Fritt referat från söndagen den 17/4 -05:s kulturbilaga i DN:
Rent historiskt sett så får man se det som ett mognande från Polens sida, att nu vilja göra rent hus med sitt förflutna såsom tyskarna gjorde efter kriget och murens fall (beroende på om det var Väst- eller Östtyskland). En allmän populistisk trend i Polen går ju annars på att polackerna gärna tillskriver sig själva en väl stor hjälteroll angående både kriget och kommunisttiden. Jag vill på intet sätt förringa de insatser som faktiskt gjordes av Polen, men vill samtidigt nyansera bilden av Polen som ett "oskyldigt offer" för ryssar och tyskar.Den handlar om hur Polen nu har tillsatt en slags kommission för att göra upp med sitt förflutna under diktaturåren, både under nazismens och kommunismens år. Kommissionen är opartisk angående nationalitet, och därför behandlas även brott begångna av polacker mot exempelvis judar, eller tyska civila och dylikt.
Chefen för kommissionen; Leon Kieres, har dessutom på grund av dagens instabila regeringsskiften tillskrivits en makt att påverka dagspolitiken genom att öppna arkiven. Många politiker har nämligen begagnat sig av möjligheten att dra fram motståndares skelett ur garderoben.
Observera att det sista stycket i inlägget inte är ett referat ur artikeln, utan min egen högst personliga åsikt!!
Jag skulle gärna höra ett utlåtande av Stanislav, eller någon av de andra polackerna på forumet.