Polen 1946

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 15 september 2002, 17:52

Fläsket skrev:Du änvisar till folkmordet i Armenien får man förmoda?

Hmm. Det var "De Unga Turkarna" som höll i den affären eller ur?Före Kemal Atatürk?
Jag tänkte inte i första hand på Armenien, liksom assyrierna, utan med hänvisning till den tidigare diskussionen om "skyffling" på grekerna. Grekland och Turkiet "utväxlade" ett par miljoner av varderas befolkning under inledningen av 1900-talet, utifrån den etniska nationalstatens ideal. Främst drabbade det de greker som bodde på den turkiska kusten mot Egeiska Havet, bl a kring staden Smyrna, som var områden med miljontals greker. Ledare från två stater kom då överens om att genomföra detta, dvs flytta runt ett par miljoner människor varav de flesta troligen var lantbrukare och hade historiska rötter kring sin bostad och hemtrakt.

Denna skyffling kompletterades 1974 med Cypern som också delades efter etniska skiljelinjer.

/Forsberg

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 25 september 2002, 12:11

Aha. Ja det förklarar onekligen endel av osämjan mellan turkiet och grekland.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 12 november 2006, 17:28

Mathias Forsberg skrev:
Fläsket skrev:Du änvisar till folkmordet i Armenien får man förmoda?

Hmm. Det var "De Unga Turkarna" som höll i den affären eller ur?Före Kemal Atatürk?
Jag tänkte inte i första hand på Armenien, liksom assyrierna, utan med hänvisning till den tidigare diskussionen om "skyffling" på grekerna. Grekland och Turkiet "utväxlade" ett par miljoner av varderas befolkning under inledningen av 1900-talet, utifrån den etniska nationalstatens ideal. Främst drabbade det de greker som bodde på den turkiska kusten mot Egeiska Havet, bl a kring staden Smyrna, som var områden med miljontals greker. Ledare från två stater kom då överens om att genomföra detta, dvs flytta runt ett par miljoner människor varav de flesta troligen var lantbrukare och hade historiska rötter kring sin bostad och hemtrakt.

Denna skyffling kompletterades 1974 med Cypern som också delades efter etniska skiljelinjer.

/Forsberg
Vidare kan det vara värt att nämnas att detta var praxis för nästan alla balkanländer. Muslimer även från Bulgarien skickades tillbaka i en stor summa till Turiket, har för mig de kallades för Pomaker. Grekland har även gjort en del utbyten av medborgare med andra Balkanländer.

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 15 november 2006, 18:09

stanislav skrev:(tyskar i Polen har rättigheter som polacker i Tyskland inte ens kan drömma om).
Får man fråga vad det är för några slags rättigheter tyskarna i Polen har som vice versa inte har?

Annars så konstaterade jag att den uteliggaren som nu står åtalad för att ha förolämpat de polska president(erna) heter Hubert Hoffman i efternamn. Klingar inte så särskilt polskt i mina öron, så nog kan man tänka sig att ett antal fick stanna kvar efter 1945 även om de inte torde ha varit särskilt många. Många tyskar har f.ö. polskklingande efternamn p.g.a. att det flyttade många polacker till Tyskland under kejsartiden för att arbeta i den tyska industrin.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 15 november 2006, 19:47

Oj, det där skrev jag för fyra år sedan.
I Polen angav cirka 160 000 att de var tyskar. Majoriteten av dessa har polskt medborgarskap.

Den tyska minoritetens representanter ställer regelbundet upp i de polska valen och de omfattas inte av 5% spärren. Detta är en betydelsefull "rättighet".

Vilka fler rättigheter det skulle röra sig om måste jag nog återkomma till.

/Artur

Skriv svar