Ubåtskränkningar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 mars 2005, 23:04

Tryggve

Jag känner till att det förekom aktivitet i samband med U137s grundstötning, men sen var det också en händelse som utspelades också vid Karlskrona under samma tidpunkt, fast under den kalla årstiden.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 23 mars 2005, 23:06

Stefan Lundgren skrev:Tryggve

Jag känner till att det förekom aktivitet i samband med U137s grundstötning, men sen var det också en händelse som utspelades också vid Karlskrona under samma tidpunkt, fast under den kalla årstiden.

Stefan
Jag känner vagt igen det (jag var inte mer än sju år gammal vid den här tiden). Var det månne efter Hårsfjärden?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 mars 2005, 23:12

tryggve skrev:
Stefan Lundgren skrev:Tryggve

Jag känner till att det förekom aktivitet i samband med U137s grundstötning, men sen var det också en händelse som utspelades också vid Karlskrona under samma tidpunkt, fast under den kalla årstiden.

Stefan
Jag känner vagt igen det (jag var inte mer än sju år gammal vid den här tiden). Var det månne efter Hårsfjärden?
När du skrev om Hårsfjädern så blev jag samtidigt lite osäker på den geografiska platsen. Men Hans kanske kan komma ihåg händelsen med grodmannen, om det var antingen i Karlskrona eller i Hårsfjädern, för jag vet att han är några år äldre vad jag var. Jag var själv inte så gammal heller, fast några år äldre än dig iallafall.

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 24 mars 2005, 11:56

Donkeyman; - jag undrar liksom du - VILKEN UPPGIFT S. 363 hade när den hamnade på grundet i Gåsefjärden? Jag kan inte bringa mig att tro att sovjetflottan hade så dålig disciplin att det var en vodka-influerad 'felnavigering'. För mig låter det lika troligt som när Francis Powers U-2:a skjöts ned nära Sverdlovsk - efter 'en felnavigering från Turkiet...'

Till Njord; javisst - fartygschefen hade befälet - och ansvar för fartyget. Men om jag inte är felunderrättad var Kommendören INTE Politruken ombord (vilken som regel hade en lägre grad än fartygschefen) - han fanns där av någon annan orsak, vilken jag tror hade med 'felnavigeringen' att göra.

De svenska myndigheternas flathet uppenbarade aldrig att det fanns en högre officer ombord, accepterade lamt 'felnavigeringen' och lät oss alla gissa i vilka syften S. 363 försökte penetrera den Blekingska skärgården...vi gissar än idag.
I 'fredsbevarande syfte' lät regeringen ett gyllene tillfälle att grilla ryska ubåts-officerare - gå sig ur händerna. Det är det jag kallar Svaghet!
Om en svensk ubåt hade strandat på lerbankarna utanför Kronstadt - vågar man gissa att 'behandlingen' inte blivit lika mild.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 24 mars 2005, 13:36

Som tidigare visat så är uppträdandet tveksamt i och med att gå med diesel mot kusten i en ränna där det blir omöjligt att manövrera med en u-båt. Kan inte tänka mig att Sovjet skulle spela så högt med en u-båt att de riskerar den. Ett jaktplan för att testa incidentberedskapen ja men u-båt nej.

Den politiske officeren fanns väll alltid ombord på fartyg så det var väll inget unikt för denna "Whiskey on the rocks"

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 mars 2005, 21:40

Donkeymans svar varför ubåten var där den var är logiskt, men det verkar samtidigt vara enkelt. Här har vi en ubåt som har strandat på den svenska kusten, och allt ska bero på att någon har tittat lite för djupt ner i vodkan.
Efter Sovjetunionens sammanbrott, har det gjorts några försök att utröna vad som egentligen hände? Jag inbillar mig inte att man är piggare att öppna arkiv nu, än vad då var på att berätta vad ubåten gjorde vid Karlskrona. Märkligare saker har hänt, mycket märkligare. Eller vill ni att jag ska kolla runt med mina kontakter? 8)

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 24 mars 2005, 22:35

Hittade en intressant sida om händelsförloppet och dess konsekvenser. Kan inga detaljer om det inträffade, men den verkar seriös, dessutom är det Blekinges länsmuseum som håller i den.

http://www.blekingemuseum.se/bmcd/u137/ ... .html#2510

/Robert Sköld

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 25 mars 2005, 12:48

Robert Sköld skrev:Hittade en intressant sida om händelsförloppet och dess konsekvenser. Kan inga detaljer om det inträffade, men den verkar seriös, dessutom är det Blekinges länsmuseum som håller i den.

