Låter som en riktig 'skepparhistoria'känner jag mig lite ...skeptisk.
Någon som hört något liknande?
Skrönor och historier från det kalla kriget
Re: Skrönor och historier från det kalla kriget
Re: Skrönor och historier från det kalla kriget
När det gällde det civilaflyget, så anlitade exempelviss Areoflot SAS ground handling för att lasta flygplan här i Sverige, men man hade också anställt två egna ryssar som representanter, som bland annat hade till uppgift att öppna lastrumen först och kontrollera att där inte fanns någon avhoppare, när den saken var kontrollerad fick SAS lastarna börja lasta av flygplanet. Det fanns även några gamla ryss kärror som var passagerarplan, men som även hade bombluckor.pandersson2 skrev:Min svärfar, som en tid var sovjetisk sjöman, berättade att båtarna hade direktiv att i händelse av att någon ombord hoppade i vattnet för att försöka komma till ett annat land, skulle båten vända och köra över honom. Han berättade även att man i Öresund var extra varsamma, detta eftersom sundet var för smalt för att kunna utföra sådana manövrar och därmed flyktrisken var större. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta. Finns det några kända fall av sovjetiska sjömän som försökt fly till Sverige eller Danmark genom att simma från sina fartyg i Öresund? Finns det även kända fall av att sovjetiska fartyg rammat egna sjömän som försökt fly?
Re: Skrönor och historier från det kalla kriget
En historia som jag har hört handlar om en japan som hade förlustat sig med en av KGb:s vackra damer.
Han blev sedan konfronterad med avslöjande bilder som skulle användas för utpressning.
Reaktionen blev dock inte den väntade.
Japanen tackade och sade att han skulle ta hem bilderna till sin fru.
Ryssarna hade missat, att i Japan är det accepterat att gå till prostituerade.
Han blev sedan konfronterad med avslöjande bilder som skulle användas för utpressning.
Reaktionen blev dock inte den väntade.
Japanen tackade och sade att han skulle ta hem bilderna till sin fru.
Ryssarna hade missat, att i Japan är det accepterat att gå till prostituerade.
-
- Medlem
- Inlägg: 899
- Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
- Ort: Österlen
Re: Skrönor och historier från det kalla kriget
Är det inte Jan Guilllou som refererar till den händelsen i en av sina Hamilton-böcker?hilbert skrev:En historia som jag har hört handlar om en japan som hade förlustat sig med en av KGb:s vackra damer.
Han blev sedan konfronterad med avslöjande bilder som skulle användas för utpressning.
Reaktionen blev dock inte den väntade.
Japanen tackade och sade att han skulle ta hem bilderna till sin fru.
Ryssarna hade missat, att i Japan är det accepterat att gå till prostituerade.
Japanen skulle såvitt jag minns visa upp dem för sin fru för att hon skulle uppskatta honom för hans dokumenterade virilitet.
Re: Skrönor och historier från det kalla kriget
Jag har hört samma historia, fast det ska ha varit en högt uppsatt tjänsteman på den franska ambassaden i Moskva som konfronterades med komprometterande bilder och bad om kopior att skicka till sina vänner.Ola Häggström skrev:Är det inte Jan Guilllou som refererar till den händelsen i en av sina Hamilton-böcker?hilbert skrev:En historia som jag har hört handlar om en japan som hade förlustat sig med en av KGb:s vackra damer.
Han blev sedan konfronterad med avslöjande bilder som skulle användas för utpressning.
Reaktionen blev dock inte den väntade.
Japanen tackade och sade att han skulle ta hem bilderna till sin fru.
Ryssarna hade missat, att i Japan är det accepterat att gå till prostituerade.
Japanen skulle såvitt jag minns visa upp dem för sin fru för att hon skulle uppskatta honom för hans dokumenterade virilitet.
Re: Skrönor och historier från det kalla kriget
En av mina favoriter är den om busschaufförer från öst som SL skall ha anställt under semesterperioderna, dom var alla exceptionellt vältränade och pratade perfekt svenska. Det finns några mer utvecklade versioner, tex att någon av dom skulle ha visat prov på hög personlig färdighet i handgemäng och egenhändigt ha skrynklat ihop en skock störiga raggare, skinheads eller hip-hopare (olika versioner figurerar).
