Perman skrev:Jajamänsan, har också hört den här historien från mkt vederhäftigt håll. Om jag minns rätt så blev bl a en av poliserna skjuten i ryggen av en kpistbeväpnad hemvärnsman. Det var nåt om att fyra hemvärnsmän hade till uppgift att bevaka ett skyddsföremål över en helg, och det kom sedan kontraorder att dom inte behövde åka ut. Sen satt dom där och diskuterade - ska vi ta inte ta och åka ut och kolla till det i alla fall? Det kan väl aldrig skada i varje fall. Sagt och gjort, man åkte ut till skyddsobjektet men glömmer att meddela detta till hemvärnsledningen. En stund efter att hemvärnsmännen anlänt och intagit positioner runt skyddsobjektet så kommer en polisbil smygande. Vaktposten anropar bilen men får inget svar utan bilen fortsätter mot skyddsobjektet. Vaktposten öppnar eld mot bilen, vilket samtidigt naturligtvis blir en larmsignal till de övriga tre. Dom får tillsammans stopp på polisbilen till slut efter en hel del skjutande, och en av polismännen försöker undkomma men blir snart nedskjuten. Allt har naturligtvis utspelat sig nattetid. Döm om hemvärnsmännens förvåning när de upptäcker att det är polisen som de skjutit mot! Ja, ungefär så minns jag den här historien, men kan naturligtvis ha fel på detaljer.
Nu tar jag visserligen det här ur minnet men det var inte riktigt så det gick till.
Det hade förekommit inbrott i ett antal mob-förråd i trakten av Flen.
Hemvärnet hade fått order om att bevaka ett par förråd och polisen hade fått order om att utföra en viss kontroll av området, tyvärr hade ingen berättat för de båda parterna om den andres verksamhet. När en civil polisbil med två civilklädda polismän kom körande fram till ett av förråden som hemvärnet bevakade klev en hemvärnsman ut på vägslingan och gjorde stopptecken, poliserna försökte köra därifrån varvid delar av hemvärnspatrullen öppnade eld mot bilen. En av poliserna blev ganska illa skadad, den andre lindrigt skadad. Hemvärnsmännen blev åtalade men friades i hovrätten.
Incidenten berodde snarast på att poliserna körde omkring i ett bevakat område med en omärkt bil och inte lydde postens anvisningar.
Tillägg:
Eskilstuna Kuriren