Mvh Andreas
Tror att det är en skröna. Har nämligen hört motsvarande berättelse fast då med helikopterljud på en fet stereo i en trädgård och vietnamesiska flyktingar.Björn Mikael skrev:Här kommer en (sann?) skröna som ska ha inträffat i Hässleholm någon gång i början av 90-talet. En grupp värnpliktiga från P2 har varit ute på skjutövning och är på väg tillbaka till regementet. Transporten sker med lastbil genom staden och på trottoaren kommer en grupp med nyligen anlända Jugoslavienflyktingar gående. När lastbilen passerar drar en av de värnpliktiga iväg ett magasin lösplugg mot dem, med självklar och omedelbar panik som följd...
Det som är tråkigt är just att det inte nästan aldrig går att motbevisa någon av de tusentals "tokiga-saker-min-kompis-kompis-var-med-om-i-lumpen", eftersom det sällan ingår exakt plats/personer/datum. Ofta finns det nog en kärna av sanning men som har korrigerats (förbättrats) en smula genom åren.Andreas K skrev:Ja, det låter ju helt otroligt, men å andra sidan så vet man ju aldrig, sanningen överträffar sagan...
Jugoslavienflyktingar var väl inte frekventa 1987??Björn Mikael skrev:Mja det var ju det delikata problemet att bevisa exakt vem som skjutit..Samtliga som varit närvarande på lastbilsflaket höll nämligen käften, så tyvärr så klarade sig den skyldige. Blev ett sju helsikes liv dock..
Edit: Detta inträffade 1987, inte 1993.
Det planerades för fler marina berganläggningar (en i Norrland - det kanske var Sundsvall - och en på Västkusten), men eftersom det var så ohemult dyrt så byggdes bara Muskö.Maskirovka skrev:Hur var det med ubåtsbaser i berg? Jag har också hört talas om att det ska finnas sådana (b.la utanför Sundvall) men den ända marinbasen under ett berg jag vet om är Muskö. Finns det fler eller är det också en skön skröna?
Gustavsvik, som ligger strax norr om Härnösand, var nog den tänkta platsen för basen i Norrland skulle jag troSarvi skrev:Det planerades för fler marina berganläggningar (en i Norrland - det kanske var Sundsvall - och en på Västkusten), men eftersom det var så ohemult dyrt så byggdes bara Muskö.Maskirovka skrev:Hur var det med ubåtsbaser i berg? Jag har också hört talas om att det ska finnas sådana (b.la utanför Sundvall) men den ända marinbasen under ett berg jag vet om är Muskö. Finns det fler eller är det också en skön skröna?
Går det att starta från ett hangarfartyg som ligger still? Måste inte fartyget köra mot vinden med plattan i mattan? Eller är Trondheimsfjorden stor nog att köra hangarfartyg i 30 knop? Och vad är det för väjningsregler? När jag tog skepparexamen var det inte så mkt tal om hangarfartyg men jag kan tänka mig att hon har svårt att manövrera samtidigt som flygplan startarcocteau skrev:
USS Nimitz låg i Trondheimsfjorden pga nån NATO-övning på 80-talet.
Hmm stämmer detta verkligen? De flesta piloter jag har hört från flottan tyckar att Super Hornet suger och tycker att Tomcaten var mycket bättre ("Hornets by Mandate, Tomcats by Choice"). Känns ju förvånande att Viggen skulle vara så pass överlägsen.cocteau skrev: Efterssom att dom amerikanska F14 planen bara är till för att skjuta ner Sovjetiska bombflygplan så hade dom ingen chans mot dom Svenska viggenplanen.
Det är väl det som gör det till en skröna?!Bulldog skrev:
Går det att starta från ett hangarfartyg som ligger still? Måste inte fartyget köra mot vinden med plattan i mattan? Eller är Trondheimsfjorden stor nog att köra hangarfartyg i 30 knop? Och vad är det för väjningsregler? När jag tog skepparexamen var det inte så mkt tal om hangarfartyg men jag kan tänka mig att hon har svårt att manövrera samtidigt som flygplan startar