Äh, det löser sig.
När Varjag blev Spion.....
Nu skall ni få er en verklighetshistoria och ingen skröna.....
Det var sommaren -58, vi drog salt från Szczecin till Ystad och Trelleborg - korta resor, billiga zloty för svenska tior, horor i Polen och gråsalva för flatlössen i skånehamn.... Well -
ryssarna hade en ny typ av radiospaningsfartyg som luffade mellan Polen och Bornholm. Dom hade en enorm antennskog som gav ett radareko - av ett mycket större fartyg...ett av dom kom mycket nära - och jag klickade ivrigt med min Kodak Retina. Jag visste (kalenderbitaren!) att dom var av en ny typ. Skeppar'n - nämnde detta till tullen i Ystad och si! Det tog bara ett par timmar - innan ett par '007-killar' från ingenstans - dök upp och generöst erbjöd sig GRATIS framkalla filmen jag tagit.
Och ställde frågor.....jag kunde lika generöst berätta att halva polska flottan låg i Swinemünde inom 100 meters beskådandeavstånd när man seglade förbi. Samt att där fanns ryska motortorpedbåtar, moderfartyg för dem och ett par av ngnting som såg ut som landstigningsfartyg.....
007-orna blev eld och lågor - 'hörru på nästa resa - ta så många bilder du kan - vi ersätter dig filmen!'
Nästa förbisegling av Swinemünde - på UTRESA, fotograferade jag som bara fan - men forsiktigtvis genom en hyttventil. (Gardera - sa Putte Kock!)
Vi hann bara till Ystad - innan 007-orna var ombord igen.....filmen, tack!
Dom fick den - vad som hände med den vet jag inte. Men tacken - var mager. Jag hade gett dom en 36-rulle - och fick en tunn 24-rulle som tack. Nog för att lära att spionage lönar sig föga , Varjag
Det var sommaren -58, vi drog salt från Szczecin till Ystad och Trelleborg - korta resor, billiga zloty för svenska tior, horor i Polen och gråsalva för flatlössen i skånehamn.... Well -
ryssarna hade en ny typ av radiospaningsfartyg som luffade mellan Polen och Bornholm. Dom hade en enorm antennskog som gav ett radareko - av ett mycket större fartyg...ett av dom kom mycket nära - och jag klickade ivrigt med min Kodak Retina. Jag visste (kalenderbitaren!) att dom var av en ny typ. Skeppar'n - nämnde detta till tullen i Ystad och si! Det tog bara ett par timmar - innan ett par '007-killar' från ingenstans - dök upp och generöst erbjöd sig GRATIS framkalla filmen jag tagit.
Och ställde frågor.....jag kunde lika generöst berätta att halva polska flottan låg i Swinemünde inom 100 meters beskådandeavstånd när man seglade förbi. Samt att där fanns ryska motortorpedbåtar, moderfartyg för dem och ett par av ngnting som såg ut som landstigningsfartyg.....
007-orna blev eld och lågor - 'hörru på nästa resa - ta så många bilder du kan - vi ersätter dig filmen!'
Nästa förbisegling av Swinemünde - på UTRESA, fotograferade jag som bara fan - men forsiktigtvis genom en hyttventil. (Gardera - sa Putte Kock!)
Vi hann bara till Ystad - innan 007-orna var ombord igen.....filmen, tack!
Dom fick den - vad som hände med den vet jag inte. Men tacken - var mager. Jag hade gett dom en 36-rulle - och fick en tunn 24-rulle som tack. Nog för att lära att spionage lönar sig föga , Varjag
Re: När Varjag blev Spion.....
Tjaa...man får väl ändå anse att karriären har varit lyckad (så här långt)...detta eftersom varjag skalmannar från Australien och inte från Sibirienvarjag skrev:Nu skall ni få er en verklighetshistoria och ingen skröna.....
