viewtopic.php?t=20616&highlight=sr71+blackbirdalexcykel skrev:Den om flygbasernas längd har jag hört förut. I den tappningen var det lockhead starfighter som inte kunde landa på våra korta banor.
Historien om plastmagasinen har jag också hört men blev glatt påmind då jag hade glömt den.
Här kommer en till.
Vid något tillfälle flög ett Natoplan olovligt över Skåne, ett Viggen skickades upp, kom nästan ifatt och lyckades identifiera det som en SR 71 Blackbird. Några dagar senare kom ett vykort med en hälsning och gratulationer från flygbasen i England där de var stationerade.
Skrönor och historier från det kalla kriget
Re: Ha ha!
Bra historia
Kanske var det provflygarens berättelse som genom åren förbättrades i muntlig tradition, kul!
Stridsvagnen
Jag har inte hört den om stridsvagnen tidigare, däremot en liknande historia om viggen. Det skall finnas ett läge 3 på motorn, då tömmer den sina 7 kubik bränsle på lika många minuter...
Det stämmer! Sedan är frågan om det rörde sig om en "fredspärr" eller inte. Effekten av att ta bort spärren är att motorn slits otroligt mycket.Simon_HBG skrev:Menar du det där med att stridsvagnarna har en spärr som gör att dom inte går att köra fullt ut i fredstid, en spärr som man tar bort i krigstid ? Skulle tro att det faktiskt är santhangatyr skrev:hur var det med de trimade stridsvagnarna då? sant eller falskt?
Varför är det alltid på fester man hör sådana här skrönor? Brukar alltid vara en överförfriskad yrkesmilitär som berättar helt fantastiska historier Skulle tro att det är lite halvsanningar i mycket av det, men att de överdrivs en del..
Två skrönor som ännu inte kommit upp här:
- Att ryssarna under kalla kriget ska ha byggt stora motorvägar som slutar i tomma intet vid finska gränsen.. Något som faktiskt inte hade förvånat mig
- Att det ska ha funnits plomberade förråd med NATO-materiel i Sverige.. Något som hade förvånat mig.
Två skrönor som ännu inte kommit upp här:
- Att ryssarna under kalla kriget ska ha byggt stora motorvägar som slutar i tomma intet vid finska gränsen.. Något som faktiskt inte hade förvånat mig
- Att det ska ha funnits plomberade förråd med NATO-materiel i Sverige.. Något som hade förvånat mig.
Förberedd destruktion
Den om natoförråden var ny för mig, antagligen behövdes inte det då ammunitionen natoanpassades redan på 60-talet.
Den om motorvägarna har jag hört i en annan version, att det fanns järnvägar(!) som slutade vid gränsen.
Här kommer en till: en reservofficer vid K4 berättade att det finns särskilda utrymmen under vägbankar och i broar förberreda för att fyllas med sprängämnen längs strategiska vägar i övre norrland.
Den om motorvägarna har jag hört i en annan version, att det fanns järnvägar(!) som slutade vid gränsen.
Här kommer en till: en reservofficer vid K4 berättade att det finns särskilda utrymmen under vägbankar och i broar förberreda för att fyllas med sprängämnen längs strategiska vägar i övre norrland.
Re: Förberedd destruktion
Att man förberedde vägarna med vägtrummor för att foenkla sprängning stämmer, liknande gjordes på hamnkajer, landningsbanor broar mm.alexcykel skrev:Den om natoförråden var ny för mig, antagligen behövdes inte det då ammunitionen natoanpassades redan på 60-talet.
Den om motorvägarna har jag hört i en annan version, att det fanns järnvägar(!) som slutade vid gränsen.
Här kommer en till: en reservofficer vid K4 berättade att det finns särskilda utrymmen under vägbankar och i broar förberreda för att fyllas med sprängämnen längs strategiska vägar i övre norrland.
AK4 hade natostandard på sin ammunition, men många system hade inte det ( tex HB 77A).
Re: Förberedd destruktion
Den har jag också hört! Och jag tror faktiskt också på det.. Tror också det står något om det i ett "sprängreglemente" som jag läst... Iaf så ingår det i ingenjörtruppernas uppgifter att genom sprängning och blockering av hamnar, vägar, broar, etc, försvåra fi's rörelsefrihet.alexcykel skrev:Här kommer en till: en reservofficer vid K4 berättade att det finns särskilda utrymmen under vägbankar och i broar förberreda för att fyllas med sprängämnen längs strategiska vägar i övre norrland.
Senast redigerad av 2 Simon_HBG, redigerad totalt 5 gång.
Re: Förberedd destruktion
Det är ingen skröna utan fakta. 10 km in från svensk-finska gränsen låg eldtillståndet för att utlösa förberedda väg och bro sprängningar på hemvärnsgruppchefsnivå.Simon_HBG skrev:Den har jag också hört! Och jag tror faktiskt också på det.. Tror också det står något om det i ett "sprängreglemente" som jag läst...alexcykel skrev:Här kommer en till: en reservofficer vid K4 berättade att det finns särskilda utrymmen under vägbankar och i broar förberreda för att fyllas med sprängämnen längs strategiska vägar i övre norrland.