Reaktionär historieromantik idag

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Reaktionär historieromantik idag

Inlägg av mustamato » 17 juni 2005, 06:26

Blev lite off-topic i tråden om rivningshysterin. Så jag skapar denna tråd i en förhoppnings om att vi kan
diskutera detta med reaktionär historieromantik idag om det går för sig.
Probstner skrev:
Häpnadsväckande att arkitekterna helt släpper tanken på lokala byggnadstraditioner och istället plankar Bayern rakt av. Jag tycker inte alls om det. Inte här och kanske inte i Bayern heller (om det inte är gammalt, förstås).
Varför inte? Fenomenet kallas "New Urbanism", reaktionär historieromantik.

Den svenska arkitektkåren fnyser med näsan när Jakriborg kommer på tal. Det har inte varit så många
arkitekter inblandade i själva utseendeplaneringen för Jakriborg utan initiativtagarna har lyssnat på
vad vanligt folk ville ha (något arkitekter är otroligt dåliga på annars, då konstskolor etc brukar
leva i en helt annan dimension än fabriksarbetaren). Hade arkitekterna fått bestämma så skulle det
väl blivit något helt alldagligt bostadsområde som ingen skulle ha reagerat på, vit puts och glasytor i
en fyrkantig byggnad, som på Bo01 i Malmö, eftersom det är helt i dagens stil och stilpluralism inte är
tillåtet i dessa kretsar. Observera vidare att dessa moderna områden präglas av ekonomiska problem
då folk inte är så jätteintresserade av lägenheterna p.g.a. höga byggkostnader. Jakriborg är däremot
är en stor succé och folk köar för att kunna flytta in där.

Bild
Hansans höga gavlar har blandats med Dragørs färger, notera att huset till höger är nybyggt,
det är alltså medvetet "slitet". Området kommer att bli relativt stort med 3500 lägenheter:


http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakriborg

Vad menar du mer specifikt med lokala byggnadstraditioner?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 juni 2005, 07:25

Det är väl kul att det byggs lite annorlunda. Det är inte tänkt att återskapa en korrekt svensk historisk miljö, bara bygga lite annorlunda hus. Tiderna förändras (tur är väl det) vi blir hela tiden influerade utifrån, vad hade vi egentligen för byggtradition av höghus innan vi började bygga dem? Jag tror inte att vi behöver vara rädda för att landet ska översvämmas av liknande byggprojekt.

Sen är det inte en solkenshitoria med Jakriborg. http://sydsvenskan.se/system/topicRoot/ ... Jakriborg/

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 17 juni 2005, 11:37

Lite OT, men jag tycker det är skitsnyggt. Varför reagerar vissa starkt, kan inte förstå det.

Återgång till sådant som "ser" gammalt ut, kan ju bara vara positivt, istället för de byggklossar som står i var och varannan stad i Sverige!

/Robert

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 17 juni 2005, 12:26

Läste vad som skrivits i Sydsvenskan. Jag gissar på att de flesta som har klagat är sådana som har
tummen mitt i handen och ringer bovärden så fort minsta problem uppstår. Tyckte det mesta som
togs upp vart rent trams (som vad initiativtagarna kör omkring med för bilar etc). Desto mer allvarligt
är väl att området är alldeles för populärt. Verkar inte som att det blir av med 3500 lägenheter (cirka
7000 personer) eftersom kommunen inte vill bekosta sjukvård etc, rena svepskälet eftersom ju
personerna kommer att betala skatt till kommunen för böfvelen. Det är synd.

Tog själv nedanstående bild under ett "studiebesök" i Jakriborg. Notera att husen inte ligger "rakt",
gränder och vägar inne i byn är bilfria och de är absolut inte raka. På så sätt tycker jag att just det
symboliserar hela det här "reaktionära historieromantiserandet". Man vill komma bort från den
modernistiska inpackade tillvaron i betongghetton där allt är så rakt och fyrkantigt.

http://img.photobucket.com/albums/v33/m ... riborg.jpg

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 juni 2005, 23:26

mustamato skrev:Läste vad som skrivits i Sydsvenskan. Jag gissar på att de flesta som har klagat är sådana som har
tummen mitt i handen och ringer bovärden så fort minsta problem uppstår. Tyckte det mesta som
togs upp vart rent trams (som vad initiativtagarna kör omkring med för bilar etc).
Jag skulle inte uttala mig så tvärsäkert om problemen. Jag tror det finns en del problem, hur stora och allavrliga det kan jag inte bedömma. Sverige och min hembygd intresserar mig mindre och mindre.
Det var inte min avsikt att förringa hela projektet, det var mest kuriosa. Att man eftersätter underhållet underkänner ju inte hela projektet.

