Vad hände med de "mänskliga sköldarna"?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Vad hände med de "mänskliga sköldarna"?
När det begav sig i Irak, så var det en hel del människor från Europa som åkte till Irak för att självmant agera "mänskliga sköldar" för civila irakiska installationer viktiga för infrastrukturen, inför det amerikanska anfallet 2003. Efter att kriget satte igång så hördes det inte mycket om dem sedan... Vart tog de vägen?
Mvh -Dan
Mvh -Dan
En del åkte några stannade kvar. En svenska som stannade kvar berättade i SVT om sina upplevelser efter kriget.. Kommer inte ihåg namnet på kvinnan eller programmet. Voices in the wilderness (http://vitw.org/) hade (och har) folk kvar inne i landet. Dessutom är mänskliga sköldar en term som används om människor som tas som gisslan inte de som frivilligt åker till krigszoner.
Solitaire, möjligen är det så på svenska, engelska verkar inte göra den skillnaden mellan frivillighet och tvång. http://www.humanshields.org och http://www.humanshieldaction.org torde väl inte drivas av kidnappare?
- Belisarius
- Medlem
Vadå?Belisarius skrev:Om jag inte minns helt fel så blev väl många lite disillusionerade av mottagandet därnere också.
Deras första möte med Irak var inte ett folk som välkomnade dem med öppna armar? Utan ett Irak med fattigdom och all medföljande karaktär hos folket som där följa?
Kanske blev de rånade?
Jag skulle inte bli förvånad. Själv minns jag när jag var i Egypten. Jag gav tio pund till en tiggare utanför moskén, han sa schokram (tack). Sen gav jag pengar till en annan, som gav mig näsdukar. Denna tiggare tittade dock på mina pengar, tog dem och sa "asch" och tog tillbaka näsdukarna utan att lämna tillbaka pengarna.
Och där var man en illusion fattigare - nämligen om att alla är tacksamma för vad de får. Men det var nyttigt.
Och någonstans tror jag där den äkta godheten ligger - i att ge något utan att ens få ett tack tillbaka. Det är ju det man gör när man skänker pengar till orkanoffer och liknande.
En fördom jag har om mänskliga sköldar är att de vill ha en belöning - tacksamhet från den hjälpte. Det är alltså inte altruism som driver dem, men ej heller ekonomisk ersättning.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Om man läser på humanshieldaction så verkar det som om folk stannade kvar även under stridigheterna, varefter de åkte hem efter att Baghdad intagits av amerikanerna. De var ju i storstaden Bagdad trots allt, så det gick att undvika stridigheterna.Evokee skrev:Hur många av dessa "sköldar" stannade faktiskt kvar när kriget började? Som jag minns det åkte nästan samtliga hem innan våldsamheterna tog vid.
Det är nog snarast en cynism.En fördom jag har om mänskliga sköldar är att de vill ha en belöning - tacksamhet från den hjälpte. Det är alltså inte altruism som driver dem, men ej heller ekonomisk ersättning.
Mvh -Dan
- Belisarius
- Medlem
Precis. Jag fick uppfattningen från ett par artiklar etc. att de inte alls fick nåt tack för hjälpen, vilket de blev lite stötta över.Löwe skrev:Vadå?Belisarius skrev:Om jag inte minns helt fel så blev väl många lite disillusionerade av mottagandet därnere också.
Deras första möte med Irak var inte ett folk som välkomnade dem med öppna armar? Utan ett Irak med fattigdom och all medföljande karaktär hos folket som där följa?
Kanske blev de rånade?
Jag skulle inte bli förvånad. Själv minns jag när jag var i Egypten. Jag gav tio pund till en tiggare utanför moskén, han sa schokram (tack). Sen gav jag pengar till en annan, som gav mig näsdukar. Denna tiggare tittade dock på mina pengar, tog dem och sa "asch" och tog tillbaka näsdukarna utan att lämna tillbaka pengarna.
Och där var man en illusion fattigare - nämligen om att alla är tacksamma för vad de får. Men det var nyttigt.![]()
Och någonstans tror jag där den äkta godheten ligger - i att ge något utan att ens få ett tack tillbaka. Det är ju det man gör när man skänker pengar till orkanoffer och liknande.
En fördom jag har om mänskliga sköldar är att de vill ha en belöning - tacksamhet från den hjälpte. Det är alltså inte altruism som driver dem, men ej heller ekonomisk ersättning.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Att vissa kanske blev stötta i efterhand betyder dock inte att deras ursprungliga motivation var just ett erkännande.Belisarius skrev:Precis. Jag fick uppfattningen från ett par artiklar etc. att de inte alls fick nåt tack för hjälpen, vilket de blev lite stötta över.Löwe skrev:...Belisarius skrev:Om jag inte minns helt fel så blev väl många lite disillusionerade av mottagandet därnere också.
- Belisarius
- Medlem
Nej vem sa det?Dûrion Annûndil skrev:Att vissa kanske blev stötta i efterhand betyder dock inte att deras ursprungliga motivation var just ett erkännande.Belisarius skrev:Precis. Jag fick uppfattningen från ett par artiklar etc. att de inte alls fick nåt tack för hjälpen, vilket de blev lite stötta över.Löwe skrev:...Belisarius skrev:Om jag inte minns helt fel så blev väl många lite disillusionerade av mottagandet därnere också.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Det kan vara en undermedveten önskan som inte visade sig förrän på plats.
Det intrycket jag fick av de fåtaliga interjuver med sköldarna, var att en del ville skydda civila mål, broar eller reningsverk eller nåt sånt men bussades vidare till lite mindre civila mål och det var inte riktigt så de föreställt sig det hela.
Måste vara en smärre chock för de här människorna också, jag menar det var ju inte charterstandard precis.
Det intrycket jag fick av de fåtaliga interjuver med sköldarna, var att en del ville skydda civila mål, broar eller reningsverk eller nåt sånt men bussades vidare till lite mindre civila mål och det var inte riktigt så de föreställt sig det hela.
Måste vara en smärre chock för de här människorna också, jag menar det var ju inte charterstandard precis.
Det kan nog stämma, inte för att jag har sett så många intervjuer med dessa personer efteråt, men...mrsund skrev:
Hur många svenskar var det förresten som åkte ned? På rak arm kan jag minnas att jag har sett intervjuer med två svenskar som varit nere, men fanns det fler?