Det Sverige som var

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
jornmark
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 maj 2006, 12:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 9 juli 2006, 18:52

Robert Sköld skrev:Mycket fin sida Jornmark! Bilderna fångar en svunnen epok, och har ett sorgligt vemodigt drag över sig!

/Robert Sköld
Tack ska du ha.
Är fascinerad av den industriella och ekonomiska omvandlingen, som jag försöker skriva om. Men jag har mer och mer kommit att bli tagen av själva förfallsprocessen.
Igår var vi till exempel på två pappersbruk, det ena nedlagt 1970, det andra 1978, och det är helt enkelt sanslöst att se hur den gradvisa förrutnelsen växer till kaos. Dessutom kan jag försäkra er at tjag fått se saker som man aldrig trodde fanns i det här landet.
/J

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 9 juli 2006, 22:10

Vad är en svartklubb?

jornmark
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 maj 2006, 12:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 10 juli 2006, 09:30

Löwe skrev:Vad är en svartklubb?
Svartklubbar säljer alkohol utan tillstånd. Dom grasserade i Gbg runt 1985-90. Sedan blev tillståndsgivningen allt liberalare. Var tillbaks på svarttklubben med tv-folk häromsistens. Det visade sig att baren faktiskt fanns kvar. Den hade jag missat första gången. Tydligen hade dom gjort godisshots, vilket gjorde att det nu fanns kvar världens äckligaste lager av godisklubbor.
/J

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 10 juli 2006, 10:10

Svartklubbar fanns i mängder även i Stockholm. Jag skulle vilja påstå att deras storhetstid var från 1960-talet och fram mot 1990. Det var helt enkelt en illegal klubb där man sålde brännvin och öl. Under 60-talet låg många ombord på utrangerade skärgårdsbåtar och pråmar i hamnen. Men med tiden "städade" hamnen upp. Så det övergick till källarlokaler och nedlagda industrilokaler.

På den tiden var det hårda restriktioner på alkoholutskänkning. Det var svårt att få tillstånd och det fanns mängder med förbehåll runt detta. Dessutom stängde det mesta väldigt tidigt (efter dagens mått). De så kallade "nattklubbarna" fick ha öppet till bortåt tre men det mesta av övrigt verksamhet slog igen vid midnatt.

Polisen kände mycket väl till dessa klubbar men man ingrep sällan. Därför att det betraktades som "bättre" att man hade en viss kontroll på vad som skedde.

Dagens alkoholpolitik med lägre priser, fler krogar, EU-kvoter och annat innebar dödsstöten för "svartklubbarna". I och med att man kunde gå på en vanlig pub och dricka till normala priser så försvann ju marknaden.

Kan för övrigt berätta en historia från en "svartklubb". I detta fall uppe på Regeringsgatan. Vi var ett gäng på 4-5 stycken som kom in där vid ettiden på natten. Och gick vid si så där fem. Varvid kompisen fick för sig att han skulle pissa. Och ställer sig och pissar på en arbetarbod (grön vagn) som står på gatan. Varvid alla vi andra snabbt som f****n avviker. Därför att vi ser något som kompisen inte ser (beroende på sin berusning).

Det är nämligen inte någon arbetarbod. När han har pissat klart öppnar sig en skjutdörr och han försvinner in i bilen. Dörren slås igen och bilen står och gungar ett tag innan den åker därifrån. Med kompisen.

Han presterade nämligen att inte se skillnad på en arbetarbod och en polisbuss. Fullt målad, med blåljus och allt. Och fullpackad med snut. Så det bar rätt in i fyllecellen sedan de hade gått över han med batongerna. Så kunde det gå till på "svartklubbar" i "the good old days"....
Senast redigerad av 1 Donkeyman, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 10 juli 2006, 11:27

En kompis berättade att han o ett par tre andra personer fick betala vad han betecknade som "utträde" för att få lämna en svartklubb....
Vet inte om det är sant, men det är en bra historia, i af.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 10 juli 2006, 13:01

Det är ett beundransvärt arbete du gör Jornmark! Jag har länge funderat på att göra nått liknande, men bristande kunskaper i fotografi samt lathet har legat i vägen :-)

Har du varit och kollat Stripa Gruva, med tanke på vad någon annan skrev i denna tråd? Kulturbygd så det förslår!
Som grädde på moset har det ju varit kopplat till rikspolitiken i allra högsta grad, Syndikalister i strejk i Stripa fällde ju i förlängningen en socialdemokratisk regering till och med.

http://www.bergsbruk.se/Vastmanland/stripa.htm

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 11 juli 2006, 01:02

Ber tusenfallt om ursäkt, såg nu i afton att du redan kollat in stripa! Blev lite förvånad att det inte fanns med först, men en sånn plats missade du inte ;-)

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 12 juli 2006, 02:29

Då svartklubb av ngn anledning är på tapeten, så fanns en industrihistoriskt intressant svartklubb i GBG i början av 80-talet.
Det var helt enkelt Lyckholms gamla klassiska nedlagda bryggeri mellan Mölndalsvägen och -ån. Grundat 1880, nedlagt 1975.

