Vad gör Jeltsin nuförtiden?
Vad gör Jeltsin nuförtiden?
Jag såg i kväll den intressanta dokumentären om hur Vladimir Putin kom till makten, och började då undra vad Boris Jeltsin gör nuförtiden? Han var ju i hemskt dåligt skick när han avgick nyår 2000, men han lever ju uppenbarligen fortfarande.
Är han ett vrak, en grönsak, eller vad? Nån som vet?
Är han ett vrak, en grönsak, eller vad? Nån som vet?
- Panzerschreck
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Han är pensionär och håller en mycket låg profil. Jag gissar att hans hälsa är bättre nu efter att han har avgått, livet är lugnare. Sen skulle jag gissa att han åker runt och träffar andra gamla statsöverhuvuden som till exempel Kohl. Det enda politiska utspelet jag kommer ihåg han har gjort var förra hösten, det handlade inte om alkohol. Istället var det om demokratin i Ryssland, han tillsammans med Gorbatjov kritiserade Putins "reformer" av statsapparaten som följde efter Beslan och de andra terrorattackerna. Jag tycker mig minnas att i detta upprop var Gorby den mest tongivande.
Vad var det för dokumentär om Putin?
/Martin
/Martin
- SuperPalle
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Menar du hur stor betydelse utspelet fick? Inte särskilt, men hade någon väntat sig det? Frågan var ju vad som Jeltsin ägnar sin tid åt, inte om han gör något som lämnar avtryck i historien. Fast jag tycker det var bra att Jeltsin och Gorbatjov ställde upp och gjorde ett sådant uttalnade. Jag tycker mig minnas att det var en del skriverier om en fisketur Jelstin gjorde, men jag kan inte komma ihåg vad det var för speciell med den.SuperPalle skrev:Och hur stor Auktoritet har gode Gorbatjov i dagens politiska Ryssland. På sin tid var han ju stor, och verkligen inte bästis med Jeltsin.
/Martin
det var ju både glädjande och framför allt överraskande att han piggnat på sig!
Han var ju nästan i pinsamt dåligt skick mot slutet av sitt jobb som president. sluddrade, vinglade, snubblade, gjorde knäppa uttalanden, genomgick operationer, osv.
man trodde ju han skulle dö när som helst då. han såg ut som ett övergött tryffelsvin i ansiktet - smällfet, högröd, tom blick, osv.
Desto roligare att han piggnat på sig. Synd bara att han inte gjorde det under sin tid som president. Då skulle kanske han kunnat uträtta mer.
Han var ju nästan i pinsamt dåligt skick mot slutet av sitt jobb som president. sluddrade, vinglade, snubblade, gjorde knäppa uttalanden, genomgick operationer, osv.
man trodde ju han skulle dö när som helst då. han såg ut som ett övergött tryffelsvin i ansiktet - smällfet, högröd, tom blick, osv.
Desto roligare att han piggnat på sig. Synd bara att han inte gjorde det under sin tid som president. Då skulle kanske han kunnat uträtta mer.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har också undrat över vad Jeitsin är nånstans nu.Martin Lundvall skrev:Han är pensionär och håller en mycket låg profil. Jag gissar att hans hälsa är bättre nu efter att han har avgått, livet är lugnare. Sen skulle jag gissa att han åker runt och träffar andra gamla statsöverhuvuden som till exempel Kohl. Det enda politiska utspelet jag kommer ihåg han har gjort var förra hösten, det handlade inte om alkohol. Istället var det om demokratin i Ryssland, han tillsammans med Gorbatjov kritiserade Putins "reformer" av statsapparaten som följde efter Beslan och de andra terrorattackerna. Jag tycker mig minnas att i detta upprop var Gorby den mest tongivande.
/Martin
Han sitter väl hemma numera och är det en memorar efter honom på väg kanske.
Stefan
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt: