IRA lägger ned vapnen

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

IRA lägger ned vapnen

Inlägg av Angus » 28 juli 2005, 16:02

http://www.expressen.se/index.jsp?a=411191
Historiskt beslut: IRA lägger ned vapnen
IRA meddelar att de upphör med all väpnad aktivitet. De ska i stället bedriva sin kamp med politiska medel, rapporterar Sky News.

I ett historiskt uttalande på torsdagen beordrade Irländska republikanska armén, IRA, sina beväpnade medlemmar att "avsluta den väpnade kampen".
I längden är detta bra. IRA har för länge sedan upphört att ta de irländska intressena i sina händer, och övergått till splittrade maffiaorganisationer. Men så länge inga krav på avväpning av de andra paramilitära organisationerna eller den brittiska militären ställs, så kommer detta bli en bräcklig fred. Men kan 800 års brittisk närvaro någonsin accepteras?

//EMS

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 juli 2005, 18:25

Såvitt vad jag känner till så har det varit diskussion förut också att IRA och regeringen i London vill skapa fred med varandra. Det var nog anledningen till det avslutande citatet av Paisley.
- Vi vill ha handling, bevis för att detta händer.
Jag antar att det finns dom som tror eller utgår ifrån att det kommer att bli av medan vissa är mer skeptiska.
Man får helt enkelt se vad som blir.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 28 juli 2005, 21:19

I tanke på tidigare liknande uttalanden från IRA, är nog en viss skepsis befogad. Man vet ju inte heller hur stor kontroll ledningen har över de mer radikala fraktionerna. Men i stort är detta mycket lovande. Jag tror inte heller att de senaste fyra årens händelser gått IRA omärkt förbi...

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 28 juli 2005, 21:29

Alla provos utom de riktiga flygplanen (som förresten redan är i Real IRA eller frifräsare, inte i IRA) antar jag kommer att följa detta. Att gå emot IRA:s ledning har aldrig varit särskilt hälsosamt och är det nog inte nuförtiden heller.

Min oro är snarare att trycket minskar på IRA, UDF m fl att sluta med maffiaverksamheten som särskilt drabbar Nordirlands fattiga områden.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 28 juli 2005, 21:37

IRA har nog insett hur impopulära terroraktioner har blivit, och fattat ett ganska populistiskt beslut.
Ett bra beslut naturligtvis.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 28 juli 2005, 23:48

Det svåra är att de senaste åren blidats organisationer som säger sig föra Irlands kamp för frihet, men som inte säger sig ha något samband med IRA. Dessa grupper är realtivt okända idag, de flesta vet man inte ens namnet på, men kan komma att bli en stor gnista i framtidens krutdurk. För dem är inte kampen över.

Hoppas nu bara att Ian Paisley tar sitt förnuft till fånga och manar de protestantiska grupperna att följa IRA:s exempel, så att en varaktig fred kan slutas någon gång, och att demokratiska metoder kan avgöra Nordirlands framtid. IRA:s nuvarande bläckfisk-maffiaorganisering är inte det som behövs, det var ett tag sedan de enbart var beskyddare av den katolska befolkningen.

//EMS

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 juli 2005, 04:25

Angus skrev:Det svåra är att de senaste åren blidats organisationer som säger sig föra Irlands kamp för frihet, men som inte säger sig ha något samband med IRA. Dessa grupper är realtivt okända idag, de flesta vet man inte ens namnet på, men kan komma att bli en stor gnista i framtidens krutdurk. För dem är inte kampen över.

Hoppas nu bara att Ian Paisley tar sitt förnuft till fånga och manar de protestantiska grupperna att följa IRA:s exempel, så att en varaktig fred kan slutas någon gång, och att demokratiska metoder kan avgöra Nordirlands framtid. IRA:s nuvarande bläckfisk-maffiaorganisering är inte det som behövs, det var ett tag sedan de enbart var beskyddare av den katolska befolkningen.

//EMS
Det gäller ju att båda parterna kommer till vapenvila, för det har alltid hänt någonting som har gjort att vapenvilan och den eviga freden har brutit p g a att någon har varit lite vårdlöst med vapen eller våld. Men Paisleys citat i Expressen säger ju en hel del att han är beredd på att ingå en vapenvila.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 29 juli 2005, 07:50

http://news.bbc.co.uk/1/hi/northern_ireland/4720863.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/northern_ireland/4726249.stm

Förslaget verkar seriöst och inte helt oväntat. Efter 9/11 kunde ju inte USA stödja dem längre om de skulle bibehålla sin trovärdighet i kampen mot "terrorn", samt ha Blair på sin sida.
Frågan är om kan lita på den där Paisley, han har alltid verkat kompromisslös och hatisk tidigare, men han har kanske också mognat på äldre dagar.