Hela brygghallen var krog. Mkt imponerande; när man klev in i hallen gjorde man detta från taknivå, sådär 20 meter upp, öppen smal spiraltrappa ner. På det enorma golvet stod ett antal kopparpannor, vertikalt uppskurna upp till "midjan" med sådär 45 grader. Där inne i varje panna fanns fasta soffor längs kopparväggen och bord.
Och dansgolvet var stort, baren lång.

Fascinerande och passande miljö.

jornmark
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 maj 2006, 12:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 13 juli 2006, 23:03

Bagheera skrev:Då svartklubb av ngn anledning är på tapeten, så fanns en industrihistoriskt intressant svartklubb i GBG i början av 80-talet.
Det var helt enkelt Lyckholms gamla klassiska nedlagda bryggeri mellan Mölndalsvägen och -ån. Grundat 1880, nedlagt 1975.

Hela brygghallen var krog. Mkt imponerande; när man klev in i hallen gjorde man detta från taknivå, sådär 20 meter upp, öppen smal spiraltrappa ner. På det enorma golvet stod ett antal kopparpannor, vertikalt uppskurna upp till "midjan" med sådär 45 grader. Där inne i varje panna fanns fasta soffor längs kopparväggen och bord.
Och dansgolvet var stort, baren lång.

Fascinerande och passande miljö.
Hej!
Kolla dessa bilder.
http://jan.jornmark.se/html/lyckholm.html

Hälsningar
J

jornmark
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 maj 2006, 12:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 16 juli 2006, 20:59


Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 19 juli 2006, 04:24

jornmark skrev:[
Hej!
Kolla dessa bilder.
"http://jan.jornmark.se/html/lyckholm.html

Hälsningar
J
Tack;
Du skrev i bildlänken:
"Den mest fascinerande verksamheten därefter var som svartklubb runt 1986-88."

Det stämmer inte, jag flyttade från Götet -82 eller tidigt -83. Innan dess började svartklubben.

Undrar lite varför du inte också tar vidvinkelbilder, eller "raka normala beskrivande bilder" i en miljö som ex-vis Lyckholms m.fl. objekt som ren faktisk dokumentation, eller sparar du kanske dylika off internet?

F.ö. i ämnet bryggeri så "pryade" jag i gamla Carnegie-bryggeriet, vid gamla Älvsborg, runt 1970. Där jag var i byggnaden var det kommunala tryckeriet, måste ha funnits andra klassiska verksamheter där då, det var mkt rörelse kring o i huset.
Byggnaden tyvärr förstörd nu som ombyggd till "Internationellt Hotell". OMG.

OT: Nåja, Sjömagasinet ligger nära. Som utslängd Göteborgare i periferin, dvs Umeå, så älskar jag lunchbuffén där på bryggan. Tar mig tid för extremt långsam njutning under sådär 2,5 timmar.
Middagarna där ligger klart i lä jämförelsevis.

Vad du kanske skall plåta innan de försvinner (eller är de redan borta?) är alla de gamla stora oljecisterna på Hisingssidan, det är en intressant miljö, men också rent konstnärligt fotografiskt vackra som landskap.

Hmm apropå, jag har suttit på temat svart Gasque i botten på en tömd stor Hisingscistern, bara svart mat, svarta drycker endast, med svartmålad majblomma i tofsen, svart skjorta till fracken, svart ansikte, och allt fick bara vara svart humor. Att sedermera klättra upp för en lejdare, och ner på utsidan av cisternen, var inte bara svart utan svårt.

jornmark
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 maj 2006, 12:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 20 juli 2006, 09:41

Bagheera skrev:
jornmark skrev:[
Tack;
Du skrev i bildlänken:
"Den mest fascinerande verksamheten därefter var som svartklubb runt 1986-88."

Det stämmer inte, jag flyttade från Götet -82 eller tidigt -83. Innan dess började svartklubben.

Undrar lite varför du inte också tar vidvinkelbilder, eller "raka normala beskrivande bilder" i en miljö som ex-vis Lyckholms m.fl. objekt som ren faktisk dokumentation, eller sparar du kanske dylika off internet?
Tack ska du ha. Litet svårt med den exakta dokumentationen på Svartklubben, därav misstaget. Bodde själv i Linne hela 80-talet, och där grasserade svartklubbarna som värst efter 85.
Tar en hel del bilder som inte finns på nätet som är mer dokumenterande, inte minst för bokprojektet. Hade ingen vidvinkel när jag var på Lyckholm första gången dock. Körde med en vanlig kompaktkamera, Sony Megashot. Skaffade bättre grejer under våren.

jornmark
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 maj 2006, 12:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 2 augusti 2006, 20:56


Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 2 augusti 2006, 21:46

Eftersom Jornmark varit på bensinmackar så vill jag bara tipsa om en kompis blogg som är lite relaterad till ämnet:

http://www.modernisma.blogspot.com - en kulturblogg om moderna mötesplatser. Många fina gamla mackar, kondisfik och nostalgiska vägskyltar.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 9 augusti 2006, 16:30

Sonderlings inlägg om renovering av gamla hus förtjänar nog en egen tråd, som jag i brist på bättre idéer lade i Övrigt och allmännt-avdelningen: Renovera gamla hus. :)

Skriv svar