Intressant historia! Det är ju faktiskt så att den ger lite näring åt konspirationsvarianten med NATO-ubåtar och hemliga samarbeten.. Vad säger ni andra?millgard skrev:Fem vänner till mig seglar mellan Sundsvall och Hudiksvall någon gång 1986-88 (minns inte så noga). Plötsligt dyker det upp en ubåt bara några hundra meter från dem och en av kamraterna fotograferar tornet när den dyker igen.
Väl iland anmäler de saken per telefon och får svaret av ansvarig att "Det var en svensk ubåt, allt är lugnt. Men var befinner ni er om vi vill nå er? Svaret ges (sommarstuga i Oxsand, Gnarp) och de glömmer nästan saken. När de sitter och grillar på kvällen hör de motorljud och en helikopter landar precis i vägkrysset nedanför stugan. Två uniformerade män kommer upp till stugan, presenterar sig och "ber" att få titta på kameran. De lovar att skicka de för dem ointressanta bilderna inkl negativen, låter samtliga närvarande skriva under tystnadspliktspapper och avlägsnar sig sedan. Kvar står fem förvånade personer...
Låt höra!millgard skrev:Jag har fler på lager... alla förstahandskällor men som vanligt kan man ju aldrig veta
En eventuell skröna som jag hörde på 80-90-talet var att alla Viking Line-båtar var förberedda för att bli sjukvårdsfartyg i krigstid. På "nolltid" skulle man kunna riva ut alla småhytter och bygga stora operationssalar och liknande. Dessutom skulle det finns minst en 40-mm luftvärnskanon färdigmonterad under en av skorstenarna som enbart var en attrap. Någonstans där börjar det kännas lite mystiskt förstås...