Alexander Litvinenko förgiftad av KG...öhrm FSB?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 30 januari 2007, 15:14

cocteau skrev:Bara en kommentar kring alfastrålar. Det är ju heliumkärnor som skjuts iväg vid sönderfallet. Dessa heliumkärnor är väldigt hemska när dom kommer in i vår kropp, men dom stoppas av bland annat vår hud, av papper etc. Därför skulle en liten kapsel inuti en vanlig bläckpenna vara helt tillräckligt för att göra alfastålarna helt oupptäckbara och ofarliga.
Vad har alfastrålarna från polonium 210 för räckvidd i luft?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 maj 2007, 08:55

varjag skrev:Ett av FSB's 'kreatur' - Andrei Lugovoi - har uppenbarligen utpekats av Scotland Yard - som 'synnerligen misstänkt' i förgiftningshärvan. Om Lugovoi skulle bli formellt anklagad i England för mordet, gissar man att han fortsättningsvis kommer att förhindras att lämna Ryssland - och ställas inför rättegång.
Vilket visat sig vara en rätt bra gissning. Vi kan vara rätt så säkra på vem som var bödeln, frågan är bara på vems order. Gissar på att vi inte kommer få reda på det.

/Martin

Roger Klang
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 3 december 2007, 22:02
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Roger Klang » 20 januari 2008, 01:23

Britterna säger sig nu ha bevis för att Andrej Lugovoj är Alexander Litvinenkos mördare. DN, som Eugenlitwin hänvisar till, säger följande:
”…Före mötet med Mario Scaramella träffade han Andrej Lugovoj och Dimitri Kovtun i den eleganta hotellbaren Pine Bar på Millennium Hotel i London. Lugovoj var en tidigare KGB-man som varit anställd av Berezovskij i Moskva men som nu drev ett säkerhetsföretag. Lugovoj flög ofta till London och brukade anlita Litvinenko som sin "fixare" inför resorna.

Litvinenko drack en kopp te vid mötet med Lugovoj och hans affärspartner Kovtun samt ytterligare en ryss som alla var på plats i London inför kvällens fotbollsmatch…”
Och vidare:
”…Ryska agenter, eller före detta agenter, hade inte bara ett motiv att döda avhopparen och förrädaren Alexander Litvinenko utan också potentiell tillgång till det svårhanterliga och svåråtkomliga radioaktiva ämnet polonium 210...

…Läkarna, och även AWE till en början, letade efter gammastrålning men det var först när så kallade alfadetektorer användes som man fann alfapartiklar, en typ av strålning som inte upptäcks av geigermätare och som kan stoppas av ett vanligt papper eller mänsklig hud.”
De ryska myndigheterna vägrar att lämna ut den anklagade Andrej Lugovoj, som blivit ny ledamot i parlamentet för det ultranationalistiska partiet LDP.

En del teoretiker har utgått ifrån att det gift (Polonium 210), som användes för att likvidera Litvinenko, med nödvändighet skulle upptäckas och kunna spåras av i detta fall britterna, trots att man vet att giftet användes just för dess förmåga att undgå upptäckt. Om så inte hade varit fallet så kunde man utgå ifrån att Alexander Litvinenko borde ha mördats med hjälp av mindre sofistikerade och betydligt billigare metoder tillgängliga för gemene man. Man kan också dra slutsatsen att detta var första, och sista gången polonium 210 användes i mordsammanhang. Om det hade hänt tidigare så skulle man ha känt till det idag, och eftersom det är avslöjat har Ryssland inte längre någon anledning att använda ett så dyrt ämne till ytterligare likvidationer. Och inte heller vill man dra ytterligare strålkastare på sig genom att göra så. Den här verksamheten föredras i Kreml att ske i det fördolda.

Att någon av de högst uppsatta i säkerhetsrådet har varit inblandad i Alexander Litvinenkos död i London måste man kunna anse som spikat! Varför? Därför att polonium 210 bara framställs i en stat i världen, nämligen i Ryssland, och det produceras bara 100 gram polonium 210 i världen på årsbasis. Det är en industriell vara, som används i mikroskopiska mängder bland annat när man tillverkar plastmuggar till vattenbehållare och dylikt. Ingen kan komma över polonium 210, som inte har kontroll över den ryska anrikningen av uran. Det är något jag utgår ifrån. Och dessutom måste den personen ha förkunskaper om poloniumets egenskaper, som att den är svår att spåra i en människokropp, och att den är giftig enbart vid förtäring eller via sår.

