Namibia?
Namibia?
När Namibia blev självständigt 1990 fanns det ungefär 6% vita i landet. Dom är till största del ättlingar till Tyskar och Afrikaaners. Under hela 1900 talet var Namibia en del av Sydafrika, eller hur?
Var många vita namibier för självständigheten? Hur är känslorna i allmänheten idag bland dom vita i Namibia?
Mitt intresse väktes för detta ämne när jag läste artiklar på BBC om Namibia och Sydafrika.
//Martin
Var många vita namibier för självständigheten? Hur är känslorna i allmänheten idag bland dom vita i Namibia?
Mitt intresse väktes för detta ämne när jag läste artiklar på BBC om Namibia och Sydafrika.
//Martin
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Namibia eller Sydvästafrika var en tysk koloni vid 1900-talets början fram till 1915 då landet erövrades av sydafrikanska styrkor. Efter kriget blev landet 1920 ett NF-mandatområde förvaltat av Sydafrikanska unionen. När FN bildades 1945 ville Sydafrikanska unionen inte låta Sydvästafrika överlämnas till FNsom ett förvaltarskapsområde utan man fortsatte att styra området. Dock införlivades Sydvästafrika inte helt i Sydafrika (med undantag av Walvis Bay) utan hade kvar en särställning även om landet styrdes av en av Sydafrika utnämnd administratör. I slutet av 1970-talet hade Sydafrika planer på att ge Sydvästafrika full självständighet till 1978, dessa planer kom dock ej att fullföljas.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
FN:s säkerhetsråd hade 1978 i samarbete med Sydafrika lyckats få tillstånd FN-planen som bl.a. innebar att val skulle hållas övervakade av FN, stridshandlingar från båda sidor skulle inställas. Vidare skulle möjligheterna för Sydvästafrikas militär, paramilitära styrkor och polisen begränsas.
Sydafrika lät trots detta hålla egna val utan FN-övervakning, dessa bojkottades dock av SWAPO. Så situationen ändrades ej.
Sydafrika lät trots detta hålla egna val utan FN-övervakning, dessa bojkottades dock av SWAPO. Så situationen ändrades ej.
Hur inställde sig dom vita i landet till planerna?tyskaorden skrev:FN:s säkerhetsråd hade 1978 i samarbete med Sydafrika lyckats få tillstånd FN-planen som bl.a. innebar att val skulle hållas övervakade av FN, stridshandlingar från båda sidor skulle inställas. Vidare skulle möjligheterna för Sydvästafrikas militär, paramilitära styrkor och polisen begränsas.
Jag var ett par veckor i namibia for 2 ar sedan. En mycket intressant plats (men ack sa varmt -45 grader mitt pa dagen i kalahari oknen).
Jag personligen observerade ett flertal saker (och notera att detta ar personliga observationer, icke val genomforda studier):
* De vita som jag motte och diskutrerade med had generellt en avslappnad relation gentemot den svarta befolkningen. Enda undantaget var de rika farm agarna som var radde for en "land reform" i samma still som zimbabwe. men det finns inte sa varst mycket jord bruk i namibia och de vita som var i andra omraden i samhallet verkade ha en avslappnad installning till det.
* San folket i kalahari oknen har det svart med att bevara sina folk traditioner samt integrera in i det moderna samhallet. De ar dessutom ofta sedda som lite mindre varda an de andra folkslagen i Namibia (igen, min observation via diskussioner med folk i namibia).
* De som alltid far mest illa ut ar de blandade befolkningen (inte svarta och inte vita). De ar lagst pa samhalls stegen och de ar mycket bittra. Mycket av de extra bidrag och pengar till studier och forbattringar ar bara tillgangliga for den svarta befolkningen. Den blandade befolkningen har inte tillgang till dessa program. Samtidigt ar de inte erkanda som vita (eller ens av deras vita foraldrar) vilket gor att de har blivit ett slags tredje klassens invanare. Manga som jag pratade med berattade att det fanns ingen stolthet eller historia for de som var varken vita eller svarta. Tyvarr sa har namibia skapat inrikes pass dar det star om man ar vit, svart eller blandad vilket enligt manga har gjort denna form av rasism institutionaliserad. Jag upplevde mycket bitterhet pga av detta (samma sak horde jag fran den blandade befolkningen i syd afrika -de var varken vita eller svarta utan ett slags tredje klassens befolkning).
Hoppas mina personliga betraktelser ar intressanta. For ovrigt kan jag skarpt rekommendera en resa till namibia. Mycket intressant, skelett kusten, kalahari oknen, susslevie med den roda sanden, oken elefenter, norra namibia med tropiskt klimat och vilda djur, walvis bay med ryska industri fiskare (det var en stor fordel att kunna prata ryska och tyska i namibia). En av de mest markliga upplevelser (kulturellt sett) var att mota en av de traditionellt kladda invanarna och prata med henne pa tyska och klick spraket. Mycket annorlunda upplevelse innan man vande sej (hon hette for ovrigt Helga och henns man hette Heinrich).
mvh,
Par
Jag personligen observerade ett flertal saker (och notera att detta ar personliga observationer, icke val genomforda studier):
* De vita som jag motte och diskutrerade med had generellt en avslappnad relation gentemot den svarta befolkningen. Enda undantaget var de rika farm agarna som var radde for en "land reform" i samma still som zimbabwe. men det finns inte sa varst mycket jord bruk i namibia och de vita som var i andra omraden i samhallet verkade ha en avslappnad installning till det.
