Hemlighetsmakeri i Sovjetunionen pre-1985?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Hemlighetsmakeri i Sovjetunionen pre-1985?

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 augusti 2006, 02:24

Jag skrev först i tråden om Gorbatjovs öde, men jag tänkte på innan han kom till makten så var det ett evig hemlighetsmakeri kommer jag ihåg. Tänker dra upp ett par fall.

1980:
Fotbollsmatchen mellan en av Moskva-klubbarna och AZ Alkmaar från Holland så omkom 60 personer, det som jag inte har greppat ännu är vad som hände.

1980-85
Ett passagerarflygplan försvann från radarskärmarna runtom i Europa och olyckan inträffade på sovjetisk territorium. Vad jag kommer ihåg så ville inte ryssarna att olyckan skulle komma ut i Europa.

1986
Tjernobyl-olyckan; Sovjet ville inte informera om reaktorolyckan i början, men sedan var dom tvungna att göra det.

Dessa tre exemplen tog jag upp som är relaterade till sovjetiskt censur, att ingenting som inträffade i Sovjetunionen skulle läcka ut utanför landets gränser.

Stefan

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 23 augusti 2006, 14:48


Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 augusti 2006, 06:35

Frogman skrev:Ar det denna incident du menar? http://aviation-safety.net/database/rec ... -0&lang=en
Det vet jag inte, hade för mig att det var flygolycka som inträffade året före Tjernobyl, det var iallafall ett par år innan, vet inte exakt.

Stefan

Admiral Apraskin
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 augusti 2006, 10:19
Ort: Norrköping

Inlägg av Admiral Apraskin » 24 augusti 2006, 10:24

Fotbollsmatchen vet jag ingenting om men vad var det för nationalitet på flygplanet som försvann?
Funderar på om det var flygplanet som sköts ner av Sovjetiskt jaktflyg.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hemlighetsmakeri i Sovjetunionen pre-1985?

Inlägg av Hexmaster » 24 augusti 2006, 10:29

Stefan Lundgren skrev:Jag skrev först i tråden om Gorbatjovs öde, men jag tänkte på innan han kom till makten så var det ett evig hemlighetsmakeri kommer jag ihåg.
Inte bara "innan" - när Kursk gick ner så var det inte precis vidöppen nyhetsförmedling som gällde. Locket på! Fast det kanske har bättrat sig sen dess?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hemlighetsmakeri i Sovjetunionen pre-1985?

Inlägg av Hans » 24 augusti 2006, 11:07

Hexmaster skrev:Fast det kanske har bättrat sig sen dess?
Tveksamt, fast idag är postkommunistiska Ryssland dock en aning öppnare så det går inte att mörka på allt.

På den tiden det begav sig var det inte bara en fråga om att mörka på händelser. Det fanns avdelningar som bara sysslade med vilseledning (läs: lögnspridande) inom både KGB och GRU vill jag minnas. Martin kanske har mer om vilket direktorat m.m.

MVH

Hans

Mjölner
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 27 juni 2005, 13:40
Ort: Uppsala

Re: Hemlighetsmakeri i Sovjetunionen pre-1985?

Inlägg av Mjölner » 25 augusti 2006, 18:35

Stefan Lundgren skrev: 1980:
Fotbollsmatchen mellan en av Moskva-klubbarna och AZ Alkmaar från Holland så omkom 60 personer, det som jag inte har greppat ännu är vad som hände.


Stefan
Har alldrig hört om detta, men inte omöjligt alls. Ännu i dag har Ryssland (och de fd. USSR länderna) bland de sjukaste och vildaste fansen/hulliganerna i fotbollsvärlden. Efter UEFA semifinalen mellan CSKA och Roma förra året blev tex två cheska supportrar anhållna för dråp av italiensk polis efter ett rejjält knivslagsmål mellan de olika lagens firmor.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hemlighetsmakeri i Sovjetunionen pre-1985?

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 augusti 2006, 06:42

Mjölner skrev:
Stefan Lundgren skrev: 1980:
Fotbollsmatchen mellan en av Moskva-klubbarna och AZ Alkmaar från Holland så omkom 60 personer, det som jag inte har greppat ännu är vad som hände.


Stefan
Har alldrig hört om detta, men inte omöjligt alls. Ännu i dag har Ryssland (och de fd. USSR länderna) bland de sjukaste och vildaste fansen/hulliganerna i fotbollsvärlden. Efter UEFA semifinalen mellan CSKA och Roma förra året blev tex två cheska supportrar anhållna för dråp av italiensk polis efter ett rejjält knivslagsmål mellan de olika lagens firmor.
I efterhand har det kommit fram att det var mindre tjafs som orsakade en katastrof, kommer faktiskt ihåg denna händelse själv. Men ryssarna lade locket på, men eftersom det var en klubb ifrån ett annat europeisk land så var väl dom medvetna om att det skulle läcka ut ändå. Hade det varit en vanlig sovjetiskt seriematch istället för en Moskva-klubb och en holländsk klubb så hade det nog inte sluppit ut någonting om denna tragedi.