Det var sommaren -58, vi drog salt från Szczecin till Ystad och Trelleborg - korta resor, billiga zloty för svenska tior, horor i Polen och gråsalva för flatlössen i skånehamn.... Well -
ryssarna hade en ny typ av radiospaningsfartyg som luffade mellan Polen och Bornholm. Dom hade en enorm antennskog som gav ett radareko - av ett mycket större fartyg...ett av dom kom mycket nära - och jag klickade ivrigt med min Kodak Retina. Jag visste (kalenderbitaren!) att dom var av en ny typ. Skeppar'n - nämnde detta till tullen i Ystad och si! Det tog bara ett par timmar - innan ett par '007-killar' från ingenstans - dök upp och generöst erbjöd sig GRATIS framkalla filmen jag tagit.
Och ställde frågor.....jag kunde lika generöst berätta att halva polska flottan låg i Swinemünde inom 100 meters beskådandeavstånd när man seglade förbi. Samt att där fanns ryska motortorpedbåtar, moderfartyg för dem och ett par av ngnting som såg ut som landstigningsfartyg.....
007-orna blev eld och lågor - 'hörru på nästa resa - ta så många bilder du kan - vi ersätter dig filmen!'
Nästa förbisegling av Swinemünde - på UTRESA, fotograferade jag som bara fan - men forsiktigtvis genom en hyttventil. (Gardera - sa Putte Kock!)
Vi hann bara till Ystad - innan 007-orna var ombord igen.....filmen, tack!
Dom fick den - vad som hände med den vet jag inte. Men tacken - var mager. Jag hade gett dom en 36-rulle - och fick en tunn 24-rulle som tack. Nog för att lära att spionage lönar sig föga , Varjag
EDIT:
Vänligen notera att trådens titel lyder "När Varjag blev spion.....".
Det finns intet som andas att det endast rörde sig om ett gästspel i branchen.
Äh, det löser sig.
Re:
Jag har sett semitransparenta plastmag till AK4, men det var i fredstid, laddade med lösplugg tror jag. Jag var iallafall barn och far gjorde repövning, och var hem på kaffe med sin grupp, då villa man ju självklart se "pangaren"KA skrev:En annan skröna är att det fanns engångsmagasin i plast till AK4 ( och i vissa historier AK5) som låg färdigladdade i Mobförråden.
Re: Skrönor och historier från det kalla kriget
Fem vänner till mig seglar mellan Sundsvall och Hudiksvall någon gång 1986-88 (minns inte så noga). Plötsligt dyker det upp en ubåt bara några hundra meter från dem och en av kamraterna fotograferar tornet när den dyker igen.
Väl iland anmäler de saken per telefon och får svaret av ansvarig att "Det var en svensk ubåt, allt är lugnt. Men var befinner ni er om vi vill nå er? Svaret ges (sommarstuga i Oxsand, Gnarp) och de glömmer nästan saken. När de sitter och grillar på kvällen hör de motorljud och en helikopter landar precis i vägkrysset nedanför stugan. Två uniformerade män kommer upp till stugan, presenterar sig och "ber" att få titta på kameran. De lovar att skicka de för dem ointressanta bilderna inkl negativen, låter samtliga närvarande skriva under tystnadspliktspapper och avlägsnar sig sedan. Kvar står fem förvånade personer...
Jag har fler på lager... alla förstahandskällor men som vanligt kan man ju aldrig veta
Väl iland anmäler de saken per telefon och får svaret av ansvarig att "Det var en svensk ubåt, allt är lugnt. Men var befinner ni er om vi vill nå er? Svaret ges (sommarstuga i Oxsand, Gnarp) och de glömmer nästan saken. När de sitter och grillar på kvällen hör de motorljud och en helikopter landar precis i vägkrysset nedanför stugan. Två uniformerade män kommer upp till stugan, presenterar sig och "ber" att få titta på kameran. De lovar att skicka de för dem ointressanta bilderna inkl negativen, låter samtliga närvarande skriva under tystnadspliktspapper och avlägsnar sig sedan. Kvar står fem förvånade personer...
Jag har fler på lager... alla förstahandskällor men som vanligt kan man ju aldrig veta
Re: Skrönor och historier från det kalla kriget
Tänk vilken ryktesflora som alla låsta mystiska dörrar och luckor har gett upphov till.
