången jag hör det för övrigt, och ändå tycker jag mig veta en del om honom.Fältmarskalken skrev:unika förmågor uppkommer pga en enkel utvecklingsstörning eller skada i nervsystemet.
Att häva det ur sig det utan någon förklaring -- övertygande.
-
Ostrobothnia
- Medlem
- Fältmarskalken
- Medlem
- Harald Tandlös
- Medlem
Savant = autistisk
Autister räknas också som savanter. Typiskt för autism är avsaknad av empati och en oförmåga att uppfatta/förstå känslor och kunna relatera till andra människor. Detta är väl något som i högsta grad stämmer in på Stalin.
Borde även kunna stämma in på många andra diktatorer.
Borde även kunna stämma in på många andra diktatorer.
- eugenlitwin
- Medlem
- Kontakt:
Savanter, inte säkert men massmördare och maniac - 100%Fältmarskalken skrev:Jag vet inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden så det fick bli här. Såg ett program på tv igår om savanter som tex. Kim Peek. I programmet påstods att Josef Stalin var savant. Stämmer detta påståendet? För den som inte vet vad savant är så är det ett tillstånd där unika förmågor uppkommer pga en enkel utvecklingsstörning eller skada i nervsystemet.
Engelska Wikipedia har en allmän definition av savant som skalmanit, nära nog: "well versed in literature or science as well as the fine arts, often with an exceptional skill in a specialized field of learning." Låter som Einstein, kanske även Stalin.
Men det man tänker på är ju autistisk savant, eller äldre idiot savant som alltså är en sorts kontradiktion. Och alla autister är definitivt inte savanter!
En definition som töjts ut tillräckligt mycket för att få med Stalin och Einstein har ingen relation till det ursrpungliga begreppet. Så med reservation för felöversättningar så kan svaret bara bli nej.
Men det man tänker på är ju autistisk savant, eller äldre idiot savant som alltså är en sorts kontradiktion. Och alla autister är definitivt inte savanter!
http://en.wikipedia.org/wiki/Autistic_savantSavant Syndrome describes people with both a severe developmental or mental handicap and extraordinary mental abilities not found in most people. The Savant Syndrome skills involve striking feats of memory and often include arithmetic calculation and sometimes art or music.
En definition som töjts ut tillräckligt mycket för att få med Stalin och Einstein har ingen relation till det ursrpungliga begreppet. Så med reservation för felöversättningar så kan svaret bara bli nej.
Stalin som savant kan också ses som en smula ironiskt.
Han sas ju vara en expert på allt. Genial generallisimus, en fenomanal statsman, expert på byggnadskonsten, vetenskaper, you name it. Och sist men inte minst, älskade han barnen.
Ja, inhemsk propaganda har ju sagt snarlika saker om flertalet andra enväldshärskare.
Hur det nu var med all denna fenomenala expertis kan säkert diskuteras
, men det gav iaf en bra förklaring till att han i sin egenskap av diktator hade åsikter om det mesta och kunde peta i det mesta.
För inte kunde de gärna säga rent ut att den älskade fosterlandsfadern var en ren diktator...
Han sas ju vara en expert på allt. Genial generallisimus, en fenomanal statsman, expert på byggnadskonsten, vetenskaper, you name it. Och sist men inte minst, älskade han barnen.
Ja, inhemsk propaganda har ju sagt snarlika saker om flertalet andra enväldshärskare.
Hur det nu var med all denna fenomenala expertis kan säkert diskuteras
För inte kunde de gärna säga rent ut att den älskade fosterlandsfadern var en ren diktator...