Polen öppnar arkiv från diktaturtiden

Skriv svar
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Polen öppnar arkiv från diktaturtiden

Inlägg av Löwe » 18 april 2005, 21:48

Här finnes en mycket intressant artikel från DN:s kulturbilaga, som jag tycker alla Polenintresserade borde läsa!

Fritt referat från söndagen den 17/4 -05:s kulturbilaga i DN:
Den handlar om hur Polen nu har tillsatt en slags kommission för att göra upp med sitt förflutna under diktaturåren, både under nazismens och kommunismens år. Kommissionen är opartisk angående nationalitet, och därför behandlas även brott begångna av polacker mot exempelvis judar, eller tyska civila och dylikt.
Chefen för kommissionen; Leon Kieres, har dessutom på grund av dagens instabila regeringsskiften tillskrivits en makt att påverka dagspolitiken genom att öppna arkiven. Många politiker har nämligen begagnat sig av möjligheten att dra fram motståndares skelett ur garderoben.
Rent historiskt sett så får man se det som ett mognande från Polens sida, att nu vilja göra rent hus med sitt förflutna såsom tyskarna gjorde efter kriget och murens fall (beroende på om det var Väst- eller Östtyskland). En allmän populistisk trend i Polen går ju annars på att polackerna gärna tillskriver sig själva en väl stor hjälteroll angående både kriget och kommunisttiden. Jag vill på intet sätt förringa de insatser som faktiskt gjordes av Polen, men vill samtidigt nyansera bilden av Polen som ett "oskyldigt offer" för ryssar och tyskar.
Observera att det sista stycket i inlägget inte är ett referat ur artikeln, utan min egen högst personliga åsikt!! :idea:

Jag skulle gärna höra ett utlåtande av Stanislav, eller någon av de andra polackerna på forumet.

Chaos
Medlem

Inlägg av Chaos » 19 april 2005, 08:48

Detta kan ju vara hur intressant som helst :D

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 20 april 2005, 08:51

Hej!

IPN, på polska står förkortningen för Instytut Pamieci Narodowej (Institutet för nationell hågkomst) har alltså bedrivit forskning om Polen under såväl tysk som rysk (kommunistisk) ockupation.

Att de ordentligt tar tag i Polens kommunistiska förflutna är av stor relevans, eftersom Polen faktiskt valde att gå en annan väg än andra central-och östeuropeiska länder. Det bisarra är att det var polackerna som först störtade kommunisterna, men man rensade inte ut dem. Många kommunister satt kvar på sina poster. Och idag är en fd kommunist president, sånt händer bara i Polen :)

Men institutets verksamhet har också kritiserats och jag måste säga att Leon Kieres ger en något felaktig bild av vad hans historiker de facto kom fram till beträffande massakern i Jedwabne. Visserligen konstaterade man att judar hade mördats, men man skrev ned antalet offer från 1500 till högst 300, och att man inte kan avgöra om de polacker som deltog tvingades till det eller ställde upp frivilligt.

Måste springa, är på jobbet, men jag återkommer! IPN är ett fantastiskt institut som måste uppmärksammas mer.

MvH
Artur

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 april 2005, 15:41

Igår visade dom på TV om det som hände i Polen och öststaterna förut. När krisen var under 1980-talets början så väntade alla på hur Sovjet skulle reagera, men dom var ju onormala passiva i paritet med föregående konflikter i öststatsområdet. Nu har ju eventuellt arkiv kommer/skall öppnas så får man se vad som döljer i dessa arkiv, kan ju hända att Vänsterpartiet i Sverige var med på nån hörna förut, som ingen vet om idag.

Stefan

Skriv svar