Ubåtskränkningar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Thule2 » 26 september 2013, 15:28

Det finns en av dem om du kollar genom listan,där man ser ett av bandhjulen längst bak i bild. Lars Gyllenhaal har inte pekat ut någon särskild, utan bara menat att någon av dem skulle kunnat vara utrustad med band. Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Rickard » 26 september 2013, 15:52

Thule2 skrev:Lars Gyllenhaal har inte pekat ut någon särskild, utan bara menat att någon av dem skulle kunnat vara utrustad med band.
Vad jag menar är att vi trots allt känner till att det som Försvaret själv ansåg var att det var vissa versioner av miniubåt typ 1 (valryggen) som fanns i versioner med larvband.

Att bara i allmänhet "visa upp" någon typ av rysk farkost med eventuellt band kan dock ge ett intryck av att den därmed är sannolik förövare. I deras bok förekommer uppgiften om att en fransk arbetsfarkost som Sovjet köpte 1976 och att den hade band. Där presenteras det faktumet som ett sorts indicium trots att man egentligen inte säger att den var i Hårsfjärden. Jag fick höra sedan att den franska undervattensfarkosten hade endast åtta timmars drifttid och är alltså inte heller uppenbart lämpad i de svenska kränkningarna.

Angående bandspår så har jag några relativt okända teckningar på sådana spår tillsammans med avtryck av kroppen av en 8-10 metersfarkost som hittades i närheten av Muskö 1983, kan lägga upp dem lite senare.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Thule2 » 26 september 2013, 16:11

Han skriver att modell 1839 fanns redan under 70 talet, den liksom Triton, samt Amerikanska Typ IX kan vara försedda men bandaggregat. Thule

Användarvisningsbild
Findus
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 augusti 2013, 13:05

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Findus » 26 september 2013, 17:27

Angående bandspår så har jag några relativt okända teckningar på sådana spår tillsammans med avtryck av kroppen av en 8-10 metersfarkost som hittades i närheten av Muskö 1983, kan lägga upp dem lite senare.
Sådant blir vi lyckliga av Rickard. jag väntar med spänning.

mvh // Findus

Användarvisningsbild
Findus
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 augusti 2013, 13:05

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Findus » 26 september 2013, 17:45

Miniubåten 1839 är intressant därför att den är gjord för bottenarbete. Och har egen griparm som uppges klara 500 kg. Det jag främst tänker på är de sjöminor som stals 70-80 tal. Det är rejäla doningar på flera hundra kilo som man inte bara hissar upp i en utombordare. Kabel och allt sådant som fans kvar var avklippta med ett eggvasst verktyg enligt SKL.

Däremot har den nog ganska lite med de vanliga ubåtsoperationerna att göra. Om det inte gällde just arbete med undervattens kablar och minor i en min spärr.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Thule2 » 26 september 2013, 18:33

Jo ,jag tror du har helt rätt Findus. Den är gjord för mycket speciella uppdrag, men knappast för att analysera och lokalisera koraller i djuphaven . Eller skicka ner doktorn till skadad dykare . Och to.m O. Thunander tror ju att den kan ha varit utrustad med band. Och det är inte dåligt ,likaså den amerikanska IX . Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Rickard » 26 september 2013, 18:40

Findus skrev:Miniubåten 1839 är intressant därför att den är gjord för bottenarbete. Och har egen griparm som uppges klara 500 kg. Det jag främst tänker på är de sjöminor som stals 70-80 tal.
Hur skulle en 1839 med så kort räckvidd kunnat ta sig in till svenska minlinjer längs norrlandkusten, stulit minor och sedan tagit sig ut igen? Den typ av farkost verkar bara lämplig att bära ovanpå ytfartyg och sedan sänka ned med kran.

Och på nytt, både Försvarets dokument från 1984 talar om att det var miniubåt typ 1 som kunde vara försedd med band och denna information talar även Carl Bildt om, samt förtydligar att denna farkost var till för att kunna göra precisionsarbeten mot till exempelvis minlinjer.



Nedan följer artikel från Svenska Dagbladet 4 aug 1985 gällande misstänkta bandspår inne i Hårsfjärden där eventuellt främmande farkoster på nytt uppträtt nästan exakt ett år efter den stora hårsfjärdenincidenten.
Muskö-1983-1.jpg
Muskö-1983-1.jpg (99.7 KiB) Visad 1787 gånger
Muskö-1983-2.jpg
Förstora artikeln för bättre läsbarhet.

Spåren ansågs ha uppkommit i oktober eller november 1983 framgår på annan plats i tidningen. Artikeln skriven av den i ubåtssammanhang ofta återkommande Lars Christiansson.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Thule2 » 26 september 2013, 19:57

Det är ju ingen som påstått att det varit just den typen av ubåt Rickard .MVH/ Thule

Jmandersson
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 juli 2013, 21:28

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Jmandersson » 26 september 2013, 20:24

Hej Thule
Du nämner den amerikanska IX (eller bara X) och har också tidigare länlat till en bild på en gul dykfarkost. Du har ingen mer info om denna? Google verkar inte va mycket till hjälp i just detta fall...

Med vänlig hälsning,
J

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Rickard » 26 september 2013, 23:35

Thule2 skrev:Det är ju ingen som påstått att det varit just den typen av ubåt Rickard .
Att det är ingen som menat att det var just denna 1839? Ok, då är vi i så fall överens, då den ju inte verkar möjlig i sammanhanget.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Thule2 » 27 september 2013, 04:03

Jmandersson skrev:Hej Thule
Du nämner den amerikanska IX (eller bara X) och har också tidigare länlat till en bild på en gul dykfarkost. Du har ingen mer info om denna? Google verkar inte va mycket till hjälp i just detta fall...

Med vänlig hälsning,
J
Tyvärr så är det svårt att hitta uppgifter om den . Vänligen kontakta L.Gyllenhaal , han kan möjligen hjälpa dig.

Det kan ju finnas typer vi inte alls vet om att det existerar Rickard. Te.x en bandgående Triton , eller annan typ .
MVH/ Thule

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Thule2 » 27 september 2013, 06:53


Tompa Jan
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 24 maj 2008, 11:27

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Tompa Jan » 31 juli 2014, 23:50

Jag har bett min svärfar, vilken var djupt insyltad i många av 80 och 90-talets ubåtsjakter, att läsa Ola Tunaders, Spelet under ytan.

Han håller Tunaders version högst trovärdig och ger honom förklaringar till frågor som har bråkat i 30år. Kanske främst varför han gavs eldförbud på Mällsten.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Bergman » 1 augusti 2014, 14:15

NY Video på SVT Öppet Arkiv. "De hemliga vapnen", från den 5e November 1996.

Ger Thules teorier och ideer stöd:

http://www.oppetarkiv.se/video/2166591/reportrarna

Bill.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Rickard » 1 augusti 2014, 23:28

Tompa Jan skrev:Jag har bett min svärfar, vilken var djupt insyltad i många av 80 och 90-talets ubåtsjakter, att läsa Ola Tunaders, Spelet under ytan.

Han håller Tunaders version högst trovärdig och ger honom förklaringar till frågor som har bråkat i 30år. Kanske främst varför han gavs eldförbud på Mällsten.
Du nämnde någon gång att din svärfar även sett den omdiskuterade gröna färgfläcken som uppträdde efter en av minsprängningarna?

Bergman skrev:NY Video på SVT Öppet Arkiv. "De hemliga vapnen", från den 5e November 1996.
Tack Bergman för länken! Och om du har varit med om att göra den allmänt tillgänglig så är det arbete du gör kring detta jättebra.

Skriv svar