http://www.blekingemuseum.se/bmcd/u137/ ... .html#2510

/Robert Sköld
Tack Robert för länk till en utmärkt och detaljerad kalender av skeendet. Återstår för ryssarna att förklara VILKET av deras navigationsinstrument, magnetkompass, gyrokompass, radiopejl, radar, deccanavigator och Gud vet vad annat - som mankerade - och ledde till att de trodde att Gåsefjärden var polska kusten! Alla fem kollapsade på samma gång? Ungefär som att köra mot Malmö - men hamna i Härnösand! En förklaring som bara lobotomiserade kan acceptera.....Lätt säga i efterhand - men vad hade hänt om fartygschefen och hela besättningen hade arresterats av civilpolis (med vapenmakt om det behövts) - anklagats för spioneri och satts i häkte i väntan på rättegång. Ubåten dras av grundet och tas in till Karlskrona för detaljerad SVENSK undersökning.....det hade varit tuffa tag - men sådana var det enda språk som *******-regimen i Moskva begrep! (Asteriskerna för att jag tidigare höll på att bli utkastad från forumet för att ha kallat Moskvaregeringen vid dess rätta namn.)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4698
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 mars 2005, 13:21

Ryska ubåtar har S-nummer, Guisjin skrev W-137 på en lapp till myndigheterna.

Ubåtskränkningarna förekom främst i militära områden, där fiskare och annat löst folk inte hade tillträde.

Var det inte val/ regeringsombildning mitt under U-137 krisen, statsminsitern gav ordern "håll gr'nsen" och fastra KA i blekinge hade låst på målen, och under det mest kritiska skedet när en Kashin jagare hotade forcera gränsen lyfte en Viggen grupp med bomblasy från F6 i Karlsnorg..

Min fråga är snarare vad hade vi gjort om vi tvingat upp nån senare.

HMS Halland skadae tex en polsk Whiskey svårt vid Utö 1980 och en annan ubåt skadades av minor vid Mäslten 1982,

Jag tvivlar inte en sekund på att ubåtarna var här och att vi hade kontakt med dem, men svenskar är i allmänhet väldigt blåögda. Sista ubåtsjakten i media var faktiskt så sent som 2001.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 25 mars 2005, 14:39

Inte bomblast på AJ 37 för att slå mot fartyg. Snarare Rb 04.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4698
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 mars 2005, 16:59

Det tycker jag det borde varit också, men vad jag hört så var det bomber.

Läste en artikel i FOIs magasin framsyn om hur lansen piloter övade anfall mot fartyg med bomblast på extrem låhöjd, enligt den interjuvade piloten var det som att spela rysk roulett med två kulor,

http://www.foi.se/mervetande/formerveta ... 6313.html/

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 25 mars 2005, 17:07

Ett par svar:

Till JK Nilsson: På den tiden fanns det politiska officerare ombord på vartenda Sovjetiskt handelsfartyg så det är en självklarhet att marinfartygen hade sådana ombord.

Till Varjag: Så är jag väl lobotomerad då.

Men trots detta handikapp så har jag arbetat inom shipping i 41 år. Visserligen inom den civila sektorn men fartyg är fartyg och navigation är navigation alldeles oavsett om du fraktar passagerare, gods eller bomber.

En stor del av dessa 41 år har jag jobbat på rederikontor där en av mina arbetsuppgifter har varit att utreda haverier. Som fritidsintresse har jag dessutom studerat haverier hela livet. Min erfarenhet av detta är att ett haveri vanligen kan härledas till en "chain of events" där de allra flesta led är osannolika var för sig. Tillsammans blir de helt omöjliga - men lik förb*****t sker just detta. Och påfallande ofta är en av faktorerna ren och skär slöhet, koncentration på annat eller just fylla.

Du efterfrågar en SVENSK UNDERSÖKNING av u-båten. Men just detta skedde faktiskt. En av de som var ombord för att studera navigationsutrustningen var sjöfartsinspektör Mattson. Just den mannen kommer jag mycket väl ihåg. Han var så nitisk att alla var livrädda när han kom. Men han var rättvis - och han dömde ut utrustningen ombord och det håller för mig.