* San folket i kalahari oknen har det svart med att bevara sina folk traditioner samt integrera in i det moderna samhallet. De ar dessutom ofta sedda som lite mindre varda an de andra folkslagen i Namibia (igen, min observation via diskussioner med folk i namibia).
* De som alltid far mest illa ut ar de blandade befolkningen (inte svarta och inte vita). De ar lagst pa samhalls stegen och de ar mycket bittra. Mycket av de extra bidrag och pengar till studier och forbattringar ar bara tillgangliga for den svarta befolkningen. Den blandade befolkningen har inte tillgang till dessa program. Samtidigt ar de inte erkanda som vita (eller ens av deras vita foraldrar) vilket gor att de har blivit ett slags tredje klassens invanare. Manga som jag pratade med berattade att det fanns ingen stolthet eller historia for de som var varken vita eller svarta. Tyvarr sa har namibia skapat inrikes pass dar det star om man ar vit, svart eller blandad vilket enligt manga har gjort denna form av rasism institutionaliserad. Jag upplevde mycket bitterhet pga av detta (samma sak horde jag fran den blandade befolkningen i syd afrika -de var varken vita eller svarta utan ett slags tredje klassens befolkning).
Hoppas mina personliga betraktelser ar intressanta. For ovrigt kan jag skarpt rekommendera en resa till namibia. Mycket intressant, skelett kusten, kalahari oknen, susslevie med den roda sanden, oken elefenter, norra namibia med tropiskt klimat och vilda djur, walvis bay med ryska industri fiskare (det var en stor fordel att kunna prata ryska och tyska i namibia). En av de mest markliga upplevelser (kulturellt sett) var att mota en av de traditionellt kladda invanarna och prata med henne pa tyska och klick spraket. Mycket annorlunda upplevelse innan man vande sej (hon hette for ovrigt Helga och henns man hette Heinrich).
mvh,
Par
- Mathias Forsberg
- Medlem
För den som är bevandrad i det tyska spraket kan det vara intressant att konversera med de tysksprakiga ättlingarna. De talar en mycket lustig tyska, som dels är gammal i sitt sprak och dels i mangt och mycket en rak 1:1 översättning fran engelskan. T ex Ich wundere = I wonder (istället för ich frag mich).
Bara ett lite roligt tilläggande
/Forsberg
/Forsberg
Med risk att go off-topic, Sam Nouja ar inte den enda som oppet uttryckt sitt stod for Mugabe's land reform act. Samma tankar ar populara i sydafrika med bland valdigt inflytelserika ANC ledamoter.
Tillbaka till en annan fotnot om Namibia. Jag blev lite paff nar jag fann Telia i Namibia. De var en partner i att bygga ett mobil nat i Namibia tillsammans med den statliga operatoren. Jag brydde mej aldrig om att ta reda pa om det var donerade pengar eller en komersiell investering, har dock svart att forestalla mej namibia som en speciellt stark och vaxande marknad.
http://www.uneca.org/aisi/nici/country_ ... nampol.htm
Tillbaka till en annan fotnot om Namibia. Jag blev lite paff nar jag fann Telia i Namibia. De var en partner i att bygga ett mobil nat i Namibia tillsammans med den statliga operatoren. Jag brydde mej aldrig om att ta reda pa om det var donerade pengar eller en komersiell investering, har dock svart att forestalla mej namibia som en speciellt stark och vaxande marknad.
http://www.uneca.org/aisi/nici/country_ ... nampol.htm
Jag har förståt att Tyskan i Namibia har många ord från Afrikaans, Engelska och olika "bantu" språk*? Även har jag förståt att Tyskan som talas där kan lätt uppfattas av en Afrikaaner eller Afrikaanstalande person?Mathias Forsberg skrev:För den som är bevandrad i det tyska spraket kan det vara intressant att konversera med de tysksprakiga ättlingarna. De talar en mycket lustig tyska, som dels är gammal i sitt sprak och dels i mangt och mycket en rak 1:1 översättning fran engelskan. T ex Ich wundere = I wonder (istället för ich frag mich).
/Forsberg
*Syftar närmast till dom språk som olika "svarta folkgrupper" talar i Namibia (owanbo osv). Ber ursäkt över ordvalet "bantu", kommer inte på något bättre ord.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Afrikaans är ju väldigt lika nederländska, som i sin tur är väldigt likt tyskan. Vilken form av paverkan spraken har skapat genom kreolisering i Namibia vet jag ej, men snarare är det engelskans satsstruktur som ligger till grund än den nederländska/afrikaans.Marco skrev:
Jag har förståt att Tyskan i Namibia har många ord från Afrikaans, Engelska och olika "bantu" språk*? Även har jag förståt att Tyskan som talas där kan lätt uppfattas av en Afrikaaner eller Afrikaanstalande person?
/Forsberg