Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Borebo
Medlem

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inläggav Borebo » 05 maj 2017 12:13

Eftersom jag själv sitter mycket i arkiven och söker uppgifter så undrar jag följande: Vilken stab, byrå eller annan instans skötte denna planering i Sverige? Då det gäller begravning egna stupade och fiender så hade ju Finland övernog av erfarenheter. Frågade man månne finska militärer om råd?

Reservingenjör
Medlem

Inläggav Reservingenjör » 05 aug 2017 18:59

Hej!
Jag är ny här; F.d. RO/Kn vid Ingenjörtrupperna. Utb. 1980-1982 vid Ing 1.

Har läst om skrönorna och historierna med stort intresse. Det som slår mig är:

1. Hur skrönorna återkommer fast vid olika platser och tider. Jag känner igen många, sanna och osanna. Exempelvis den om den nitiske posten, som följer reglementet och inte släpper någon över bron. På min tid utspelades detta på Ing 1:s utbildningsplats Laxön: Ingenjörinspektören (eller möjligen CA) kommer gående mot posten, som ropar "Halt!". "Vafalls, känner ni inte igen mig?" trumpetar översten/generalen och fortsätter gå framåt. Posten genomborrar härvid hans mage med sin bajonett. Vid efterspelet frias posten med motiveringen att han följt postinstruktionen. Jag gissar att denna skröna skapats för att uppmuntra alla poster att inte vika för någon.

2. Att uppenbara fakta (Vägbaserna, de krigsplacerade fordonen mm) inte är kända av många och uppfattas som skrönor. Lite beklämmande tycker jag.

Reservingenjör
Medlem

Inläggav Reservingenjör » 05 aug 2017 19:04

En skröna som jag inte sett i tråden är den om vapenverkan av Kpist m/45B:
Under kriget i Kongo konstaterades att om man träffade en afrikan på 100m så förmådde kulan inte genomtränga hans tjocka hud...
F*n trot...

Reservingenjör
Medlem

Inläggav Reservingenjör » 05 aug 2017 19:06

Jag skulle för övrigt be er att tänka till en extra gång innan ni skriver om installationer, anläggningar och vapenverkan, så att ni inte röjer hemligheter. Motståndaren vet faktiskt inte precis allting.

Der Löwe
Medlem

Inläggav Der Löwe » 14 aug 2017 17:45

Skrönan med kpist gar jag hört som "Du får skjuta på mig med kpist på 200 m om jag har skinnjacka på mig". Jag uppmanar ingen att försöka. Det kan tänkas att någon annan 9 mm amunition gett upphov till missförståndet. Min gissning är 9 mm patron för Pskott M/68. Den hade inte särskilt mycket kraft kvar efter 200 m. Men jag skulle ändå inte ta risken.

Återgå till "Kalla Kriget (1946 till 1991)"