Stödja Skalman.nu

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Stefan Lundgren
Medlem

Inläggav Stefan Lundgren » 04 feb 2005 16:48

Nu var det ett år sen som det senaste inlägget skrevs, inte visste jag var man kunde stödja Skalman. Om det skulle bli aktuell, var fyller man i uppgifterna då?

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Redaktionen

Inläggav Martin Lundvall » 04 feb 2005 16:57

Stefan Lundgren skrev:Nu var det ett år sen som det senaste inlägget skrevs, inte visste jag var man kunde stödja Skalman. Om det skulle bli aktuell, var fyller man i uppgifterna då?

Stefan

Allt står i första inlägget. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Löwe
Stödjande medlem

Inläggav Löwe » 06 feb 2005 15:02

Varför är utbudet av länkade sidor så litet?
Jag köper aldrig på Adlibris, utan snarare på Bokus. Sen finns det säkert åter andra som har en annan nätbutik. Skulle det vara stort besvär att fixa länkar till fler butiker? På så sätt skulle man ju även kunna passa på att stödja Skalman, samtidigt som man köper kurslitteratur.

Låter det som en bra idé?

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen

Inläggav Marcus Wendel » 06 feb 2005 16:10

Löwe,

Nu finns Bokus också med, jag hade bara glömt ändra en banner.

http://www.skalman.nu/shoppa-bokhandel-svensk.htm

/Marcus

Användarvisningsbild
Löwe
Stödjande medlem

Inläggav Löwe » 06 feb 2005 17:14

Så bra. Det här är ju ett lättare sätt att stödja Skalman än att hålla på med kontoinbetalningar.

Främst för mig som inte har internetbank. En räkning får man ju hem i lådan.

Ickx
Medlem

Inläggav Ickx » 14 feb 2005 17:58

En liten fråga angående Amazon. Är det inte längre möjligt att ge stöd den vägen? Skulle gärna handla via Bokus om jag kunde men dom har inte de böcker jag är ute efter.

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen

Inläggav Marcus Wendel » 14 feb 2005 18:16

Ickx skrev:En liten fråga angående Amazon. Är det inte längre möjligt att ge stöd den vägen? Skulle gärna handla via Bokus om jag kunde men dom har inte de böcker jag är ute efter.

Jodå, visst kan du stödja genom att handla från Amazon, se länkarna på http://www.axishistory.com/index.php?id=4766

/Marcus

Ickx
Medlem

Inläggav Ickx » 14 feb 2005 18:31

Ahh, tackar. Läste om länkarna tidigare men hittade inte något, förklaringen är helt enkelt att jag inte brukar läsa på engelska delen.

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen

Inläggav Marcus Wendel » 14 feb 2005 19:33

Utöver de svenska som nämndes ovan finns även nedanstående:
Amazon.com
Amazon.co.uk
Amazon.de
Helion & Company

/Marcus

Användarvisningsbild
Löwe
Stödjande medlem

Inläggav Löwe » 14 feb 2005 20:20

Förresten var det en tanke som slog mig.

Många av oss här på skalman läser ju på universitet, vilket innebär att vi inhandlar mycket kurslitteratur. Och eftersom många kurser går i intervaller om vanligen tio veckor, kommer tillströmningen av likvida medel (pengar alltså :P ) ligga relativt lågt under kursperioderna, men öka markant under just kursstarter och dylikt.

Innebär det här något problem för dig Marcus, rent tekniskt?
Jag tänker på överbelastningar eller liknande. Att det sedan kommer att finansiera forumet i toppar och dalar är ju också en sida av det hela, men det är en världslig sak som jag ser det.

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen

Inläggav Marcus Wendel » 14 feb 2005 21:59

Nej, det ska inte vara något problem alls.

/Marcus

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem

Inläggav Tomas Ibsen » 04 mar 2005 21:46

Köpte just två saker från CDON. Känner mig riktigt hjälpsam. :D

Gustav Björklund
Medlem

Inläggav Gustav Björklund » 23 mar 2005 07:36

Ohhh, mina ögon skådar "Handbook on Japanese Military Forces". Mycket bra det här Marcus, mycket bra!

Användarvisningsbild
Löwe
Stödjande medlem

Inläggav Löwe » 19 maj 2005 22:30

En fråga: hur får man status som stödjande medlem?
:?
Jag har handlat via skalman på Bokus, men jag är ändå "bara" medlem. Är det någon årsavgift eller vad?

Nu fick jag en idé! :idea:
    Om årsavgiften inte är alltför stor kanske vi skulle starta en kampanj för att få alla (eller i alla fall många) att bli stödmedlemmar, och på så sätt dela solidariskt på kostnaderna för forumet? Många bäckar små bildar stor å, och dessutom blir belastningen per capita mycket lägre ju fler som går med.

Vid eventuellt överskott skulle vi kunna donera pengar till historieforskande institut i tredje världen eller något liknande välgörande ändamål förenat med historia. Vi skulle exempelvis kunna starta en stiftelse i form av en juridisk person, så att pengarna förvaltas av en styrelse (bestående av [exempelvis] Marcus och moderatorerna).
    De som lägger ner mycket av sin lediga tid på att adminstrera forumet kanske skulle kunna få en slant för besväret. Det skulle i så fall vara en högst symbolisk summa pengar, men ändock ett tecken på vår allas uppskattning för det arbete som läggs ner och måste läggas ner för att forumet inte ska förfalla.

Huruvida fattiga studenter ska oroa sig för att de kommer skänka bort stora summor pengar kan naturligtvis tyckas vara ett lyxproblem. :P Visst, men det är ändå bra att ha en förutbestämd stiftelseurkund* med stadgar om vad pengarna ska användas till - så att de inte används till [exempelvis] enbart kosmetiska förbättringar på forumet, följda av en hätsk debatt om korruption som redan från början borde undviktis. Att återbetala pengar till stödjande medlemmar i tid och otid är annars ett tidsödande merarbete, även om det vid alltför stora överskott alltid går att sänka avgiften, eller jämka den årsvis.

Ett annat alternativ till stiftelse är ideell förening, och i så fall ska vi självklart ha föreningsstadgar i stället för stiftelseurkund. Man kan även tänka sig en kombination, där man har en ideell förening, men som har avsatt en viss mängd pengar till stiftelsen, i syfte att "låsa upp" pengarna. På så sätt kan man inte använda pengarna lika fritt, kanske en nackdel i en föränderlig värld, men samtidigt ett mycket bra sätt att minska risken för att pengar används på "fel" sätt.

Stiftelseurkund= ett dokument där syftet med de avsatta pengarna framgår klart och tydligt, kanske även med mer allmänna bestämmelser om inriktning på permutation (i händelse av att forumet av någon anledning skulle lägga ner om trettio år eller liknande på grund av att Internet ersätts med någon annan teknologi).

Jaha kära skalmangäng! En stor idé tycker jag själv. :D Vad säger ni andra?

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen

Inläggav Marcus Wendel » 20 maj 2005 06:47

Löwe skrev:En fråga: hur får man status som stödjande medlem?
:?
Jag har handlat via skalman på Bokus, men jag är ändå "bara" medlem. Är det någon årsavgift eller vad?

Jag får (naturligtvis) inte veta vem som handlar via länkarna så stödjande medlem är en titel som jag bara kan ge till dem som gett ett finansiellt bidrag direkt till forumet.

/Marcus

Återgå till "Kalla Kriget (1946 till 1991)"