I skolan där jag gick min sjunde årskurs visste alla elever om att det under skolan fanns mystiska gångar fulla med vapen och ammunition utifallatt det skulle bli krig. Och i alla städer finns det väl berättelser om hemliga underjordiska kulvertar där man utan att se dagens ljus kan ta sig från punkt A till punkt B, ibland sant men oftast...
I skolan där jag gick min sjunde årskurs visste alla elever om att det under skolan fanns mystiska gångar fulla med vapen och ammunition utifallatt det skulle bli krig. Och i alla städer finns det väl berättelser om hemliga underjordiska kulvertar där man utan att se dagens ljus kan ta sig från punkt A till punkt B, ibland sant men oftast...
Äh, det löser sig.
Re:
Och hadde de gjort det skulle det väll blivit något vättigt, alltså en bil som hadde någon rimmlig lastförmåga, och inte går på genomslagsgummina med fem "välbyggda välutrustade soldater" i. Altså 130kg*5=650 kg -80(förarens del av tjänstevikt) så hamnar man ändå på 570 kg, det tål de inte.Gutekrigaren skrev:I så fall 145, det är ju i princip samma bil i den änden... Men det känns orealistiskt, bara för att Volvo övergav fantasin och designavdelningen i och med 240 betyder det ju inte att de agerade på direktiv från Försvaret.Belisarius skrev:Hmm...har hört att ex. Volvos 240-serie var anpassad till diverse krav från FM. Till exempel lastförmåga och innerutrymmen i bagaget (m. fällt säte) i 245. Kan det vara riktigt?
Mvh Petter
Re:
Vi har då det, ritningar i kassaskåpet alltsåMartin Lundvall skrev:Jag säger inte att det inte fanns något företag i Sverige som var föreberedd för krisgproduktion, men skrönan handlar väl om att alla företag har någon slags ritning i kassaskåpen och det tycker jag låter lite för magstarkt.Bulldog skrev: Ja kanske, men om vi tänker att SAAB i Trollhättan istället för personbilar skall tillverka tg11, tg13 , tg30 osv så måste dom först riva ut linan (löpandebandet). Det snabbaste sättet är med vinkelslip, skärbrännare gaffeltruck etc. Efter en veckas ombyggnand är nog mycket förstört. Det kanske inte tar 5 år att återställa fabriken men det tar länge. Det vill nog till en ganska tuff regering att våga ta ett beslut om total mobilisering.
/Martin
Minns föresten två stora plåthangarer, "mobbförråd", som står på andra sidan vägen från Kubal, fd Gränges aluminium, i sundsvall, som påstås innehålla material för krigsproduktion i smältverket.
Re:
Jag tror att de utifrån synliga tecknen på KA's annläggniingar i sundsvallsfjärden kan bidra till missuppfattningen att det finns ubåtsbaser där.CvD skrev:Gustavsvik, som ligger strax norr om Härnösand, var nog den tänkta platsen för basen i Norrland skulle jag troSarvi skrev:Det planerades för fler marina berganläggningar (en i Norrland - det kanske var Sundsvall - och en på Västkusten), men eftersom det var så ohemult dyrt så byggdes bara Muskö.Maskirovka skrev:Hur var det med ubåtsbaser i berg? Jag har också hört talas om att det ska finnas sådana (b.la utanför Sundvall) men den ända marinbasen under ett berg jag vet om är Muskö. Finns det fler eller är det också en skön skröna?
/CvD
Re: Skrönor och historier från det kalla kriget
Det finns en historia från Sovjet Unionens krig i Afghanistan som går ut på at Mujahedin (reservation för stavningen) med framgång bekämpade MI-24 med gamla Enfield gevär. Metoden enligt skrönan var att man i princip lobbade in kulorna framför helikoptrarna så sögs dom in i luftintagen och gjorde slarvsylta av turbinbladen.
Detta skall vara skälet till att helikoptrarna idag ses med pansrade skydd framför insugen.
Detta skall vara skälet till att helikoptrarna idag ses med pansrade skydd framför insugen.
Äh, det löser sig.