/Martin

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 17 juni 2005, 23:41

Visst vi kan tycka att det är skönt med lite äldre stil på bygnaderna. Vi hade en sådan revival i slutet av 80-talet då det som byggdes skulle knyta an till husen runt om, gärna med samma efterapning äv stilen.
Men det som blir tråkigt med en sådan inställning är det att vi inte kan se skillnad på tiden. Dvs nu kan vi se när ett hus är byggt, mer parten av husen som är byggda under en viss tid är likartade.
Men om vi inte gör det försvinner charmen med att se när husen är byggda, i centrumen idag har vi en mängd olika sitlar, vilket både är positivt och negativt.

För mig är det positivt då vi enkelt kan se när husen är byggda, vi ser vilken stil som fanns under en viss tid.
Därför har jag svårt att se tjusningen i områden som Jakriborg, visst jag kan tycka att det är ett intressant projekt, men inte speciellt roligt. Om jag gick in i ett hus i Jakriborg och inte kände sneda trappor, lite drag i fönstren, knakande trägolv skulle jag blir grymt besviken. För det förväntar jag mig när jag ser ett hus i den stilen.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 18 juni 2005, 01:54

Hus ska väl se som de som vill i dem vill?

Jag har alltid funderat på om skulle bygga en Versaille kopia men inreda den med lägenheter, butiker mm. IOFS helgerån men ändå lite kul

Skalden
Utsparkad
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 oktober 2003, 14:27
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Reaktionär historieromantik idag

Inlägg av Skalden » 18 juni 2005, 21:51

mustamato skrev:Blev lite off-topic i tråden om rivningshysterin. Så jag skapar denna tråd i en förhoppnings om att vi kan
diskutera detta med reaktionär historieromantik idag om det går för sig.
Probstner skrev:
Häpnadsväckande att arkitekterna helt släpper tanken på lokala byggnadstraditioner och istället plankar Bayern rakt av. Jag tycker inte alls om det. Inte här och kanske inte i Bayern heller (om det inte är gammalt, förstås).
Varför inte? Fenomenet kallas "New Urbanism", reaktionär historieromantik.

Den svenska arkitektkåren fnyser med näsan när Jakriborg kommer på tal. Det har inte varit så många
arkitekter inblandade i själva utseendeplaneringen för Jakriborg utan initiativtagarna har lyssnat på
vad vanligt folk ville ha (något arkitekter är otroligt dåliga på annars, då konstskolor etc brukar
leva i en helt annan dimension än fabriksarbetaren). Hade arkitekterna fått bestämma så skulle det
väl blivit något helt alldagligt bostadsområde som ingen skulle ha reagerat på, vit puts och glasytor i
en fyrkantig byggnad, som på Bo01 i Malmö, eftersom det är helt i dagens stil och stilpluralism inte är
tillåtet i dessa kretsar. Observera vidare att dessa moderna områden präglas av ekonomiska problem
då folk inte är så jätteintresserade av lägenheterna p.g.a. höga byggkostnader. Jakriborg är däremot
är en stor succé och folk köar för att kunna flytta in där.

Bild
Hansans höga gavlar har blandats med Dragørs färger, notera att huset till höger är nybyggt,
det är alltså medvetet "slitet". Området kommer att bli relativt stort med 3500 lägenheter:


http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakriborg

Vad menar du mer specifikt med lokala byggnadstraditioner?
Tja, jag väljder det där hundra gånger av hundra framför postmodern grå betong...

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 19 juni 2005, 23:04

Uppenbarligen får vi olika vibbar av Jakriborg etc.

mustamato frågr inledningsvis vad jag menar med lokala byggnadstraditioner. Det jag är ute efter är att anknyta tydligare till en skånsk-dansk och möjligtvis hanseatisk stil.

