Försvunna svenskar och svenskar i Gulag

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Försvunna svenskar och svenskar i Gulag

Inlägg av Hans » 27 juni 2006, 12:12

I kallakrigskrönetråden kom vi in på ämnet. Den mest kända är ju Raul Wallenberg som plockades av sovjeterna vid krigslutet. Jag är mer intresserad vad det finns för resonemang runt besättningen på de försvunna fiskebåtarna vi talade om och möjligtvis andra svenskar som försvunnit in i sovjeternas klor. I samband med undersökningarna runt Wallenberg så kom det uppgifter då och då om att fångar hade kommit i kontakt med svenskar. Har någon mer fakta, böcker, länkar eller något annat?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Försvunna svenskar och svenskar i Gulag

Inlägg av Hans » 27 juni 2006, 15:16

I alla fall något:

"Fler svenskar i Moskvas fångläger"
Minst tre hittills okända svenskar har i tysthet hållits fängslade i fångläger i Moskva. Inga åtgärder har vidtagits av svenska myndigheter och regeringar.
...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=33358

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Försvunna svenskar och svenskar i Gulag

Inlägg av Hans » 27 juni 2006, 16:10

Detta var intressant:

...
De 19 fartygen

Under efterkrigstiden kom från olika håll uppgifter till Sverige om att svenska sjömän skulle finnas i fängelser och straffläger i Polen och Sovjet. Anhöriga till sjömän som spårlöst försvunnit tog detta som utgångspunkt för att hos UD begära utredning kring detta. Tillsammans med anhöriga har UD vid flera tillfällen tagit upp frågan med Sovjet (och senare Ryssland). Någon klarhet har inte kunnat presenteras från Sovjet och polska säkerhetstjänstens arkiv är ännu stängda för forskning.
Nedan presenteras de 19 fartyg som ligger på svenska UD:s bord som ”mystiska försvinnanden”.
...

http://www.sportdykare.se/viewArticle.a ... 001&Type=0

Lite mer.
...
Den 29 november 1948 försvann det svenska fartyget Kinnekulle på Östersjön. Några dagar senare hittades fartyget till havs - med middagen framställd på bordet - men utan besättning. Kaptenen på Kinnekulle Bengt Johansson hade av de polska myndigheterna beskyllts för att ha flyktingar ombord. Vid flera tillfällen under 1950-talet rapporterades att svenska sjömän, som antogs ha arbetat på Kinnekulle, siktats i Polen eller Lettland. Bland annat i Wroclaw 1951. När Contra granskade saken 1987 hade änkan Mary Johansson ännu inte låtit dödförklara sin make Bertil Johansson, kapten på Kinnekulle.

I september 1946 försvann fartyget Swan. Den 14 januari 1953 försvann fartyget Dan. Senare försvann fartyget Iwan med 11 mans besättning och i december 1960 försvann fiskebåten Silwana med 3 mans besättning. I alla fallen har man antagit att överlevande ur besättningen hamnat i Sovjetunionen.


http://www.contra.nu/kommentar0325.html
Kanske inte en helt neutral källa

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 28 juni 2006, 12:36

Du ÄR en mästertrålare Hans! Det fartyg jag refererade till i 'skrönorna' var STEN STURE! Så fort jag
såg namnet i länken - lossnade åderförkalkningen...Jag visste inte om att hennes vrak hittats 1997.
Vilket (delvis?) negerar vittnesmålet om att hon setts under sovjetisk flagg. Jag noterar i dykarlänkarna
att 'vraket ligger på sidan och är svårt skadat' - så minsprängning i dessa mintäta vatten - är inte
utesluten. Men - som vanligt när ngt gick galet på Bolsjevikkuster - hör man aldrig talas om några
räddade.... :roll:, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 28 juni 2006, 14:06

varjag skrev:Du ÄR en mästertrålare Hans! Det fartyg jag refererade till i 'skrönorna' var STEN STURE! Så fort jag
såg namnet i länken - lossnade åderförkalkningen...Jag visste inte om att hennes vrak hittats 1997.
Vilket (delvis?) negerar vittnesmålet om att hon setts under sovjetisk flagg. Jag noterar i dykarlänkarna
att 'vraket ligger på sidan och är svårt skadat' - så minsprängning i dessa mintäta vatten - är inte
utesluten. Men - som vanligt när ngt gick galet på Bolsjevikkuster - hör man aldrig talas om några
räddade.... :roll:, Varjag
Av de 19 båtarna på listan kan säkert flera avfärdas med "naturliga" förlisningar förorsakade av minor och dåligt väder - flera av båtarna försvann bevisligen under vintermånaderna.

Men om vi vänder på frågan som du gör, hur många sjömän blev upptagna av sovjeterna och hemskickade? Var det överhuvudtaget några?

Fråga två, när slog radioapparater igenom som standardutrustning på handelsfartyg (före VKII?) och på mindre fiskebåtar (sextiotalet?)?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 28 juni 2006, 14:32

Hans skrev:
varjag skrev:Du ÄR en mästertrålare Hans! Det fartyg jag refererade till i 'skrönorna' var STEN STURE! Så fort jag
såg namnet i länken - lossnade åderförkalkningen...Jag visste inte om att hennes vrak hittats 1997.
Vilket (delvis?) negerar vittnesmålet om att hon setts under sovjetisk flagg. Jag noterar i dykarlänkarna
att 'vraket ligger på sidan och är svårt skadat' - så minsprängning i dessa mintäta vatten - är inte
utesluten. Men - som vanligt när ngt gick galet på Bolsjevikkuster - hör man aldrig talas om några
räddade.... :roll:, Varjag
Av de 19 båtarna på listan kan säkert flera avfärdas med "naturliga" förlisningar förorsakade av minor och dåligt väder - flera av båtarna försvann bevisligen under vintermånaderna.

