80-talet och 90-talet; Nintendo, Gorbatjov och hårda tider

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: 80-talet och 90-talet; Nintendo, Gorbatjov och hårda tid

Inlägg av CHJIMS » 14 oktober 2012, 15:01

Löwe, om du gillade politik i gymnasiet, historia kanske var kul då med?

Darkwand
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2004, 00:45
Ort: Konungariket Sverige

Re: 80-talet och 90-talet; Nintendo, Gorbatjov och hårda tid

Inlägg av Darkwand » 20 oktober 2012, 12:52

Det där med hakkors kommer jag ihåg från dagis.
Jag är lite äldre (född 78) och kommer ihåg att vi målade hakkors på pappersflygplanen någon gång 83-84. Det roliga var att ingen ville säga vad det var bara att det var hemskt, så vi fortsatte ju!
Jag kommer också ihåg att när jag började skolan brukade vi skicka in en stackare först ock kolla att det inte kom gas i duscharna efter gymnastiken.
Det roliga är ju hur barn uppfattar saker helt utan sitt sammanhang och hur vuxna lägger på helt andra värderingar.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: 80-talet och 90-talet; Nintendo, Gorbatjov och hårda tid

Inlägg av varjag » 1 november 2012, 12:22

1987 var ett hårt år! Hur många minns Finanskrisen 1987? När ''börsen'' i New York & alla andra - kraschade....

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Monday_(1987)

Hårda Tider kanske - men 1987 - var Varjagens År! Kom hem från angenäm långsemester i Sverige i oktober 1986. Mer eller mindre ''direkt till Firmans Årliga Konferens''. I Brisbane.
Alla ''toppar'' jag känt vid avresan - var avhyvlade. Nya, kritiska ansikten jag aldrig sett - satt på Taburetterna.
Och ''called the shots'' - som man säger på engelska. Nya Kvastar - installerades överallt. varjagen - var en gammal kvast som levererade förväntade profiter från sin avlägsna lantliga post men.....skvallrade en kollega om vad ett Nytt Ansikte hade sagt.....Jag kan inte se Elden i hans ögon....

Efter Nitton år i samma företag, och som en mycket bra ''manager'' - hade jag kanske väntat mig ngt bättre.
Men - nya kvastar - skall sopa rent.
Det gjorde jag med. Det där med eldögon - retade mig!
jag skall djävlar visa dig Elden i Mina Ögon!
Sade upp mig - startade egen firma, i direkt konkurrens med f.d. arbetsgivaren. Den gick bra. Och bättre - och bättre.
1995, hade jag nog ''på banken'' för att sälja hela rasket - och ''draga mig tillbaka'' - som det heter i Svedala.

Åttiotalet - var varjagens årtionde!

Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: 80-talet och 90-talet; Nintendo, Gorbatjov och hårda tid

Inlägg av gostap » 9 november 2012, 07:46

Sånt gillas o beundras!
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Skriv svar