/ Probstner
Bilagor
Ribe.jpg
Ribe.jpg (38.66 KiB) Visad 4575 gånger
Torun ty Thorn.jpg
Torun ty Thorn.jpg (30.84 KiB) Visad 4575 gånger
Ystad.JPG
Ystad.JPG (66.15 KiB) Visad 4575 gånger

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 21 juni 2005, 08:05

Probstner skrev:Uppenbarligen får vi olika vibbar av Jakriborg etc.

mustamato frågr inledningsvis vad jag menar med lokala byggnadstraditioner. Det jag är ute efter är att anknyta tydligare till en skånsk-dansk och möjligtvis hanseatisk stil.

/ Probstner
Ah, du menar så. Ja korsvirkshus har ju av ganska naturliga skäl en lång tradition i skånsk-dansk
byggnadsteknik, även om man vanligtvis tänker på lerklinad eller putsad yta istället för tegel, som
är ett ganska sent tillägg. Lerklining har man använt sedan stenåldern, vanligtvis på ett flätat gren-
verk eller motsvarande även i Skåne.

Bild
Modell av stenåldershydda på Malmö museer.

Bild
Lilla torg i Malmö, där den nedre delen anpassats till den nya
tidens butikskrav, fult eller snyggt?
.

Jakriborg får mig mer att tänka på äldre delarna av Stockholm än skånsk tradition, dock finns det
en del som anknyter till gammal stil även i Jakriborg, och jag tänker då främst på de hanseatiskt
höga gavlarna. Moderna hus har av någon anledning platt tak.

Bild
Bo01 i Malmö med Turning Torso i bakgrunden.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 21 juni 2005, 15:25

Jakriborg är ju inte helt olikt Tallinn heller / Probstner

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 juni 2005, 16:51

Det här var ju en fin by/motsv. Ser absolut bättre ut än Bo01 som f.ö. liknar en blandning av KZ-läger och armébaracker.

Det här är första gången jag hör något om Jakriborg, men att arkitekten frågade vanligt folk om hur husen skulle se ut var mycket bättre än att bara flumma runt som arkitekter gör och bygga husens modeller av legoklossar.

Men det är väl jag som är lantis och stadsfientlig. :?

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 22 juni 2005, 06:24

Probstner skrev:Uppenbarligen får vi olika vibbar av Jakriborg etc.

mustamato frågr inledningsvis vad jag menar med lokala byggnadstraditioner. Det jag är ute efter är att anknyta tydligare till en skånsk-dansk och möjligtvis hanseatisk stil.

/ Probstner
Hittade åtminstone en bild på ett hus i Jakriborg som har en korsvirkesfasad, tycker
personligen att det ser rätt så smakfullt ut.

Bild

Jag funderade vidare på om man kanske kan vidga begreppet "reaktionär historie-
romantik" vidare till lajvare och andra som klär sig och lever "historiskt", dock gäller
det då inte att man verkligen som i Jakriborg bor i den "historiska" miljön. Annars
finns det ju t.ex. Fotevikens vikingaby, inte så långt från Jakriborg är man har aktiviteter
i synnerhet under sommarhalvåret. Annars finns ett intressant projekt på gång i Lödde-
köpinge där man försöker återskapa ett vikingatida landskap (Skandinaviens största).
Givetvis vore inte detta möjligt utan allmänhetens intresse.

http://www.vikingatider.se/pictures/vikingatider.jpg

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 22 juni 2005, 10:27

Lajvare och Jakriborg är inte obesläktade i mina ögon.

Måste f ö tillägga att jag också kan erkänna smakfullheten i Jakriborgsstilen. Men att något är väldesignat betyder inte att det med nödvändighet upplevs som sympatiskt.

mustamatos bild ovan med korsvirkesfasaden bekräftar i mina ögon att stilanknytningen till södra Tyskland är starkare än till Östersjöländerna, även om huset längst till höger har en del baltiska vibbar.

/ Probstner

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 22 juni 2005, 10:48

korsvirke är väl itne unikt till sydtyskland? det finns korsvirkeshus lite överallt, i skåne till exempel.

Skriv svar