Amerikanska elitstyrkor

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Amerikanska elitstyrkor

Inlägg av Königstiger » 18 maj 2006, 01:41

Vilka trupper är det egentligen som räknas som elitsoldater? Delta Force? Rangers? SEAL? US Marines?

Och vilken styrka kan man säga är USA's absoluta elit?

Klasse
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: 24 mars 2004, 23:39
Ort: VästraGötaland

Inlägg av Klasse » 18 maj 2006, 02:28

Bero på vad de behövs. I vilken stridsmiljö.
Tex SEAL kan vara elit i vissa område dvs bakom fienders linjer och snabbt slå ut en speciellt måltavla. Men kass i traditionela infanteri strider.

Mane
Medlem
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 mars 2006, 11:17
Ort: Karlskrona

Inlägg av Mane » 18 maj 2006, 08:18

Som det sägs, lite beror på miljön och eller var målet med operationen är:
Intagande/genomsök av byggnad/byggnader - Delta Force / Seal team 6
Intagande utav flygfält/större installationer - Rangers
Intagande av hela länder - US Marines.

Något förenklat.
Sedan beror det väl lite på vem du frågar, marinkårssoldaterna tycker nog att de är elitsoldater, pansarsluskar lika så etc.

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 18 maj 2006, 18:36

Men vilka styrkor har den hårdaste utbildningen då? Kanske finns någon bra websida där utbildningarna beskrivs? :)

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 19 maj 2006, 04:49

Marines, nja, men sakert Delta, om de nu finns :wink: Rangers, ja, Seal saklart, Marine Force Recon, USAF har parajumper, combat wearherman, combat controller etc...

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Force_Special_Tactics berattar en del, lankar ocksa till andra sidor om liknande amnen.

herulen
Medlem
Inlägg: 355
Blev medlem: 18 december 2005, 14:09
Ort: Stockholm

Inlägg av herulen » 19 maj 2006, 08:37

Som jag förstått det så måste man redan vara toppelitsoldat inom marinkåren eller något annat elitförband för att kunna söka in hos navy seals. Här kan även utländska elitsoldader söka in. Den egelska motsvarigheten är då deras S.A.S. Fast där tror jag bara engelska elitsoldater får söka in. Den svenska motsvarigheten skulle i så fall vara "specialstyrkan" i Afganistan. De som är med där är de tuffaste och de bästa officerarna inom de svenska falskärmsjägarna eller attackdykarna.

Användarvisningsbild
joppe
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 september 2004, 22:36
Ort: Sverige

Inlägg av joppe » 19 maj 2006, 09:56

Har inte alla länder som faller under det brittiska kungadömet möjlighet att söka till SAS/SBS?

Klasse
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: 24 mars 2004, 23:39
Ort: VästraGötaland

Inlägg av Klasse » 19 maj 2006, 10:18

herulen skrev:Som jag förstått det så måste man redan vara toppelitsoldat inom marinkåren eller något annat elitförband för att kunna söka in hos navy seals. Här kan även utländska elitsoldader söka in. Den egelska motsvarigheter är då deras S.A.S. Fast där tror jag bara engelska elitsoldater får söka in. Den svenska motsvarigheten skulle i så fall vara "specialstyrkan" i Afganistan. De som är med där är de tuffaste och de bästa officerarna inom de svenska falskärmsjägarna eller attackdykarna.
Delta Force är en kopia av SAS! Delta force bildades ,tro jag, på 70-talel för att USA såg att SAS lyckades med sina uppgifter där de själva misslyckades. Bla Vietnam. Då beslöt USA att bilda en ren kopia av SASs system där SAS män hjälpte till att organisera upp delta force.
I SAS kommer soldaterna från bla. Nya Zeeland, Australien och osv.

Utländska soldater kan utbildas sig hos Rangers men precis som navy måste du vara "toppelitsoldat" för att komma dit

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 28 april 2002, 11:52
Ort: Luleå

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 19 maj 2006, 10:44

Australien och Nya Zeeland har sina egna SAS styrkor. Men men mycket nära sammarbete med den brittiska. Den brittiska tar in sådana som tjänstgör i den brittiska armen, dvs britter samt från kolonier och före detta kolonier, exempel från Nepal och Fiji.

Thorbjörn


Ps/ Sedan finns det inget som heter England i officella brittiska termer förutom i fotboll och några andra sporter samt som en regional term inom Storbritanien. England som egen stat försvann på det tidiga 1700-talet. Det är som att kalla den svenska armeen för den götaländska.

Mane
Medlem
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 mars 2006, 11:17
Ort: Karlskrona

Inlägg av Mane » 19 maj 2006, 10:56

herulen skrev:Som jag förstått det så måste man redan vara toppelitsoldat inom marinkåren eller något annat elitförband för att kunna söka in hos navy seals. Här kan även utländska elitsoldader söka in. Den egelska motsvarigheten är då deras S.A.S. Fast där tror jag bara engelska elitsoldater får söka in. Den svenska motsvarigheten skulle i så fall vara "specialstyrkan" i Afganistan. De som är med där är de tuffaste och de bästa officerarna inom de svenska falskärmsjägarna eller attackdykarna.
För att söka in till US Navy SEALs så måste du tillhöra US Navy, alltså amerikanska flottan.
Tillhör du armen så söker man oftast till Ranger, specialforces, Delta force etc.
Medans Marinkårssoldaten ofta säger att han redan tillhör ett elitförband..... :wink: Alt. söker de sig till Force Recon - marinkårens spaningsförband.

SSG eller särskilda skyddsgruppen är väl den "svenska" motsvarigheten.

Klasse
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: 24 mars 2004, 23:39
Ort: VästraGötaland

Inlägg av Klasse » 19 maj 2006, 13:07

Mane skrev:
herulen skrev: SSG eller särskilda skyddsgruppen är väl den "svenska" motsvarigheten.
OT: Sammanarbeta de med någon specialförband utomlands eller utbildas de själva inom SSG?

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 19 maj 2006, 15:02

Vilken elitstyrka i USA liknar mest SSG?

herulen
Medlem
Inlägg: 355
Blev medlem: 18 december 2005, 14:09
Ort: Stockholm

Inlägg av herulen » 19 maj 2006, 18:37

Jag har hört talas om rangers (bl.a. via Chuck Norrisfilmen), men vad är det för elitsoldater, vilken utbildning får de och var oppererar de?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28818
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 19 maj 2006, 20:17

Vänligen definera vad en elitstryrka är.

Amerikanska försvaret består av armén, flygvapnet, marinen, marinkåren och kustbevakningen.

Mig veterligen är endast kustbevakningen utan speciellt utvalda och tränade styrkor - men jag kan ha fel där.

Armén har bl.a rangers (ungefär jägarsoldater) och special forces - och huvudsakligen ur dessa rekryteras 1st Special Forces Operational Detachment-Delta (Airborne) (1st SFOD-D (A)) eller vad som kallas Delta Force.

Flygvapnet har sina Special Operations Squadrons bl.a.

Marinen har bl.a. sina sälar, SEAL (SEa, Air, and Land).

Marinkåren sina spaningstyrkor - Recon.

Allt samordnas av United States Special Operations Command.

En jämförelse är förmodligen omöjlig då de alla är skapade med olika huvuduppgifter.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
joppe
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 september 2004, 22:36
Ort: Sverige

Inlägg av joppe » 19 maj 2006, 20:35

Vad faller/föll Green Berets under för vapenslag, eller är/var det en generell beteckning för alla specialstyrkor under ett visst vapenslag i USA?

Skriv svar