Men om vi vänder på frågan som du gör, hur många sjömän blev upptagna av sovjeterna och hemskickade? Var det överhuvudtaget några?

Fråga två, när slog radioapparater igenom som standardutrustning på handelsfartyg (före VKII?) och på mindre fiskebåtar (sextiotalet?)?

MVH

Hans
Om 'räddade och repatrierade' - under de första 5-6 efterkrigsåren kan jag inte erinra mig några. Stalinväldet var som
ett 'Svart Hål' i universum - det sög upp och förbrukade allt mänskligt material det kunde lägga vantarna på. Ryssland/
Sovjetunionen - är som bekant ett land till vilket många flera har rest - än som återvänt - ifrån. :roll:
Frågan är mycket bra...NÄR kom de första skeppsbrutna 'hem från bolsjevikräddning'???
Radio - fanns i alla fartyg av 'rederikaraktär' och säkert i STEN STURE. Däremot inte i fiskesmackar och troligen sparsamt
i de många 'skutor' - d.v.s. motorseglare - som uppehöll en hel del av Östersjöhandeln fram till 1952-54 eller så. I mindre
fartyg hade man inte råd med en heltidsmönstrad telegrafist - så många 3:e eller 2:e styrmän - hade telegrafikompetens - som det kallades....= kunde i nödfall, bristfälligt - använda radion. Dom gick sina vakter - men måste ju också sova - så
om Liemannen gjorde ett snabbt svep när de kojade - hann ingen signal fram. Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 28 juni 2006, 17:45

Vad säger våra finnar och finländare på forumet. Efter 1945 hur många finska båtar försvann och när kom de första besättningarna tillbaka?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 juni 2006, 12:37

Hans skrev:Vad säger våra finnar och finländare på forumet. Efter 1945 hur många finska båtar försvann och när kom de första besättningarna tillbaka?

MVH

Hans
Något som kanske är värt 'pursue' på AHF??? - jag har loggat en post där i ämnet Post WW2 History - Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 juni 2006, 14:12

varjag skrev:Något som kanske är värt 'pursue' på AHF??? - jag har loggat en post där i ämnet Post WW2 History - Varjag
Lysande idé - jag följer den också. Vad refererar du till med 1954 i den posten?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 juni 2006, 14:21

Hans skrev:
varjag skrev:Något som kanske är värt 'pursue' på AHF??? - jag har loggat en post där i ämnet Post WW2 History - Varjag
Lysande idé - jag följer den också. Vad refererar du till med 1954 i den posten?

MVH

Hans
Vagt minne - av några räddade av Östttyskar......Men här gäller det sticka en pinne i en myrstack - inte
laborera med fakta i 1:a ronden.....Varjag

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 29 juni 2006, 19:33

Hans skrev:Vad säger våra finnar och finländare på forumet. Efter 1945 hur många finska båtar försvann och när kom de första besättningarna tillbaka?

MVH

Hans
Har hört att det fanns ett gäng fiskare som råkade åka till Porkala när det var en under USSR. Vet inte vad som hände med dessa, men tror att det slutade väl :D tror inte att ryssarna ville göra finländarna upprörda. . .

Mjölner
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 27 juni 2005, 13:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Mjölner » 29 juni 2006, 21:42

varjag skrev:
NÄR kom de första skeppsbrutna 'hem från bolsjevikräddning'???
Det Italienska luftskeppet "Italia" krachade 1928 över nordpolen och de överlevande passagerarna undsattes till slut av en sovjetisk kryssare. Även en svensk pilot var mycket aktiv under räddningsarbetet och gjorde ovärderliga insattser innan även hans plan störtade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Airship_Italia

Klasse
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: 24 mars 2004, 23:39
Ort: VästraGötaland

Inlägg av Klasse » 29 juni 2006, 22:00

Marco skrev:
Hans skrev:Vad säger våra finnar och finländare på forumet. Efter 1945 hur många finska båtar försvann och när kom de första besättningarna tillbaka?

MVH

Hans
Har hört att det fanns ett gäng fiskare som råkade åka till Porkala när det var en under USSR. Vet inte vad som hände med dessa, men tror att det slutade väl :D tror inte att ryssarna ville göra finländarna upprörda. . .
Nja

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1352&a=524902

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 juni 2006, 23:11

Bra Klasse!

Första exemplet på hur de faktisk släppte någon. Två finska medborgare 16 och 17 år gamla som navigerade fel 1946 - kom hem 1953 - tack vare Stalins död.

MVH

Hans

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 30 juni 2006, 09:56

Hans skrev:Bra Klasse!

Första exemplet på hur de faktisk släppte någon. Två finska medborgare 16 och 17 år gamla som navigerade fel 1946 - kom hem 1953 - tack vare Stalins död.

MVH

Hans
Ojdå, inte trevligt att sitta 7år i Gulag som 17åring :roll:

Skriv svar