Som jag ser det nu, är det större chans att Nord Irland förrenas med Eire med fredliga medel en med fortsatt kamp.

Sonderling
Som anser att IRA är "frihetskämpar" men en SvenskIrländsk flickvän jag hade en gång tyckte helt annorlunda hon var från protestantiska delen av Belfast. Det var ett under att vi var tillsammans så länge som vi var egentligen. :?
Den enes frihetskämpe den andres terrorist eller hur var det nu igen :lol: .

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 29 juli 2005, 17:51

Två tecken pekar mot en fredlig återförening:

1. Den katolska delen ökar och är inom inte allt för länge i majoritet. Preventivmedlen och aborterna ni vet.

2. Republiken Irland och även Nordirland har fått det enormt mycket bättre på senare år, därför är inte Republiken längre ett grönt skynke för alla av de mer välbeställda protestanterna.

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 juli 2005, 12:15

Belisarius skrev:I tanke på tidigare liknande uttalanden från IRA, är nog en viss skepsis befogad. Man vet ju inte heller hur stor kontroll ledningen har över de mer radikala fraktionerna. Men i stort är detta mycket lovande. Jag tror inte heller att de senaste fyra årens händelser gått IRA omärkt förbi...
I pressen här idag kommenteras det att IRA skall 'lägga ned vapnen' - men formeln för hur de skall skiljas från dem - var ytterst grumlig. Att bara gåsmarschera fram och slänga dem i en hög a la 'kapitulation' kunde inte ifrågakomma.... Kanske kunde man tänka sig 'under överinseende av ett par präster, en katolsk och en C of E'....
Irreguljära styrkor som IRA skiljs svårligen från sina arsenaler och jag delar Belisarius ängslan för att detta bara blir en gest medan 'utbrytarna' behåller sina maktmedel för fortsatt påverkan av utvecklingen.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 30 juli 2005, 13:24

Det finns en internationell övervakningskommission som verifierat tidigare vapenförstörelser, tanken är att detta arbete skall fortsätta. Kommissionen är mig veterligen godkänd av alla parter.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 augusti 2005, 12:55

Förresten kommer det inga krav på att protestantiska grupper som UDF också ska lägga vapnen på hyllan? Det är väl också ett måste för att freden ska bestå i längden?
Sedan tyckte jag att jag hörde på Gomorgon världen att de olika protestantiska grupperna slogs med varandra nu när IRA trillat ur bild.

Sonderling

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 9 augusti 2005, 20:19

på 70-talet när som IRA slöt en varaktig fred ledde det ju till PIRA:s bildande. PIRA var en militant gren inom IRA, som snabbt tog överhanden över den fredliga fraktionen. Att ett nytt PIRA bildas är inte alls otroligt, särskilt med tanke på maffians inflytande.
Dessutom tycker jag att det, precis som då, är en väntad vapenvila. Inte mycket har hänt, och en militant organisation tappar trovärdighet om de låter stridsyxan multna. Det blir bara fredspipa eller att gräva upp yxan illa kvickt när det går för långt tid för sådana organisationer.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 13 augusti 2005, 17:18

Britterna river iaf bevakningstornen i Armagh (förr en av de farligaste platserna i världen för en brittisk soldat att vara stationerad på) så de verkar åtminstone säkra på sin sak. Dissidenter från IRA finns ju redan sedan 90-talet i form av Continuity IRA och Real IRA men de har inte gjort så mycket väsen av sig på senare tid (om det nu beror på att britterna har hård koll på dem eller om de är frivillig återhållsamhet).

Ändrat: det skulle vara Armagh inte Omagh
Senast redigerad av 1 Solitaire, redigerad totalt 14 gånger.

Kniebolo
Medlem

Inlägg av Kniebolo » 13 augusti 2005, 23:59

Republican Sinn Féin (och Continuity IRA) bildades redan 1986 som en reaktion på Provisional Sinn Féins beslut att delta i Dáil Éireann vilket betraktades som ett godkänande av delningen av Irland.

Provos kapitulation föregicks ju inte av något Army Convention så frågan är hur deras voluntärer ställer sig till beslutet. En inte allt för vild gissning är väl att Gerry Adams med flera helt enkelt inte var säkra på att få gehör för sin linje. Om detta är fallet kan man räkna med att PIRA, CIRA och INLA kommer få viss förstärkning.

Irlandinformation har ett antal kommentarer från republikanska grupper på Provos beslut.
Att ett nytt PIRA bildas är inte alls otroligt, särskilt med tanke på maffians inflytande.
Misstanken från republikanskt håll (jag ser alltså inte Provos som republikaner) är snarare att Provos kommer fortsätta som de senaste åren, det vill säga behålla tillräckligt mycket vapen för att kunna attackera (andra) republikanska grupper och fortsätta sin kriminella verksamhet.

Skriv svar