Det var ett flygplan ifrån ett dåvarande flygbolag i östblocket, minns inte vilket.....Möjligen var det nog Aeroflots en av europeiska flygningar.

Hemlighetsmakeri ligger fortfarande kvar, militären bl a försökte bl a mörklägga det som journalisterna lämnade ut i samband med Beslan-dramat.

Stefan

Admiral Apraskin
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 augusti 2006, 10:19
Ort: Norrköping

Beslan.

Inlägg av Admiral Apraskin » 26 augusti 2006, 23:13

Där var det något som gick overhört fel. DEt tar några dagar för antiterroriststyrkorna att träna, förhandlingarna med terroristerna ska genomföras. Det gick för snabbt. Jag tror faktiskt på teorin om en dåligt fastsatt bomb som trillade ner varvid teerroristerna trodde att de var under attack...

Med det så menar jag inte att Ryssland inte döljer händelser. Vad som sker i Tjetjenien vill vi nog inte ens veta.
Dock verkar det ju efter vad jag har förstått (jag kan ha fel) som att tjetjenerna vill upprätta en muslimsk stat emed sharialagar. Desutom så är ju Tjetjenien en av FN erkänd del av Ryssland. Så jag måste nog ända hålla på ryssarna här (om man kan säga så).

Admiral Apraskin
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 augusti 2006, 10:19
Ort: Norrköping

Inlägg av Admiral Apraskin » 27 augusti 2006, 13:08

Konflikten har väl legat och pyrt under hela sovjettiden, precis som i Jugoslavien. Bägge har ju stora etniska skillnader men dessa hölls nere under diktaturen. Desutom så tror jag att Tjetjenien har olja.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 augusti 2006, 18:33

Ett inlägg som inte faller inom ramen för forumets regler har tagits bort.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 augusti 2006, 19:25

Det som jag syftade på med Beslan, var att en journalist fick dra tillbaka några uppgifter inför TV-kamerorna i samband med gisslantagandet, något som man kan också förknippas med hemlighetsmakeri.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Beslan.

Inlägg av Martin Lundvall » 28 augusti 2006, 09:34

Hans skrev:Det fanns avdelningar som bara sysslade med vilseledning (läs: lögnspridande) inom både KGB och GRU vill jag minnas.
Inom KGB var det en underavdelning till första direktoratet, service A. GRU vet jag ej.
Admiral Apraskin skrev:Där var det något som gick overhört fel. DEt tar några dagar för antiterroriststyrkorna att träna, förhandlingarna med terroristerna ska genomföras. Det gick för snabbt. Jag tror faktiskt på teorin om en dåligt fastsatt bomb som trillade ner varvid teerroristerna trodde att de var under attack...
Denna diskussion handlar förvisso om före 1985 men Putin med flera har fått utstå hård kritik för hur Beslan sköttes. Det har rest krav på att utredningar ska göras, personer avskedas med mera något som ytterst motvilligt har beviljats.

/Martin

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Re: Hemlighetsmakeri i Sovjetunionen pre-1985?

Inlägg av Rancid » 28 augusti 2006, 15:54

Stefan Lundgren skrev: 1980:
Fotbollsmatchen mellan en av Moskva-klubbarna och AZ Alkmaar från Holland så omkom 60 personer, det som jag inte har greppat ännu är vad som hände.
Det är antagligen matchen i någon av europacuperna 1982 mellan Spartak och Haarlem du tänker på. Spartak låg under i slutet och var på väg att bli utslagna så stora mängder åskådare var på väg ut från stadion, när sedan Spartak målade i slutminuterna vill många vända tillbaka in igen och se slutet och kaos och panik uppstod. Izvestia rapporterade en dödssiffra på runt 60, andra Sovjetiska tidningar hade så höga dödssiffror som 340, det är väl inte otroligt att dessa låg närmare sanningen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 augusti 2006, 16:25

Rancid

Tack att du redde ut denna match för mig, jag visste att det var en holländsk klubb som var där, först utgick jag ifrån att det var AZ Alkmaar för dom spelade bl a en UEFA-cupfinal i början av 1980-talet, sedan tänkte jag en gång till och då kom jag på Haarlem så blev jag osäker dess värre.

Stefan

Skriv svar