Det har påståtts ifrån ryskt håll att någon av de ryska oligarkerna (läs Boris Berezovskij, numera boende i London) köpt polonium av ryssland med det obskyra syftet att mörda Litvinenko. Intressant att notera är att Litvinenko själv på sin dödsbädd, pekade ut Putin som sin mördare, och inte Berezovskij som kände Litvinenko personligen. Putin kanske inte ligger bakom Litvinenkos död personligen, men han vet vem som gör det, så högt uppsatt måste mördaren vara.

Putin har stiftat en lag om att SVR och FSB ska kunna likvidera terrorrister och människor, som anses vara ett hot mot Rysslands inre säkerhet utanför eller inom gränserna för den ryska federationen. En eventuell rättegång mot Lugovoj i Ryssland skulle nog därför bli en charad. Om Putin inget visste om mordplanerna under tidpunkten för Litvinenkos död, så har han ingen kontroll över säkerhetsorganen. Han har deras lojalitet, men han har inte kontroll över vad de gör.

Roger Klang, Lund den 20/01/2008
Senast redigerad av 1 Roger Klang, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 januari 2008, 01:30

Följande skämtteckning dök upp i samband med Litvinenko-affären och Boris Jeltsins död:
Bilagor
cb1070424j_lr.jpg
cb1070424j_lr.jpg (69.41 KiB) Visad 549 gånger

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Inlägg av liljen » 20 januari 2008, 09:26

Roger Klang skrev:. En eventuell rättegång mot Lugovoj i Ryssland skulle nog därför bli en charad.
Medlemmar av duman har immunitet så någon rättegång kan det hur som helst inte bli tal om de närmaste åren.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 januari 2008, 10:27

liljen skrev:
Roger Klang skrev:. En eventuell rättegång mot Lugovoj i Ryssland skulle nog därför bli en charad.
Medlemmar av duman har immunitet så någon rättegång kan det hur som helst inte bli tal om de närmaste åren.
Naturligtvis aldrig! Ryssland/Sovjetunionen - är ju landet där yrkesmördrare bara undantagsvis straffas :roll: - och så fall av yngre yrkesmördare :lol: , Varjag

Roger Klang
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 3 december 2007, 22:02
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Roger Klang » 8 februari 2008, 00:02

Dosen polonium 210 som Alexander Litvinenko förgiftades med visade sig vara hundra gånger större än vad som krävs för att ta död på en människa.

Aftonbladet 2007/07/23: ”Krisen mellan Ryssland och Storbritannien växer”
…Spår av polonium
I dag gick den ryske riksåklagaren till motattack. Efter Londonbesöket upptäcktes spår av polonium även hos Lugovoj och hans sällskap Dmitrij Kovtun. Nu menar åklagaren att syndabocken i själva verket kan ha varit Litvinenko - inte tvärtom.
– Orsaken till D. Kovtuns och A. Lugovojs insjuknande kan i första läget ha varit A. Litvinenko, sa Andrej Majorov vid riksåklagarmyndigheten, enligt nyhetsbyrån Interfaks…
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ryssl ... e552469.ab

Visst, men då måste man ignorera det faktum att Litvinenko fick i sig 100 gånger dödlig dos, medan Lugovoj och Kovtun endast blev lindrigt sjuka. Med andra ord så styrker det snarare misstankarna att Lugovoj var mördaren. Så den ryske åklagaren visar sig sakna argument ändå!
““I believe experts have proved that the Transaero aircraft which took us to Great Britain had no traces of polonium. Two hours later, after our arrival to London, we went to an office at Litvinenko’s invitation where were the polonium traces. And the polonium traces were also detected on allegedly our seats in the Transaero aircraft on our way back home. Therefore, we wanted the British police to pay attention, as the traces lead not from Russia to Britain, but vice versa,” Andrey Lugovoy stated.”
http://www.russiatoday.ru/litvinenko/news/16314

Om inte Litvinenko fick behållaren med Polonium 210 väl försluten och säker, med instruktioner att inte öppnas förrän på mordplatsen, så vet inte jag! Naturligtvis förstår den ryske åklagaren, Lugovoj och FSB att ovanstående inte är något argument mot att Lugovoj var ”the hitman”. Ett barn kan räkna ut det. Desto mer misstänkt att de drar upp det.

http://www.russiatoday.ru/news/news/16318/video
I ovanstående videolänk försöker Lugovoj skaka av sig misstankarna om att han mördat Litvinenko, och hävda sitt alibi. I en senare del av videon ägnar sig ändå Lugovoj länge åt att tala om ”förrädaren” Litvinenko, och tar därmed död på sitt påstådda alibi ifrån den första delen av videon. Helt kontraproduktivt för hans alibi. Men det visar att Lugovoj har svårt att kontrollera sina känslor mot oppositionen i Ryssland, och den ryska oppositionen utomlands. Detta är ingen video där en oskyldig man förklarar sig oskyldig, hans argument har fabricerats av FSB. Det märks när han bemöter pressen. Detaljer av bogus argument radas upp efter vad FSB har kokat ihop i frågor, som kan verka konstiga av de som inte var inblandade i mordet, främst menat för brittisk media och Scotland Yard.