Men jag tror i och för sig inte att haveriet berodde på dålig utrustning. Man skall komma ihåg att Ryssarna var välutbildade och goda sjömän. De var också vana vid att jobba med dåliga grejor. Detta har övertygat mig om att just vid detta tillfälle så var det något extraordinärrt inblandat - typ fylla.

Jag tycker att det är otänkbart att de kan ha haft något vettigt uppdrag att utföra inne i Gåsefjärden. Man skickar inte in en dyrbar u-båt på ett sådant ställe. Tänk efter - de måste gå in långt i en trång fjärd med massor av grynnor på alla sidor. Det är så grunt att de inte kan dyka - alltså bullrande dieseldrift. Det är faktiskt så lite vatten att det är tveksamt om de ens kan vända. Vad f****n skall de där att göra.

Jag vill också tillägga att det finns ett antal liknande händelser i civil sjöfart där fartyg har gått rakt in bland grynnor och skär och fastnat så långt in och så krångligt till att man måste loda och sjömäta för att få in långt mindre bärgningsfartyg. Och alla dessa händelser har efteråt ansetts som osannolika och oförklarliga. Men historien visar att det osannolika trots allt händer med jämna mellarum.

Och det är här min personliga teori om fylla eller trötthet kommer in. Båten har varit på en viktig övning ute i Atlanten (och då är det också fullt normalt att ha riktiga högdjur ombord). Man har klarat sina uppgifter med glans och går in i Östersjön igen. Sista kvällen ombord drar man ur korken och har "little party". Och en ensam och uttröttad officer av lägre rang har vakt.............

Just den här gången tror jag personligen att man måste vara rättvis och frikänna den store grannen i öster från onda avsikter och acceptera att det var en olycka. Det finns tillräckligt med andra händelser att anklaga dem för.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4698
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 mars 2005, 17:56

Min uppfattning om orsaken till haveriet/ grundstötning är:
- Dålig materiel
- oklart underlag om vad de skall göra

Uppdraget kan ha varit att efter spaningssvep runt Bornholm, spana på de torpedskjutningar som gjordes med en Hkp 4 i skjutfälten utanför Kungsholmen och därefter kört fel/ lurats av ljusen i Karlskrona på fyrar mm och felet blivit värre pga bristfälliga navinstrument eller sjökort.

2. Landsätting och eller hemtagning av dykare som spanat på mineringar och fasta installationer runt karlskrona och sedan kommit vilse. Jag tror inte meningen var att gå så långt in, man skulle nog ha utfört nått i mynnigen på av sunden in till Karlskrona och man ville undvika Kungsholmsfort.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 26 mars 2005, 00:09

Psilander skrev: HMS Halland skadae tex en polsk Whiskey svårt vid Utö 1980 och en annan ubåt skadades av minor vid Mäslten 1982,
Det var intressant info (och ny,i alla fall för mig), är den månne bekräftad från t ex ryska eller polska källor?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4698
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 mars 2005, 00:49

Händelsen finns beskriven i "I kamp mot överheten" av Kk Hans von Hofsten, dåvarande, och siste chefen på Halland.

Jag återger historien som jag minns den från boken.
Halland var på väg hem till Berga och man fick kontakt med ubåten på svenskt inre vatten strax utanför Utö. Halland agerar provokativt för att driva bort ubåten men den provoserar tillbaka och vägrar lämna svenskt vatten. Halland beslutar då att insätta Aurak (37,5cm ubåtsjakt raket, 105kg hexatonal) mot ubåten. Halland skjuter avsikikligt mycket nära ubåten (FC bryter nästan mot eldbestämmelserna i dåvarande IKFN). Man tappar kontakten med ubten i det upprörda vattnet, eftersök ger inga resultat.

Undr nästa dag får en SH37 Viggen kontakt med en rykande Whiskey Ubåt som eskorteras/bogseras av en kollegapå internationellt vatten mellan fastlandet och Gotland, kursen är rakt ut från det område där Halland insatt aurak dagen innan, samma Viggen får under sitt spaningsvep även kontakt med ett polskt ubåtsbärningsfartyg som är på väg upp mot ubåtar, med vilket de sammanstrålar någon dag senare

Minsprängningen ägde rum under den stora ubåtsjakten vid Hårsfjärden 1982. Den finns beskriven i Ola Tunanders bok. Boken återger händelserna mycket korrekt men är i sina slutsatser rena spekulationer och i mycket oriktiga.

Skriv svar