Borde byggnaderna ha bevarats?
- Hans Engnell
- Medlem
- Kontakt:
Borde byggnaderna ha bevarats?
Kom ganska nyligen hem från Kina. Var runt på några av de mest populära turistmålen. Mycket var fantastiskt imponerande att se, främst Sommarpalatset (som kostade en sjundel av bruttonationalprodukten att bygga och krävde en enorm arbetskraft under lång tid). Galenskap när det byggdes, imponerande lämningar från en svunnen tid i dag. Det fick mig att fundera lite. Nästan allt av vikt från nazisttiden i Tyskland bombades sönder eller revs. I går och i dag kan vi tycka att det var helt rätt och riktigt. Bara dumt att bevara nazismens symboler. Men i morgon?
Hitlers bunker skulle utan tvekan vara en enorm turistmagnet om den öppnades för allmänheten. Den finns trots allt kvar. Jag kan tycka att det är synd att exempelvis Berghof och Rikskansliet förstördes. Personligen skulle jag tycka att det vore fantastiskt intressant att få gå omkring i någon av dessa byggnader. Kommer eftervärlden att ångra att nästan allt har rivits?
Hitlers bunker skulle utan tvekan vara en enorm turistmagnet om den öppnades för allmänheten. Den finns trots allt kvar. Jag kan tycka att det är synd att exempelvis Berghof och Rikskansliet förstördes. Personligen skulle jag tycka att det vore fantastiskt intressant att få gå omkring i någon av dessa byggnader. Kommer eftervärlden att ångra att nästan allt har rivits?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
I tanke på risken för att skapa kultplatser för folk med mindre genomtänkta förebilder, så kanske det är bra att de inte finns kvar. Å andra sidan, hade de varit kvar hade man kanske kunnat tackla det på ett konstruktivt sätt. Att sopa det under mattan och låtsas som de aldrig funnits skapar också fel signaler. Berghof är ju iofs. en turistmagnet ändå, även utan "kojan" på toppen.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Re: Borde byggnaderna ha bevarats?
Om det är Reichstag-byggnaden du menar, så är det ju bara att åka dit. Där sitter ju Bundestag i dagsläget, med sovjetisk graffiti bevarat på väggarna.Hans Engnell skrev:Jag kan tycka att det är synd att exempelvis Berghof och Rikskansliet förstördes. Personligen skulle jag tycka att det vore fantastiskt intressant att få gå omkring i någon av dessa byggnader. Kommer eftervärlden att ångra att nästan allt har rivits?
Visst är det synd att historiskt signifikanta byggnader förstörs, men det får vi nog leva med eftersom historiska byggnader förstörts allt genom historien, antingen med vilja, av misstag, eller för att bygga nytt.
Mvh -Dan
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
I Ryssland finns mycket kvar, även om de har dille på att riva och bygga nya saker. Det är väl okej att bygga nytt om man inte har någon användning för det gamla, bara riva för att det är gammalt och inte har rätt "historia" är fel. Den dagen då de beslutar sig för att ta bort allt sovjetisk ur metron blir jag mycket arg. Metron funkar som det är nu med sovjetisk propaganda.
/Martin
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Seglar man runt i Grekland kan man hamna på den bortglömda ön Leros.
Visserligen är det den ön där "Kanonerna från Navarone" utspelades IRL.
Men det intressanta i detta sammanhanget är att i den lilla byn Lakki där byggde Mussolini stora avenyer med palmer på 30-talet för att hålla segerparader.
Konstig känsla när man var där 1989, fattig by vid hamnen, vidare upp, stora tomma avenyer. Otroliga, tomma, hus i italiensk 30-tals design.
För att inte tala om de gamla tanterna på ön som tyckte att det var mkt bättre på italienarnas tid, när de fattade att några av oss kunde italienska.
Men det är ett annat ämne.
Visserligen är det den ön där "Kanonerna från Navarone" utspelades IRL.
Men det intressanta i detta sammanhanget är att i den lilla byn Lakki där byggde Mussolini stora avenyer med palmer på 30-talet för att hålla segerparader.
Konstig känsla när man var där 1989, fattig by vid hamnen, vidare upp, stora tomma avenyer. Otroliga, tomma, hus i italiensk 30-tals design.
För att inte tala om de gamla tanterna på ön som tyckte att det var mkt bättre på italienarnas tid, när de fattade att några av oss kunde italienska.
Men det är ett annat ämne.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Ang. tunnelbanor: Den i Rom måste, trots att jag inte har så stor erfarenhet att relatera till, vara den i särklass fulaste metron i världen. Korrugerad, mörkgrå plåt till väggar, svart halksskyddsplast till golv. Dessutom är den ett utmärkt exempel på den italienska oförmågan att konstruera en byggnad där taket inte läcker...
En av vägarna till Olympiastadion är rätt fascistisk, med en obelisk med inskriptionen "Mussolini Dux" och andra pompösa reliefer i marken och kringliggande statysocklar. EUR är en fascistisk förort. FAO-byggnaden skulle bli kolonialministeriet, mycket stor och vit samt en best att hitta i.
Mvh Petter
En av vägarna till Olympiastadion är rätt fascistisk, med en obelisk med inskriptionen "Mussolini Dux" och andra pompösa reliefer i marken och kringliggande statysocklar. EUR är en fascistisk förort. FAO-byggnaden skulle bli kolonialministeriet, mycket stor och vit samt en best att hitta i.
