Reaktionär historieromantik idag

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 22 juni 2005, 13:16

Bild

Här har vi Flensburgska huset, i korsningen Skomakaregatan och Södergatan i centrala malmö.
Det är lite Jakriborg över det tycker jag, fast kanske snarare lite Flensburg över Jakriborg.

:)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 22 juni 2005, 14:05

hangatyr skrev:korsvirke är väl itne unikt till sydtyskland? det finns korsvirkeshus lite överallt, i skåne till exempel.
Korsvirke är till och med ganska ovanligt i Bayern - mitt exempel Berching ligger i Oberpfalz och där förekommer det i mycket liten utsträckning. Det är vanligare i Skåne.

"Korsvirkesbältet" sträcker sig väl annars från England och mellersta Frankrike över västra och mellersta Tyskland upp till södra Östersjöregionen.

Hade Jakriborg varit mer präglat av lägre korsvirkeshus med långsidorna mot gatan hade det varit mindre underligt i mina ögon.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 22 juni 2005, 14:07

Flensburg skrev:Bild

Här har vi Flensburgska huset, i korsningen Skomakaregatan och Södergatan i centrala malmö.
Det är lite Jakriborg över det tycker jag, fast kanske snarare lite Flensburg över Jakriborg.

:)
I Jakriborg tycks det vara triangulära, höga gavlar mot gatan som gäller medan Flensburgska har långsidan mot gatan.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 23 juni 2005, 13:20

Jo det verkar väldigt triangulärt, men jag kan gissa mig till att husen som står vid vägen precis så som Flensburgska huset också har sin gavel gentemot gatan. Dessvärre är vinkeln inte så bra på den bilden.

Skriv svar