I videon försvarar också Lugovoj FSB och Ryssland lika mycket som FSB och Ryssland har hjälpt Lugovoj. Han säger att han aldrig skulle låta sig utnyttjas som en nyttig idiot av FSB, han säger att han är professionell. Det är naturligtvis en förutsättning för att Lugovoj skall få åtnjuta immunitet i Ryssland.

Roger Klang, Lund den 08/02/2008

Roger Klang
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 3 december 2007, 22:02
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Alexander Litvinenko förgiftad av KG...öhrm FSB?

Inlägg av Roger Klang » 25 februari 2008, 13:40

Jag såg ett program om Litvinenko på TV 8, och ett på SVT 2, där det framgick hur korrumperade FSB är. Enligt de intervjuade, bland annat Litvinenko själv, och hans fru, så är penningbegäret den drivande faktorn för FSB-agenternas agerande.

Jag vet inte om jag kan tro på det! I alla länder så förstår inte högerpolitikerna vänsterpolitikernas drivkraft, och vice versa. Det är därför rimligt att anta att dessa hävdanden inte har någon annan grund än att FSB är just korrumperade. Enligt min mening så är en brottsling - om han gör tio kupper om året, eller om han bara gör en kupp om året – lika mycket en brottsling. Mord på oppositionella är brottsligt, om de sedan tar mutor så adderar man bara på ”registret”. Dessa brottslingar borde också vara patrioter, ungefär som Cosa Nostra maffian var. Ehuru så vet jag inte längre var jag skall placera FSB längre? Putin var FSB och han är en ärkepatriot, men han är också rik! Hur kommer det sig?

Det som jag inte kan förstå är hur en patriot samtidigt kan vara korrumperad och moraliskt upplöst. Al Qaida var det inte, inte heller talibanerna, trots alla deras omänskliga sidor. ÖB Håkan Syrén är det inte, och han var chef för underrättelsetjänsten MUST i Sverige. Jag är det inte, och jag är en större patriot än dem alla! Adolf Hitler var kanske en större patriot än mig, och han var inte korrumperad eller ”moraliskt” upplöst för fem öre. (Det jag menar med ”moralisk” här, är att alla uppräknade i detta stycke var principfasta, inte nödvändigtvis moraliskt goda.)

Att Litvinenko inte var värd att mörda, som det har hävdats från ryskt håll - efter mordet - också av Putin, är kvalificerat skitsnack. Han är ju en förrädare! Det är ju det FSB gör, hotar, mördar och fängslar dissidenter. Och varför gör de det? Därför att det är ”värt” det i deras ögon, naturligtvis!

Roger Klang, Lund den 25/02/2008

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Alexander Litvinenko förgiftad av KG...öhrm FSB?

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 december 2008, 14:16

Jag såg bara något snutt av detta program som gick på TV4 Fakta häromdagen, men det handlade om den där historien och jag såg bara snutten om när Litvenko talade om mordet på Anna Kravonola(eller hur hon stavade). Vad det någon som såg detta program??? Skulle gärna vilja har lite info, kanske!!! :D

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Alexander Litvinenko förgiftad av KG...öhrm FSB?

Inlägg av Martin Lundvall » 11 december 2008, 16:42

Vad menar du och vem menar du?
Anna Politkovskaja? Vad vill du ha reda på? Vem hon var eller vem som mördade henne och hur det gick till?

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Alexander Litvinenko förgiftad av KG...öhrm FSB?

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 december 2008, 16:43

Tack för namnrättningen, det är bara dokumentären som handlade just om denna förgiftningshistoria som jag missade i veckan som jag är på jakt efter. Men det kanske är fel tråd slog det mig nu.

Stefan

Roger Klang
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 3 december 2007, 22:02
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Alexander Litvinenko förgiftad av KG...öhrm FSB?

Inlägg av Roger Klang » 11 december 2008, 18:52

Anna Politkovskaja blev skjuten, och mördarna/mördaren är inte gripen! Men du kanske menar mannen Alexander Litvinenko, som denna tråden handlar om? Han blev förgiftad av Polonium 210 i London 2006.

Skriv svar