Mvh Petter
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Statyer på Lenin och Stalin, hur är det med dem förresten?Martin Lundvall skrev:I Ryssland finns mycket kvar, även om de har dille på att riva och bygga nya saker. Det är väl okej att bygga nytt om man inte har någon användning för det gamla, bara riva för att det är gammalt och inte har rätt "historia" är fel. Den dagen då de beslutar sig för att ta bort allt sovjetisk ur metron blir jag mycket arg. Metron funkar som det är nu med sovjetisk propaganda.
/Martin
Stefan
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag ligger steget före Moskvas metro 8)Hans skrev:Vore inte den ett ämne för en en utmärkt tråd i Civil teknikhistoria eller vad tråden nu heter?Martin Lundvall skrev:Jo, ren och effektiv är den också.Hexmaster skrev:Tunnelbanan i Moskva: Är inte det världens tjusigaste tunnelbana, alla kategorier?
/Martin
Tackar på förhand Martin![]()
Förutom ett otal minnesplaketter på husväggar som berättar vem som har bott eller varit i huset. Så har jag i Moskva sett tre stycken Leninstatyer och sen finns ju mausoleet kvar. Det finns en Stalinstaty och det är på hans grav. Detta kan tyckas lite, Stalin har sin naturliga förklaring och av någon anledning har Lenin aldrig varit så jättepopulär att ställa ut som staty, hans namn finns kvar i andra former som namn på vägar, metrostationer med mera.Stefan Lundgren skrev:Statyer på Lenin och Stalin, hur är det med dem förresten?
För övrigt tycker jag minnesplaketter på hus är en underbar ide. Man kan gå på stan och lära sig lite samtidigt. Jag har både sett var Zjukov, Bela Kun, Ho Chi Min, Kalinin, Konev med flera bott eller vistats favoriten är ändå skylten som meddelade att Lenin hade varit i hus i Kazan mer än en gång och spelat schack.
/Martin
Bagheera
Dessa stadsdelar är i många fall fortfarande bevarade i sitt ursprungliga skick, det ser ganska coolt ut med 30-tals arkitektur i dagens afrika.
Ett annat arv från kolonialtiden är annars en del ganska ljushyade eritrianer varav många fortfarande talar italienska men det är en annan sak...
Angående den ursprungliga frågeställningen så har debatten om Hitlers Olympiaarena varit ganska hetsk, den har föreslagits till att hamna på världsarvslistan, är det någon här som vet om den hamnat där?
Är man intresserad av italiensk 30-talsdesign finns det en ganska nyutgiven foto-bok om Eritreas huvudstad Asmara där italienarna byggde hela stadsdelar innan dom fick smisk i WW2.Konstig känsla när man var där 1989, fattig by vid hamnen, vidare upp, stora tomma avenyer. Otroliga, tomma, hus i italiensk 30-tals design.
Dessa stadsdelar är i många fall fortfarande bevarade i sitt ursprungliga skick, det ser ganska coolt ut med 30-tals arkitektur i dagens afrika.
Ett annat arv från kolonialtiden är annars en del ganska ljushyade eritrianer varav många fortfarande talar italienska men det är en annan sak...
Angående den ursprungliga frågeställningen så har debatten om Hitlers Olympiaarena varit ganska hetsk, den har föreslagits till att hamna på världsarvslistan, är det någon här som vet om den hamnat där?
Efter den amerikanska 'denazifieringsvågen' av 1946-50 har du helt rätt i att tyskarna själva varit de mest nitiska i att 'utrota' alla tänkbara pilgrimsmål. Att de inte lyckats vidare bra, bekräftas av 'vallfärdandet' till t.ex. Kehlsteinhaus, där 'Hitlers ande' fortfarande tycks vila. (Fast karlen bara var där några gånger..) Av den väl upptrampade lerstigen till resterna av Haus Wachenfeldt (senare Berghof) där de talrika skyltarna med 'Zutritt Verboten' - inte tycks avskräcka många. 1986 fanns fortfarande några av grundstenarna kvar - 1996, hade även de avlägsnats. Berlins 'Führer-Bunker' vore en oemotståndlig turistmagnet - men tyskarna har hittills motstått frestelsen....och låtsats demolera. Men om jag fattat sakerna rätt - så finns fortfarande 'djupbunkern' kvar där nere, mer eller mindre i originalskick, fast svårt skadad. Snacka med några människor som bor i hyreshusen intill - och dom intygar - att ett stort antal människor tycks 'kontemplera' på deras P-plats, under vars asfalt mellan Mersor och Oplar - Hitlers lik brändes. Den tyska 'grundlichkeit' - tycks inte ha nått Österrike. Där Hitlers födelsehus i Braunau - åtminstone 1996 - stod kvar i originalskick. Givetvis med de vanliga minnesstenarna 'mot racism,fascism etc. etc.' - vilket inte avskräckte pilgrimer, som var så vanliga att varenda människa i stan - utan frågor - pekade ut huset för de tveksamma. Han föddes i nedervåningen - där ligger nu ett bageri.... [jag har alltid undrat vem/vilka som ägt/äger den fastigheten - då de hittills motstått det tryck jag är säker på har applicerats för dess rivning...?]Stefan Lundgren skrev:Angående om rester från nazisttiden i Tyskland, jag tror att tyskarna tog bort en hel del själva efter kriget och det var troligen p g a Hitlers framfart som skulle bort. Annars hade nog Hitlers bunker varit dels en turistmagnet och dels också en "pilgrimsplats" för nynazister.
Stefan
Så fast det rivits mycket - finns det mycket kvar!